Relaties
BreeVanDeKamp
22-07-2025 om 22:20
Bruiloft dagindeling
wij gaan trouwen
en zijn aan het bedenken hoe we dat willen doen. Ik voel me af en toe een BreeBridezilla worden dus misschien hebben jullie nog goede tips?
Mijn vriend heeft een kleine familie en een grote vriendenkring, en ik heb dat eigenlijk net andersom. We hadden bedacht dat we het trouwen zelf klein en intiem willen doen (ouders, broers/zussen en getuigen) en dan een lekker uitbundig feest. Een uitgebreid diner vinden we te formeel. Ook vinden we het leuk om iets van een plek waar wij samen vaak komen te gebruiken. We hebben daarvoor een van onze favoriete café’s in gedachten. Dat leent zich wel goed voor bv champagne en taart met naaste familie en getuigen, maar voor het grote feest moet je dan wel weer naar een andere locatie.
Op zich lijkt dat allemaal best te overzien maar hoe brei je dat nu aan elkaar in een prettige dagindeling?
Ik kan me iets voorstellen bij trouwen op het stadhuis -> verplaatsen naar café -> champagne + taart borreltje.
En ik kan me ook iets voorstellen bij een soort strand/festivalvibe feest waar mensen halverwege de middag aankomen en na middernacht weer weggaan. Met een goede dj, een silent disco voor de kids en relatief simpel eten met een lekker bbq of pizzabakker oid.
Ik zie alleen niet zo goed hoe we dat dan aan elkaar moeten breien. Is het niet ontustig als je na de taart weer gaat verplaatsen naar de feestlocatie? Regel je dan al het vervoer voor je gasten? Hoe doe je dat met foto’s maken?
Neweve
23-07-2025 om 18:45
Ginevra schreef op 22-07-2025 om 23:54:
Mijn mening wijkt nogal af van het gemiddelde, heb ik gemerkt, dus voor wat het waard is: als gast vind ik het tien keer leuker en belangrijker om in alle rust te kunnen feesten en kletsen met vrienden en familie, dan weer te onderbreken voor wéer een verplaatsing naar een nóg fotogeniekere locatie.
Ik haat dat logistieke gedoe, zeker als je net in een leuk gesprek bent.
En eerlijk gezegd: jouw favoriete café vind jij misschien heel leuk en interessant om aan je gasten te laten zien. Maar jouw gasten vinden het belangrijker dat je er kunt parkeren/dat er een bus heen gaat, en dat er een rustig zitje is voor de ouderen en rustzoekers, en dat er een broodje/snack is ook voor degenen die van ver komen en niet blijven voor het diner.
Ik heb liever een cafe dan een idyllisch kasteeltje dat alleen met de auto bereikbaar is.
Wel.ben ik het met je eens dat je het aantal verplaatsingen moet minimaliseren. Dus ik zou misschien zelfs kijken of trouwen in het cafe mogelijk is, daarna daar taart + proost moment en dan met z'n allen naar de gewenste locatie.
Vrijevlinder
23-07-2025 om 19:42
Ginevra schreef op 23-07-2025 om 16:49:
[..]
Als mensen dat graag willen dan is dat helemaal prima, alleen dan vind ik ook dat je moet accepteren als mensen weggaan. Als er op een feest keiharde house wordt gedraaid dan wil daar gewoon niet zijn, dan ga ik naar huis. En dat is ook prima, ik ga er niet van uit dat mijn aanwezigheid essentieel is op de meeste bruiloften. Het paar zal zich ook zonder mij wel vermaken.
Maar als je meer vrienden of familie hebt die ongelukkig worden van keiharde house, dan zit je dus met een halflege zaal en dan moet je niet die mensen boos aankijken dat je feestje een beetje verzandt.
In het geval dat jij aanhaalt zal het wel meevallen, ik neem aan dat het bruidspaar wel kon inschatten wat de familie en vrienden leuk vinden, en als de aanwezigen zich prima vermaakt hebben des te beter. Je weet alleen niet zeker hoeveel mensen er dan zijn weggegaan
Voor zover ik weet is er niemand weggegaan, dus die halflege zaal valt best mee. Ik denk dat meesten er vanuit gaan dat het het feest van het bruidspaar is en dat ze dan wel enig ongemak er voorover hebben.
Ik gun het bruidspaar hun feest, en het gaat niet om mij denk ik dan maar. Mijn smaak was het totaal niet en ik heb liever een lager volume zodat je normaal met elkaar kunt praten.
Due-scimmie
23-07-2025 om 19:59
mana_sutiyuq schreef op 23-07-2025 om 15:33:
[..]
Risico van foto's maken voor je gaat trouwen is dat je jurk vies kan zijn op HET moment en dat er van dat belangrijke moment alleen foto's zijn met een vieze jurk, met name bij jurken met een sleepje het geval.
Ik vind trouwen en dan de gasten alleen laten omdat je foto's gaat maken helemaal niks. Wij hadden verzamelen bij mijn moeder voor familie. Toen zijn we foto's gaan maken en ging rest worstenbroodjes eten en naar locatie. Wij na shoot naar locatie en daarna naar locatie met alle gasten waar we taartenbuffet en barbecue hadden.
Geen onderscheid dus alle 40 gasten van ceremonie tot eind erbij.
MMcGonagall
23-07-2025 om 20:37
Mijn zus trouwde in de middag en had het diner met een kleine groep mensen op de feestlocatie. Daar begon het feest volgens mij met de taart, die dan voor de dinergasten het dessert was. De feestlocatie was erg leuk met ook een grote tuin met trampolines en een schommel voor de kinderen. De mensen die niet naar het diner kwamen maar wel bij het trouwen waren, moesten zichzelf vermaken in de tussentijd. Aangezien het allemaal mensen uit de buurt waren, hebben we daarover geen klachten gehoord. De foto’s waren al gemaakt voor de plechtigheid in het stadhuis.
SuzyQFive
23-07-2025 om 22:40
Een ceremonie op het gemeentehuis is openbaar. Wij hadden destijds alleen beider gezinnen, de oma’s en beste vrienden daarvoor actief uitgenodigd, die gingen dan ook mee voor de plechtigheid. Maar er waren ook tantes gekomen en die vonden het belachelijk dat ze dan tussendoor zelf maar eten moesten zoeken voor ze naar het feest gingen 🤪. Sja, je was niet actief uitgenodigd voor de plechtigheid dus niet mijn probleem.
Miraval
24-07-2025 om 07:43
Wij zijn eerst foto's gaan maken, daarna trouwerij op het gemeentehuis.
Vervolgens met daggasten naar een restaurant in de buurt gegaan voor de bruidstaart, champagne en het diner (waren met zo'n 30 personen) en het feest in de avond hebben we gevierd in een café in dichtstbijzijnde stad.
Daar had ik op de uitnodiging gezet vanaf 20.00, wij zelf zijn om 20.30 ongeveer aangekomen in een toen al vol café, zodat ik niet in een "rij" hoefde te staan voor ontvangst. We zijn binnen gegaan en hebben een rondje gemaakt langs alle gasten.
Ik had daar een playlist laten maken tot 23.00 en toen kwam de DJ met saxofonist, tot 2.00.
Voor degenen die wilden blijven slapen had ik een hotel verderop in de straat geboekt waar wij zelf ook sliepen, dus daar hebben we nog met avondgasten een soort brunch met champagne gekregen de volgende dag. (Hotel was wel op eigen kosten)
Ik vond het super en heb alleen maar complimenten gehad van iedereen.
Teigera
24-07-2025 om 08:48
Je kunt het ook nog helemaal uit elkaar trekken qua activiteiten. Wij zijn heel klein getrouwd op het stadhuis, 's ochtends vroeg met 10 gasten, daarna lekker gaan ontbijten met z'n allen. Op een andere dag hebben we (op 1 locatie) een ceremonie met feest gegeven, vanaf 19h30, was supergezellig en heel ontspannen. Toen ook echt met jurk en ringen enzo, het moment op het stadhuis was vooral even tekenen
.
Niet om te zeggen dat jouw ideeën niet leuk of goed zijn, maar gewoon even een heel ander perspectief.
Broadway
24-07-2025 om 11:15
BreeVanDeKamp schreef op 23-07-2025 om 12:47:
dat is wel spijtig dan, als je de kinderen van je vrienden niet goed kent. Bij ons is dat gelukkig anders.
heeft niets met kennen te maken. die leeftijdsgroep vindt over het algemeen zo'n feest simpelweg niet leuk
BreeVanDeKamp
24-07-2025 om 11:30
Teigera schreef op 24-07-2025 om 08:48:
Je kunt het ook nog helemaal uit elkaar trekken qua activiteiten. Wij zijn heel klein getrouwd op het stadhuis, 's ochtends vroeg met 10 gasten, daarna lekker gaan ontbijten met z'n allen. Op een andere dag hebben we (op 1 locatie) een ceremonie met feest gegeven, vanaf 19h30, was supergezellig en heel ontspannen. Toen ook echt met jurk en ringen enzo, het moment op het stadhuis was vooral even tekenen
.
Niet om te zeggen dat jouw ideeën niet leuk of goed zijn, maar gewoon even een heel ander perspectief.
Ja dankjewel, helpt wel om zo’n dagindeling even vanuit een ander perspectief te benaderen.
Ademes
24-07-2025 om 12:03
Wat ik de leukste feesten vind? Waar het ongedwongen is, waar je gezellig kunt kletsen met mensen die je al een tijd niet hebt gezien. Waar het niet uitmaakt als een paar kinderen rondrennen of jongeren ergens een spel zitten doen. Waar genoeg te eten en te drinken is (dat mag heel simpel, als er maar iets is) en waar je de tijd kunt vergeten (dus geen vol programma). Idealiter op een locatie die goed bereikbaar is en waar je meerdere hoekjes of ruimtes hebt zodat de ouderen geen last hebben van harde muziek en waar jongeren niet de hele tijd opgeprikt zitten. Enne, geen dresscodes...
Wij hebben er ook voor gekozen om de ceremonie en het feest uit elkaar te trekken. Het feest was op een enkele locatie in een stad, goed bereikbaar met ov maar ook met de auto. We hadden de hele locatie afgehuurd, zodat er een wat grotere feestzaal was en een wat kleinere rustige ruimte.
KoekieJupe
24-07-2025 om 12:43
KoekieJupe schreef op 22-07-2025 om 22:40:
Trouwen op stadhuis, met het hele kleine clubje dat je noemde. Daarna naar het café voor een borreltje en aansluitend hapje eten.
Op een andere dag een soort van vrijmibo met champagne, met bbq en knalfeest toe.
Precies dit andere perspectief schreef ik ook al.
MarvelousM
24-07-2025 om 14:05
mana_sutiyuq schreef op 23-07-2025 om 15:33:
[..]
Risico van foto's maken voor je gaat trouwen is dat je jurk vies kan zijn op HET moment en dat er van dat belangrijke moment alleen foto's zijn met een vieze jurk, met name bij jurken met een sleepje het geval.
Beter een mooie jurk op de foto's dan op een bepaald moment, toch? Heb het nog nooit meegemaakt trouwens, en op heel wat bruiloften geweest waar eerst foto's gemaakt werden.
mana_sutiyuq
24-07-2025 om 14:25
MarvelousM schreef op 24-07-2025 om 14:05:
[..]
Beter een mooie jurk op de foto's dan op een bepaald moment, toch? Heb het nog nooit meegemaakt trouwens, en op heel wat bruiloften geweest waar eerst foto's gemaakt werden.
Hangt heel erg van het weer af en de locaties van je foto's. De foto's van de huwelijksvoltrekking van mijn vriendin hebben we steeds haar jurk zo moeten verleggen dat je de moddervlekken niet zag. Het regende nogal die dag. Dus ook bij haar binnen locatie voor de foto's lag er modder op de grond.
Koekie1980
24-07-2025 om 17:16
mana_sutiyuq schreef op 23-07-2025 om 12:11:
die kinderen van je vrienden, zitten die te wachten op jouw bruiloft? Waarschijnlijk niet. Neven en nichten is het een verplicht nummer voor, want familie maar die zouden wat mij betreft zelf de keuze mogen maken.
Precies dat, kinderen van vrienden zou ik ook niet uitnodigen op m'n bruiloft. Petekind bijv wel , mits t met die leeftijd handig is.
BreeVanDeKamp
24-07-2025 om 20:21
wij hebben blijkbaar een ander soort vriendenkring.
Ik verbaas me een beetje dat jullie er zo’n mening over hebben. Alsof wij totaal niet in kunnen schatten wie we wel en niet uitnodigen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.