Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Het grote pieker en schrijf het van je af topic

We hebben al een blij topic. Boos topic. Geërgerd  topic.
Maar volgens mij nog geen piekertopic. ( zowel dan heb ik dat even gemist en mag deze gesloten  )
Ik ben een piekeraar, zowel overdag als inde nacht. Momenteel  ben ik wakker door brandend maagzuur en mijn hoofd begint wederom gelijk te malen.
Ergens heb ik gelezen dat het goed is om dingen van je af te schrijven  zodat je het daarna los kunt laten. En in mijn geval: verder kunt  slapen.

Dus:schrijf hier lekker je piekergedachten van je af! Wie weet helpt het!

lientje69

lientje69

28-06-2025 om 02:50 Topicstarter

TO trapt af.

Ik pieker momenteel over veel dingen. Mijn zus heeft het erg moeilijk.  Zit in een nare scheiding en ik maak me erge zorgen om haar.
Mijn nieuwe baan pieker ik over. Werk er nu een maand  en heb het idee tekort te schieten . Nieuwe systemen, alles gaat  anders. Ben ik wel goed genoeg? Was dit wel een verstandige  beslissing? Wat zullen mijn collega's van me denken?
Verbouwing van dochters huis, het schiet niet op. Oud, scheef, afwijkende maten ,waar halen we de juiste bouwmaterialen vandaan? Komt dit ooit af? 
Gezondheid man, houdt hij dit wel vol zo? Gaat zijn ongeneeslijke ziekte niet weer de kop op steken? En hoe moet dat dan financieel allemaal?  Moeder en schoonmoeder die acherut gaan. Een broer die psychisch niet goed is en voor problemen zorgt. Waar moet hij heen als moeder naar het bejaardenhuis/ aanleunwoning  gaat?
Oudste kind: burnout en operatie uitgesteld. Ben er verdrietig van..  Gaat deze operatie nog wel lukken? Jongste: we wachten op hoger beroep in een zedenzaak. Gaat ze dit geestelijk allemaal wel trekken?

Noudit was mijn piekerlijstje voor nu. Best veel. Hopelijk kan ik nu zo nog wat slapen. 

lientje 

Ik pieker heel erg over de vraag wil ik nog blijven op mijn werk. De druk is hoog en er hangt en reorganisatie boven het hoofd.

Verder pieker ik over mijn familie 

En over mijn mediche diagnose hoe nu verder.

Dat is veel! Ik heb niet zoveel relaties; dat scheelt. Minder mensen, dus minder liefde te verliezen want die heb ik nooit gehad. Echte relaties waren altijd op de vingers van een hand te tellen.

Ik moet mijn gepieker beneden een bepaalde level houden anders krijg ik teveel adrenaline en dat betekent bewegingsdrang en gespannen spieren, die veel meer pijn genereren, vooral van een bepaalde soort. Hoewel gespannen spieren niet de oorzaak zijn, maken ze veel van de pijnen veel erger.

Soms kies ik toch voor het me aantrekken van gebeurtenissen en dan moet ik de lichamelijke ellende die ik dan over mezelf afroep, voor een tijdje dulden. Maar wordt de pijn te erg dan heb ik geen andere keus dan gedwongen ontspanning en een piekerstop.

lientje69

lientje69

28-06-2025 om 09:24 Topicstarter

rionyriony schreef op 28-06-2025 om 07:22:

Dat is veel! Ik heb niet zoveel relaties; dat scheelt. Minder mensen, dus minder liefde te verliezen want die heb ik nooit gehad. Echte relaties waren altijd op de vingers van een hand te tellen.

Ik moet mijn gepieker beneden een bepaalde level houden anders krijg ik teveel adrenaline en dat betekent bewegingsdrang en gespannen spieren, die veel meer pijn genereren, vooral van een bepaalde soort. Hoewel gespannen spieren niet de oorzaak zijn, maken ze veel van de pijnen veel erger.

Soms kies ik toch voor het me aantrekken van gebeurtenissen en dan moet ik de lichamelijke ellende die ik dan over mezelf afroep, voor een tijdje dulden. Maar wordt de pijn te erg dan heb ik geen andere keus dan gedwongen ontspanning en een piekerstop.

Rionny, hoe doe je dat? Je gepieker onder een bepaald leven houden?  Ben ik nog steeds aan het leren.

Rooie kater, voor jou ook een

Bij ‘s nachts piekeren helpt alleen afleiding, is mijn ervaring. Er zijn dan ook delen van je brein niet actief die je normaal helpen te relativeren. Ik pak dan een boek en focus me daarop. Helpt het best om weer in slaap te vallen (bij mij dus)

Bij piekeren kan het helpen om je af te vragen: is dit een wiskundesom of zonsondergang? Oftewel: kan ik het oplossen (al dan niet met hulp van anderen) of staat het buiten mijn invloedssfeer? In het eerste geval ga je er actief mee aan de slag (opschrijven, lijstje maken, etcetera) en in het tweede geval laat je het los. Dat kan ook met schrijven, maar ik zelf heb dan juist het gevoel dat ik het vastleg ipv loslaat, dus àls ik het opschrijf, verbrand ik mijn schrijfsel daarna veilig. Positieve afleiding of iets nuttigs doen helpt bij mij het beste bij een zonsondergang. Of een kaarsje branden voor de betreffende zonsondergang (kan natuurlijk ook bij de wiskundesom)

Moosey schreef op 28-06-2025 om 09:36:

Bij ‘s nachts piekeren helpt alleen afleiding, is mijn ervaring. Er zijn dan ook delen van je brein niet actief die je normaal helpen te relativeren. Ik pak dan een boek en focus me daarop. Helpt het best om weer in slaap te vallen (bij mij dus)

Dito

Jij hebt ook wel erg veel op je bord Lientje 

ik weet niet of piekeren het goede woord is voor mij . Ik ben juist sombertjes . 
Bang om ziek te worden. Dood te gaan .

Meer van is dit het nou ?  

lientje69

lientje69

28-06-2025 om 10:24 Topicstarter

Roos57 schreef op 28-06-2025 om 09:53:

Jij hebt ook wel erg veel op je bord Lientje

ik weet niet of piekeren het goede woord is voor mij . Ik ben juist sombertjes .
Bang om ziek te worden. Dood te gaan .

Meer van is dit het nou ?

Is dit het nou herken ik ook wel. Wanneer wordt het leven nu eens  een beetje leuk? Blijft dit zo en moet ik het er maar mee doen. Maw, is dit het nou? 

Bang om ziek te worden of dood te gaan heb ik minder. Soms denk ik daar wel eens aan maar dan is het meer dat ik dat erg zou vinden voor mijn kinderen dan voor mezelf. Uiteraard heb ik ook op dat gebied al een en ander meegemaakt dus daar maak ik me toch wat minder druk om.

Ik moet het gewoon  afleren me overal zorgen over te maken.  Zoals iemand al zegt: kan je er wat aan doen, ligt het binnen je invloedsfeer? Vaak niet. Ik kan de problemen van zus niet wegnemen.  Alleen steunen. Problemen met mijn broer kan ik al helemaal  niet oplossen.  Ouders worden nu eenmaal ouder en krijgen problemen.  Moet ik accepteren. Enzovoort.  Maar ik zie gewoon altijd leeuwen en beren op de weg. En probeer dat écht af te leren. Maar op een of andere manier blijf ik erin hangen. Dus vandaar vannacht dit topic geopend.  En daarna idd weer kunnen slapen.

Misschien dat dit dus helpend kan zijn voor anderen. Net als bijvoorbeeld het ergertopic.

lientje69

lientje69

28-06-2025 om 10:26 Topicstarter

Moosey schreef op 28-06-2025 om 09:36:

Een boek maakt mij klaarwakker.  Dat wil ik dan het liefst uitlezen. Dan slaap ik helemaal niet meer🤣

Ik vind lezen idd verder wel de ultieme ontspanning.  Dus wat dat betreft is het wel een goed advies. Alleen werkt dit voor mij alleen overdag. En niet in de nacht.

Heb ooit wel eens geleerd door te tekenen. Een cirkel tekenen met mijzelf in het midden. Alles waar ik invloed op had bleef in die cirkel de rest er buiten. Meeste stond er vaak buiten. 

Wiskundesom of zonsondergang, die ga ik onthouden! 

Ik ben geen piekeraar, nooit geweest. Vriend wel en veel en vaak ook. Daar blijf ik nu soms op hangen, ik weet dat hij piekert over onze relatie en de toekomst (kinderwens). 
Voor mij een zonsondergang, heb er geen invloed op, maar gaat regelmatig door mijn hoofd. Zonder dat het echt uit de bocht vliegt qua mezelf vragen stellen of er teveel in blijven hangen. Maar wel dagelijks in mijn hoofd, ben ik niet gewend van mezelf. 

Mooi die wiskundesom of zonsondergang. 

Hier is werk/privé balans momenteel zoek, dus de angst weer in burnout te belanden is aanwezig en dat zorgt voor gepieker. Maar ik ben me ervan bewust en zowel mijn echtgenoot als mijn manager hebben me op het hart gezegd even wat vaker nee te zeggen.  

Zodra mijn piekermodus aan gaat, ga ik in mijn hoofd een huis inrichten ,kamer, keuken,eetkamer.
Ik kom nooit aan het plaatsen van toilet,badkamer en derg toe,dan slaap ik al.
Als ik pieker, dan is het over de toekomst, wat,als ik alleen kom te staan…..

Wanneer ga ik me weer eens blij voelen?
En echt in het moment kunnen leven? (Hoeveel dikmakende antidepressiva moet ik er verdorie nog tegenaan gooien,  ik heb nu al een bmi van 34.)

En last van mijn onderrug.  Moet binnenkort ook nog tijdelijk verhuizen dankzij de  renovatieplannen van de verhuurder 😡

Na de dood van mijn moeder in 2017 last van voortdurend mat gevoel, ook dankzij die maar voortdurende ondergang overgang.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.