Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Wat is jouw relatie met tijd?

Ergens anders kwam ik deze vraag tegen over geld en daar waren de reacties heel divers. 

Hoe is dat met tijd? Zijn jullie goed in het omgaan met tijd? 


Ik ben me erg bewust van de tijd. Ik heb 2x kanker gehad en ben heel blij dat ik er nog ben. Ik geniet echt van kleine dingen. Dat deed ik altijd al, maar nu nog meer. 

Mlah!

Mlah!

29-07-2021 om 22:32 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 22:15:

Ik ben me erg bewust van de tijd. Ik heb 2x kanker gehad en ben heel blij dat ik er nog ben. Ik geniet echt van kleine dingen. Dat deed ik altijd al, maar nu nog meer.

Wat erg, 2x zelfs. Ik hoop dat je weer helemaal hersteld bent. Heb je geen gevoel van haast gekregen, omdat je nog van alles uit het leven moet halen? 

Ik ben ook erg van het genieten van kleine dingen. 

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 22:15:

Ik ben me erg bewust van de tijd. Ik heb 2x kanker gehad en ben heel blij dat ik er nog ben. Ik geniet echt van kleine dingen. Dat deed ik altijd al, maar nu nog meer.

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 22:15:

Ik ben me erg bewust van de tijd. Ik heb 2x kanker gehad en ben heel blij dat ik er nog ben. Ik geniet echt van kleine dingen. Dat deed ik altijd al, maar nu nog meer.

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 22:15:

Ik ben me erg bewust van de tijd. Ik heb 2x kanker gehad en ben heel blij dat ik er nog ben. Ik geniet echt van kleine dingen. Dat deed ik altijd al, maar nu nog meer.

O wat verdrietig. Ik hoop echt dat het goed blijft gaan met jou. Zijn de prognoses slecht of is er kans dat je helemaal geneest. Als je niet wilt antwoorden dan is dat ook oke. Ik geef je wel een dikke knuffel en wens je veel sterkte toe.

Naarmate ik ouder wordt lijkt tijd sneller te gaan dus ik race nu door de tijd. Ik wil nog zo veel doen en heb het gevoel dat ik nog te weinig tijd heb. Nu 55 jaar, hoe lang blijf ik nog fit, hoe lang blijf ik leven, ik wil nog......dus ik gebruik tijd graag en slaap daardoor niet altijd genoeg.

Geronimo3 schreef op 29-07-2021 om 22:53:

Naarmate ik ouder wordt lijkt tijd sneller te gaan dus ik race nu door de tijd. Ik wil nog zo veel doen en heb het gevoel dat ik nog te weinig tijd heb. Nu 55 jaar, hoe lang blijf ik nog fit, hoe lang blijf ik leven, ik wil nog......dus ik gebruik tijd graag en slaap daardoor niet altijd genoeg.

Ik ben 56 en ik slaap ook te weinig. Ik ben nog steeds een nachtmens dus ga niet vroeg naar bed. Maar zo raar, uitslapen kan ik niet meer net als vroeger want ik word veel te vroeg wakker en kan ook niet meer slapen. Ik ben nog wel een beetje zoals vroeger met feestjes en het heel laat ( vroeg) maken en zo. Vroeger bleef ik dan tot een uur of 12 in bed liggen maar nu ben ik al om een uur of 8 weer uit bed. Als je dan om een uur of 4 naar bed gaat en daarna om 8 uur op bent of om 12 uur dat scheelt wel wat uurtjes slaap.

Ik denk altijd dat ik meer tijd heb dan ik heb. Als ik extra tijd inruim om iets te doen, wordt het eerder erger, want dan denk ik dat ik nog héél veel tijd heb en word ik gemakzuchtig. Op zich kan ik goed inschatten hoe lang iets duurt, alleen vergeet ik altijd de 'tegenvallers'. Shit, sleutels kwijt. Oh ja ik wilde een flesje water mee. Dat soort dingen.

En ik ben een enorme uitsteller. Ik stel alles uit waar ik tegenop zie. Ook wanneer ik te moe ben, stel ik dingen uit. Wordt langzaam wel beter.

Dank voor jullie medeleven, lief! Het gaat goed met me en ik hoop ook dat het goed blijft gaan. Ik sta onder controle, er heeft 6 jaar tussen de eerste en de tweede keer gezeten. In 2017 was de laatste keer. Ik hoop dat het wegblijft of in ieder geval nog heel lang duurt voor het weer ergens terugkomt, maar ik ben er niet dagelijks mee bezig (maar nog wel vaak).
Mlah, ik heb het idee dat ik juist langzamer ben gaan leven. Vroeger was ik toch nog wel wat gretiger, zoals bijv. met grote feesten, veel uitgaan en verre vakanties. Nu merk ik dat het gezinsleven voor mij voldoende is. Boswandelingen maken, spelletjes doen, samen ontbijten, fietsen op een waddeneiland etc. maakt me gelukkig. Dat geeft veel rust.

Ik kan goed timeboxen, plannen en ben altijd op tijd. Ik heb een vreselijke hekel aan tijdverspilling. Vooral aan stomme dingen doen in kostbare tijd. Zoals winkelen terwijl je ergens op vakantie bent. 

Lizzyliz schreef op 29-07-2021 om 23:15:

Dank voor jullie medeleven, lief! Het gaat goed met me en ik hoop ook dat het goed blijft gaan. Ik sta onder controle, er heeft 6 jaar tussen de eerste en de tweede keer gezeten. In 2017 was de laatste keer. Ik hoop dat het wegblijft of in ieder geval nog heel lang duurt voor het weer ergens terugkomt, maar ik ben er niet dagelijks mee bezig (maar nog wel vaak).
Mlah, ik heb het idee dat ik juist langzamer ben gaan leven. Vroeger was ik toch nog wel wat gretiger, zoals bijv. met grote feesten, veel uitgaan en verre vakanties. Nu merk ik dat het gezinsleven voor mij voldoende is. Boswandelingen maken, spelletjes doen, samen ontbijten, fietsen op een waddeneiland etc. maakt me gelukkig. Dat geeft veel rust.

Bij mij zat er 8 jaar tussen. Dit jaar weer geopereerd en pas op controle geweest. Alles goed......Maar het blijft elke keer weer spannend.

Wat je beschrijft over je manier van leven geldt voor mij ook. Ik ben blij met elke dag en met kleine dingen.

Hoop dat we het nog lang zo houden

Dat hoop ik ook voor jou, Herfstappeltaart 

Wat ik vooral moet afleren is teveel willen doen in een bepaalde tijd, waardoor het voelt alsof ik faal als ik daar niet aan toe kom. Terwijl je hoeft niet alles te doen, alles hoeft niet perfect te zijn, so be it als er toevallig iets blijft liggen die dag waar je niet aan toekomt.
Dat probeer ik mezelf nog echt te leren, maar lukt nog niet zo.

Mlah!

Mlah!

31-07-2021 om 11:55 Topicstarter

NaomiCannibal schreef op 29-07-2021 om 23:38:

Ik kan goed timeboxen, plannen en ben altijd op tijd. Ik heb een vreselijke hekel aan tijdverspilling. Vooral aan stomme dingen doen in kostbare tijd. Zoals winkelen terwijl je ergens op vakantie bent.

Zorgt timeboxen niet voor heel veel afgeraffelde projecten? Omdat het eigenlijk nog niet af was, maar je er niet meer tijd aan mag besteden?

Ik krijg dingen vooral voor elkaar als er een externe deadline is. Zonder deadline is het een gevecht met mezelf.

Mlah!

Mlah!

31-07-2021 om 14:20 Topicstarter

TimePerception-scaled-481x361.jpeg

Ik had altijd al een horloge en wekkers/reminders nodig maar sinds mijn herseninfarct is het gewoon een vaag concept geworden. Ik krijg nieuwe ‘tijden’ er ook niet meer ‘in’. Zoon had aangepaste tijden i.v.m.  Corona en iedere schooldag weer opnieuw moet ik een alarm zetten. 
En dan heb ik bijvoorbeeld nog twee uur voordat ik hem moet halen en dan heb ik echt geen flauw idee wat ik kan doen in die twee uur (wat zou passen qua activiteit). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.