Relaties
Frisdrank1972
01-07-2025 om 19:42
Conflict tussen zoon en dochter
Ik zit met mijn handen in het haar. Een conflict tussen mijn zoon en dochter is zo uit de hand gelopen dat ik denk dat ons gezin uit elkaar gaat vallen. En ik weet niet meer wat ik moet doen.
Mijn zoon had een vriendin en daar is mijn dochter erg close mee geworden. Het is een jaar geleden uitgegaan omdat mijn zoon was vreemdgegaan. Het meisje waar die mee was vreemdgegaan is nu zijn huidige vriendin. Mijn dochter is nog erg loyaal naar de ex van zoon en wil daarom de huidige vriendin niet ontmoeten. Ik snap haar gevoel wel want zoon had het niet erg netjes uitgemaakt met zijn ex.
Onze dochter woont nog thuis (ze is 19) en zoon (hij is 25) woont op zichzelf. Dus als hij met zijn nieuwe vriendin langs komt dan geeft hij dat van te voren aan en dochter gaat dan zelf weg.
Het is niet ideaal, maar ik hoopte dat onze dochter wel bij zou draaien. Dat is nog niet gebeurd.
Mijn man was afgelopen weekend jarig en zoon kwam eerder onaangekondigd langs met zijn vriendin toen mijn dochter er nog was. Mijn dochter is toen uit haar slof geschoten en heeft haar uitgescholden voor h**r. Zoon is toen erg boos geworden en heeft mijn dochter een harde duw gegeven, ze viel zelfs op de grond. Mijn man moest er tussen springen zodat ze elkaar niet verder zouden aanvallen. Uiteindelijk voelde zoon zich ongewenst en is weggegaan en dochter voelde zich ook niet begrepen door ons. Het was een uur voor de verjaardag van mijn man dus wij konden ook niet de rest van de familie afzeggen. Het was een erg beladen feestje.
Wij zijn nu drie dagen verder en zoon reageert niet meer op appjes of belletjes en ik weet niet wat ik nu moet doen. Heeft iemand advies om dit op te lossen?
Waterfles
06-07-2025 om 13:53
Frisdrank, je schrijft in je openingspost dat je bang bent dat je gezin uit elkaar zou vallen.
Jij en je man zijn de baken van het gezin. Zie jullie zelf ook als de
basis, de fundering van het gezin.
En voel het ook in jezelf, en voeg jezelf ernaar. Jullie met z’n tweeen, als een rots. Jullie hoeven helemaal niet als gezin uit elkaar te vallen.
Jullie gaan teveel op in de drama van jullie kinderen. Dat is niet goed. En niet gezond. Jullie moeten een grens trekken.
Als ouders.
Het is al eerder geschreven. Als de kinderen beiden thuis zijn gedragen ze zich normaal.
Jullie moeten een grens leren trekken want jullie gaan er veel te veel in mee.
Em juist die grens van jullie uit als ouders zou denk ik heel goed zijn om jullie kinderen te helpen wat te ontnuchteren of relativeren.
Waterfles
06-07-2025 om 13:54
Roos57 schreef op 05-07-2025 om 22:16:
Probeer even de volwassene te zijn beste ouders . Geen gehuil en ook geen gevoel van falen . Kom op .
Jullie kinderen klikken nu even niet . Jammer maar tis niet anders .
Zoon en vriendin zijn welkom en dan praat je nergens over . Hou het neutraal.
Dochter hetzelfde. Je wilt er niks meer over horen .
Het enige wat je moet uitstralen is dat zij normaal doen als ze elkaar wel treffen bij jou in huis!!
Goeie post!
Zeespiegel
06-07-2025 om 13:59
.
Dus zoiets als: beide kinderen zijn welkom in huis, als ze iemand niet willen zien gaan ze zelf maar even weg, jullie dwingen niemand tot excuses, er wordt niet gescholden door wie dan ook en fysiek worden wordt ook niet geaccepteerd. Degene die dat wel doet, mag lekker even een blokje om.
Hoe staat je man erin?
Precies, niet als ouder midden tussen de vechtende kinderen mee gaan doen. Gedragsregels voor bij jullie thuis stellen, die handhaven. Verder niet.
TwoThirds
06-07-2025 om 14:15
Waarom kan je een kind van 19 niet naar haar kamer sturen als ze iemand uitscheldt voor hoer?
Vavoom
06-07-2025 om 22:34
TwoThirds schreef op 06-07-2025 om 14:15:
Waarom kan je een kind van 19 niet naar haar kamer sturen als ze iemand uitscheldt voor hoer?
Waarom stuurt ze haar kind van 25 niet naar huis nadat hij fysiek wordt?
Waarom vinden we een scheldwoord ineens zoveel erger dan een fysieke (mis)handeling?
Gebruikersnaaminvullen
07-07-2025 om 15:02
Vavoom schreef op 06-07-2025 om 22:34:
[..]
Waarom stuurt ze haar kind van 25 niet naar huis nadat hij fysiek wordt?
Waarom vinden we een scheldwoord ineens zoveel erger dan een fysieke (mis)handeling?
Actie- reactie.
Als jouw zwager je uitscheld voor hoer, zou je partner dan niets doen?
Dochter heeft zich niet te bemoeien met de relaties van haar broer en zich fatsoenlijk te gedragen. Ze mag er best iets van vinden, maar dat kan ze bespreken met haar vriendin de ex.
Aviendha
07-07-2025 om 15:15
Frisdrank1972 schreef op 05-07-2025 om 16:33:
Hee iedereen,
Ik heb een gesprek met zoon gehad. Mijn zoon heeft het helemaal gehad met zijn zus en eist een excuses. Ik heb hem al verteld dat dat moeilijk zal worden. Ik en mijn man hebben wel onze excuses aangeboden dat wij het zover hebben laten komen. De vriendin van zoon, zei dat ze erg teleurgesteld in ons was omdat wij onze dochter niet beter onder controle hadden. Ik heb haar toen gezegd dat ze 19 is en dat wij haar moeilijk naar haar kamer konden sturen. Vriendin zei zelfs dat wij haar maar uit huis moesten zetten als zij haar broer en haar niet respecteert. Maar dat vind ik zelf veel te ver gaan. Dus nu is zitten wij in een soort limbo. Zoon wil een excuses, vriendin wil dat wij onze dochter ''straffen'' door haar uit het huis te gooien en dochter wil zoon en vriendin niet meer zien. Ik weet het ook niet meer. Ik heb niet aan dochter verteld wat vriendin over haar zei. Er hoeft niet nog meer olie op het vuur.
Hahaha omg wat denkt dit mens wel niet.
Ik vind het heel triest voor jullie maar echt, laat ze allemaal in hun sop gaarkoken. Deze reactie ben ik het 100% mee eens:
Fiorah schreef op 05-07-2025 om 16:59:
[..]
Wauw. Dus nu vertellen jullie dochter, zoon én schoondochter jullie wat jullie wel en niet moeten en mogen doen en wat goed is en wat niet? In jullie eigen huis en met jullie eigen kinderen? Hoe voelt dat voor jullie? Wat zei je tegen je schoondochter toen ze zei teleurgesteld in jullie te zijn? Ik vind dat nogal wat.
Van mij konden ze echt stuk voor stuk de boom in, ik zou heel duidelijke kaders stellen over wat je wel en niet ok vindt en ze het zelf verder uit laten zoeken.
Dus zoiets als: beide kinderen zijn welkom in huis, als ze iemand niet willen zien gaan ze zelf maar even weg, jullie dwingen niemand tot excuses, er wordt niet gescholden door wie dan ook en fysiek worden wordt ook niet geaccepteerd. Degene die dat wel doet, mag lekker even een blokje om.
Vavoom
07-07-2025 om 19:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-07-2025 om 15:02:
[..]
Actie- reactie.
Dochter heeft zich niet te bemoeien met de relaties van haar broer en zich fatsoenlijk te gedragen. Ze mag er best iets van vinden, maar dat kan ze bespreken met haar vriendin de ex.
Nee, mijn partner zou zeker niet iemand slaan om een scheldwoord. Zeker niet zn jongere zusje. Bizar dat zo’n lullig woord voor veel mensen rede is om fysiek te worden.
DeOnbekende
07-07-2025 om 20:21
Vavoom schreef op 07-07-2025 om 19:46:
[..]
Nee, mijn partner zou zeker niet iemand slaan om een scheldwoord. Zeker niet zn jongere zusje. Bizar dat zo’n lullig woord voor veel mensen rede is om fysiek te worden.
Er is nooit een goede reden om fysiek te worden, maar dochter is toch echt de aanstichtster.
FaithfulDuck87
07-07-2025 om 20:26
DeOnbekende schreef op 07-07-2025 om 20:21:
[..]
Er is nooit een goede reden om fysiek te worden, maar dochter is toch echt de aanstichtster.
zij kreeg het ook al voormekaar, dat broer en vriendin op een ander tijdstip moesten komen, zodat zij ze niet ging treffen. Het is wat een over-het-paard-getild-verwend-ding
Doemijdieglazenbol
07-07-2025 om 21:05
Roos57 schreef op 06-07-2025 om 11:25:
[..]
Meldt ze aan voor het familie diner op tv. 😎😎
Ik zat eerlijk gezegd meer aan een Jerry springer Watch sessie te denken. En dan zoek de verschillen spelen, zodat ze zelf zien hoe belachelijk hun gedrag is. Want alle jong volwassenen oversteppen als een malle.
dit klinkt vooral als zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dit puberdrama is dat echt allemaal niet waard. Het wordt tijd dat de betrokkenen zich wat volwassener gedragen, onrecht niet tot hun identiteit maken. En verdriet of gekwetstheid niet zo weaponizen. (Om maar even wat gen-z taal te gebruiken).
laat ze het samen maar uitvechten. In jouw huis moeten mensen zich beleefd gedragen. En dan maar hopen dat iedereen voor zichzelf therapie gaat volgen, beseft dat niemand zonder zonde is en door gaat met diens leven. Als ze zelf wat meer levenservaring hebben, kunnen ze dit hopelijk wat meer relativeren.
haarklover
07-07-2025 om 21:38
Gebruikersnaaminvullen schreef op 07-07-2025 om 15:02:
[..]
Actie- reactie.
Ik neem zulk gescheld al niet erg serieus, maar blijkbaar raakt dit een gevoelige snaar
Beschaafde mensen zeggen "kom, we gaan naar huis".
En dan ga je naar huis.
haarklover
07-07-2025 om 21:43
Zeilboot schreef op 06-07-2025 om 11:21:
Jullie als ouders moeten de rug rechten. Stel heel simpel voorwaarden aan de kinderen als zij zich onder jullie dak willen bewegen. Je hebt geen kinderen gekregen om de goede band onderling, maar omdat je zelf kinderen wilde. En die goede onderlinge band kun je niet forceren en eisen. Laat dat los!
Broer had zich aan de afspraak moeten houden of zich duidelijk moeten aankondigen dat hij eerder kwam (dan had zus zich uit de voeten kunnen maken of boven kunnen blijven zoals de afspraak was). Met deze actie hebben broer en vriendin ook zus uit de tent gelokt omdat ze weten dat zus achter ex staat. Dit moest sowieso een keer klappen en sommige mensen hebben een olifanengeheugen en vergeten niet. Zus had zich niet moeten laten gaan in schelden. Broer moet zijn handen thuishouden en jullie hadden meteen moeten ingrijpen.
Als zus haar excuus moet aanbieden om het schelden, mag broer dat ook doen voor de eerdere aankomst zonder seintje en voor het duwen.
Vriendin is geen partij in deze en heeft op het excuus na voor schelden niets te vertellen.
Jullie moeten je neutraal opstellen en regels maken. En schei uit met dit trieste gedoe. Echt ik zou jullie als ouders echt niet serieus nemen.
Ik krijg ook de indruk dat jullie iedereen te vriend willen houden.
En het zal moeilijk zijn om streng te zijn naar jullie kinderen, maar ik denk dat je niet moet bemiddelen maar grenzen moet stellen.
Zoon mag zus niet duwen.
Zus mag niet bepalen om welke tijd zoon langskomt. Als ze hem niet wil zien, gaat ze zelf maar naar haar kamer.
Schoonzus moet niet mekkeren dat jullie je dochter niet beheersen. Als ze het niet leuk vindt, komt ze maar niet.
En als zoon of dochter ouwe koeien uit de sloot begint te halen, mag je zeggen dat je het er niet meer over wilt hebben, en ze anders maar naar huis/ eigen kamer gaan.
Diezijnvanmij
07-07-2025 om 22:26
haarklover schreef op 07-07-2025 om 21:38:
[..]
Ik neem zulk gescheld al niet erg serieus, maar blijkbaar raakt dit een gevoelige snaar
En dan ga je naar huis.
Nou precies. Als mijn man voor een keer hoer te vuist gaat zou ik toch wel vreemd staan te kijken.
verder helemaal eens met je laatste post.
Gebruikersnaaminvullen
08-07-2025 om 10:00
haarklover schreef op 07-07-2025 om 21:38:
[..]
En dan ga je naar huis.
Het zijn allemaal redelijk jonge mensen. Ik begrijp de reactie wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.