Relaties Relaties

Relaties

Conflict tussen zoon en dochter

Frisdrank1972

Frisdrank1972

08-07-2025 om 19:49 Topicstarter

Ik probeer iedereen te vriend te houden ja. Ik wil geen partij kiezen omdat ik elke kant wel snap. Mijn dochter hoeft mijn zoon en zijn nieuwe vriendin niet te mogen want wat zij deden kan niet door de beugel tegenover de ex. Maar mijn zoon heeft technisch gezien niets strafbaars gedaan, dus ik kan hem er moeilijk voor veroordelen. Dat ex verdriet heeft snap ik ook, ik zou alleen willen dat zij mijn dochter niet als therapeut gebruikt en dat de nieuwe vriendin beledigd is en zich niet welkom voelt snap ik ook. Alleen zij gaat dan weer haar boekje te buiten om te eisen dat dochter het huis uit moet. Ik vind het allemaal zo moeilijk.
Daarnaast had mijn zoon mijn dochter niet mogen duwen, maar mijn dochter is ook geen klein zielig meisje in een rolstoel. Daarnaast vind ik h**r wel een van de ergste dingen die je een vrouw kan noemen, ik schrok ook heel erg toen mijn dochter het woord zei en nog wel tegen de nieuwe vriendin van zoon.

Ik ben benieuwd of je je ook zo coulant opstelt als het nieuwe vriendje van je dochter haar een keer tegen de grond aanduwt.

Frisdrank1972 schreef op 08-07-2025 om 19:49:

Ik probeer iedereen te vriend te houden ja. Ik wil geen partij kiezen omdat ik elke kant wel snap. Mijn dochter hoeft mijn zoon en zijn nieuwe vriendin niet te mogen want wat zij deden kan niet door de beugel tegenover de ex. Maar mijn zoon heeft technisch gezien niets strafbaars gedaan, dus ik kan hem er moeilijk voor veroordelen. Dat ex verdriet heeft snap ik ook, ik zou alleen willen dat zij mijn dochter niet als therapeut gebruikt en dat de nieuwe vriendin beledigd is en zich niet welkom voelt snap ik ook. Alleen zij gaat dan weer haar boekje te buiten om te eisen dat dochter het huis uit moet. Ik vind het allemaal zo moeilijk.
Daarnaast had mijn zoon mijn dochter niet mogen duwen, maar mijn dochter is ook geen klein zielig meisje in een rolstoel. Daarnaast vind ik h**r wel een van de ergste dingen die je een vrouw kan noemen, ik schrok ook heel erg toen mijn dochter het woord zei en nog wel tegen de nieuwe vriendin van zoon.

Ja, dat had je dochter inderdaad niet zo moeten zeggen. Dat ze haar bedenkingen heeft bij deze situatie had ze anders kunnen uitten, wat beschaafder kunnen houden. Al hou ik zelf ook niet van vreemdgangers/Homewreckers, omdat je toch laat blijken andere normen en waarden erop na te houden en wat egoïstisch in het leven staat en een bepaalde mate van 'schijt aan andermans gevoelens' te hebben. Het woord dat jou dochter gebruikte is waarschijnlijk het woord hoe ex-vriendin de nieuwe vriendin noemt.

Komt zijn ex nog bij jullie over de vloer? Bij dochter op bezoek,omdat zij dikke vriendinnen zijn? Misschien toch dat moment eens wat drinken en snacks brengen en misschien dit moment aangrijpen om het te bespreken. Dat ze het er niet mee eens mogen zijn en dat je het verdriet snapt, maar dat je geen h**r als scheldwoord wilt horen in je huis, of überhaupt niet. Je richt je daarbij tot je dochter, maar dat ' je boodschap' ook duidelijk is naar ex toe.

Nieuwe vriendin mag haar plaats weten en al helemaal na wat zoon en zij veroorzaakt hebben. als ze met open armen ontvangen had willen worden, dan had ze betere keuzes moeten maken, net zoals de zoon van TO. Dit heeft gewoon tijd nodig en in dit geval waarin de ex nog een grote rol speelt op de achtergrond, kan dat nog wel een jaar duren.

BritgetJones007 schreef op 09-07-2025 om 16:41:

[..]

Ja, dat had je dochter inderdaad niet zo moeten zeggen. Dat ze haar bedenkingen heeft bij deze situatie had ze anders kunnen uitten, wat beschaafder kunnen houden. Al hou ik zelf ook niet van vreemdgangers/Homewreckers, omdat je toch laat blijken andere normen en waarden erop na te houden en wat egoïstisch in het leven staat en een bepaalde mate van 'schijt aan andermans gevoelens' te hebben. Het woord dat jou dochter gebruikte is waarschijnlijk het woord hoe ex-vriendin de nieuwe vriendin noemt.

Komt zijn ex nog bij jullie over de vloer? Bij dochter op bezoek,omdat zij dikke vriendinnen zijn? Misschien toch dat moment eens wat drinken en snacks brengen en misschien dit moment aangrijpen om het te bespreken. Dat ze het er niet mee eens mogen zijn en dat je het verdriet snapt, maar dat je geen h**r als scheldwoord wilt horen in je huis, of überhaupt niet. Je richt je daarbij tot je dochter, maar dat ' je boodschap' ook duidelijk is naar ex toe.

Nieuwe vriendin mag haar plaats weten en al helemaal na wat zoon en zij veroorzaakt hebben. als ze met open armen ontvangen had willen worden, dan had ze betere keuzes moeten maken, net zoals de zoon van TO. Dit heeft gewoon tijd nodig en in dit geval waarin de ex nog een grote rol speelt op de achtergrond, kan dat nog wel een jaar duren.

Serieus? Hoezo is die nieuwe vriendin opeens de schuldige hier? Ze heeft die broer echt geen pistool tegen z'n hoofd gehouden. Het is die gozer z'n keuze, de consequenties zouden ook voor hem moeten zijn. Hem alleen.

Frisdrank1972 schreef op 08-07-2025 om 19:49:

Je kan toch heel duidelijke regels stellen zonder partij te kiezen?

# we schelden elkaar niet uit

# we blijven van elkaar af

# we bemoeien ons niet met relatie van de ander (duh)

# het huis staat open voor iedereen. Je hebt aan deze regels te houden. Zo niet dan ga je op je kamer zitten of kom je niet langs

En je eist van beiden dat ze excuus aan elkaar maken: een vanwege duwen, ander vanwege schelden.

Maakt je dochter geen excuus? Dan gaat ze naar op haar kamer zitten als je zoon komt.

Spreek ook naar je zoon uit dat hij zijn excuus maakt voor het duwen. Ongeacht wat zijn zus gezegd heeft. 

Je keurt hun gedrag af, maar hen niet.

Je schoondochter kan eisen wat ze wil, maar zij heeft zich koest te houden.

[..]

Het woord dat jou dochter gebruikte is waarschijnlijk het woord hoe ex-vriendin de nieuwe vriendin noemt.

Die ex mag haar noemen zoals zij wil natuurlijk, maar dan hoeft dochter dat nog niet te doen! Dochter doet nou net alsof het haar allemaal is overkomen, drama ten top zeg!? Mag best door ouders de kop ingedrukt worden.

En hoezo moet nieuwe vriendin haar plaats weten? Over welke plaats heb je het dan? Jij lijkt helemaal mee te gaan in deze puberdrama, mag hopen dat TO het onderhand eens een halt gaat toeroepen! Het is al een jaar uit, lik je wonden en ga door, er staan je wel moeilijke tijden te wachten in je volwassen leven.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-07-2025 om 16:57:

[..]

Serieus? Hoezo is die nieuwe vriendin opeens de schuldige hier? Ze heeft die broer echt geen pistool tegen z'n hoofd gehouden. Het is die gozer z'n keuze, de consequenties zouden ook voor hem moeten zijn. Hem alleen.

En dit!

[..]

J

Koekoek. Haar plaats is de vriendin van zoon. Niet meer en niet minder. Op dit moment is ze de vriendin van zoon. Alles daarvoor is niet meer relevant.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-07-2025 om 16:57:

[..]

Nee hoor, ze is niet 'de schuldige' als ze niet wist dat zoon al een vriendin had op het moment dat ze iets kregen. Als ze het wel wist, dan heeft ze een keuze gemaakt die niet iedereen zou maken. En ja dat zegt wel wat over je als persoon. En dan wordt je echt niet met open armen ontvangen. Oorzaak gevolg. De uitspraak; 'Zoals je eraan komt, zo kom je er ook weer vanaf' komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen.En natuurlijk is zoon degene die het anders aan zou moeten pakken, hij is dubbel fout geweest. Maar om nou te doen alsof de nieuwe vriendin hier in dit bedrog geen partij is? Daar denken we dan anders over. 

In mijn omgeving ook meegemaakt, en dit soort situaties leiden alleen maar vaak tot ellende. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit soort bedrog leidt tot 'met open armen' ontvangen worden, hooguit een soort beleefde omgang, met in het achterhoofd nog steeds het stigma 'homewrecker', en al helemaal als er een gezin voor uit elkaar gevallen is.

Persoonlijk hou ik er andere normen en waarden op na. Als iemand bezet is dan respecteer je dat, hou je een bepaalde mate van afstand. 

Dus hopelijk komt er ooit die beleefde 'acceptatie' en met een kans op: hoe je eraan komt, kom je er ook weer af.

De tijd zal het uitwijzen.

Loezzie schreef op 09-07-2025 om 17:19:

[..]

Je kan toch heel duidelijke regels stellen zonder partij te kiezen?

# we schelden elkaar niet uit

# we blijven van elkaar af

# we bemoeien ons niet met relatie van de ander (duh)

# het huis staat open voor iedereen. Je hebt aan deze regels te houden. Zo niet dan ga je op je kamer zitten of kom je niet langs

En je eist van beiden dat ze excuus aan elkaar maken: een vanwege duwen, ander vanwege schelden.

Maakt je dochter geen excuus? Dan gaat ze naar op haar kamer zitten als je zoon komt.

Spreek ook naar je zoon uit dat hij zijn excuus maakt voor het duwen. Ongeacht wat zijn zus gezegd heeft.

Je keurt hun gedrag af, maar hen niet.

Je schoondochter kan eisen wat ze wil, maar zij heeft zich koest te houden.

Dit
TO, probeer bovenstaande woorden aan te nemen.
Hier zit echt de opening om verder te gaan in de situatie.
Je man en jij zijn de senioren, en je rol aannemen.
Niet door in dit geval naast je kinderen te gaan staan.

Je kinderen zijn koppig vertelde je. Die gaan dus niet snel veranderen. Het ligt echt aan jullie mentaliteit, ouderlijke authoriteit om een paar traptreden omhoog te gaan en regels gaan stellen.
Kinderen zullen hiernaar gaan luisteren als je echt in je volledige rol gaat staan.

“Als ze het wel wist, dan heeft ze een keuze gemaakt die niet iedereen zou maken. En ja dat zegt wel wat over je als persoon.”
Wat dan precies? En moet je daar dan als buitenstaander iets mee doen?

MMcGonagall schreef op 13-07-2025 om 11:14:

Wat dan precies? En moet je daar dan als buitenstaander iets mee doen?

Dat zijn puur egoïstische keuzes en dat je daarmee iemand verdriet doet en achter haar rug bedriegt, dat interesseert je dan niet. Weinig empatisch vermogen. Iemand die alleen aan zichzelf denkt in deze situatie. 
Daar komt de extreme antipathie vandaan van zus voor zijn nieuwe vriendin. Want ook zus is haat favoriete schoonzus "kwijt".

Of ik persoonlijk vind of je daar als buitenstaander iets mee moet.....dat is niet aan mij, want elke situatie is anders.

Deze is redelijk complex door alle betrokkenen en onderlinge verhoudingen en loyaliteitsconflicten en iedereen die gezien wil zijn in zijn mening.

Ik hoop dat hier in deze situatie een beschaafde interactie mogelijk is na verloop van tijd.

BritgetJones007 schreef op 14-07-2025 om 00:40:

[..]

Dat zijn puur egoïstische keuzes en dat je daarmee iemand verdriet doet en achter haar rug bedriegt, dat interesseert je dan niet. Weinig empatisch vermogen. Iemand die alleen aan zichzelf denkt in deze situatie.
Daar komt de extreme antipathie vandaan van zus voor zijn nieuwe vriendin. Want ook zus is haat favoriete schoonzus "kwijt".

Of ik persoonlijk vind of je daar als buitenstaander iets mee moet.....dat is niet aan mij, want elke situatie is anders.

Deze is redelijk complex door alle betrokkenen en onderlinge verhoudingen en loyaliteitsconflicten en iedereen die gezien wil zijn in zijn mening.

Ik hoop dat hier in deze situatie een beschaafde interactie mogelijk is na verloop van tijd.

Ik ben het met jou eens, hoor. Kan ook niet zoveel met mensen die hun eigen gevoelens ten koste van anderen op één kunnen zetten en schijt hebben. Aan de andere kant is dit tegelijkertijd ook een zwakte en zou ik het soms iets meer mogen doen. 

Frisdrank1972

Frisdrank1972

14-07-2025 om 10:32 Topicstarter

Dochter en de ex van zoon zijn gisteren samen op vakantie gegaan. Ik hoop dat die meiden het een beetje leuk hebben samen en dat ze hopelijk leuke jongens ontmoeten zodat ze hun aandacht op iets anders kunnen richten. Zoon en zijn nieuwe vriendin komen hier woensdagavond eten. Ik ben erg blij dat zoon en zijn vriendin nog naar ons willen komen. Het was zo dramatisch allemaal dat ik bang was dat die deur voorgoed dicht was geslagen. 

Ik vind het erg moeilijk om met mijn dochter over grenzen te praten. Ik wil aan de ene kant dat ze haar gevoelens thuis veilig kan uiten, maar aan de andere kant wil ik niet dat gescheld in huis hebben. Daar moet ik nog een balans in vinden. Ik merk ook dat dochter verbaal veel sterker is dan ons. Ze praat ons zo onder de tafel. Dus daar moet ik ook nog een manier in vinden. 

BritgetJones007 schreef op 14-07-2025 om 00:40:

[..]

Klopt maar niets menselijks is ons vreemd. En zeker als je puberbrein nog onderontwikkeld is .

Maar je moet wel leren vergeven. Je moet wel leren loslaten. Je moet wel leren door te gaan . Je moet leren niet te schelden. Je moet leren om van anderen af te blijven.

En zeker na een jaar .

En je bent ouders om grenzen te stellen en niet mee te gaan in de drama.

zoon mag blij zijn dat hij nog mag komen
Dat zou ik uitstralen.😜

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.