Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 16:03

Winterdip / winterdepressie

Tja, de titel zegt het al. Zolang ik me kan herinneren ben ik in de donkere maanden futloos, moe, gevoel van zinloosheid, randje depressief. Meestal begint het zo eind oktober, begin november. Zodra de dagen in januari langer worden gaat het per dag een beetje beter. 

Normaal gesproken zit ik de tijd een beetje uit. Ik zorg dat ik elke dag zeker een uur naar buiten ga, dat scheelt al een hoop voor de depressieve gevoelens. 

Maar dit jaar merk ik nu al (september!) dat ik meer slaap nodig heb. Rond 9 uur 's avonds zak ik in en om 10 uur slaap ik. Om 7 uur gaat de wekker, niet extreem vroeg dus. Ik ben een ochtendmens, maar om 9 uur naar bed vind ik wel heel erg vroeg.

Ik zit nu vooral met die vermoeidheid 's avonds. Overdag voel ik me prima. Mijn conditie (hardlopen) is ook prima. Zou de overgang meespelen? Heeft het zin om bijvoorbeeld ijzer te laten controleren?

Tips en ervaringen van lotgenoten zijn welkom. Gedeelde smart is immers halve smart.


Dat meer slaap nodig hebben in het najaar herken ik heel erg. Ik ben echt een slaapmuts. Zodra ik op de bank zit, val ik binnen een half uur in slaap. 
Vind ik erg vervelend, maar ik kan het echt niet helpen.
Ben nog geen 30 en ik voel me af en toe echt alsof ik al richting de 80 ga. 

Verder geen winterdepressie ervaring want ik vind het juist wel lekker, qua temperatuur en gezelligheid in huis. Maar dat bovenstaande herken ik dus echt heel erg. 

Ik heb geen winterdip maar voel me wel minder energiek dan in de zomer. Ik heb een tijd een daglichtlamp gebruikt, dat hielp wel wat tegen de middagdip op kantoor - maar het was ook geen wondermiddel 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-09-2021 om 16:14

Ik herken vooral het lusteloze. Ik heb een paar jaar geleden een daglichtlamp aangeschaft en dat helpt echt. Over een maand ofzo begin ik er weer mee en gebruik 'm dan een paar keer per week.

Het is een kleine oplaadbare lamp dus ik kan 'm makkelijk onder mijn scherm van de computer zetten. Ideaal.

Hetvrijewoord schreef op 16-09-2021 om 16:14:

Ik herken vooral het lusteloze. Ik heb een paar jaar geleden een daglichtlamp aangeschaft en dat helpt echt. Over een maand ofzo begin ik er weer mee en gebruik 'm dan een paar keer per week.

Het is een kleine oplaadbare lamp dus ik kan 'm makkelijk onder mijn scherm van de computer zetten. Ideaal.

Sinds ik zo'n ding heb kom ik de winter een stuk beter door. Nog steeds niet op mijn best, maar meer energie en zit beter in mijn vel. 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

16-09-2021 om 16:30

Heb je je vit. D al eens laten controleren? 

Sinds 2019 doe ik aan winterzwemmen en dat helpt voor mij tegen de winterdepressie. Al kan 't ook komen dat er toen 2 milde winters volgden. Afgelopen winter vond ik weer vrij kut door al die kou en dit jaar is het maar blijven kwakkelen met 't weer dus ik zie nu wel op tegen het komende half jaar. Maar het zwemmen geeft wel kracht. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

16-09-2021 om 16:40

Coreopsis ben je weleens getest op B12? 

Ik merk vooral het verschil tussen grijze winters en heldere winters. Geef mij dan maar kou, dan is het niet zo grijs.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

16-09-2021 om 16:51

Zusterclivia schreef op 16-09-2021 om 16:46:

Ik merk vooral het verschil tussen grijze winters en heldere winters. Geef mij dan maar kou, dan is het niet zo grijs.

Inderdaad, maar dat is ook wat een winterdepressie veroorzaakt: te weinig licht.

Stel je voor dat je ergens in het noorden van Noorwegen woont, daar is het al om 15.00 donker in de winter, wat een hel...

Hetvrijewoord schreef op 16-09-2021 om 16:51:

[..]

Inderdaad, maar dat is ook wat een winterdepressie veroorzaakt: te weinig licht.

Stel je voor dat je ergens in het noorden van Noorwegen woont daar is het al om 15.00 donker in de winter, wat een hel...

Een ex van mij wilde wel richting Scandinavië emigreren, vooral ivm de mooie natuur. Dat heb ik gevetoot, want dan zou ik zeker in een depressie belanden. Natuurlijk had hij zonder mij prima kunnen gaan, maar dat wilde hij ook niet.

DistinctMarten43

DistinctMarten43

16-09-2021 om 17:03

Lollypopje schreef op 16-09-2021 om 16:17:

[..]

Sinds ik zo'n ding heb kom ik de winter een stuk beter door. Nog steeds niet op mijn best, maar meer energie en zit beter in mijn vel.

Dit. Daglichtlamp is zeker de moeite waard om te proberen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 17:11

Vitamine D en B12, check.

Daglichtlamp, hmm, moet ik misschien ook naar gaan kijken. Maar ik zit overdag zelden langer dan een kwartier op 1 plek.

In de winter ga ik bewust zoveel mogelijk naar buiten als het licht is. En dat scheelt inderdaad enorm. Gelukkig heb ik geen baan waarbij ik uren achter een bureau /op kantoor hoef door te brengen. Vroeger wel, en dat was bijna niet vol te houden in de winter omdat ik dan door gebrek aan licht soms suicididale gedachten kreeg.

Ik merk ook enorm verschil tussen grijzig weer en zonnig. Zowel in zomer als winter. Heb daardoor ook het gevoel dat ik dit jaar niet genoeg heb kunnen "opladen".

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

16-09-2021 om 17:12

redbulletje schreef op 16-09-2021 om 16:38:

Sinds 2019 doe ik aan winterzwemmen en dat helpt voor mij tegen de winterdepressie. Al kan 't ook komen dat er toen 2 milde winters volgden. Afgelopen winter vond ik weer vrij kut door al die kou en dit jaar is het maar blijven kwakkelen met 't weer dus ik zie nu wel op tegen het komende half jaar. Maar het zwemmen geeft wel kracht.

Buiten? Bij het douchen zet ik wel altijd de laatste minuut alleen koud water aan, maar echt in ijskoud water zwemmen....

Ik heb een wat duurdere, die hoeft maar een kwartier en doe ik aan tijdens het ontbijt

Coreopsis schreef op 16-09-2021 om 17:12:

[..]

Buiten? Bij het douchen zet ik wel altijd de laatste minuut alleen koud water aan, maar echt in ijskoud water zwemmen....

Ja in ijskoud water van m'n intex zwembad. Soms dat ik eerst een ijslaagje moest weghalen. En 15 minuten in 3 graden zwemmen gaat me goed af. Alleen die horrorweek in februari heb ik niet gezwommen. Toen vroor het harder dan ik 't ijs kon verwijderen en het was toen 15 cm dik als 't niet meer was. Toen gooide ik de handdoek dus maar in de ring. Ik hoop dat 't nooit meer zolang en zo hard gaat vriezen hier. Ik zou dus ook niet in Scandinavië of Canada kunnen wonen vreselijk die kou en die donkerte. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.