Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Wat voor soort hulp

De laatste tijd voel ik me niet zo happy. Ik zit niet echt in een depressie en heb geen burn out, ook ligt het niet aan de Corona situatie (al helpt dat vast niet mee). Maar ik voel me wat lusteloos, ben niet zo happy met de richting die mijn leven op is gegaan, ik heb het gevoel dat mijn leven maar wat voortkabbelt en ik eigenlijk iets anders wil, maar ik durf de stappen daarvoor niet te zetten of weet niet hoe. Door stress ben ik veel aangekomen en het gaat er maar lastig af. En ik merk dat ik niet zoveel zin heb om dingen te ondernemen de laatste tijd en mijn geluksgevoel al langere tijd lager is dan normaal, ook al geef ik mijn leven zeker nog wel een voldoende. Het begint zich nu ook fysiek wat te uiten, in hoofdpijn en rugpijn bijvoorbeeld.


Wie herkent dit en wie heeft er misschien een tip om hier weer uit te komen? Ik merk dat ik met sommige overwegingen en problemen niet bij familie of vrienden terecht kan. Ik zou er aan de ene kant over willen praten met een professional. Aan de andere kant heb ik dus geen ernstige psychische klachten en voelt dat als wat overdreven. Ik zou ook geen idee hebben wat voor soort professional daarbij zou kunnen helpen.

Yvaine

Yvaine

19-11-2021 om 16:42 Topicstarter

Nog als aanvulling, ik was eigenlijk op zoek naar een soort coach. Iemand die meedenkt, helpt bepalen wat ik nu echt wil, en helpt concrete stappen to formuleren. Maar kennelijk ben ik erg slecht in googelen want ik vind alleen maar coaches zonder enige opleiding die “levenservaring” als enige achtergrond hebben. Dat is dus niet wat ik zoek.

Hiervoor kun je denk ik bij een maatschappelijk werker terecht. De huisarts kan je hiernaar doorverwijzen. 

via de huisarts naar de praktijkondersteuner. 

Bedrijfsmaatschappelijk werk via je werkgever als die dat heeft? Zeker als je ook in je werk vastloopt/ tegen persoonlijke dingen aanloopt. 

Yvaine

Yvaine

19-11-2021 om 17:07 Topicstarter

Mugske schreef op 19-11-2021 om 16:49:

via de huisarts naar de praktijkondersteuner.

Bedrijfsmaatschappelijk werk via je werkgever als die dat heeft? Zeker als je ook in je werk vastloopt/ tegen persoonlijke dingen aanloopt.

Op mijn werk loopt het gelukkig prima. Ik heb het er erg naar mijn zin en ga meestal met plezier naar mijn werk.

Praktijkondersteuner heb ik niet echt een klik mee helaas. Maar wie weet kan ik wel bij een andere praktijkondersteuner terecht, mijn huisarts is recent samengevoegd met een andere praktijk.

Yvaine schreef op 19-11-2021 om 17:07:

[..]

Op mijn werk loopt het gelukkig prima. Ik heb het er erg naar mijn zin en ga meestal met plezier naar mijn werk.

Praktijkondersteuner heb ik niet echt een klik mee helaas. Maar wie weet kan ik wel bij een andere praktijkondersteuner terecht, mijn huisarts is recent samengevoegd met een andere praktijk.

Bedrijfsmaatschappelijk werk is er ook (of juist?) voor privé problemen. Het bedrijf is er ook bij gebaat  dat medewerkers niet uitvallen. Ik zou gewoon een afspraak maken om te kijken of het klikt.

MindlessCamel53

MindlessCamel53

19-11-2021 om 17:46

geen puf, aankomen, niet helemaal happy, nergens zin in....ik heb dezelfde verschijnselen als mijn schildklierwaarden niet goed zijn. Ik zou beginnen bij de huisarts en daar je verhaal doen. Via bloedonderzoek kunnen dingen uitgesloten worden en de huisarts kan ook meedenken voor verdere/andere hulp. 

Hoe oud ben je? Kan namelijk ook van de overgang komen.

vrijgevestigde psychotherapeut? Daar kun je ook prima heen zonder een harde diagnose hoor. 
Wellicht iets op het werk vinden? Bedrijfsmaatschappelijk werk? 

Yvaine

Yvaine

19-11-2021 om 18:52 Topicstarter

Marie111 schreef op 19-11-2021 om 18:01:

Hoe oud ben je? Kan namelijk ook van de overgang komen.

Nog onder de 35, dus ik hoop het niet. Maar misschien inderdaad ook eerst gewoon even naar de dokter.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

19-11-2021 om 19:09

Yvaine schreef op 19-11-2021 om 18:52:

[..]

Nog onder de 35, dus ik hoop het niet. Maar misschien inderdaad ook eerst gewoon even naar de dokter.

Dit inderdaad 

Ik zou ook eerst even langs de huisarts gaan om e.e.a. uit te sluiten zoals je schildklier of een tekort van het een of ander. Blijkt het niks medisch te zijn dan heeft de huisarts misschien nog wel tips voor een coach.
In  het kader van duurzame inzetbaarheid bieden veel werkgevers de optie om op kosten van de zaak met een coach te praten ook bij niet werkgerelateerde klachten. Ik zou zeker eens informeren naar de mogelijkheden. 
En verder misschien her en der eens informeren bij anderen of zij iemand weten in de buurt. Meestal heb je daar meer aan dan aan Google. 

Yvaine schreef op 19-11-2021 om 16:42:

Nog als aanvulling, ik was eigenlijk op zoek naar een soort coach. Iemand die meedenkt, helpt bepalen wat ik nu echt wil, en helpt concrete stappen to formuleren. Maar kennelijk ben ik erg slecht in googelen want ik vind alleen maar coaches zonder enige opleiding die “levenservaring” als enige achtergrond hebben. Dat is dus niet wat ik zoek.

Misschien helpt dit: https://www.nobco.nl/coach/zoeken 

Als je hierin selecteert op EIA-niveau master en senior dan krijg je coaches die aan flinke eisen moeten voldoen qua niveau (o.a. opleiding en ervaring). Je kunt verder selecteren op thematiek en woonplaats. 

Naast iemand om mee te praten, denk ik dat ook baat zou kunnen hebben bij yoga.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.