Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Niets aantrekken wat mensen over mij zeggen

Ik loop tegen een aantal dingen aan . Ik trek het mij soms zo aan wat mensen over mij denken en zeggen. Ik krijg dan een gevoel van schaamte en het stemmetje in mijn hoofd zegt ‘zie je wel je bent niet zo snugger als je denkt je bent een mislukkeling’ ik word daar zo moe van. 
Ik kreeg kritiek van mijn manager vandaag en dan voel ik mij zo beschaamd en ik word dan boos op mezelf. 
Hoe kan ik hier mee omgaan? 


Je hebt op Viva ook topics over je werk geopend. Is het niet gezonder voor je om een andere werkgever te zoeken? Er lijkt geen klik met deze te zijn.

Red_Velvet schreef op 03-08-2021 om 22:58:

Je hebt op Viva ook topics over je werk geopend. Is het niet gezonder voor je om een andere werkgever te zoeken? Er lijkt geen klik met deze te zijn.

Dit.


En eens gaan praten met een professional. Er zal ook veel oud zeer zijn over je vorige relatie en de omgang met je -nu- ex? Dat was, zoals ik het las, geen gezonde relatie.

Wat vervelend zeg. Is het alleen werk gerelateerd of heb je dat ook met vrienden, familie?

Pakte jij het op als kritiek of was het meer opbouwend advies? Als je al gevoelig bent dan kan je soms ook dingen verkeerd opvatten. 


Amaranth schreef op 03-08-2021 om 23:15:

[..]

Dit.


En eens gaan praten met een professional. Er zal ook veel oud zeer zijn over je vorige relatie en de omgang met je -nu- ex? Dat was, zoals ik het las, geen gezonde relatie.

Ok dit wist ik dus niet. Ik wilde al vragen waar deze onzekerheid vandaan kwam? 

In ieder geval sterkte.

Wees wat liever voor jezelf. Accepteer dat iedereen fouten kan maken, ook jij. Of dingen anders aanpakt.

Luister naar de kritiek, neem de tijd om er over na te denken. Was het terecht, wat kan je de volgende keer anders doen? 

Is het echt kritiek of is het feedback?

ik denk dat cognitieve gedragstherapie een heel aardige start kan zijn om het gevecht met je interne saboteur aan te gaan. 

Amaranth schreef op 03-08-2021 om 23:15:

[..]

Dit.


En eens gaan praten met een professional. Er zal ook veel oud zeer zijn over je vorige relatie en de omgang met je -nu- ex? Dat was, zoals ik het las, geen gezonde relatie.

Daar gaat haar vraag toch helemaal niet over? Vind het een beetje flauw van je. Meghan zou hier moeten kunnen schrijven zonder dat er meteen Viva geschiedenis bijgehaald moet worden.  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 07:53

Mlah! schreef op 04-08-2021 om 07:51:

[..]

Daar gaat haar vraag toch helemaal niet over? Vind het een beetje flauw van je. Meghan zou hier moeten kunnen schrijven zonder dat er meteen Viva geschiedenis bijgehaald moet worden.

Het is niet alleen Viva geschiedenis maar ook háár geschiedenis. 

Tickel schreef op 04-08-2021 om 07:53:

[..]

Het is niet alleen Viva geschiedenis maar ook háár geschiedenis.

Dus? Misschien wil ze wel een verse start hier. Forummers die niet van Viva komen kennen haar nog niet en zijn onbevooroordeeld.

En nog steeds: vraag ging over werk.

Mlah! schreef op 04-08-2021 om 07:51:

[..]

Daar gaat haar vraag toch helemaal niet over? Vind het een beetje flauw van je. Meghan zou hier moeten kunnen schrijven zonder dat er meteen Viva geschiedenis bijgehaald moet worden.

Ze had ook een andere Nick kunnen kiezen, als ze dat belangrijk had gevonden. 

En inderdaad, op zich is het wel handig om die historie mee te nemen. Dit is geen incident en ik denk dat haar leven echt heel veel leuker kan worden als ze goede hulp vindt. 

Mlah! schreef op 04-08-2021 om 07:59:

[..]

Dus? Misschien wil ze wel een verse start hier. Forummers die niet van Viva komen kennen haar nog niet en zijn onbevooroordeeld.

En nog steeds: vraag ging over werk.

Hier ben ik het mee eens. Iedereen mag hier een nieuwe start maken. Als ze iets wil vertellen over haar geschiedenis staat ze daar volledig vrij in. Zo niet, dan ook prima. Ik stel voor dat we de regie dus ook bij TO laten.

Dit soort dingen worden behandeld bij mijn CGT (cognitieve gedragstherapie).

Ik denk dat iedereen daar in meer of mindere mate last van heeft. Met name vrouwen. 

Ik kan nadat ik iets gezegd of gedaan heb, hier achteraf oneindig over piekeren en me dan schamen en denken: had ik het maar anders gedaan. Soms word ik daar helemaal gek van. 
Het komt en gaat met tijden. Er zijn ook tijden dat het minder erg is. Ik heb dit zowel op t werk als privé. Maar het is voor mij niet dermate belemmerend dat het invloed heeft op mijn welzijn. Meestal kan ik het na een dagje wel relativeren. Google maar eens op imposter syndroom. Daar vond ik veel herkenning in.

Ik weet niet in hoeverre jij eronder lijdt en of het je leven belemmert. Ik zie dat anderen het hebben over prof. Hulp. Ik ken je verder niet, noch je voorgeschiedenis. Maar met deze post wil ik wel aangeven dat ik denk dat iedereen dit in meer of mindere mate heeft. Het is ook wel menselijk denk ik.

Maar als het echt belemmert en grote invloed heeft op je welzijn, dan is gaan praten met iemand niet verkeerd denk ik .

herkenbaar Mick87.

Voor mij maakt het nog wel uit wat er wordt gezegd... soms krijg je kritiek waarvan je denkt; sorry slaat echt nergens op! Dan ben ik even boos/geïrriteerd, maar dat kan ik dan wel snel naast me neerleggen. 
Maar als mensen kritiek geven waarvan ik denk: oeps dat klopt inderdaad! Dan trek ik me dat veel meer aan. En maar goed ook, want dan kan ik er iets aan doen!

Kritiek van een (goede) manager is volgens mij bedoeld om je te helpen om iets beter te gaan doen. Niet om je te kleineren... ik heb ooit een manager gehad die alles al bij voorbaat afkraakte. Daar heb ik het niet lang volgehouden, zo slecht vond ik mezelf nou ook weer niet. En nieuwe werkgever ook niet, dus ik vrees dat dat toch echt aan hem lag 🙂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.