Relaties Relaties

Relaties

Conflict tussen zoon en dochter

Frisdrank1972 schreef op 02-07-2025 om 20:11:

[..]

Zo ziet ze het inderdaad. En ze heeft in principe ook gelijk. (…)

Ik heb ook mijn dochter bevestigd in haar gevoelens, maar ook gezegd dat haar broer zijn beslissingen maakt en daar hoeven wij het niet mee eens te zijn, maar wij moeten het wel accepteren. Mijn dochter wil die vriendin nog steeds niet zien en dat hoeft ook niet, maar heb wel gezegd dat ze gewoon welkom is in ons huis en als dochter haar niet wil zien gaat ze maar naar haar kamer toe. Ze wil haar excuses ook niet maken, ik heb wel gezegd dat wij als ouders wel onze excuses maken voor het klimaat dat wij gecreëerd hebben.

Ik hoop echt dat zowel ex als dochter een relatie krijgen en dat dit gemekker op zoon gewoon overgaat. En ook dat mijn zoon beter met vrouwen omgaat. Mijn dochter zegt vaak stel dat hij en ex een kind hadden... Wat ben ik blij dat dat niet zo was want dan zou ik zelf ook zo´n loyaliteitsconflict hebben. Mijn dochter vindt het ook heel naar dat wij ex zomaar afschrijven. Ze snapt nog niet dat voor ouders een ex van een kind een uit het oog, uit het hart situatie is.

Volgens mij wordt dochter veel te veel bevestigd in haar mening en de loopgraaf daardoor alleen maar dieper. Ze haalt er vanalles bij om maar niet te hoeven toegeven dat ze zelf asociaal gedrag laat zien. Zelfreflectie is een belangrijke eigenschap om volwassen te worden en je te ontwikkelen (en te voorkomen dat je onderdeel wordt van iemand anders drama-driehoek). Dit is echt ongezond gedrag. Heeft ze zelf issues waardoor ze zich hier zo in vastbijt?

er.is.maar.1.Pino schreef op 02-07-2025 om 20:41:

[..]

Heeft ze zelf issues waardoor ze zich hier zo in vastbijt?

Dit vraag ik me ook af. Dat de ex er in zwelgt, a la. Maar je dochter is helemaal geen partij hierin. Is er iets mbt haar zelf waar ze niet mee bezig wil zijn waardoor ze alle focus hierop legt.

ik persoonlijk vind dat jullie je dochter veel te veel de hand boven het hoofd houden . Je zoon hoeft na 1 jaar niet meer te boeten voor de fout die hij destijds heeft gemaakt het lijkt wel dat de dochter baas in huis is. Het zou haar sieren om excuses aan broer en zijn vriendin te maken . Ze ken evengoed met ex vriendin om gaan maar niet de sfeer in jullie gezin kapot te maken . En dat doet ze nu ze is kind meer maar 19 jaar . Ze zal in haar leven nog wel vaker tegenslagen mee maken daar zal ze toch mee moeten dealen. 

Zeespiegel schreef op 02-07-2025 om 19:49:

[..]

Het is ook niet dat ze ongelijk heeft. Daarin mag je haar best bevestigen. En die discussie verder vermijden.

Maar haar gedrag is erg onvolwassen. En een jaar in iets blijven hangen dat jezelf niet is overkomen, gewoon ongezond. Daar mag je haar dus best op aanspreken, zonder op het inmiddels verjaarde probleem in te gaan zeg maar.

Ze heeft ook gelijk, en ex waarschijnlijk ook, gezien hoe deze relatie aan zijn einde is gekomen.

Eens dat dochter sjieker had kunnen reageren. Ik denk alleen dat vooral de situatie iets is waar je niet op zit te wachten, omdat het verdeeldheid veroorzaakt. Ik hoop dat TO een goed gesprek kan hebben met beide kinderen en dat er iets veranderd.

En je hebt het over het inmiddels verjaard probleem, maar dat ex erachter komt dat haar vriend al 3 maanden vreemdgaat achter haar rug om, blijkt toch schadelijk te zijn geweest voor ex en diepe sporen te hebben achtergelaten. Voor haar is het overduidelijk niet verjaard.

Hopelijk komt ex deze zomer een leuk iemand tegen die deze situatie wat verzacht en hopelijk zus ook wat milder kijkt naar de situatie 

Reflecteren op wat er gebeurd is en op jouw rol daarin, is onmisbaar. Ik heb het gevoel dat TO er wat makkelijk van uit gaat dat alles wel weer op z’n pootjes terecht komt als èn ex èn de gefrustreerde dochter een relatie krijgen. Dat alles dan ‘vergeten’ zal zijn. Zulke dingen vergeet je niet. Het is de kunst er wijzer door te worden en dat is een hele klus.

Als moeder zit je er middenin en je solidariteit ligt bij je kinderen, ook al voel je empathie voor ex en nieuwe partner. Niet bij elke ouder is het na een relatiebreuk ‘uit het oog, uit het hart’. Soms moet je je als ouder daar echt toe zetten omdat je toch echt wel gehecht bent geraakt aan iemand die veel bij je over de vloer kwam en nu ineens niet meer. Ook voor andere gezinsleden kan dat spelen, zoals hier wel heel sterk het geval is. Dat is ingewikkeld. Na een relatiebreuk moeten verscheidene personen buiten de verbroken relatie keuzes maken. 

TO, heb je de ex van zoon weleens ontmoet in de tijd dat het mis ging? Heb je aandacht gehad voor hoe het voor haar was of waren jullie allebei eenvoudigweg te kwaad/teleurgesteld?
Tja ik denk dat zij jou niet wil ontmoeten, dat die weg gesloten is. 

Je hebt te maken met je eigen kinderen. Luister naar hen, stel open vragen, vul niets voor hen in en geef het de tijd.
Stel wel vast dat je schelden en fysiek geweld niet tolereert. Respecteer elkaar, ook al ben je het niet eens met de ander. 

veel succes morgen met het gesprek met  je zoon en jullie. Ik hoop dat jullie een goed gesprek hebben en dat je zoon met zijn vriendin zich weer welkom voelen thuis bij zijn ouderlijk huis. En dat je dochter zich wat volwassener gedraagt en hún respecteert. Ze mag haar mening hebben maar wel normaal gedragen zodat de sfeer in het huis weer goed wordt . 

BritgetJones007 schreef op 02-07-2025 om 21:53:

[..]

Ze heeft ook gelijk, en ex waarschijnlijk ook, gezien hoe deze relatie aan zijn einde is gekomen.

Eens dat dochter sjieker had kunnen reageren. Ik denk alleen dat vooral de situatie iets is waar je niet op zit te wachten, omdat het verdeeldheid veroorzaakt. Ik hoop dat TO een goed gesprek kan hebben met beide kinderen en dat er iets veranderd.

En je hebt het over het inmiddels verjaard probleem, maar dat ex erachter komt dat haar vriend al 3 maanden vreemdgaat achter haar rug om, blijkt toch schadelijk te zijn geweest voor ex en diepe sporen te hebben achtergelaten. Voor haar is het overduidelijk niet verjaard.

Hopelijk komt ex deze zomer een leuk iemand tegen die deze situatie wat verzacht en hopelijk zus ook wat milder kijkt naar de situatie

Serieus, nu ophouden hoor! Als dit alles ex vriendin al meer dan een jaar zo aangrijpt, dan mag zij haar borst natmaken voor wat haar nog te wachten staat in het leven! Aub wel realistisch blijven zeg..

en buiten dat staat zus er gewoon buiten, haar misschien ook even duidelijker maken. Wat een drama’s zeg 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

04-07-2025 om 19:46

Kersje schreef op 04-07-2025 om 19:44:

[..]

Serieus, nu ophouden hoor! Als dit alles ex vriendin al meer dan een jaar zo aangrijpt, dan mag zij haar borst natmaken voor wat haar nog te wachten staat in het leven! Aub wel realistisch blijven zeg..

nou idd zeg. Ze is niet de eerste waarbij vriend vreemd gaat en zeker ook de laatste niet. Als je daar na een jaar nog niet overheen bent, moet je jezelf een schop onder de kont geven. En als vriendin van/zusje van helemaal. Get a life

BritgetJones007 schreef op 02-07-2025 om 21:53:

[..]

.

Zijn ex zou geen partij meer moeten zijn binnen het gezin. Zijn huidige vriendin is. 

Haar beklag mag ze doen bij haar familie/vrienden in mijn ogen maar staat los van to.

Hoe ging het vandaag bij zoon en evt vriendin ?

Ik hoop het nu beter gaat na een gesprek met je zoon. 

En ik vind dat dochter te veel ruimte heeft gekregen. Je kan ook zeggen dat het klaar is en dat je geen negatieve opmerkingen meer over je zoon wil horen en ook niet over zijn vriendin. 

Kersje schreef op 04-07-2025 om 19:44:

[..]

Serieus, nu ophouden hoor! Als dit alles ex vriendin al meer dan een jaar zo aangrijpt, dan mag zij haar borst natmaken voor wat haar nog te wachten staat in het leven! Aub wel realistisch blijven 

Ja, dat ben ik ook. Er zitten wel meer vrouwen na een heftige relatiebreuk, waarin vreemdgaan, het bedrog, alles zo op losse schroeven heeft gezet, dat dat voor vele vrouwen traumatisch ervaren kan zijn. Zeker, zoals in dit geval, dat je eigen partner je al 3 maanden lang in je gezicht aan het voorliegen is en je erachter komt dat je al 3 maanden bedrogen bent....
Misschien raar in jou ogen, maar dat kan je als bedrogen psrtner zeker flink doen wankelen, zeker als de consequentie van dit bedrog groot is. Ga maar uit van vele vraagtekens over je relatie samen, je vertrouwen in mensen, verdriet, pijn, wat was echt en wat was bedrog...
Dat is toch een soort rouwproces die je doormoet en die in dit geval vooral in woede blijft hangen, want het echte verdriet en diepe pijn toelaten is te pijnlijk.

En persoonlijk vind ik het altijd wat vreemd dat een ander voor een ander denkt te mogen bepalen, dat 'het nu maar klaar moet zijn met dit drama'.
Dat komt zoals het komt. En soms is daar wat hulp bij nodig.

En terwijl haar exvriend 'gewoon' doorgaat met zijn nieuwe vriendin, degene die jou leven mede overhoop hebt gehaald, ja, dat remt haar rauwproces waarschijnlijk enorm, dat is logisch.

Maar goed, even een zijstap...ik hoop dat TO een goed gesprek heeft gehad met beide kinderen en dat het wat oplevert en beide partijen zich gehoord voelen.

Frisdrank1972

Frisdrank1972

05-07-2025 om 16:33 Topicstarter

Hee iedereen,

Ik heb een gesprek met zoon gehad. Mijn zoon heeft het helemaal gehad met zijn zus en eist een excuses. Ik heb hem al verteld dat dat moeilijk zal worden. Ik en mijn man hebben wel onze excuses aangeboden dat wij het zover hebben laten komen. De vriendin van zoon, zei dat ze erg teleurgesteld in ons was omdat wij onze dochter niet beter onder controle hadden. Ik heb haar toen gezegd dat ze 19 is en dat wij haar moeilijk naar haar kamer konden sturen. Vriendin zei zelfs dat wij haar maar uit huis moesten zetten als zij haar broer en haar niet respecteert. Maar dat vind ik zelf veel te ver gaan. Dus nu is zitten wij in een soort limbo. Zoon wil een excuses, vriendin wil dat wij onze dochter ''straffen'' door haar uit het huis te gooien en dochter wil zoon en vriendin niet meer zien. Ik weet het ook niet meer. Ik heb niet aan dochter verteld wat vriendin over haar zei. Er hoeft niet nog meer olie op het vuur.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

05-07-2025 om 16:54

Het excuus naar je zoon snap ik heel goed. Dat je dochter uit huis zou moeten, niet. Maar als zij haar excuus gaat aanbieden naar zoon en vriendin, dan denk ik dat het ok is. En ik zou je dochter daar wel op aanspreken, dat jij dit iig van haar verwacht.

Friezinnetje schreef op 05-07-2025 om 16:54:

Het excuus naar je zoon snap ik heel goed. Dat je dochter uit huis zou moeten, niet. Maar als zij haar excuus gaat aanbieden naar zoon en vriendin, dan denk ik dat het ok is. En ik zou je dochter daar wel op aanspreken, dat jij dit iig van haar verwacht.

Maar welke waarde heeft dat voor broer? Als er excuses komen alleen maar omdat pa en ma dat eisen? Dat heeft toch geen waarde?

Ik vind overigens dat vriendin van broer wel een beetje een punt heeft als ze zegt dat TO en/of haar man hadden moeten ingrijpen. Ook als je dochter 19 is, heeft ze zich te gedragen bij jullie in huis. Het huis uitzetten is natuurlijk belachelijk, maar als zij zich gedraagt als een kleuter kun je haar ook best als een kleuter naar haar kamer sturen of op zijn minst flink aanspreken. Blijkbaar voelden vriendin en broer zich niet gesteund door jullie

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.