Relaties Relaties

Relaties

Dochter heeft tante niet uitgenodigd voor haar bruiloft

Mijn dochter gaat binnenkort trouwen. En bijna iedereen in de familie is uitgenodigd (zelfs mijn broer die ik hooguit een paar keer per jaar spreek) op één tante (zus van man) na. Mijn man heeft 2 zussen en daar is hij erg close mee. Ze zien elkaar minstens 1 keer per week en kerst wordt ook altijd met de drie gezinnen gevierd. Nu is dus 1 van die zussen niet uitgenodigd. Dat is niet in goede aarde gevallen.

Wij dachten eerst dat het een financiële reden had en wilde graag bijspringen als dat het geval was, maar volgens dochter had ze gewoon geen band met die tante. Wat ik erg raar vind want mijn broer is ook uitgenodigd en die heeft mijn dochter in 5 jaar niet gezien. De tante in kwestie heeft mijn dochter ook opgebeld of ze misschien boos op haar was, maar dat was niet het geval.

De tante is dus diep beledigd en de andere zus wil nu uit solidariteit ook niet op de bruiloft komen. Mijn man zit in zak en as en is erg verdrietig hierover. Hij wil gewoon zijn zussen op zijn dochters bruiloft hebben. Dit weekend is het geëscaleerd. De tante die niet uitgenodigd is, heeft een appje naar ons gestuurd dat ze haar verjaardag wat ze over 3 weken wilde vieren cancelled omdat ze zich niet gewaardeerd voelt door de familie. 

Ik weet niet wat ik hiermee moet. Dochter is volwassen en mag natuurlijk zelf bepalen wie wel en wie niet komt, maar die keuze brengt zoveel drama en verdriet met zich mee. Heeft iemand advies hiervoor? 

Niet mee bemoeien verder. Dochter mag haar eigen keus hierin maken en wat daar dan allemaal aan gezeik achteraan komt is haar probleem. Ik snap nooit waarom mensen zo moeilijk doen over zoiets, maar goed. Heel flauw van zus om dan ineens te roepen dat ze zich niet gewaardeerd voelt binnen de familie. Kinderachtig ook om dan de verjaardag af te zeggen. En ook flauw van andere zus om dan niet naar de bruiloft te gaan. Maar goed, ik zou me dus ver weg houden van alle drama en gewoon zelf uiteraard wel naar de bruiloft gaan en klaar. Hoor je daarna wel of er nog kerst wordt gevierd met elkaar of niet.

😂😂😂😂 .
hallo 1980

ik zou heerlijk de trouwerij van dochter gaan vieren!

Nou ja in dit geval begrijp ik op zich wel dat mensen gekwetst zijn en moeilijk gaan doen (hoewel ik je verjaardag cancelen ook wel weer een erg groot gebaar vindt) maar ik vrees dat je er niks aan kunt doen TO, behalve je dochter vragen naar het waarom en dat heb je al gedaan. En tegen schoonzus uitspreken dat je het erg vervelend voor haar vindt. Verder heb je er geen invloed op. 

Wat een gezeik.  

Bijna  30 jaar geleden gingen man en ik trouwen: Zijn Vader Boos; want we hadden ooms  en tantes niet uitgenodigd.Heel Drama in de Familie. Is ook nooit goed gekomen. Maar man en ik hebben daar geen spijt  van gehad. Want die ooms en tantes waar het om ging zagen we niet. 

Ik zou me dus niet door de schoonzussen onder druk laten zettten. Het is de trouwerij van je dochter en schoonzoon, en zij betalen wie er komen. 

Moosey schreef op 19-05-2026 om 07:36:

Nou ja in dit geval begrijp ik op zich wel dat mensen gekwetst zijn en moeilijk gaan doen (hoewel ik je verjaardag cancelen ook wel weer een erg groot gebaar vindt) maar ik vrees dat je er niks aan kunt doen TO, behalve je dochter vragen naar het waarom en dat heb je al gedaan. En tegen schoonzus uitspreken dat je het erg vervelend voor haar vindt. Verder heb je er geen invloed op.

Waarom " gekwetst" voelen?  Mag iemand nog gewoon zelf uitmaken wie je uitnodigt?

Ted68 schreef op 19-05-2026 om 07:52:

Bijna 30 jaar geleden gingen man en ik trouwen: Zijn Vader Boos; want we hadden ooms en tantes niet uitgenodigd.Heel Drama in de Familie. Is ook nooit goed gekomen. Maar man en ik hebben daar geen spijt van gehad. Want die ooms en tantes waar het om ging zagen we niet.

Ik zou me dus niet door de schoonzussen onder druk laten zettten. Het is de trouwerij van je dochter en schoonzoon, en zij betalen wie er komen.

Goed gedaan

Wij helaas wel gedaan omdat " het hoorde "

Zoveel spijt van. Had ze nooit gezien en daarna ook niet meer.

Duckie73

Duckie73

19-05-2026 om 08:03 Topicstarter

Dank al voor de snelle reacties. Wat het allemaal zo moeilijk maakt is dat het ook schoonzussen zijn. Als mijn kant van de familie zo ging klagen kan ik makkelijker een grens trekken. Mijn man is nogal van slag door het gedrag van zijn zussen en vindt het moeilijk om het met ze uit te praten. Wat de situatie nogal krom maakt is dat mijn broer en die andere zus wel mochten komen, als niemand uitgenodigd was, was het makkelijker te verklaren. Ik snap zelf de keuze van mijn dochter hier ook niet in.

ik heb destijds mijn adoptiemoeder uitgenodigd omdat het zo hoort.
Nou daar heb ik spijt van gehad.

Een enorme k*tspeech die helemaal over haar ging en werkelijk niets leuks. Luid commentaar op het eten, mijn jurk, zijn pak, de mensen die kwamen eten, de muziek...
.
Vanaf nu doe ik dus niets meer puur omdat het zo zou horen...

(En ik zeg natuurlijk niet dat dit hier gaat gebeuren )

Ik had 30 jaar geleden teveel ooms en tantes om iedereen de hele dag uit te nodigen. 
Iedereen kreeg een kaart met hoe laat wat en waar. Gemeentehuis, kerk, receptie. De daggasten hadden een inlegvel in hun kaart dat ze verwacht werden op tijd x in mijn ouderlijk huis en dat ze ook genodigd waren voor het diner. Van de ooms en tantes waren alleen de peetouders uitgenodigd voor de hele dag, de rest was op de receptie. 
Man en ik hadden samen ruim 50 ooms en tantes dat konden we financieel echt niet behappen, we hadden 11 maanden daarvoor ook een huis gekocht dat nog volop werd verbouwd.

Natuurlijk mag dochter zelf weten wie ze uitnodigt, maar dochter had ook aan kunnen zien komen dat de niet uitgenodigde tante gekwetst zou worden. En dat haar vader daar mee zit kan ook geen verrassing zijn.

Je kan er niks meer mee dan zeggen dat je het niet begrijpt en heel duidelijk aangeven dat je je er niet in gaat mengen. Dochter bepaalt en is niet bereid om rekening te houden met anderen. Anno 2026 is de norm dat we dat gedrag accepteren, al heeft het niet mijn voorkeur.

Dochter mag natuurlijk zelf bepalen wie ze uitnodigd maar haar daad heeft dus wel hele nare gevolgen voor haar vader.
Je kunt beter helemaal geen ooms en tantes uitnodigen dan er één waar jij en je ouders ieder jaar kerst mee vieren overslaan.
Dochter is volwassen en had best ook kunnen nadenken over wat haar handelen betekent voor de familie verhoudingen en voor haar ouders.
Normaal is de periode voor een huwelijk leuk en feestelijk ook voor de ouders, maar nu hebben ze te maken met verdrietige en boze mensen.
Snap de andere tante ook heel goed dat ze loyaal is aan haar zus en ook niet wil komen.
Ik denk dat je als ouders hier nu niet meer zo veel mee kan, rottige situatie sterkte.

Duckie73 schreef op 19-05-2026 om 08:03:

. Ik snap zelf de keuze van mijn dochter hier ook niet in.

Ze zegt er geen band mee te hebben dat is toch reden genoeg?

Duckie73

Duckie73

19-05-2026 om 08:22 Topicstarter

Dolfje schreef op 19-05-2026 om 08:19:

[..]

Ze zegt er geen band mee te hebben dat is toch reden genoeg?

Maar mijn broer die ze jaren niet heeft gezien is wel uitgenodigd en de andere tante is ook uitgenodigd. Zelf snap ik die reden dan niet. 

Nvt

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.