Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Hoe zorg jij in deze tijd voor je mentale gezondheid?


Ik kijk sinds het begin vooral wat wel kan.
Meer buiten sporten en wandelen ipv de sportschool 
Natuurgebieden, tuinen en stadjes in Nederland bezoeken waar ik nog nooit ben geweest ipv buitenland
Bordspelletjes gaan spelen ipv theater
Bewust positieve tv-programma's en leuke series bekijken
Meerdere dagen achter elkaar koken met een bepaal thema
Veel hiervan vind ik zo leuk dat ik ze ook na corona blijf doen.
Ik doe veel dingen waar ik positief van blijf en dagelijks bewegen en naar buiten vind ik erg belangrijk.

Voldoende slaap.
Veel buiten zijn.
Beweging.
Bewust kiezen met welke mensen ik omga.
Filteren welke informatie ik tot me neem, en welke niet.
Dat doe ik op dit moment om mijn mentale gezondheid goed te houden.

Binnekort komt daar psychologische hulp bij. Omdat mij toch wat dingen dwars zitten blijkbaar.

En mijn doel is om goed eten toe te gaan voegen aan het lijstje.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

28-10-2021 om 12:05

Ik heb het grote geluk dat zowel ik als mijn omgeving niet geraakt zijn door Corona. Niemand ziek, niemand werkeloos etc. De maatregelen heb ik niet als lastig ervaren door mijn einzelganger persoonlijkheid. In het eerste jaar heb ik me wel meer zorgen gemaakt, maar het gaat nu al zo lang aan ons voorbij dat ik rustiger ben geworden. 

Wel maak ik me veel zorgen over het klimaat probleem. Ik volg daarom liever niet al teveel nieuws. Aan de andere kant denk ik dat ik wel op de hoogte moet blijven, aangezien ik anders ook niet weet wat er speelt in de wereld waarin ik leef. Als ik een keer iets kan of zelfs moet bijdragen moet ik er natuurlijk wel vanaf weten. 

Hinoki

Hinoki

28-10-2021 om 13:10 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al meerdere dingen gelezen waarvan ik denk: he, hier kan ik zelf ook wel wat mee 

Ik kan me goed 'afsluiten' en op adem komen met een boek, tv, cryptogram

Hinoki schreef op 28-10-2021 om 13:10:

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al meerdere dingen gelezen waarvan ik denk: he, hier kan ik zelf ook wel wat mee

Noem eens wat, ik ben wel benieuwd welke dingen je aanspreken.

Ik vind het lastig. Mijn ouders wonen in het buitenland en het is continu maar de vraag of we er zonder gedoe heen kunnen. Ben ook 4 maanden niet die kant op geweest, gewoon omdat dat niet mocht. Vond dat een hele moeilijke periode. Niet perce omdat ik langs wilde, maar het idee dat het niet kon. Nooit gedacht toen ze verhuisden dat dit ooit zou gebeuren natuurlijk. Verder voel ik me al een lange tijd wat meer down dan normaal. Ik ben heel erg van het op pad gaan, pretparken bezoeken, vakanties, weekenden naar mijn ouders en vooral ook spontaan dat soort dingen doen. Dat ging gewoon niet en werkt echt op mijn gemoedsrust. Ook baal ik ontzettend van alles wat niet door ging. Onze vakantie naar Amerika kon niet, vakantie naar landal viel in het water doordat ik Corona had, geen schoolreis voor dochter, geen Sinterklaasintocht, foute party, feest in de wijk, noem maar op wordt daar echt verdrietig van en vind het lastig om dat opzij te zetten. Nu ook weer, weekend weg geboekt en ben gewoon weer gespannen voor dinsdag. Wat nu weer qua maatregelen? Heb geboekt met het idee ongestoord te kunnen zwemmen, zonder moeten reserveren. Maar dat is nu ook weer afwachten. Je kan gewoon nergens van uit gaan en daar kan ik maar moeilijk mee om gaan helaas.

Ik ga uiteraard wel gewoon verder met ons leven, maar het leuke en spontane is er wel even vanaf. Ik heb wel een Lego-hobby opgepakt, daar heb ik wel plezier aan! 

Hinoki

Hinoki

30-10-2021 om 03:23 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 29-10-2021 om 14:15:

[..]

Noem eens wat, ik ben wel benieuwd welke dingen je aanspreken.


Meer de natuur in. Koken met een thema. Minder media en social media.
Later vandaag - het is nu midden in de nacht - zal ik wat uitgebreider persoonlijk reageren.


Vraag je eens af hoeveel je nu echt wordt beperkt door covid en hoeveel in jouw eigen hoofd zit. Misschien kun je je een periode afsluiten voor al het nieuws? Ik merkte aan mezelf dat ik er een tijdje veel mee bezig was en dat het me geen goed deed. Toen ben ik me ervoor gaan afsluiten en heb ik een aantal oude hobby's weer opgepakt. Dit heeft me erg goed gedaan. 

Inmiddels kun je weer van alles doen, dus dat ben ik gaan doen. Op vakantie naar het buitenland, naar het museum, naar de bioscoop, naar een goed restaurant, cocktails drinken in een rooftopbar, tot twaalf uur in een volle kroeg staan. Er zijn maar weinig dingen die nu niet kunnen.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-10-2021 om 12:39

Ik leef momenteel heel erg bij de dag en probeer mijn verwachtingen op alle vlakken zeer beperkt te houden. De pandemie heeft op verschillende vlakken nogal ingegrepen in mijn persoonlijke leven en ik heb nog steeds het vage gevoel dat er een zwaard van Damocles boven mijn hoofd hangt. Verder probeer ik dagelijks een uur te bewegen en onderhoud ik heel bewust bepaalde sociale contacten (en houd ik anderen meer op afstand).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.