Relaties Relaties

Relaties

Diner, tafelschikking


Shropshire schreef op 10-08-2021 om 16:05:

[..]

Dit vind ik ook belangrijk. Ik zit graag gewoon bij mensen die ik goed ken, ik heb geen behoefte om bij totaal onbekenden te zitten

Zou voor mij zelfs een reden zijn om niet te gaan

Voor mij is dat idd ook een deal breaker. Ben toch al niet van de massale bijeenkomsten dus als ik al ga dan wil ik wel kunnen bijkletsen met degene waar ik 't meest mee heb. 

Ik heb dit ooit een keer meegemaakt bij diner van mijn mans werk. Halverwege kregen we in een andere ruimte een spoom die we al rondlopend op aten. Tafellinnen werd verschoond en bestek voor de rest van het diner neergelegd. Bij beide delen van het diner was de tafel indeling door het bedrijf bepaald. Was zeker in die zetting leuk.

Glazen hoefden we niet mee te nemen alles was schoon bij de tweede helft. 

Bij een familie en vrienden kring zou ik een  uitgebreid aperitief met hapjes doen aan sta tafels. Vervolgens vier gangen aan tafel en afsluiten met koffie/thee en lekkers  aan sta tafels.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

10-08-2021 om 16:55

Niet doen. Gewoon niet. Ik denk dat je je gasten daar weinig plezier mee doet en dat het vooral een chaos wordt omdat de helft niet snapt wat de bedoeling is.

Kies dan bijvoorbeeld voor een borrel vooraf in een andere zaal met zitjes. Of de koffie na afloop daar.

Meander

Meander

10-08-2021 om 17:04 Topicstarter

Het is een diner met familie en vrienden, een soort bruiloft. En ik hoop er juist een welkome afwisseling mee te krijgen, dat als je uitgepraat bent, weer eens naast iemand ander zit. Maar, de gastvrouwen zouden inderdaad ook van plek kunnen wisselen... 

Verder had ik het idee van Tuinfluiter, waarbij de spoom in een andere ruimte ook een goed idee is. Dat kan denk ik wel. 

Vooraf en achteraf statafels is ook een goed idee. Ik dacht een aperetief aan tafel, maar dat zou ook prima aan staantafels kunnen. 

Dank voor de input allemaal, ik kan hier mee verder. Ik heb ook goed gelezen dat sommigen het helemaal geen goed idee vinden, ook dat neem ik mee in het familieberaad dat we hier nog over gaan hebben. We willen dat het voor iedereen een leuke avond wordt, niet dat iemand denkt 'ik kom niet'. Echt niet, dat is niet de bedoeling . Dan daarbij weten de gasten het natuurlijk niet vantevoren.

Wat we ook doen, we maken denk ik wel een tafelschikking, zodat groepjes vrienden en familie in elk geval bij elkaar aan in de buurt zitten. Na een eventuele break kan iedereen dan zelf kiezen waar hij of zij gaat zitten.

Dank voor alle reacties!

Ik heb ook weleens meegemaakt dat er wat extra gedekte zitplekken waren, waardoor mensen zelf gemakkelijk ergens anders konden gaan zitten, op momenten en bij mensen die je zelf uitkoos. Dat stond toen geloof ik op het blaadje met het menu vermeld, zodat iedereen wist dat die optie er was. Per gang werd afgeruimd en de glazen werden sowieso steeds vervangen, waardoor je telkens op een ‘schone’ plek kon gaan zitten. Je hoefde dan geen glas, servet, bord, etc. mee te nemen. Het werkte wel goed vond ik. Sommige mensen bleven de hele avond op dezelfde plek zitten met dezelfde mensen, anderen wisselden halverwege en weer anderen na elke gang. Je kon ook even ergens aanschuiven en daarna weer terug naar je ‘eigen’ plek. 

Meander

Meander

10-08-2021 om 17:16 Topicstarter

Piratenkonining: dat is ook een goed idee! 

Meander

Meander

10-08-2021 om 17:47 Topicstarter

maar... met die extra zitplekken, heb je wel lege plekken aan tafel. Dan hebben sommige mensen rechts of links van zich geen tafelgenoot, maar een lege stoel?

Meander schreef op 10-08-2021 om 17:47:

maar... met die extra zitplekken, heb je wel lege plekken aan tafel. Dan hebben sommige mensen rechts of links van zich geen tafelgenoot, maar een lege stoel?

Dat is me toen niet zo opgevallen. Weet nog wel dat ik heel leuk met iemand gepraat heb aan de andere kant van de lege stoel naast me, dus dat kan ook. Het wees zich vanzelf wel geloof ik. Als twee mensen in gesprek zijn, dan is de lege stoel die degene daarnaast achterlaat niet zo’n probleem. En als je even geen aanspraak had omdat je maar één buur had en die was al in gesprek, dan ging je ergens anders zitten. Volgens mij hadden ze het in eerste instantie ook vrij tactisch opgesteld, met bijvoorbeeld twee plekken aan het hoofd waarvan er eentje leeg was. En wat kleinere tafels waar je sneller een groepsgesprek hebt, zodat een lege stoel niet uitmaakt. 

Of je laat je gasten zelf kiezen en dan bemoei je je er helemaal niet mee. Of je pakt de regie en dan geeft je mensen 1 of 2 keer een aangewezen plek.

En als je écht interactie wilt. Dan geeft je je gasten opdrachten. Geef ze tussen de gangen door een drankje en laat ze op alfabet of leeftijd gaan zitten. Zou in mij vrienden/kennissenkring heel goed werken en voor veel hilariteit zorgen. Maar niet iedereen wordt daar blij van.

Je kunt vertraging voorkomen door bestek in setjes op een aantal plaatsen te zetten. Dan hoeft er niet gedekt of ontsmet te worden. Pakt iedereen weer een nieuw setje bij de volgende gang.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1S6laXvvsK1RjSspdq6AZepXaE/100-Stks-partij-Jute-Cup-Mat-Tafel-Placemat-Coaster-Rustieke-Bruiloft-Middelpunt-Bruiloft-Bestek-Pocket-Jute.jpg
Borden worden toch nieuw uitgeserveerd.

Glazen met een mooi naamhangertje toewijzen, die kunnen gasten dan zelf bij zich houden.

https://i.etsystatic.com/18985723/d/il/397d10/3043801208/il_340x270.3043801208_olah.jpg?version=0

Dan kun je direct wisselen: iedereen pakt glas op en zoekt een andere plek.

Meander

Meander

11-08-2021 om 16:27 Topicstarter

Dank voor de tips en de foto's!

redbulletje schreef op 10-08-2021 om 16:06:

[..]

Voor mij is dat idd ook een deal breaker. Ben toch al niet van de massale bijeenkomsten dus als ik al ga dan wil ik wel kunnen bijkletsen met degene waar ik 't meest mee heb.

En eerlijk gezegd, als ik er achter zou komen dat je steeds moet wisselen, ik weet niet of ik me daaraan zou houden. Of gewoon lekker bij de bekenden blijven zitten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.