Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Omgaan met kritiek

Titel spreekt misschien al redelijk voor zich maar.. ik vind het echt heel lastig om goed om te gaan met kritiek. Ik merk dat is snel verdrietig(tot tranen toe) of vijandig wordt(verwijten) en de kritiek vaak veel te persoonlijk en negatief opvat. Ik wil hier graag aan werken want goed omgaan met kritiek is de sleutel tot succes. Nu weet ik dat er veel mensen zijn die hier moeite mee hebben

Hoe gaan jullie om met kritiek?
Op het werk, en
Bij persoonlijke relaties?


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:11

Het ligt er bij mij enorm aan hoe kritiek gebracht wordt. Volgens de feedback regels,  of op de man af. 

Misschien zit daar ook al wel een deel van het antwoord op je vraag.

HHoe"kritiek " bij mij valt,  hangt heel erg af van hoe het gebracht wordt.

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:14 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:11:

Het ligt er bij mij enorm aan hoe kritiek gebracht wordt. Volgens de feedback regels, of op de man af.

Misschien zit daar ook al wel een deel van het antwoord op je vraag.

HHoe"kritiek " bij mij valt, hangt heel erg af van hoe het gebracht wordt.

Ja dat speelt natuurlijk ook een grote rol

Maar ik merk zelf dat mijn reactie op kritiek vaak gelijk een heel pleidooi is over waarom de kritiek niet terecht is, maar soms denk ik achteraf: goh dat was eigenlijk zo gek nog niet. kwam er alleen een beetje naar uit

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:23

Miss.me schreef op 05-08-2021 om 15:14:

[..]

Ja dat speelt natuurlijk ook een grote rol

Maar ik merk zelf dat mijn reactie op kritiek vaak gelijk een heel pleidooi is over waarom de kritiek niet terecht is, maar soms denk ik achteraf: goh dat was eigenlijk zo gek nog niet. kwam er alleen een beetje naar uit

Je reageert dus heel snel en vanuit emotie?

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:24 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:23:

[..]

Je reageert dus heel snel en vanuit emotie?

Ja dat is het denk. Als ik iets met goede intenties doe vind ik kritiek ontvangen moeilijk

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-08-2021 om 15:28

Miss.me schreef op 05-08-2021 om 15:24:

[..]

Ja dat is het denk. Als ik iets met goede intenties doe vind ik kritiek ontvangen moeilijk

Wat voel of denk je dan precies in zo'n situatie, weet je dat ook?

Als ik het zo lees lukt het je wel om er goed mee om te gaan als het heeft kunnen bezinken. Misschien is het dus vooral de kunst om je eerste reactie niet meteen te delen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:28

Miss.me schreef op 05-08-2021 om 15:24:

[..]

Ja dat is het denk. Als ik iets met goede intenties doe vind ik kritiek ontvangen moeilijk

Dat snap ik. Tegelijkertijd zeg je in je eerste post, dat wanneer je er nog eens rustig over nadenkt,  de gegeven feedback niet eens zo gek was.

Zou het helpen als je eerst de kritiek 5 tellen zou laten bezinken voor je gaat antwoorden?

En Ik vind dat het het je ook vrij zou moeten staan om te zeggen: poeh... Daar wil ik even over nadenken,  mag ik daar vanmiddag bij je op terug komen?

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:32 Topicstarter

Koralinde schreef op 05-08-2021 om 15:28:

[..]

Wat voel of denk je dan precies in zo'n situatie, weet je dat ook?

Als ik het zo lees lukt het je wel om er goed mee om te gaan als het heeft kunnen bezinken. Misschien is het dus vooral de kunst om je eerste reactie niet meteen te delen.

Klinkt heel gek maar vaak aangevallen of verdrietig. En soms is het niet eens iets groots

Misschien is dat meer de vraag waar ik het antwoord op zoek: hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo enorm druk maak om kritiek? of hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo druk maak over het drukmaken om kritiek? 

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:34 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 05-08-2021 om 15:28:

[..]

Dat snap ik. Tegelijkertijd zeg je in je eerste post, dat wanneer je er nog eens rustig over nadenkt, de gegeven feedback niet eens zo gek was.

Zou het helpen als je eerst de kritiek 5 tellen zou laten bezinken voor je gaat antwoorden?

En Ik vind dat het het je ook vrij zou moeten staan om te zeggen: poeh... Daar wil ik even over nadenken, mag ik daar vanmiddag bij je op terug komen?

Wel eens geprobeerd en na 3 seconden stroomden de tranen over mijn wangen. En dan denk ik: jemig nu zit ik hier als volwassen vrouw te huilen

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

05-08-2021 om 15:35

Door het misschien anders en meer van een afstand te bekijken?

Het is geen kritiek op de persoon die jij bent, maar kritiek op bijvoorbeeld hoe je je werk hebt gedaan. Dat zijn twee hele verschillende dingen. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-08-2021 om 15:39

Miss.me schreef op 05-08-2021 om 15:32:

[..]

Klinkt heel gek maar vaak aangevallen of verdrietig. En soms is het niet eens iets groots

Misschien is dat meer de vraag waar ik het antwoord op zoek: hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo enorm druk maak om kritiek? of hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo druk maak over het drukmaken om kritiek?

Het helpt mij vaak om even rustig na te denken over wat ik van de kritiek vind. Als het totaal nergens op slaat dan blaas ik even stoom af bij een vriendin en laat ik het daarna los. Als ik moet toegeven dat er wel wat in zit komt het veel harder binnen. Het scheelt dan ontzettend als ik er meteen actief mee aan de slag ga. Dan voel ik me vaak direct beter.

Je geeft aan dat je kritiek opvat als een aanval op je goede intenties. Dat is het vaak niet. Je inzet en enthousiasme wordt denk ik altijd wel gewaardeerd (op werk, in persoonlijke relaties). Maar soms kunnen dingen op de inhoud nou eenmaal beter. En daar is kritiek ook voor: om de kwaliteit van je werk beter te maken. 

Kritiek op het werk is zelden persoonlijk. En ik kan me heel goed voorstellen dat als het rot gebracht wordt, het echt wel even slikken is. In een veilige omgeving (werk of persoonlijk) zou je ook de ruimte mogen nemen om kritiek even te laten bezinken en er op een later moment op terug te komen, mocht je er na het te overdenken en het zakken van de eerste emotionele reactie nog steeds niet ermee eens zijn. 

Hoe goed kun je met complimenten omgaan? Roep je dan meteen: "o het was helemaal niet moeilijk", of "o maar die jurk heb ik al zo lang." Of zeg je gewoon dank je wel, ik bene r zelf ook blij mee.
Complimenten ontvangen is voor veel mensen ook moeilijk.
En misschien is het voor kritiek ook een manier om een soort dank je wel te zeggen. Niet precies dat, maar : zo had ik het nog niet bekeken, ik denker over na.

Maar misschien eerst beginnen met dank je wel op een compliment

Miss.me schreef op 05-08-2021 om 15:32:

[..]

Klinkt heel gek maar vaak aangevallen of verdrietig. En soms is het niet eens iets groots

Misschien is dat meer de vraag waar ik het antwoord op zoek: hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo enorm druk maak om kritiek? of hoe zorg ik ervoor dat ik me niet zo druk maak over het drukmaken om kritiek?

Hou in je achterhoofd dat niemand perfect geboren is, en groeien doet soms pijn Kritiek zou nooit gebruikt mogen worden om jou als de persoon wie je bent af te breken, vat het dus ook niet zo op. 


Dat je e-mailbericht een keer vol spelfouten staat, maakt jou geen slecht persoon. Maar het maakt wel dat je geen beste e-mail geschreven hebt. Dat iemand je erop wijst, geeft alleen maar aan dat die persoon begaan met je is en ook wil dat je kwaliteit van werk omhoog gaat. En als je kwaliteit van werk omhoog gaat, dan zal je ook meer kansen krijgen binnen de organisatie. Bedenk maar zo: als een manager niks zou geven om je ontwikkeling, dan zou hij je ook niet wijzen op je e-mail vol spelfouten. Kritiek geven is ook investeren in een medewerker. Dus eigenlijk is het heel positief  


Al heb ik ook verhalen gehoord van een manager die uitriep: "Nou, een aap had dit nog beter gekund!" Als kritiek op die manier gegeven wordt, dan mag je daar best overstuur van zijn hoor.

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:55 Topicstarter

nlies schreef op 05-08-2021 om 15:46:

Hoe goed kun je met complimenten omgaan? Roep je dan meteen: "o het was helemaal niet moeilijk", of "o maar die jurk heb ik al zo lang." Of zeg je gewoon dank je wel, ik bene r zelf ook blij mee.
Complimenten ontvangen is voor veel mensen ook moeilijk.
En misschien is het voor kritiek ook een manier om een soort dank je wel te zeggen. Niet precies dat, maar : zo had ik het nog niet bekeken, ik denker over na.

Maar misschien eerst beginnen met dank je wel op een compliment

Dat vind ik ook lastig. Ik zeg wel altijd bedankt, maar vind het wel lastig om over eigen prestaties te praten. Heb altijd het gevoel dat je hier bijvoorbeeld nooit te trots of enthousiast hoort te reageren op complimenten en eigen prestaties (al ben ik dat wel hoor)

Miss.me

Miss.me

05-08-2021 om 15:57 Topicstarter

Dinah schreef op 05-08-2021 om 15:46:

[..]

Hou in je achterhoofd dat niemand perfect geboren is, en groeien doet soms pijn Kritiek zou nooit gebruikt mogen worden om jou als de persoon wie je bent af te breken, vat het dus ook niet zo op.


Dat je e-mailbericht een keer vol spelfouten staat, maakt jou geen slecht persoon. Maar het maakt wel dat je geen beste e-mail geschreven hebt. Dat iemand je erop wijst, geeft alleen maar aan dat die persoon begaan met je is en ook wil dat je kwaliteit van werk omhoog gaat. En als je kwaliteit van werk omhoog gaat, dan zal je ook meer kansen krijgen binnen de organisatie. Bedenk maar zo: als een manager niks zou geven om je ontwikkeling, dan zou hij je ook niet wijzen op je e-mail vol spelfouten. Kritiek geven is ook investeren in een medewerker. Dus eigenlijk is het heel positief


Al heb ik ook verhalen gehoord van een manager die uitriep: "Nou, een aap had dit nog beter gekund!" Als kritiek op die manier gegeven wordt, dan mag je daar best overstuur van zijn hoor.

Dat is zeker waar!

klinkt misschien gek, maar ik hoor liever: 'een app had dit beter gekund' dan 'wat vind ik het jammer dat je dat niet goed gedaan hebt'. Die persoonlijke teleurstelling 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.