Relaties Relaties

Relaties

Conflict tussen zoon en dochter

Ik denk inderdaad niet dat jullie het gedrag van dochter niet langer moeten tolereren. Dat ze de eerste weken nadat broerlief is vreemdgegaan nog boos was, en even tijd nodig had om aan het idee te wennen, dat is te begrijpen maar dat moet nu wel klaar zijn. Jullie moeten duidelijk maken dat jullie zoon en zijn vriendin altijd welkom zijn (ook onaangekondigd) en dat dochter zich behoort te gedragen als zij er zijn. Ik denk dat jullie teveel begrip blijven tonen voor dochter. Ze is ook helemaal niet jong meer. Ze is volwassen! En zo moet ze zich ook eens gaan gedragen.

hoeveel krijgt jou dochter via zijn ex nog te horen over wat haar door die broer is aangedaan? Is zijn ex ook weer verder gegaan met haar leven of blijven hangen in verbittering? Daar zit de sleutel van de heftige reactie die zijn zus geeft. Als zij door zijn ex namelijk steeds gevoed wordt in haar woede over de situatie dan is dat inderdaad een flink loyaliteitsconflict, wat iemand anders hier ook al schreef. Dat maakt het voor jou dochter het lastig om hier genuanceerder in te staan, al helemaal als ze die ex zeer regelmatig ziet.
Buiten het feit dat jou dochter zich misdragen heeft naar haar broer en vriendin, heeft jou zoon misschien nog wat af te ronden met zijn ex in de zin van welgemeende excusses voor wat hij haar heeft aangedaan. Gezien het feit dat er nog zoveel woede lijkt te zitten over deze situatie. Wij weten natuurlijk niet hoelang zij een relatie hebben gehad en wat de impact van dit bedrog en relatiebreuk op haar leven hebben gehad en misschien nog wel heeft. Is jou dochter vroeger ook wel eens bedrogen, dan heb je ook nog eens met 'oud zeer' te maken wat zich op deze manier ventileert naar haar broer.
Ik denk dat bij een goede afsluiting er meer rust komt en ook meer ruimte voor zus om deze nieuwe vriendin en deze nieuwe situatie te accepteren.

Maar wat een nare situatie voor jullie als ouders zijnde.

BritgetJones007 schreef op 01-07-2025 om 23:12:

? Daar zit de sleutel van de heftige reactie die zijn zus geeft. Als zij door zijn ex namelijk steeds gevoed wordt in haar woede over de situatie dan is dat inderdaad een flink loyaliteitsconflict, wat iemand anders hier ook al schreef. Dat maakt het voor jou dochter het lastig om hier genuanceerder in te staan,

Niet helemaal mee eens. 
Dochter hoeft er niet genuanceerd in te staan. Ze mag vinden wat ze vindt. Ze heeft zich alleen wel beschaafd te gedragen tegenover gasten. 
Kennelijk is er al een hoop discussie geweest over de posities en stellingen en meningen. Maar ik vind dat je als ouders op zeker moment ook een grens mag trekken: je hebt recht op je eigen mening, maar mensen worden onder ons dak niet voor hoer uitgescholden en je houdt je mening maar voor je.
Of die uit je maar op een ander moment dan op vaders verjaardag. Recht op een mening hebben is niet hetzelfde als het recht om die mening op elk moment en op elke manier te uiten. 

Ginevra schreef op 01-07-2025 om 23:22:

[..]

Niet helemaal mee eens.
Dochter hoeft er niet genuanceerd in te staan. Ze mag vinden wat ze vindt. Ze heeft zich alleen wel beschaafd te gedragen tegenover gasten.
Kennelijk is er al een hoop discussie geweest over de posities en stellingen en meningen. Maar ik vind dat je als ouders op zeker moment ook een grens mag trekken: je hebt recht op je eigen mening, maar mensen worden onder ons dak niet voor hoer uitgescholden en je houdt je mening maar voor je.
Of die uit je maar op een ander moment dan op vaders verjaardag. Recht op een mening hebben is niet hetzelfde als het recht om die mening op elk moment en op elke manier te uiten.

Helemaal mee eens, maar de vraag is hoe dochter zover te krijgen dat ze dit ook doet. Ik weet het ook niet, maar ik verwacht dat de ex nog met veel rancune zit en daar misschien de insteek zit op verbetering van onderlinge verhoudingen. 

Frisdrank1972 schreef op 01-07-2025 om 20:33:

[..]

Ze is erg goed bevriend met die ex van mijn zoon, dus ik denk dat ze vooral haar kant van het verhaal heeft gehoord. Daarnaast is ze nog best jong en ziet ze dingen nog erg zwart/wit. Mijn zoon heeft die relatie niet netjes afgesloten, maar ik hoopte dat dochter wel bij zou draaien maar dat heeft ze nog niet gedaan. Ik denk niet dat ze excuses gaat maken, ze zit nog erg in het kamp van ex. En ik kan haar ook niet dwingen om excuses te maken. Ik vind het erg lastig. Het helpt ook niet dat de nieuwe vriendin waarschijnlijk wel wist dat zoon een relatie had. Dat argument gebruikt mijn dochter steeds om haar gelijk te halen. Ze is nog te jong om te snappen dat veel relaties nogal slordig kunnen zijn.

Het is uiteindelijk ook gewoon echt haar zaak niet. Zij is niet verantwoordelijk voor de opvoeding of daden van haar broer. Maakt niet uit of ze begrip heeft voor haar broer. Het blijft haar broer.

En de nieuwe vriendin uitschelden? Serieus? Dat is niet degene die vreemd is gegaan!

Lolalyn schreef op 01-07-2025 om 20:51:

Ik vind ook dat je dochter hier verkeerd zit. Ze is inderdaad geen kind meer en zo gedraagt ze zich wel. Heeft ze in de gaten dat ze door haar gedrag haar ouders veel verdriet doet en een gezin ontwricht? Lullig dat haar broer is vreemd gegaan, maar zo lopen dingen. Om daar een jaar na dato nog zo over te doen, te triest. Denk dat je dochter een goed naar zichzelf moet kijken. Het is niet haar leven, keuze en relatie.
Daarnaast, iemand uitschelden die op visite komt kan echt. Ik zou een goed gesprek met je dochter aangaan.

Ja dit.
ze heeft de verjaardag van haar vader verpest.

interessant dat er niemand is die iets zegt over de fysieke aanval van de broer. De nieuwe vriendin een scheldwoord toekennen is een dikke no go, maar je zus fysiek aanpakken is geen probleem?

Diezijnvanmij schreef op 02-07-2025 om 06:21:

interessant dat er niemand is die iets zegt over de fysieke aanval van de broer. De nieuwe vriendin een scheldwoord toekennen is een dikke no go, maar je zus fysiek aanpakken is geen probleem?

Heb je enerzijds een punt, maar je weet niet hoe broer en zus verder met elkaar omgaan en hoe lang zoon al niet echt welkom is vanwege gedrag van zus. Daarnaast weet je ook niet hoe zij zich fysiek ten opzichte van elkaar verhouden. Kan me wel voorstellen dat je een keer klaar bent en uit pure frustratie een duw geeft. Maar goed, fysiek worden is inderdaad ook een no go, aL vind ik niet dat je als vrouw (of man) alles maar moet kunnen zeggen en doen om de ander tot het uiterste te tergen.

Daarnaast vraag ik me af of dochter beseft dan de ex-vriendin ook een keer verder gaat met haar leven (nieuwe vriend, nieuwe schoonfamilie)? Gezien de leeftijd lijkt me dat niet meer dan logisch… en zij dan achterblijft met een vervreemde broer en een uiteengevallen familie? wie weet komen er ook kinderen ooit? Denk dat je dochter echt volwassen moet worden.

En ik zou ook snel het gesprek aangaan met je dochter dat je zoon altijd welkom is met zijn vriendin en als haar dat niet zint gaat ze maar op der kamer zitten. Maar je zoon mag gewoon langskomen wanneer hij wil.

Dit wordt een stevig gesprek met je dochter. Probeer eerst uit te vogelen wat er nu precies onder zit, want het is een vrij heftige reactie die ze heeft. Is ze altijd zo stellig in dingen?
En daarna langsgaan bij je zoon en aangeven dat jullie dochters gedrag niet vinden kunnen. Het zal voor hem niet makkelijk zijn ineens geen contact meer met z'n zus en wat er gisteren gebeurde. 

Frisdrank1972

Frisdrank1972

02-07-2025 om 08:03 Topicstarter

Ik heb mijn zoon kunnen bereiken en wij gaan er vrijdag naar toe. Dochter is bij die ex blijven slapen en daar gaan wij vandaag eens goed over praten.

Zover ik weet heeft die ex nog geen nieuwe relatie. Ze blijft erg in de slachtofferpositie hangen. En mijn dochter wordt helemaal geïndoctrineerd door ex. Zover ik weet was er iets van 3 maanden overlap met de relatie tussen ex en nieuwe vriendin. Dat is zeker niet netjes gedaan door zoon. En hij maakte het pas uit toen ex erachter kwam. Dus mijn zoon is ook geen held. Maar ik dacht dat een jaar genoeg tijd was om alles te vergeten en vergeven. Alleen dochter blijft er zo in hangen. 

Het is erg moeilijk met mijn dochter om hier over te praten omdat ze steeds de punten van die ex blijft er herhalen en overtuigd is van haar gelijk.

De duw van mijn zoon had ook niet gemogen. Maar mijn dochter is niet van porselein en misschien is het wel goed dat ze leert dat haar woorden ook consequenties hebben.

Mijn dochter heeft trouwens nooit een relatie gehad. Ik hoop dat ze dat snel krijgt en zich niet meer bemoeit met haar broer. 

Misschien is het een idee om je dochter deze forum te laten lezen . Zodat ze ziet of inziet dat de meeste mensen vinden dat zij hier fout zit en niet moet bemoeien met haar broers leven. Dat ze de sfeer in het gezin kapot aan het maken  is omdat ze blijft hangen wat een jaar geleden is gebeurd . Hopelijk ziet ze het in en komt er weer rust en vrede in jullie gezin . 

Ik zou stoppen met proberen te praten met haar. Ik zou haar mededelen dat haar gedrag beneden alle peil was. Dat broer in dit huis ten alle tijden welkom is en dat je het wel hoort als zij wil praten. 
Je dochter komt op mij als een dramaqueen over. 

Zeespiegel schreef op 01-07-2025 om 23:46:

[..]

En de nieuwe vriendin uitschelden? Serieus? Dat is niet degene die vreemd is gegaan!

Als dat meisje niet wist dat hij al een relatie had, dan is zij uiteindelijk ook degene die, samen met ex, bedrogen is ja. Maar dan was deze relatie misschien ook gestopt daardoor.

Was die nieuwe vriendin er wel van op de hoogte dat hij al in een relatie zat, dan is mijn persoonlijke mening, dat zij dus gewoon ook een groot aandeel heeft in hun 'break-up'. Dat zegt wel iets over haar normen en waarden en iets over haar als persoon in mijn ogen. Dus als die aversie van zijn zus ook nog eens extra gevoed wordt door zijn ex, dan zou ik de insteek via zijn ex maken.

Zus moet inderdaad de volwassenheid op kunnen  brengen om zich beschaafd te gedragen naar nieuwe vriendin, maar ik denk dat dat pas gebeurd als ex milder gestemd is over haar broer.

Daar kunnen wij als reageerders wel van vinden dat die Zus volwassen moet worden, maar het is duidelijk dat ze dat nog niet is. De ene 19 jarige is de andere 19 jarige niet...en als Zus nog puberaal is en erg zwart/ wit denk over dit onderwerp, zou ik dit bij de basis vh probleem aanpakken en dat is een gesprek met ex.

Er veranderd anders niks en na deze escalatie tussen broer en zus, lijkt mij dat zus alleen maar meer haar hakken in het zand gooit.

Pak de bron aan

en wat is de bron Bridget ???

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.