Relaties
Duckie73
19-05-2026 om 07:25
Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft
Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.
Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.
De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie.
Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor?
Miepjecody
19-05-2026 om 14:58
krulliebollie schreef op 19-05-2026 om 14:44:
[..]
Ja, dat kan maar ze heeft toch ook geen band met die oom die zij nooit ziet.
Wie zegt dat?
BritgetJones007
19-05-2026 om 14:59
krulliebollie schreef op 19-05-2026 om 14:44:
[..]
Ja, dat kan maar ze heeft toch ook geen band met die oom die zij nooit ziet.
Ja en dat stukje maakt de keuze vreemd en kwetsend. Nu ervaart die tante die niet mag komen als buitensluiten en voelt zich terecht gekwetst.
Als er verder niks is voorgevallen, dan is deze keuze bijna niet uit te leggen en een beetje vreemd.
Het gaat er namelijk niet om dat ze geen ooms en tantes uitnodigen, maar dat er maar 1 tante niet is uitgenodigd. Dat is nogal een statement.
Natuurlijk mag je zelf uitnodigen wie je wilt, maar in deze situatie is het toch wel l*llig.
Ik vind het vooral heel verdrietig voor jullie als ouders en ook voor die tante.
Als er niks geks is voorgevallen,en alles wat hier voor narigheid uit voort kan vloeien wat betreft de familiedynamiek, is dit wel een bijzondere keuze die de dochter gemaakt heeft. Was dit het nou echt waard
MarvelousM
19-05-2026 om 15:10
Zo. Die dochter kan nog een stukje verder opgevoed worden, denk ik zo. Dit is niet hoe je met mensen omgaat. En dat merkt ze dan meteen.
Als moeder zou je haar best eens even kunnen uitleggen hoe asociaal haar keuze is. En ook welk verdriet ze haar vader daarmee gedaan heeft.
Wat een trut, kan er niks anders van maken.
RavIvaR
19-05-2026 om 15:12
Wellicht geen handige keuze maar jij kan hier verder niks aan doen.
Als de tante(s) hier het probleem van jouw man of heel de familie van willen maken maken ze het zelf ook lastig.
RavIvaR
19-05-2026 om 15:17
Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 08:03:
Mijn man is nogal van slag door het gedrag van zijn zussen en vindt het moeilijk om het met ze uit te praten.
Man kan aangeven dat hij met niemand een probleem heeft en dat hij dit zelf ook vervelend vindt.
Verder hoeft hij niks 'uit te praten'
Hij kan hoogstens naar dochter verwijzen.
joky
19-05-2026 om 15:21
Heel eerlijk gezegd vind ik het n beetje vreemd .en als ik die bewuste tante zou zijn zou ik mij ook achter gesteld voelen .
Helemaal omdat er niets gebeurd is. Volgens hen .
Alleen het antwoord al.ik heb geen band met haar.ik zou er n vervelend gevoel over hebben als ik die tante zou zijn.
Broodjebrie
19-05-2026 om 15:45
Miepjecody schreef op 19-05-2026 om 14:20:
[..]
Dat mag je dochter helemaal zelf bepalen.
De tante veroorzaakt de problemen nu.
Precies dit.
Wilgenkatje-
19-05-2026 om 15:55
Heb niet alles gelezen.
Het is raar om als er geen buitengewone reden voor is om de ene zus van vader wel uit te nodigen en de andere niet. Bruid voelt geen band met die tante, momenteel, lees ik als reden. Oké, dat kan zijn. Er zijn wisselende tijden.
Ik zou me als zus ook heel verdrietig voelen als ik, terwijl er geen ernstig familieconflict is, niet wordt uitgenodigd voor een bruiloft en mijn zus/broer wel. Dan zou ik ook geen zin hebben in een 'gezellige' familieverjaardag binnenkort.
Heeft niks te maken met 1950, 1980 of 2026: zo ga je niet met naasten om!!
Die tante was in de nabije familie toen de bruid werd geboren, is op verjaardagen geweest, heeft cadeautjes uitgezocht - en nu deze actie.
Volwassen qua leeftijd is niet perse volwassen qua gedrag en sociaal-emotionele rijpheid.
Ted68
19-05-2026 om 16:01
Marvalous; daar is niets asociaals aan; Dochter gaat trouwen, en zij beslist.....Is meer idioot dat pa en ma niet achter dochter staan... En dat de tantes nu heerlijk aan het dramatiseren zijn.
Miepjecody
19-05-2026 om 16:04
MarvelousM schreef op 19-05-2026 om 15:10:
Zo. Die dochter kan nog een stukje verder opgevoed worden, denk ik zo. Dit is niet hoe je met mensen omgaat. En dat merkt ze dan meteen.
Als moeder zou je haar best eens even kunnen uitleggen hoe asociaal haar keuze is. En ook welk verdriet ze haar vader daarmee gedaan heeft.
Wat een trut, kan er niks anders van maken.
Wat????
Wilgenkatje-
19-05-2026 om 16:05
Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 08:03:
Dank al voor de snelle reacties. Wat het allemaal zo moeilijk maakt is dat het ook schoonzussen zijn. Als mijn kant van de familie zo ging klagen kan ik makkelijker een grens trekken. Mijn man is nogal van slag door het gedrag van zijn zussen en vindt het moeilijk om het met ze uit te praten. Wat de situatie nogal krom maakt is dat mijn broer en die andere zus wel mochten komen, als niemand uitgenodigd was, was het makkelijker te verklaren. Ik snap zelf de keuze van mijn dochter hier ook niet in.
Je man kan niets uitpraten, hij heeft het niet verkeerd aangepakt. Dochter en partner wel. Hij kan niet anders doen dan zeggen dat het hun besluit is, dat hij als vader en broer er niet gelukkig mee is. Laat hij zich herpakken! Volwassen kinderen doen vaak dingen anders dan jou praktisch of verstandig lijkt. Zo is het leven.
(Hoop wel dat dochter ouder&wijzer zal worden. Krijgt die tante ook geen geboortekaartje, mocht er gezinsuitbreiding komen?? Of wordt deze koele houding voortgezet?)
BlairW
19-05-2026 om 16:10
Wij hebben overigens ook zoiets gehad bij onze bruiloft. Aangetrouwde neef van man was uitgenodigd en diens broer niet. Dit omdat we die broer nooit zagen of spraken, ik kende hem niet eens. Aangetrouwde neef vond dit zo vreemd dat die ook niet is geweest. Helemaal prima joh, nooit meer gezien daarna. Ow jawel, op tv bij Married at first sight.
Yentle
19-05-2026 om 16:36
'Haar bruiloft, haar keuze' lees ik terug in de reacties. Tja, keuzes hebben ook consequenties...
Dochter kwetst niet alleen tante, dochter laat tante ook nog eens te kijk staan voor de rest van de familie. Ik begrijp het wel, dat tante nu twijfelt aan de goede familie banden.
Waar is dit nu voor nodig, om iemand zo onnodig pijn te doen? Bruiloft van dochter wordt er niet minder om als tante er wel is.
Mensen buitensluiten is extreem kwetsend. En nu gebeurd dit bovendien vanuit het niets binnen de familie, dat is nog wat anders dan op kantoor.
Onderzoek toont aan:
Geknipt en geplakt van het internet:
"Pesten door uitsluiting (of buitensluiten) is een vorm van sociaal pesten waarbij iemand bewust en herhaaldelijk buiten een groep of activiteit wordt gehouden. Dit gedrag is zeer schadelijk, tast de mentale gezondheid aan, en laat in de hersenen meetbare littekens achter die vergelijkbaar zijn met fysieke pijn.
Veelvoorkomende Vormen
- Actief buitensluiten: Mensen worden niet uitgenodigd voor feestjes, uitjes of informele bijeenkomsten."
Team zussen hier. Ik heb te doen met man en TO. Die staan hier nu tussenin.
TO, ik zou hier toch eens een hartig woordje over spreken met dochter. Toch nog een stukje (her)opvoeding nodig met 30 jaren lijkt het
felija
19-05-2026 om 16:50
Ik vind de reactie van de tante absurd: de hele famiie erbij betrekken, niet meer bij haar broer op zijn verjaardag komen, omdat zijn dochter haar niet heeft uitgenodigd?!
Als ik de tante was, had ik privé contact met mijn nicht en zonder verwijten gevraagd of er misschien iets is voorgevallen waarvan ik geen weet heb.
Maar iets zegt me dat als ik me zo had opgesteld, ik gewoon was uitgenodigd.
Miepjecody
19-05-2026 om 16:59
Yentle schreef op 19-05-2026 om 16:36:
'Haar bruiloft, haar keuze' lees ik terug in de reacties. Tja, keuzes hebben ook consequenties...
Dochter kwetst niet alleen tante, dochter laat tante ook nog eens te kijk staan voor de rest van de familie. Ik begrijp het wel, dat tante nu twijfelt aan de goede familie banden.
Waar is dit nu voor nodig, om iemand zo onnodig pijn te doen? Bruiloft van dochter wordt er niet minder om als tante er wel is.
Mensen buitensluiten is extreem kwetsend. En nu gebeurd dit bovendien vanuit het niets binnen de familie, dat is nog wat anders dan op kantoor.
Onderzoek toont aan:
Geknipt en geplakt van het internet:
"Pesten door uitsluiting (of buitensluiten) is een vorm van sociaal pesten waarbij iemand bewust en herhaaldelijk buiten een groep of activiteit wordt gehouden. Dit gedrag is zeer schadelijk, tast de mentale gezondheid aan, en laat in de hersenen meetbare littekens achter die vergelijkbaar zijn met fysieke pijn.
Veelvoorkomende Vormen
- Actief buitensluiten: Mensen worden niet uitgenodigd voor feestjes, uitjes of informele bijeenkomsten."
Team zussen hier. Ik heb te doen met man en TO. Die staan hier nu tussenin.
TO, ik zou hier toch eens een hartig woordje over spreken met dochter. Toch nog een stukje (her)opvoeding nodig met 30 jaren lijkt het
Het is GEEN uitsluiting.
Echt kom op