Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Introvert? Schrijf mee.

Op Viva was er ooit een goedlopend topic met dit onderwerp. Dus hier een nieuw topic waarin ik en anderen hopelijk goed ons digitale ei kwijt kunnen. 

TO trapt af:
Als kind al moest ik naar de schoolpsycholoog, want Mickje was wel heel erg in zichzelf gekeerd en speelde veel alleen. Die drang naar alleen zijn en rust is altijd gebleven. Op de middelbare school dook ik regelmatig de mediatheek in in de pauze om even lekker alleen te zijn. 
Sociaal ben ik wel, zeker. En ook een gangmaker: ik hou van een praatje en gezelligheid. Maar alleen zijn vind ik nog fijner. Lekker mijn eigen ding doen. En ik vermaak me ook altijd prima, zelden voel ik me eenzaam. Door de jaren heen ook heel veel alleen gereisd en alleen op stap geweest.
Twee jaar geleden kreeg ik een relatie, iets wat ik niet voor mogelijk hield. Maar het gaat goed. Maar samenwonen? Never nooit. Ik moet genoeg me-time hebben. Dus lang leve de LAT-relatie.
Corona en lockdowns? Geen last van gehad, sterker nog: er kwam een fijne rust over me heen. Niet meer de drang van overal heen moeten en sociaal doen. Gewoon thuis zijn en mijn eigen ding doen.
Ik werk in best een drukke en dynamieke setting in de zorg. Ik hou van mijn baan. Maar als ik naar huis ga heb ik echt weer tijd voor mezelf nodig. En teamuitjes ? Nee, liever niet.

Wie is er ook een introvert? Schrijf gezellig mee.. 



Yup hier ook een "extraverte" introvert
Ik ben ook wel sociaal en een flapuit 🙈 hou van gezelligheid, maar ik heb ook geleerd dat ik oplaad als ik alleen ben. Veel sociale verplichtingen kosten me ook veel energie.
Ik vond Corona deels ook geen probleem omdat alle sociale verplichtingen vervielen en ik niet meer 'moest' meedoen. 
Ik woon wel samen en heb 2 kinderen dus het is soms best een uitdaging om alleen te zijn. Gelukkig heeft mijn partner ook avonddiensten 

Corona heeft voor mij als introvert voordelen met zich meegebracht: mensen houden afstand en er is minder drukte. Ik heb ook geleerd om 1 uur voor sluitingstijd naar winkels te gaan, dan is het zo heerlijk rustig. 

Ik ben een erg assertieve introvert maar afspreken met mensen vreet energie. Ik geniet van sociaal contact maar ben zo blij als ik 's avonds thuiskom en alleen tot rust kan komen.

Ik ben ook introvert maar dat kan ook onderdeel zijn van mijn ASS, want ik ben gewoon heel snel overprikkeld door sociale interactie. Forummen is dan weer 'n uitzondering omdat ik volledige controle heb over op welk moment ik me in een discussie meng en ik kan ook zonder dat er sociaal gedoe voor nodig is op elk willekeurig moment uitloggen om wat anders te gaan doen.

Ja, hier ook introvert en lang leve de lat-relatie!
Als je mij zou meemaken zou je een sociaal-overkomend persoon zien die met iedereen een praatje kan maken (ja, wel wat bijgeleerd in mijn leven), maar oh, wat is het heerlijk om na al dat sociale gebeuren weer lekker in mijn eentje thuis te zijn met de kat.

Ja, ik meld me ook. 
Zal later wat uitgebreider posten en meeschrijven, maar voor nu herken ik me heel erg in wat jullie zeggen.
Ik ben sociaal ingesteld, maar kan ook (of juist) erg genieten van mijn eigen bubbel. De sociale beperkingen van de Corona maatregelen kon ik eerlijk gezegd ook niet erg vinden. Zo kwamen er meteen een hoop minder mensen in mijn persoonlijke ruimte en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat heel prettig vond. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

17-07-2021 om 13:55

Introverte einzelganger hier. Tegelijk ook geen gangmaker en in groepen altijd op de achtergrond. Ik voel me ook nooit op mijn gemak in groepen. Ik kan best vrolijk doen en praten met mensen, maar het is al snel klaar. Dan is de energie op en/of heb ik niets meer te melden. Een hele middag of avond samen met mensen is best een opgave, dat ga ik liever uit de weg.

Zelf denk ik dat er ook iets van ASS of ADD aanwezig is, ik herken verschillende dingen als ik daarover lees.  Maar ik heb er totaal geen zin in om dit te laten uitzoeken, met dat soort testen kan ik niet zo veel. En uiteindelijk moet ik er toch zelf achter komen wat ik wel en niet prettig vind.

Ik kan mij enorm verbazen over mensen die alles steeds maar willen delen met anderen. Als ik een rondje wandel zie ik altijd mensen die druk pratend met zijn 2en lopen, en degenen die in hun eentje lopen zijn ook druk aan het praten, maar dan aan de telefoon. Veel mensen lijken niet alleen te kunnen zijn, terwijl ik juist de voorkeur geef om alleen met mezelf te zijn en ook alles zelf te verwerken en op te lossen.

Hier ook een introvert. Ik houd er van om alleen te zijn. Sommige sociale gelegenheden kan ik nog wel leuk vinden, maar ik moet me wel comfortabel voelen binnen het gezelschap. Ik heb ook nooit zo veel te vertellen aan anderen, enerzijds omdat ik gewoon niet zo'n heel bruisend leven heb en anderzijds omdat ik niet zo'n prater ben. Behalve met mezelf, dat kan ik dan wel heel goed. Van een volgeplande agenda word ik bij voorbaat al ongelukkig. 

Ik ben ook een echte einzelganger en snap ook dat constante gekwek niet van mensen die gaan wandelen. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

17-07-2021 om 14:36

Nee, ik heb ook echt niet zoveel om te zeggen. Er komt gewoon niet zoveel in mijn hoofd op! 

Hier ook een introvert! Mijn man is ook intovert, dus in onze relatie gaat dat prima. Lekker thuis met 2, en ieder doet zijn ding in alle rust en stilte 🙂 Vrienden zien we een paar keer per jaar en dat is genoeg. 
Wij hebben heerlijk genoten van die lockdowns. 

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

17-07-2021 om 14:48

Hebben jullie ook dat de drukte overal weer zo tegenvalt nu? Natuurlijk was de aanleiding niet leuk, maar de rust op straat, vooral voorjaar 2020, vond ik zo heerlijk! Gelukkig is de zomervakantie weer begonnen, dat zal wel weer schelen de komende 6 weken. 

Ja, ik vind het ook niet leuk dat het weer drukker wordt. 
Ook vind ik dat de afstand tussen stoelen in wachtkamers standaard de ruimte moet behouden zoals tijdens corona. En tussen tafels in de horeca idem. 
Vind het vreselijk dat gehijg in elkaars nek. 

Mick87

Mick87

17-07-2021 om 16:58 Topicstarter

Nera schreef op 17-07-2021 om 14:48:

Hebben jullie ook dat de drukte overal weer zo tegenvalt nu? Natuurlijk was de aanleiding niet leuk, maar de rust op straat, vooral voorjaar 2020, vond ik zo heerlijk! Gelukkig is de zomervakantie weer begonnen, dat zal wel weer schelen de komende 6 weken.

Ik heb het voordeel dat ik vanwege mijn onregelmatige werktijden wel dingen kan ondernemen op rustige momenten als de meeste mensen naar school of werk zijn. 

Wel merk ik dat er met het opheffen van veel maatregelen er gelijk weer meer sociale gelegenheden zijn. Zo had ik vorige week 2 dagen vrij, en gelijk twee verjaardagen. Ik trek dat heel slecht. Maar het was hele naaste familie dus wel min of meer verplicht om te gaan. 

SugaryPanther19

SugaryPanther19

17-07-2021 om 17:02

Ik ben een extraverte introvert, geloof ik Ik kan heel goed mezelf vermaken met mijn eigen gezelschap, maar ook genieten van groepen en drukte - en tegelijk ook weer genieten dat bijna alle toeristen de stad hebben verlaten en het dus een stuk minder druk is.

Opladen daarvoor moet ik echt alleen zijn, tegelijk kan ik ook energie van mensen krijgen.

Oh ja, en inderdaad veel meer ruimte bij sporten, in de horeca, in de wachtkamers, heerlijk - op een gegeven moment zat je bil aan bil bij yoga bv. Of tafeltjes in de horeca op 10 cm afstand van elkaar, zodat je alles van elkaar kon afluisteren. En ik wil nooit meer een vreemde die naast me gaat zitten in de tram, bus of trein etc.

En personeel in winkels dat met een schoongemaakt karretje klaar stond vond ik ook heerlijk!

Vrijwel elke fysieke sociale interactie zuigt al mijn energie op. Eén op één kan ik wel gezellig vinden, maar ik heb daarna wel mijn me-time nodig om op te laden. Kan dus ook geen hotelkamer delen op reis met een reisgenoot. Ik heb die alleentijd en privacy heel hard nodig om de volgende dag weer sociaal te kunnen doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.