Psyche en mentaal
Flupke
02-05-2025 om 20:20
Thuis zijn is voor mij als introvert het allerfijnst
Ik ben introvert. Dat betekent niet dat ik verlegen ben, integendeel. Ik ben een makkelijke prater, hou ook van lachen en lol maken en ga soms ook naar feestjes. Maar daarnaast hou ik erg van rust, stilte en mijn eigen gezelschap. Ik hou ervan om thuis te zijn, te rommelen met mijn eigen dingetjes, zonder verplichtingen, veel me-time. Dat is voor mij genieten.
Toch merk ik vaak dat anderen dit lastig vinden om te begrijpen. Regelmatig hoor ik: "Ga je nog wat leuks doen dit weekend?" Alsof ‘leuk’ per definitie iets buitenshuis, met anderen en vol activiteit moet zijn. Maar voor mij is het juist heerlijk om een weekend zonder plannen te hebben. Gewoon mijn eigen ritme volgen, wandelen, lezen, of muziek luisteren.
Soms voel ik me bijna verplicht om iets ‘beters’ te doen – iets wat past in het plaatje van wat sociaal als ‘leuk’ wordt gezien. Maar de waarheid is: ik ben op mijn best als ik trouw blijf aan mezelf. En dat betekent vaak gewoon thuis zijn.
Herkennen jullie dit?
TwoThirds
08-05-2025 om 21:54
Grindelwald schreef op 07-05-2025 om 18:13:
[..]
Ik doe dat ook hoor. Waarom is dat erg? Je kan het omdraaien. Als introvert heb je veel me time nodig om jezelf weer op te laden. Een extravert persoon heeft juist behoefte aan veel sociale contacten. Waarom moet jij je aanpassen aan de extravert?
Hier ook. Dan zeg ik 'dit weekend lukt me helaas niet' of 'dit weekend kan ik niet'. En afhankelijk van de situatie zeg ik daar ook gerust dat ik op zaterdag al X heb, op zondag nog wil hardlopen en ook even 'niks' tijd nodig heb. Vrienden begrijpen dat soort dingen te gewoon van elkaar? Ook als iemand het zelf niet herkent (ik heb zo'n vriendin die nooit moe lijkt), dan wil dat niet zeggen dat ze er geen begrip voor heeft.
Malm
09-05-2025 om 11:55
ik herken dit heel erg. Ik heb het gewoon nodig om op te laden en bij te komen van de week. Vrienden die in het weekend van hot naar her gaan al dan niet met kinderen en dan ‘s avonds ook nog van alles ondernemen. Ik word al overprikkeld als ik er aan denk.
Nee, laat mij maar lezen, wandelen, rommelen en naar sport van de kinderen kijken in het weekend. Verjaardagen doe ik wel, maar heb vanavond bijvoorbeeld een verjaardag waar ik geen zin in heb, niet mijn soort mensen zeg maar. Dan ga ik wel, maar ga vroeg naar huis. Dat snappen de betreffende vrienden wel. En wat de rest ervan vindt boeit me weinig.
rooiekater
13-05-2025 om 11:08
Heb nu vakantie heerlijk geen mensen om mij heen. Beetje rommelen in huis en genieten van de zon.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.