Psyche en mentaal
Miepjecody
19-12-2025 om 11:46
Wie ook 1e kerst zonder moeder
Wie viert dit jaar ook de 1e kerst nadat je moeder overleden is?
Sil1970
19-12-2025 om 16:14
ik heb ook echt stress,gejaagd nerveus gevoel door alles wat er geregeld moet worden...maanden ,weken voor haar dood ook al veel stress door steeds noodsituaties,noodtelefoontjes,zorgen en medelijden,heb zo een behoefte aan rust!Ik heb geen hulp van broer,want die had al jaren geen kontakt meer met moeder.
Miepjecody
19-12-2025 om 16:54
Sil1970 schreef op 19-12-2025 om 16:14:
ik heb ook echt stress,gejaagd nerveus gevoel door alles wat er geregeld moet worden...maanden ,weken voor haar dood ook al veel stress door steeds noodsituaties,noodtelefoontjes,zorgen en medelijden,heb zo een behoefte aan rust!Ik heb geen hulp van broer,want die had al jaren geen kontakt meer met moeder.
Vreselijk, bij mij kwam ook alles op mij en mijn man neer. Ook geen contact broer.
Gelukkig volwassenen kinderen die konden meedenken.
Probeer soms een dagdeel jezelf " vrij" te geven of naar sauna oid dat je even niets regelt
duet
19-12-2025 om 17:28
Voor mij is het dit jaar 25 jaar geleden dat mijn moeder op eerste kerstdag overleed. Ik had net mijn eerste kindje gekregen. De eerste jaren daarna heeft dat overlijden echt onze kerst overschaduwd. Nu (vader en schoonouders zijn inmiddels ook overleden) speelt het niet meer zo'n rol, maar wat waren die eerste jaren pijnlijk. Het was echt een gat in mijn hart, ieder jaar opnieuw herbeleven van die ene dag.
@Ambra en Sil, gecondoleerd!
KoekieJupe
19-12-2025 om 17:29
Vorige kerst was de eerste keer met nog maar één ouder aan de kerst- dis.
Deze kerst zijn ze allebij er niet meer.
Sterkte voor iedereen de komende dagen.
Estra
19-12-2025 om 18:59
Voor mij wordt dit ook de eerste kerst zonder moeder, ze is een 1 maand geleden overleden. Mijn moeder hechte er veel waarde aan met kerst om met alle kinderen bij elkaar te zijn. Verder liet ze ons vrij alleen kerst was speciaal voor haar.
Ambra
19-12-2025 om 19:59
Moeder was hoogbejaard en zeer dementerend. Ze is een week ziek geweest en in haar slaap overleden. Dit geeft op wat regeldingen na, geen verdriet of stress. Haar leven is afgerond.
Ik heb in de loop van de jaren vaak gehoopt dat ze in haar slaap zou overlijden.
Ik leef mee met jullie als je jong of onverwacht je moeder verliest..
Nikki1973
20-12-2025 om 08:56
gecondoleerd voor degenen die pas hun moeder zijn verloren.
Dit wordt mijn 24e kerst zonder mijn moeder. Ze is jong overleden en ik heb daar nog steeds heel veel moeite mee. Zeker nu ik zelf richting de leeftijd ga waarop zij is overleden.
Kerst is voor mij nu gewoon een paar extra vrije dagen en we doen altijd rustig aan. Geen druk gedoe, lekker met z’n 2en en 🐈⬛
sterkte allemaal.