Relaties
BreeVanDeKamp
22-07-2025 om 22:20
Bruiloft dagindeling
wij gaan trouwen
en zijn aan het bedenken hoe we dat willen doen. Ik voel me af en toe een BreeBridezilla worden dus misschien hebben jullie nog goede tips?
Mijn vriend heeft een kleine familie en een grote vriendenkring, en ik heb dat eigenlijk net andersom. We hadden bedacht dat we het trouwen zelf klein en intiem willen doen (ouders, broers/zussen en getuigen) en dan een lekker uitbundig feest. Een uitgebreid diner vinden we te formeel. Ook vinden we het leuk om iets van een plek waar wij samen vaak komen te gebruiken. We hebben daarvoor een van onze favoriete café’s in gedachten. Dat leent zich wel goed voor bv champagne en taart met naaste familie en getuigen, maar voor het grote feest moet je dan wel weer naar een andere locatie.
Op zich lijkt dat allemaal best te overzien maar hoe brei je dat nu aan elkaar in een prettige dagindeling?
Ik kan me iets voorstellen bij trouwen op het stadhuis -> verplaatsen naar café -> champagne + taart borreltje.
En ik kan me ook iets voorstellen bij een soort strand/festivalvibe feest waar mensen halverwege de middag aankomen en na middernacht weer weggaan. Met een goede dj, een silent disco voor de kids en relatief simpel eten met een lekker bbq of pizzabakker oid.
Ik zie alleen niet zo goed hoe we dat dan aan elkaar moeten breien. Is het niet ontustig als je na de taart weer gaat verplaatsen naar de feestlocatie? Regel je dan al het vervoer voor je gasten? Hoe doe je dat met foto’s maken?
Ginevra
23-07-2025 om 11:32
SuzyQFive schreef op 23-07-2025 om 00:42:
[..]
Nou, denk dat dat wel meevalt
Aan het aantal likes te zien valt het inderdaad wel mee
. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, juist omdat zoveel bruidsparen de boel van de ene locatie naar de andere verplaatsen. Stadhuis, kerk, rondwandeling langs belangrijke plek voor bruidspaar, receptie, dan zelf ergens moeten gaan eten, dan nog een feest elders. Voor het bruidspaar leuk en ik gun het ze echt wel, maar voor de gasten niet bepaald een ontspannen feestje.
Dus als er zoveel mensen zijn die niet van die verplaatsingen houden, waarom doen zoveel bruidsparen het dan? Misschien zijn dat toch de oogkleppen van "maar het is onze dag en het gaat allemaal heel leuk worden en de locaties zijn zo mooi".
masatu
23-07-2025 om 11:45
Ginevra schreef op 23-07-2025 om 11:32:
[..]
Aan het aantal likes te zien valt het inderdaad wel mee
. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht, juist omdat zoveel bruidsparen de boel van de ene locatie naar de andere verplaatsen. Stadhuis, kerk, rondwandeling langs belangrijke plek voor bruidspaar, receptie, dan zelf ergens moeten gaan eten, dan nog een feest elders. Voor het bruidspaar leuk en ik gun het ze echt wel, maar voor de gasten niet bepaald een ontspannen feestje.
Dus als er zoveel mensen zijn die niet van die verplaatsingen houden, waarom doen zoveel bruidsparen het dan? Misschien zijn dat toch de oogkleppen van "maar het is onze dag en het gaat allemaal heel leuk worden en de locaties zijn zo mooi".
Wellicht heeft dat te maken met kosten en/of verschillende groepen?
Veel mensen hebben bijvoorbeeld niet het geld (over) voor een diner voor alle gasten, en een diner op de "grote" feestlocatie voor een klein groepje mensen is waarschijnlijk ook vrij duur en/of niet eens mogelijk.
Dat gezegd hebbende, ik vond het zelf juist waardevol om het officiële gedeelte ook met alle familie/vrienden te hebben. Onderscheid maken tussen 'naasten' en 'iedereen' vonden wij ook lastig, zeker omdat er een groot verschil zat tussen hoe groot de families van mij en mijn man zijn, en ook in hoe close er met hen wordt omgegaan. Wij hadden één locatie met iedereen, met ceremonie, avondeten & feest. En iedereen die wilde kon ook blijven slapen.
BreeVanDeKamp
23-07-2025 om 12:00
jullie reacties bevestigen wel mijn gevoel dat verplaatsen niet prettig is. Zoals ik al aangaf: ik krijg dat ook niet goed rondgebreid in mijn hoofd.
Die 2 verschillende sferen heeft er vooral mee te maken dat de groepen heel anders zijn. Onze ouders zijn 80+, die maken we echt niet blij met een strandfeest. Maar veel van onze vrienden hebben kinderen tussen de 10-16, die doe je weer geen plezier met een lunch met gesteven servetten.
Zelf heb ik vooral bruiloften bijgewoond met ellenlange diners met speeches en dat vind ik dus vreselijk.
mana_sutiyuq
23-07-2025 om 12:11
die kinderen van je vrienden, zitten die te wachten op jouw bruiloft? Waarschijnlijk niet. Neven en nichten is het een verplicht nummer voor, want familie maar die zouden wat mij betreft zelf de keuze mogen maken.
MiniJCW
23-07-2025 om 12:36
BreeVanDeKamp schreef op 23-07-2025 om 12:22:
Beetje zure reactie, vind je zelf ook niet?
Nee, eerder realistisch.
BreeVanDeKamp
23-07-2025 om 12:47
dat is wel spijtig dan, als je de kinderen van je vrienden niet goed kent. Bij ons is dat gelukkig anders.
Meesje
23-07-2025 om 13:12
Ik zou niet een strandfeest doen omdat dat leuk is voor tieners. Ik zou ook geen uitgebreid diner doen omdat dat leuk is voor de bejaarden. Kies een feest/stijl/lokatie die bij jullie past en doe daarbinnen aanpassingen voor alle deelnemers. Dus: als je een losser feest met barbecue buffet/pizza wagen leuk vindt, doe dat en regel voor de ouderen en voor de kleine kinderen een paar zitjes. Evt ergens een 'hang hoek' voor de pubers. Want hoe leuk je feestje ook is, de ouders van die pubers zijn er ook en dat maakt feesten voor hun waarschijnlijk per definitie genant
mana_sutiyuq
23-07-2025 om 13:17
BreeVanDeKamp schreef op 23-07-2025 om 12:47:
dat is wel spijtig dan, als je de kinderen van je vrienden niet goed kent. Bij ons is dat gelukkig anders.
Nou ik ken de kinderen van mijn vrienden heel goed. Maar ook goed genoeg om te realiseren dat my idea of fun niet dat van hun is en dat de kinderen van mijn vrienden niet mijn vrienden zijn.
En dat onze kinderen onderling ook niet tot elkaars vriendenkring behoren.
Zelfs de kinderen van mijn beste vriendin en die van mij die op de lagere school bijna een Siamese tweeling waren zijn nu ze op het hbo zitten gewoon kennissen van elkaar die met elkaar babbelen als ze elkaar tegenkomen maar vrienden noemen ze elkaar niet meer.
Jillz
23-07-2025 om 13:56
Ik denk dat er twee redenen zijn voor meerdere locaties. De eerste is de kosten van het diner dat loopt snel op natuurlijk. De tweede is de mogelijkheden op de locatie zelf. Een ceremonie locatie (licht, open, beetje formeel) ziet er nu eenmaal liefst anders uit dan een feestlocatie (donker, vooral niet formeel).
Ik ben wel echt voorstander van alles op 1 locatie die bruiloften zijn gewoon vaak prettiger. Geen gedoe met parkeren, vertragingen onderweg etc. Je moet toch voor elke verplaatsing veel extra tijd rekenen. Want iedereen weer terug naar de auto, rijden, sommige verdwalen, kunnen geen parkeer plek vinden, bedenken onderweg nog even snel iets te kunnen afgeven, er moet mogelijk gecarpooled worden of er gaan mensen met OV. Voordat je de hele groep weer bij elkaar hebt. Het maakt het gewoon rommelig.
Qua eten zie ik overigens niet echt een probleem in je standvibe feest. Er zijn veel veel strandtenten die prima geschikt zijn voor een bruiloft. Doe je een bbq of pizza als eten en dan heb je een sfeer die jezelf leuk vind. Evt als je graag op een stadhuis trouwt doe je dat met een kleine groep en ga je daarna door naar het strand, waar de grotere groep dan al is en snijd je de taart aan.
Ik zou denken met jouw plannen:
2 uur trouwen klein gezelschap
3:30 verzamelen jullie feest gasten zich in de strandtent
4 uur komen jullie daar zelf aan en snijden jullie de taart aan.
6 uur eten
8 - 12 dansen
Je gasten van de ceremonie kunnen als ze willen na het eten vertrekken en voor degene die willen blijven maar een feest wat te veel is zorg je voor een fijne zitplaats.
MarvelousM
23-07-2025 om 14:39
Ik zou 't weer helemaal anders doen.
Eerst foto's maken - kan dan ook gelijk bij die kroeg waar je elkaar hebt leren kennen
Dan borrel + diner met de daggasten (op feestlocatie)
Dan trouwen op feestlocatie met ALLE gasten erbij (daar komen ze immers voor)
Dan aansluitend gelijk feest.
OF
Eerst foto's maken
Dan trouwen op locatie A
Max 1 keer verplaatsen naar locatie B en dan gelijk BBQ en feest voor iedereen.
Of een combinatie van beide. Ik zou iig iedereen erbij willen op het trouwen zelf, daar draait het immers om. En dat kan je dan dus na het diner doen, of je nodigt wel iedereen uit om ook mee te eten en dan zou ik een gecaterde bbq doen.
En gewoon, zoals je het zelf zou willen. Niet alles gaan ombuigen voor de gasten, maar een locatie kiezen waar JULLIE graag willen trouwen. En dan zorg je voor genoeg stoelen voor bejaarden en tieners samen. Kunnen ze bij elkaar hangen en op hun telefoon zitten.
mana_sutiyuq
23-07-2025 om 15:33
MarvelousM schreef op 23-07-2025 om 14:39:
Ik zou 't weer helemaal anders doen.
Eerst foto's maken - kan dan ook gelijk bij die kroeg waar je elkaar hebt leren kennen
Dan borrel + diner met de daggasten (op feestlocatie)
Dan trouwen op feestlocatie met ALLE gasten erbij (daar komen ze immers voor)
Dan aansluitend gelijk feest.
OF
Eerst foto's maken
Dan trouwen op locatie A
Max 1 keer verplaatsen naar locatie B en dan gelijk BBQ en feest voor iedereen.
Of een combinatie van beide. Ik zou iig iedereen erbij willen op het trouwen zelf, daar draait het immers om. En dat kan je dan dus na het diner doen, of je nodigt wel iedereen uit om ook mee te eten en dan zou ik een gecaterde bbq doen.
En gewoon, zoals je het zelf zou willen. Niet alles gaan ombuigen voor de gasten, maar een locatie kiezen waar JULLIE graag willen trouwen. En dan zorg je voor genoeg stoelen voor bejaarden en tieners samen. Kunnen ze bij elkaar hangen en op hun telefoon zitten.
Risico van foto's maken voor je gaat trouwen is dat je jurk vies kan zijn op HET moment en dat er van dat belangrijke moment alleen foto's zijn met een vieze jurk, met name bij jurken met een sleepje het geval.
Vrijevlinder
23-07-2025 om 15:45
BreeVanDeKamp schreef op 23-07-2025 om 12:00:
jullie reacties bevestigen wel mijn gevoel dat verplaatsen niet prettig is. Zoals ik al aangaf: ik krijg dat ook niet goed rondgebreid in mijn hoofd.
Die 2 verschillende sferen heeft er vooral mee te maken dat de groepen heel anders zijn. Onze ouders zijn 80+, die maken we echt niet blij met een strandfeest. Maar veel van onze vrienden hebben kinderen tussen de 10-16, die doe je weer geen plezier met een lunch met gesteven servetten.
Zelf heb ik vooral bruiloften bijgewoond met ellenlange diners met speeches en dat vind ik dus vreselijk.
Ik zou vooral doen wat jullie beiden leuk vinden.
We zijn wel eens op een feest geweest waar keiharde house werd gedraaid. Ik denk niet dat de ouders, en vele anderen dat fijn vonden, maar het is het feest van het bruidspaar en volgens mij heeft ieder zich vermaakt.
Ginevra
23-07-2025 om 16:49
Vrijevlinder schreef op 23-07-2025 om 15:45:
[..]
Ik zou vooral doen wat jullie beiden leuk vinden.
We zijn wel eens op een feest geweest waar keiharde house werd gedraaid. Ik denk niet dat de ouders, en vele anderen dat fijn vonden, maar het is het feest van het bruidspaar en volgens mij heeft ieder zich vermaakt.
Als mensen dat graag willen dan is dat helemaal prima, alleen dan vind ik ook dat je moet accepteren als mensen weggaan. Als er op een feest keiharde house wordt gedraaid dan wil daar gewoon niet zijn, dan ga ik naar huis. En dat is ook prima, ik ga er niet van uit dat mijn aanwezigheid essentieel is op de meeste bruiloften. Het paar zal zich ook zonder mij wel vermaken.
Maar als je meer vrienden of familie hebt die ongelukkig worden van keiharde house, dan zit je dus met een halflege zaal en dan moet je niet die mensen boos aankijken dat je feestje een beetje verzandt.
In het geval dat jij aanhaalt zal het wel meevallen, ik neem aan dat het bruidspaar wel kon inschatten wat de familie en vrienden leuk vinden, en als de aanwezigen zich prima vermaakt hebben des te beter. Je weet alleen niet zeker hoeveel mensen er dan zijn weggegaan 
Ginevra
23-07-2025 om 16:57
Jillz schreef op 23-07-2025 om 13:56:
Ik ben wel echt voorstander van alles op 1 locatie die bruiloften zijn gewoon vaak prettiger. Geen gedoe met parkeren, vertragingen onderweg etc. Je moet toch voor elke verplaatsing veel extra tijd rekenen. Want iedereen weer terug naar de auto, rijden, sommige verdwalen, kunnen geen parkeer plek vinden, bedenken onderweg nog even snel iets te kunnen afgeven, er moet mogelijk gecarpooled worden of er gaan mensen met OV. Voordat je de hele groep weer bij elkaar hebt. Het maakt het gewoon rommelig.
.
Precies dat. Het is nog niet eens dat je van A naar B moet rijden, maar dat Anneke dan met Nelleke mee moet rijden en dat Sander ondertussen op het station afgezet wil worden waar een opstopping is etc etc.
Wat eten betreft: ik vind zelf een pizzabuffet of iets anders simpels waar iedereen kan aanschuiven, veel leuker en gezelliger en feestelijker dan een diner voor een select gezelschap. Dus als budget de reden is dat er met een klein groepje gedineerd wordt, dan zou ik zelf mijn carpaccio en varkenshaas met liefde inruilen voor soep en broodjes voor iedereen. Maar goed, bruidsparen hechten kennelijk vaak aan dat diner.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.