Relaties Relaties

Relaties

Al mensen met feestdagen-familie-stress?

Ik heb niet zoveel met de decembermaand en alle feestelijkheden. Het laatste wat ik dan ook wil is er teveel gewicht aan geven en verzeild raken in het hele ‘wat doen we dit jaar en bij wie?’. Maar wat gebeurt er ieder jaar weer; exact dat. Sinds ik met mijn vriend samenwoon is het eigenlijk elk jaar weer stress. Mijn ouders wonen niet naast de deur (anderhalf uur rijden), zijn ouders wonen weer de andere kant op, ik heb geen zin in twee dagen lang van hot naar her rijden, het liefst wil ik eigenlijk gewoon niks.

Mijn eigen ouders zijn gelukkig totaal niet van de verplichtingen, langskomen of niet is allemaal prima. Maar bij de ouders van mijn vriend zijn er toch wat meer (impliciete) verwachtingen. Er is, na het overlijden van zijn oma, weleens gezegd dat we ons nu niet meer per se verplicht hoeven voelen om het met z’n allen te vieren, maar dat is in de praktijk toch niet echt zo, stel we zeggen joh we komen niet hoor, geen zin, dan zou dat toch wel vragen opleveren. Dit jaar wilden we eigenlijk thuisblijven, of desnoods alleen naar mijn oma toe. Maar verder nog niet echt over nagedacht. Nu wordt er vanuit de kant van mijn vriend alweer druk geregeld, want ‘de agenda’s stromen vol, hoe is Eerste Kerstdag voor jullie?’. Eigenlijk willen we zeggen, we komen niet, maar het voelt toch alsof we dat niet zo, zonder goede reden, kunnen zeggen. Zit alweer dagen in de stress hierdoor, bang voor ruzie, voor gedoe, voor teleurstellingen, december is net begonnen en het hele circus begint alweer.

Nou ja, hele intro, wat ik me eigenlijk afvraag, hoe zorgen jullie dat je niet gek wordt van het hele verwachtingen, verplichtingen, schuldgevoelens, scheve gezichten, etc.? Kun je het ‘maken’ om gewoon te weigeren? Of maak jij je al jaren niet meer druk?

(Kan natuurlijk ook dat je het oprecht gezellig vind, of dat alles vrijblijvend en relaxed gaat, helemaal goed voor jou, maar geloof niet dat ik naar die verhalen op zoek ben  )

(Overigens kan ik me voorstellen dat corona dit jaar ook nog speelt, waardoor het misschien extra moeilijk of juist makkelijker wordt, maar bij ons is het gezelschap nooit zo groot dat het echt voor problemen zorgt dus dat is niet echt een factor nu.)


Hier is werken (in de zorg) altijd een fijne om zo min mogelijk verplichtingen toe te zeggen, want onregelmatige diensten ook met feestdagen.
Maar daarnaast staan beide kanten van  de familie er gelukkig net zo in als jouw eigen ouders.
Doen we iets is het goed, zo niet ook prima.

Nu sowieso door corona geen samenkomst met de grote schoonfam.

Dus of eerlijk zijn, of aangeven door corona liever niet?

Ja, ik zit nu een beetje in dubio wat we gaan doen. 1e kerstdag heb ik besloten om voor mezelf te houden, 2e kerstdag ben ik uitgenodigd bij mijn 2e moeder (lang verhaal, ze is niet mijn echte moeder maar zo voelt het wel) maar er komen nog meer mensen waarvan niet iedereen gevaccineerd is en er 1 zwangere bij is. Ik werk zelf in de thuiszorg en ik wil echt voorzichtig zijn. Aan de ene kant lijkt het me wel weer gezellig zo met elkaar maar nu.. Ik weet het niet. Contact gehad met mijn zus en die twijfelt ook. We hebben afgesproken dat we de komende 2 weken even afwachten met de persconferentie en of de besmettingen dalen. Zo niet, dan cancelen we de boel.

Abigail

Abigail

05-12-2021 om 21:34 Topicstarter

Ja ik zou graag corona als excuus willen gebruiken, of dat nu de waarheid is of niet.

Punt is dat we die kaart al gespeeld hebben bij alweer een andere 'verplichting' en daar werd niet echt met veel begrip op gereageerd helaas. Is ook een heel geregel geworden waarbij wij ons de zeikerds voelden. Stom eigenlijk natuurlijk (overigens wilden we toen oprecht niet met deze golf in het drukke OV en in een restaurant gaan zitten).

Maar goed, we zijn met zes man en iedereen is gevaccineerd, dus dat gaat niet geloofwaardig zijn dit keer.

ForkedRail47

ForkedRail47

05-12-2021 om 21:35

Zo herkenbaar! De feestdagen doen mij niet zoveel, ik vind het vooral verplicht opzitten en totaal niet gezellig. Maar toch moet het ieder jaar maar weer bij iedereen gevierd worden. Bah!

Mijn ouders zijn gescheiden en verwachten ons tijdens de Kerst. Vriend heeft gelukkig geen gescheiden ouders, maar ook daar wordt een kerstdiner gehouden waar we eigenlijk wel naar toe moeten. En dus zijn alle dagen weer gevuld met eten en glimlachend doen of verplicht bij elkaar komen echt heel gezellig is.

En dan valt Kerst ook nog eens volledig in het weekend en het weekend erna gelden dezelfde verplichtingen rond Oud en Nieuw. 1 Januari moet je natuurlijk weer gezellig komen doen (mijn ouders), 2 januari is de verjaardag van mijn schoonvader.

Ik heb geen vrije dagen in december, tussen 19 december en 7 januari heb ik geen enkele dag voor mezelf/vrij te besteden en daar baal ik flink van.

Ik vind kerst met familie nog wel oké. Maar oud en nieuw vind ik veel erger. Je moet dan naar een of ander feest, want 'dat hoort zo'. Dus meestal moet ik dan met vriend mee naar het feest van zijn vriendengroep. Zijn vrienden, waar ik dus niet veel mee heb. Kijken hoe iedereen steeds meer dronken wordt naar mate de avond vordert. Waarna ik midden in de nacht nog anderhalf uur naar huis mag rijden... Geweldig 😣
Het lijkt ook wel alsof iedereen maanden van te voren zijn oud en nieuw vol boekt met iets om maar niet 'als een loser thuis te zitten'. Dus als ik iets anders zou willen doen zou ik al in augustus ofzo mensen moeten gaan uitnodigen. Maar daar heb ik ook helemaal geen zin in... pffff. Ik denk dat op vakantie gaan met oud en nieuw nog de beste oplossing is...

Ik vind oud&nieuw juist veel relaxter. Afgelopen oud&nieuw bleef ik thuis, dit jaar ook. Nieuwjaarsdag ga ik weer naar mijn vader en dat vind ie helemaal prima.
Dit jaar vind ik de kerst ook nog een extra ellende omdat het dus precies in het weekend valt. Tussen kerst en oud&nieuw moet ik gewoon werken dus als ik de plannen van 2e kerstdag doorzet, ga ik wel weer op tijd naar huis.

Kerst voelt voor mij toch altijd als een verplichting. Mijn vader is er wel relaxed in, die zegt altijd; als je zin hebt dan kom je, heb je geen zin kom je niet. Met mijn moeder heb ik geen contact meer dus dat scheelt alweer.

Abigail

Abigail

05-12-2021 om 21:54 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 05-12-2021 om 21:46:

Ik vind kerst met familie nog wel oké. Maar oud en nieuw vind ik veel erger. Je moet dan naar een of ander feest, want 'dat hoort zo'. Dus meestal moet ik dan met vriend mee naar het feest van zijn vriendengroep. Zijn vrienden, waar ik dus niet veel mee heb. Kijken hoe iedereen steeds meer dronken wordt naar mate de avond vordert. Waarna ik midden in de nacht nog anderhalf uur naar huis mag rijden... Geweldig 😣
Het lijkt ook wel alsof iedereen maanden van te voren zijn oud en nieuw vol boekt met iets om maar niet 'als een loser thuis te zitten'. Dus als ik iets anders zou willen doen zou ik al in augustus ofzo mensen moeten gaan uitnodigen. Maar daar heb ik ook helemaal geen zin in... pffff. Ik denk dat op vakantie gaan met oud en nieuw nog de beste oplossing is...

Oh dat klinkt ook echt niet leuk nee.
Gelukkig hier met Oud en Nieuw geen enkele verplichting, we blijven al jaren gewoon samen thuis (als je 30+ bent is dat ook wel meer 'geaccepteerd' volgens mij ).


Ik vind het wel een prettig tijdverdrijf om met kerst ergens heen te gaan, ik kan min of meer 52 weekenden mijn gang gaan, dus vind het nooit zo erg om ergens verwacht te worden met de kerstdagen. Om dan ook alleen thuis te gaan zitten, dat lijkt me ook wat saai. Voorheen gingen we 1 dag naar mijn ouders (nou ja, meestal van 15.00 uur tot 20.00 uur) 1 middag naar schoonmoeder en 1 dag naar België naar schoonvader met nieuwe vrouw (dat was vaak de 'derde kerstdag' of de dag voor kerst) en dan waren de dagen weer gevuld. Dus sorry, kan me het niet goed voorstellen dat het zo vreselijk is om met kerst ergens uitgenodigd te worden. Mijn ouders zijn inmiddels overleden, had er graag nog járen heen gegaan met de kerst.

Mijn schoonfam is ook geheel gevaccineerd ook de oudere kinderen en wij passen toch echt ivm corona.
Ook gevaccineerd kan het nog steeds opvlammen.

En ook wat broodjebrie zegt ik werk ook in de thuiszorg en bij de minste of geringste verdenking gaan we geheel beschermd zorg verlenen, ik wil dan bij mijn dierbare fam helemaal geen risico lopen het mee te nemen.

Maar los van dat ik in de zorg werk, hadden we sowieso dezelfde keuze gemaakt.

Abigail

Abigail

05-12-2021 om 21:57 Topicstarter

1968 schreef op 05-12-2021 om 21:55:

Ik vind het wel een prettig tijdverdrijf om met kerst ergens heen te gaan, ik kan min of meer 52 weekenden mijn gang gaan, dus vind het nooit zo erg om ergens verwacht te worden met de kerstdagen. Om dan ook alleen thuis te gaan zitten, dat lijkt me ook wat saai. Voorheen gingen we 1 dag naar mijn ouders (nou ja, meestal van 15.00 uur tot 20.00 uur) 1 middag naar schoonmoeder en 1 dag naar België naar schoonvader met nieuwe vrouw (dat was vaak de 'derde kerstdag' of de dag voor kerst) en dan waren de dagen weer gevuld. Dus sorry, kan me het niet goed voorstellen dat het zo vreselijk is om met kerst ergens uitgenodigd te worden. Mijn ouders zijn inmiddels overleden, had er graag nog járen heen gegaan met de kerst.

Ik snap dat dat voor iedereen anders is, zeker als je niet meer kan, maar wel nog zou willen 

Moet er wel bij zeggen dat we dezelfde maand, én twee weken erna, de schoonfamilie ook al zien en dat de band niet fantastisch is, dus dat speelt ook wel mee. 

Krullen-bol schreef op 05-12-2021 om 21:56:

Mijn schoonfam is ook geheel gevaccineerd ook de oudere kinderen en wij passen toch echt ivm corona.
Ook gevaccineerd kan het nog steeds opvlammen.

En ook wat broodjebrie zegt ik werk ook in de thuiszorg en bij de minste of geringste verdenking gaan we geheel beschermd zorg verlenen, ik wil dan bij mijn dierbare fam helemaal geen risico lopen het mee te nemen.

Maar los van dat ik in de zorg werk, hadden we sowieso dezelfde keuze gemaakt.

Inderdaad. Daarnaast heb ik helaas aankomende week een uitvaart van een cliënt die is overleden aan corona dus dit komt even extra hard binnen nu. Maar zoals ik al zei, we wachten nog even af en dan neem ik een beslissing.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

05-12-2021 om 22:04

"Kan natuurlijk ook dat je het oprecht gezellig vind, of dat alles vrijblijvend en relaxed gaat, helemaal goed voor jou, maar geloof niet dat ik naar die verhalen op zoek ben"

Ik bestel lekkere dranken via de Appie en de slijterij en goed eten bij een restaurant. De tafel dekken en leuk opmaken doen we samen en het opmaken van de bordjes idem. Dan rustig samen eten, de vaatwasser inruimen en natafelen met koffie. Ik begrijp de stress niet helemaal.

Abigail schreef op 05-12-2021 om 21:54:

[..]

Oh dat klinkt ook echt niet leuk nee.
Gelukkig hier met Oud en Nieuw geen enkele verplichting, we blijven al jaren gewoon samen thuis (als je 30+ bent is dat ook wel meer 'geaccepteerd' volgens mij ).


Haha ik ben 34 😅 Hopelijk komt dat geaccepteerd thuis zitten binnenkort!

Stiekem zou ik het niet erg vinden om kerst dit jaar gewoon weer alleen met vriend en peuter te vieren. Afgelopen jaar door alle maatregelen en mijn moeder met Covid ook gedaan. Beviel me eigenlijk prima. Hebben 1 avond gegourmet en 1 avond een menu van een goed Japans restaurant besteld. Verder lui op de bank kerstfilms gekeken in onze huispakken. Lekker ongedwongen en geen drukte met heen en weer rijden of een diner voorbereiden. Maar goed, mijn schoonmoeder vroeg al of we gewoon konijn zouden eten bij hun etc etc. 
Dus als de maatregelen het toelaten zullen we wel gaan denk ik. Kan ook geen goed excuus bedenken om niet te gaan. Een weekje vakantie naar de sneeuw was een goed alternatief geweest, maar dat is met alle maatregelen daar ter plaatse ook geen fantastisch idee.

Mijn ouders zeggen: Als je zin hebt kom je, maar het hoeft niet.
Mijn schoonouders verwachten minstens dat we 1 van de kerstdagen daar komen.
Ik heb er weinig trek in.
Vooral met corona 
Voor nu vind ik het een goed excuus want ze hebben laatst met de persconferentie niet voor niets gezegd houd kinderen liever bij grootouders weg om besmetting te voorkomen 
Ik wacht ook maar even af wat er op de volgende persconferentie gezegd gaat worden 
Vinden ze niet leuk, maar ze begrijpen het wel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.