Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Het gaat niet zo goed met me

Lieve lezers,
Het gaat niet zo goed met me.
Ik ben al heel lang bekend met een angststoornis. Ik gebruik hier medicatie voor, en pasgeleden is dat aangepast want door omstandigheden nam mijn angststoornis toe. Nu doet de medicatie redelijk zijn werk, maar nu de angst wat afzwakt, komen er dwanggedachten bij.

Er is een onderwerp/situatie dat bezit van me heeft genomen en waar ik graag grip op wil krijgen. Wat me niet lukt, want het onderwerp ben ik niet zelf en de situatie heeft ook niet direct met mij van doen.

Ik probeer mezelf af te leiden en niet toe te geven maar het is lastig en ik heb het zwaar.

Ik kan over een kleine 2 weken bij de psycholoog terecht en volgende week start ik bij een nieuwe werkgever, wat me hopelijk afleiding bied, maar voor nu word ik gek.

Wie kan me helpen met wat lieve woorden zonder oordeel? 

Wat vervelend voor je! Heel veel sterkte! 
Kan je ergens afleiding in vinden?

En als je die gedachten gewoon toelaat. Oke ze zijn er . Dat mag . Maar ik hoef er niks mee en laat mij ook niet gek maken.
In plaats van er tegen vechten . Ze mogen er gewoon zijn en er gebeurt niks ervaren .

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 10:49 Topicstarter

Dat probeer ik, maar wat volgt is de dwang om er dan over te gaan praten en proberen de situatie te beinvloeden, want punt is dat ik graag wil dat er iets gebeurd en daarvoor moet ik in mijn hoofd dus actie ondernemen.

Ter aanvulling: het heeft niks te maken met bv checken of het gas uit is of de deur op slot.

kun je in de tussentijd bij de poh terecht?

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 12:05 Topicstarter

Nee, helaas heeft die een wachtlijst.

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 12:07 Topicstarter

Loezzie schreef op 10-09-2025 om 10:18:

Wat vervelend voor je! Heel veel sterkte!
Kan je ergens afleiding in vinden?

Afleiding vind ik moeilijk momenteel. Ik voel me zo rot en verdrietig om de situatie dat ik geen puf heb om iets te ondernemen.

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 17:06 Topicstarter

Verder niemand met dwanggedachten die een tip heeft om het onder de duim te krijgen?

Ik weet niet of het iets soortgelijks is maar vroeger had ik van die dwangbeelden afkomstig uit de Nederlandse film "De Lift". Die lift chopte onschuldige  passagiers die hun hoofd naar binnen of naar buiten staken als een guillotine hun hoofd af. Raar dat ik nieteens meer weet hoe het afliep maar die beelden hebben me lang achtervolgd.

Laatst zag ik een variant in de film "Kate & Leopold".

Of bedoel je iets heel anders. Misschien kan je het kwijtraken door naar deze films te kijken, of misschien wordt het dan erger.

Een andere film is As Good As It Gets, gaat over de pogingen van een man met een dwangneurose om zijn omgeving te controleren. Wat enigszins hielp was om liefde te ontwikkelen voor andere mensen die hij ging helpen, op zijn manier. Door die mensen te helpen ontstond een soort symbiose.

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 20:31 Topicstarter

Het idee van As good as it gets lijkt een beetje op waar ik momenteel last van heb. Ik voel me echt vreselijk en voel maar continue de dwang om bevestiging te zoeken zodat mijn gevoel afneemt. Wat uiteraard ook niet helpt. Ik kan het prima rationaliseren maar tegelijk is het zo sterk dat het me opvreet.

wat naar dat je je nu zo vervelend voelt!

Ik heb er niet veel verstand van, maar het eerste waar ik aan moet denken is overleggen met je behandelend arts. Het lijkt mij dat deze bijwerking wel erg onwenselijk is voor jou welbevinden nu.
Is er qua medicatie iets te veranderen, waardoor deze bijwerking wb dwang weggaat?

Kan je op YouTube geen informatiefilm te vinden met oefeningen die je kunnen helpen?

Sterkte

Edjekroketje

Edjekroketje

10-09-2025 om 21:58 Topicstarter

Ik ben nu sinds half augustus aan het opbouwen met een middel tegen angst. Misschien hoort het er nog bij, dat kan heel goed. 

Goeie tip van YouTube...heb daar door de mist in mijn hoofd nog niet aan gedacht. Ik ga eens kijken.

Hoe gaat het nu? Gaat het al iets beter? Heb je nog contact opgenomen met behandelend arts?

Edjekroketje

Edjekroketje

19-09-2025 om 22:44 Topicstarter

Lief dat je het vraagt. Het gaat gelukkig wel beter nadat ik met de arts besloten heb om iets aan de medicatie te veranderen want vermoedelijk lag het probleem in een te lage dosering.

Edjekroketje schreef op 19-09-2025 om 22:44:

Lief dat je het vraagt. Het gaat gelukkig wel beter nadat ik met de arts besloten heb om iets aan de medicatie te veranderen want vermoedelijk lag het probleem in een te lage dosering.

Fijn dat het beter gaat

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.