Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Sterke persoonlijkheden

Wat versta je onder een sterke persoonlijkheid?

Ik volg het programma Married at First Sight en het valt me op dat ze het daar vaak over sterke persoonlijkheden hebben. Ik vraag mij af wat jullie daaronder verstaan, en vind je mensen met een sterke persoonlijkheid aantrekkelijk? 

Madamecannibale schreef op 23-04-2025 om 10:50:

Reden dat ik het mij afvraag is omdat ik de mensen die televisieprogramma’s als sterke persoonlijkheden omschrijven juist vaak niet zo zie. Maar misschien kijk ik er wel anders naar dan de meerderheid.

Mensen die in televisieprogramma’s vaak als sterke persoonlijkheden omschreven worden vind ik vaak juist enigszins onbeschoft, conflictzoekend en oppervlakkig. Dat klinkt lullig maar ik zie vaak mensen een sterke persoonlijkheid genoemd worden die bovengemiddeld veel met zichzelf bezig zijn. Met hun eigen mening en ook vaak met hun uiterlijk. Ik zie dat niet per se als sterke positieve persoonlijke eigenschappen.

Ja, ik denk dat daarmee vaak erg aanwezige mensen mee bedoeld worden met een sterke mening en niet alleen dat, mensen die hun mening graag altijd uitten,omdat ze te arrogant zijn om op te merken dat anderen daar vaak helemaal niet op zitten te wachten, maar zichzelf nou eenmaal heel belangrijk vinden en zichzelf graag horen praten. 

En nee, daarmee worden inderdaad vaak niet positieve persoonlijke eigenschappen genoemd. Al denkt de 'sterke persoonlijkheid' dat wel. 

absor schreef op 23-04-2025 om 13:21:

oh grappig Ik dacht dat een sterke persoonlijkheid eigenlijk iets negatiefs betekent. Althans zo interpreteer ik het. Als mijn ouders zeiden dat iemand een sterke persoonlijkheid had dan bedoelde ze zonder te beledigen dat iemand een moeilijk persoon is

Ja, dat is vaak wel zo

Het is een beetje mijn ervaring dat bij tv programma's degene die het luidst zijn, worden omschreven als een sterke persoonlijkheid. Die 'zo lekker zeggen waar het op staat'. Terwijl ik de manier waarop dan vaak wat onbeschoft vind. De mensen die een beetje om zich heen schoppen en voor sensatie zorgen. En dan worden de stillere mensen oneerbiedig bestempeld als een kamerplant. Voor mij staat luid niet gelijk aan sterk en andersom. 

Maar ik moet dus zeggen dat mijn associatie bij "een sterke persoonlijkheid" niet per se de meest positieve is. 

Bij mensen die van zichzelf zeggen dat ze een sterke persoonlijkheid hebben en ‘wel wat tegengas’ willen van een partner, blijf ik uit de buurt. Meestal zijn die gewoon niet zo aardig. Ik heb liever dat mensen uit zichzelf rekening houden met anderen.
Ik sta op mijn werk bekend als iemand die je wel wat kunt laten regelen en een stevige gesprekspartner, terwijl ik best introvert ben (wel wat dominant maar heel vriendelijk).

Fiorah schreef op 23-04-2025 om 13:02:

Een sterke persoonlijkheid vind ik ook iemand met ruggegraat. Niet perse heel principieel, maar iemand die lef toont, een stapje vooruit zet als het moeilijk wordt en die moeilijke gesprekken durf te voeren. Respectvol en zorgzaam. Of iemand die af durft te wijken van het gemiddelde en dat laat zien, zonder anderen te veroordelen of zich te overschreeuwen.

Goed verwoord, dit is ook hoe ik een sterke persoonlijkheid zie. Iemand die durft uit te spreken wat anderen alleen maar durven denken, maar zijn mond houdt als dat de situatie ten goede komt. Zo'n persoon die, ondanks groepsdruk, het lef heeft om op te komen voor de underdog.

En zelfreflectie, dat hoort er ook bij. Een sterke persoonlijkheid is niet bang om zijn eigen tekortkomingen of minder sterke kanten onder ogen te zien, niemand is immers perfect en dat verwacht hij ook niet van anderen.

Het zijn meestal niet de mensen die van zichzelf zeggen dat ze een sterke persoonlijkheid zijn.

Ik denk dat als iemand veel manieren tot zijn beschikking heeft om iets te bereiken (aangeboren of/en verworven), hij vanzelf een rustige, zelfzekere uitstraling krijgt, terwijl iemand die heel vaak gefaald heeft, een nerveuze, ontwijkende, bange of agressieve uitstraling krijgt. We kunnen niet allemaal winnaars zijn. Als je wint impliceert dat al dat een ander moet verliezen.

En dat oogt als sterk of niet sterk. Vanuit de ogen van een ander gezien.

Moxxie schreef op 23-04-2025 om 22:27:

[..]

Goed verwoord, dit is ook hoe ik een sterke persoonlijkheid zie. Iemand die durft uit te spreken wat anderen alleen maar durven denken, maar zijn mond houdt als dat de situatie ten goede komt. Zo'n persoon die, ondanks groepsdruk, het lef heeft om op te komen voor de underdog.

En zelfreflectie, dat hoort er ook bij. Een sterke persoonlijkheid is niet bang om zijn eigen tekortkomingen of minder sterke kanten onder ogen te zien, niemand is immers perfect en dat verwacht hij ook niet van anderen.

Het zijn meestal niet de mensen die van zichzelf zeggen dat ze een sterke persoonlijkheid zijn.

Ja! Dit bedoelde ik inderdaad . En ook wat Ginevra zegt: mensen met natuurlijk gezag. Die je graag wilt volgen, niet omdat ze zo bepalend zijn maar omdat ze vertrouwen en leiderschap uitstralen.

mogelijk net als de friet/patat discussie regionaal bepaald of je een ‘sterke persoonlijkheid’ als iets positiefs of negatiefs opvat 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.