Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Nee

Nee

17-01-2023 om 21:15

Verdrietig om bedelaar

Voel me heel verdrietig om de situatie met een bedelaar net. Ik stond op de parkeerplaats van het station en deze man klopte op mijn autoruit. Hij vertelde dat hij vandaag een belangrijk gesprek had gehad, werk heeft gekregen, maar dat hij niet meer terug naar zijn woonplaats kon want het ov-kaartje was te duur (28 euro). Zijn vrouw en kinderen waren thuis aan het wachten. En hij vertelde hoe koud hij het had, en hij had de hele dag niet gegeten. Zijn vraag was eigenlijk of ik hem geld kon geven en dan zou hij het later teruggeven. Ik wilde met hem meelopen om het kaartje te betalen. Maar hij wilde zijn kaartje per se bij de Albert Heijn halen, omdat dit goedkoper is. De Albert Heijn is echter een stukje rijden dus ik weigerde dit, omdat ik me als vrouw onveilig voel met een vreemde man in de auto of om zomaar naar een plek te gaan die ik niet ken. Ik durfde ook niet uit m’n auto te stappen op de parkeerplaats. En eigenlijk vond ik het heel naar dat ik uit angst hem niet heb geholpen. Bij mij speelde ook de overweging dat ik zelf niet zoveel geld heb om te missen. Ik heb hem wel eten gegeven en 8 euro die ik contant bij me had. Maar dat voelt eigenlijk als te weinig. Ik zie nu ook achteraf dat ik hem op andere manieren had kunnen helpen. 

Ik voel me verdrietig dat deze man     in deze situatie zit. En ik voel me schuldig dat ik hem niet volledig heb durven helpen. Het voelt als een veroordeling alleen maar omdat hij een man is. Ik hoop dat hij inmiddels iemand heeft gevonden die wel kan helpen en dat hij gauw thuis is. Heb er echt een brok in mijn keel van. Met de kou zijn er steeds meer mensen aan het bedelen en ik zou zo graag willen dat iedereen gewoon een warm thuis heeft, eten, goede handschoenen en op zijn minst genoeg geld om naar een sollicitatiegesprek te gaan zoals deze man.


Ik vind je reactie heel lief en deze man was misschien wel echt een bedelaar, maar zijn verhaal klopt natuurlijk van geen kant. Bij de meeste sollicitaties krijg je een reiskostenvergoeding. En wie koopt er nu een kaartje voor de heenweg maar niet voor de terugweg. Bij de Albert Heyn kun je volgens mij helemaal geen treinkaartjes meer krijgen. Dus misschien was hij alleen een bedelaar die je van contant geld wilde afhelpen of hij was iemand die veel naardere dingen (met je) wilde doen. Dus ik denk dat je goed gehandeld hebt, maar ik snap je gevoel wel.

Welk ov kaartje kost 28 euro? Ja van Vlissingen naar Groningen.  Dus dat is natuurlijk onzin dat een ov kaartje zoveel.kost.

Miepjecody schreef op 17-01-2023 om 21:24:

Welk ov kaartje kost 28 euro? Ja van Vlissingen naar Groningen. Dus dat is natuurlijk onzin dat een ov kaartje zoveel.kost.

Nou, Groningen-Utrecht is al € 28,80 enkele reis, dus dat is ongeveer het enige waar ik niet helemaal aan twijfel in zijn verhaal. 

Je hebt goed gehandeld en je intuitie was juist. Grote kans dat deze man je probeerde te belazeren. Dat betekent niet dat hij geen echte problemen heeft, en dat hij geen sympathie verdient, maar wel dat jij goed aanvoelde dat je misschien in gevaar was.

Het is lief hoe je het je aantrekt, maar er zijn betere manieren om te helpen en armoede te bestrijden. Echt waar.

MRI

MRI

17-01-2023 om 21:27



ik wilde met hem meelopen om het kaartje te betalen. Maar hij wilde zijn kaartje per se bij de Albert Heijn halen, omdat dit goedkoper is. De Albert Heijn is echter een stukje rijden dus ik weigerde dit, omdat ik me als vrouw onveilig voel met een vreemde man in de auto of om zomaar naar een plek te gaan die ik niet ken. Ik durfde ook niet uit m’n auto te stappen op de parkeerplaats. En eigenlijk vond ik het heel naar dat ik uit angst hem niet heb geholpen.

Het siert je dat je zo empathisch bent maar ik ben blij dat je ook verstandig bent. Als hij net zo empathisch zou zijn, zou hij niet eens voorstellen bij jou in de auto te stappen en gewoon wat meer voor het kaartje betalen. Je hebt goed gehandeld hoor. 

Nee

Nee

17-01-2023 om 21:29 Topicstarter

Hij moest meerdere keren overstappen (ook met bus) waardoor ik de 28 euro wel kan geloven. Maar ik begon ook te twijfelen omdat hij naar de AH wilde en ik niet helemaal begreep waarom. Zijn Nederlands was niet heel goed dus sommige dingen begreep ik niet. Hij zou gaan werken in de schoonmaak. Of het een lulkoek verhaal was of niet, ik denk dat het nog steeds heel verdrietig is om bij mensen aan te kloppen en te vragen om geld. Hij moest ook huilen. Om betrouwbaar over te komen liet hij zijn id kaart zien (maar ik dacht, aan een id kaart heb ik niet veel want dat garandeert niet dat iemand veilig is).

Nee

Nee

17-01-2023 om 21:30 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties, doet me wel goed. Ik dacht echt dat ik verschrikkelijk was dat ik hem niet goed heb geholpen.

Nee schreef op 17-01-2023 om 21:30:

Bedankt voor jullie reacties, doet me wel goed. Ik dacht echt dat ik verschrikkelijk was dat ik hem niet goed heb geholpen.

Verschrikkelijk? Nee joh! Juist meelevend, moedig én verstandig! 

Nee

Nee

17-01-2023 om 21:32 Topicstarter

Zilver_gray schreef op 17-01-2023 om 21:31:

[..]

Verschrikkelijk? Nee joh! Juist meelevend, moedig én verstandig!

Dankjewel dat is lief van je

Nee schreef op 17-01-2023 om 21:30:

Bedankt voor jullie reacties, doet me wel goed. Ik dacht echt dat ik verschrikkelijk was dat ik hem niet goed heb geholpen.

Nee joh, hartstikke lief juist. Ik zou ook niet met een onbekende in de auto willen ruilen. Maar ik snap je gevoel wel, want ik zou er ook verdrietig van worden (van die situatie).

Het is heel aardig dat je zo begaan bent met je medemens. Maar het is ook heel verstandig om niet zomaar mee te gaan in het verhaal van een vreemde, en al helemaal niet om een vreemde in je auto te laten. Daarbij is het helemaal niet erg als je onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, andere criteria of afgaat op je intuïtie/gut feeling. Lullig voor die persoon maar je eigen veiligheid gaat voor. 

Hierbij geldt voor mij dezelfde regel als bij EHBO: Alvorens je te hulp schiet, denk eerst om je eigen veiligheid.

Misschien ben ik te wantrouwend of gewoon egoïstisch maar ik durf het risico gewoon niet meer te lopen. Teveel nare verhalen gehoord of te veel crime series op tv gekeken wellicht. Jammer maar helaas. Wat geld had ik wel gegeven denk ik. Maar daar had ik het toch echt bij gelaten.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-01-2023 om 22:45

Hier bij centraal station ook bedelaars met hetzelfde verhaal. Ook wel eens aangeboden om een kaartje te halen, maar dat hoefde niet. 

Nee

Nee

17-01-2023 om 23:10 Topicstarter

Bijzonder is dat, ik zat helemaal over de situatie in.. nergens voor nodig dus aan jullie reacties te lezen. Toch fijn om het even opgeschreven te hebben, dan hoef ik er niet meer over te malen!

Je bent echt lief en te naïef. Jij wilde met hem meelopen om het kaartje te betalen in de automaat. Hij wilde AH omdat het goedkoper was. Maar wat maakte dat uit als jij het kaartje zou betalen? Niet logisch dus.
Dan: een sollicitatiegesprek op 28 euro reisafstand voor een schoonmaakbaantje? Hoe groot denk je dat de kans is dat hij vanuit - zeg Groningen - moet solliciteren daarvoor in Utrecht?
Zelfs al was het verhaal helemaal waar: je hebt hem 8 euro en eten gegeven. Hartstikke lief toch? Die andere 20 euro kan hij dan aan iemand anders vragen.
Goed naar je intuïtie geluisterd, je veiligheid gaat voor. Je hebt hem letterlijk gegeven wat je kon, dus prima gedaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.