Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

07-11-2021 om 08:23

Wispelturig/besluiteloos

Geen wereldprobleem (ik heb het gek genoeg alleen bij kleinere, onbelangrijkere beslissingen.. bij relatiedingen of bijvoorbeeld toen ik een huis kocht ben ik totaal niet besluiteloos) maar ik ben dus nogal besluiteloos en wispelturig. Waarom ik er een topic over open is omdat ik er zelf een beetje moe van begin te worden, dat ik en niet kan kiezen en dat als ik gekozen heb ik het nog tig keer ga veranderen. En of dat dan onzekerheid is of dat ik bang ben dat iemand daarover gaat oordelen (wel een beetje hoor...) dat weet ik niet zo goed.

Ik zal voor de duidelijkheid even wat recente voorbeelden geven: (Niet lachen  ) en ik heb het zelf al opgelost/een eindbeslissing gemaakt dus meedenken over de desbetreffende voorbeelden hoeft ook niet)
-ik woon in een bovenwoning uit 1906, erg sfeervol maar niet erg praktisch ingedeeld en best lastig in te richten, komt bij mijn liefde om met meubels te schuiven. Afgelopen weken heb ik echt tig keer mn bed verplaatst. Van  hoe ik het het leukste vind naar klassieke/ meest praktische indeling, weer terug naar wat ik leuk vindt, nee toch maar weer het meest praktische en ga zo maar even door.
Hetzelfde met Hellofresh; ik kook graag,  maar woon alleen en steeds verzinnen is best lastig en ik vind de HF recepten leuk maar het is ook erg prijzig, zeker voor een single dus dat zeg ik ook 100 x op en meld me weer aan. (toevallig had 1 van mijn beste vrienden een mega oplossing; maak op zondag een weekmenu, en dat kan dan natuurlijk ook met hellofresh recepten en dan zelf de dingen aanschaffen. Prima oplossing want ik vind het leuk om dingen te verzinnen en het is ook handiger want ik heb prikkelbaar darmsyndroom en als ik zelf de spullen koop kan ik bepaalde dingen vervangen waar ik klachten van krijg. En de supermarkt is vlakbij en anders heb ik ook Picnic)


Aanvullig: (dat is niet iets kleins i.m.o) ik ben nogal een pleaser en ben hiermee dikwijls over mijn eigen grenzen gegaan in het verleden. Daar heb ik o.a. door therapie beter meer leren omgaan en ik let meer op mijn eigen grenzen, maar nee zeggen blijft soms echt moeilijk en ik  betrap mijzelf er op dat ik soms nog te snel ja zeg tegen iets of dat ik er in ieder geval ontzettend over ga piekeren of ik ja zeg of voor mijzelf kies.


Nogmaals geen vreselijk ernstig probleem maar ik word zo moe van mijn besluiteloosheid.. (iets kiezen in een restaurant, ook zo leuk wanneer je veel lust en ook een beetje gezond wil eten  )
Mijn vragen; herkent iemand dit en heeft iemand tips hoe hier mee om te gaan of beter nog te stoppen want ik vind het zo irritant...

Herkenbaar hoor. Soms ben ik ook wispelturig of kan ik geen keuzes maken. Dat heeft er bij mij vaak mee te maken dat ik druk ben in mijn hoofd en de keuze eigenlijk niet zo wereldschokkend is of gevraagd wordt op een moment dat ik geen ruimte heb om keuzes te maken ofzo.
Als je er zelf last van hebt, lukt het je wel of afspraken te maken met jezelf dat je je keuzes ook een x periode niet meer mag veranderen? Dus inrichting anders gemaakt en dan afspraak maken met jezelf dat je het voor een maand van jezelf niet mag veranderen? HelloFresh opgezegd betekent hier een half jaar mee dealen? En dan kijken wat zoiets met je doet?
Heeft het soms ook te maken met de tijd die je hebt om keuzes te maken? Bijvoorbeeld in een restaurant? En dat je dan begint te twijfelen? Dan meer tijd kopen en menu vooraf bekijken op de website? 

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

07-11-2021 om 09:18

Hoi, afspraken maken met mijzelf kan ik wel (al houd ik me er niet altijd aan   maar dat is een kwestie van discipline en dat heb ik...), ga ik idd maar wat meer doen.
Ook herkenbaar wat je zegt over tijd, hoe minder tijd hoe besluitelozer ik ben dus aan je tip heb ik wel wat idd. (Doe ik ook wel eens)

Klopt dat het lastiger wordt als ik druk in mn hoofd ben.. mmm daar kan ik wel wat mee. (Heb geleerd om tot rust te komen in mn hoofd en ik moet misschien afspreken met mijzelf om geen beslissingen te nemen als ik onrustig ben in mn hoofd)

Thnx!

Ik ben met alles heel besluitvaardig behalve met het inrichten van mijn woonkamer.
Dat is op de een of andere manier zo belangrijk (mijn veilige hol zeg maar) dat ik echt maanden kan lopen zeuren over een kleur op de muur. Een nieuwe bank bezorgt me ook buikpijn, zo bang dat ik de verkeerde heb gekozen en me aangetast zal voelen in mijn veilige, vertrouwde omgeving.
Geen tips dus 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

07-11-2021 om 09:40

ik heb je even een PB gestuurd.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

07-11-2021 om 09:58

Herfstappeltaart schreef op 07-11-2021 om 09:33:

Ik ben met alles heel besluitvaardig behalve met het inrichten van mijn woonkamer.
Dat is op de een of andere manier zo belangrijk (mijn veilige hol zeg maar) dat ik echt maanden kan lopen zeuren over een kleur op de muur. Een nieuwe bank bezorgt me ook buikpijn, zo bang dat ik de verkeerde heb gekozen en me aangetast zal voelen in mijn veilige, vertrouwde omgeving.
Geen tips dus

Erg herkenbaar... (woonkamer is nu het meest naar mn zin maar krijg weer zin om toch mn bed met hoofd naar raam te zetten voor de 46756e x deze week want staat leuk. Moet ff op mn handen gaan zitten want ik blijf niet aan de gang..  )

Thnx Jordgubbe!

Ik lees veel heen en weer gaan tussen gevoel en verstand. Iets lekkers of iets gezonds. Een praktische indeling of een leuke. Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Laat je gevoel eens een maand lang je leidraad zijn en evalueer daarna hoe dat bevalt. En niet smokkelen als je verstand weer van alles aandraagt om je gevoel te negeren, niet aan meewerken!

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

07-11-2021 om 17:33

ToetieToover schreef op 07-11-2021 om 15:25:

Ik lees veel heen en weer gaan tussen gevoel en verstand. Iets lekkers of iets gezonds. Een praktische indeling of een leuke. Ik zou zeggen, probeer het eens uit. Laat je gevoel eens een maand lang je leidraad zijn en evalueer daarna hoe dat bevalt. En niet smokkelen als je verstand weer van alles aandraagt om je gevoel te negeren, niet aan meewerken!

Ook weer een goede tip en het klopt ook hoor wat je zegt. 
En het lijkt me bovendien ook heel erg leuk om mijn verstand eens compleet te negeren. (Want het klopt hoor, het is inderdaad ook een gevecht tussen gevoel en verstand)
Heb je tip trouwens meteen toegepast tijdens het schrijven van deze reactie bij een lichtje twijfel over het avondeten.. die twijfel was binnen een paar seconden weg dus handige tip, dank je wel!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.