Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Had jij meerdere therapeuten of altijd dezelfde?

Afgelopen week vertelde mijn psychotherapeut dat hij me eigenlijk niet echt verder kan helpen. Schrok ik behoorlijk van! 

Ik ben jaren terug al 3 jaar bij hem in therapie geweest, en de afgelopen 4 jaar weer. Hij is gewoon héél goed, hij snapt mijn hoofd, we hebben zo veel bereikt. 

Maar ik ben er echt nog niet. Zijn bericht levert veel spanning op. Ik denk zelf niet dat ik afhankelijk van hèm ben, maar ik ben wel altijd overtuigd geweest dat hij precies de goede therapeut is voor mij. Dus heb ik nooit verder gezocht, ook niet toen ik 4 jaar geleden echt weer hulp nodig had. 

Maar nu vraag ik me af hoe dat bij anderen gaat, die flinke psychische klachten hebben en daar meerdere jaren voor in therapie zijn (geweest). 

Had jij altijd dezelfde therapeut? Of heb je er meerdere gehad? Wanneer stopte je dan? En hoe zocht je iemand anders die je weer wat verder kon helpen? 


Ik heb in het begin wisselende therapeuten gehad. Kwam omdat het wel even duurde voor ik een klik met iemand had.
Uiteindelijk heb ik zo'n 3 a 4 jaar dezelfde therapeut gehad en toen hebben we uiteindelijk samen besloten dat ik voor in ieder geval toen wel klaar was. Ik kon het leven toen weer aan. En dat gaat overigens nog steeds op voor de klachten die ik toen had, daar heb ik geen last meer van en zal er alles (aan) blijven doen om daar geen last meer van te krijgen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

28-10-2021 om 09:42

De afgelopen 2 jaar heb ik 3 verschillende behandelaren gehad die elk expertise hadden op een ander stukje.  Ik heb daar overigens geen moeite mee gehad. Wel een beetje met het afscheid van de laatste behandelaar.  Enorm goede klik en het idee dat ik het nu alleen moet doet, vind ik wat onrustig terwijl ik alle tools heb. Ik denk dus wel dat er afhankelijkheid kan ontstaan van client richting behandelaar. 

Ik heb er eentje voor 2 jaar gehad en daarna mocht ik niet meer bij die praktijk door omdat zij geen SGGZ doen. Nu zit ik al weer 2,5 jaar bij een ander en daar mag ik gewoon bij blijven. Ik vind die stabiliteit belangrijk, het gaat bij mijn psychische problemen niet om genezen maar om er over te kunnen praten. 

Ik heb heel lang, meerdere tientallen jaren geleden, weleens hulp gevraagd van een psycholoog via het riagg wegens faalangst.

Ik moest dan bij elke wekelijkse setting praten, maar er volgde verder geen conclusie en geen handige tips, terwijl ik steeds meer overstuur raakte als ik steeds weer moest vertellen wat niet goed ging. Toen ik het erover had bleek dat hij na maanden nog steeds geen aanpak wist.

Ik heb toen om een andere gevraagd, die ik niet kreeg.

Omdat het me geen goed deed ben ik gestopt.

Na twee jaar meldde ik me daar weer, en toen kreeg ik weer dezelfde therapeut; dat was het beleid. Na twee sessies weer hetzelfde probleem. Daarna gestopt.

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 11:05 Topicstarter

Ellori schreef op 28-10-2021 om 09:37:

Ik heb in het begin wisselende therapeuten gehad. Kwam omdat het wel even duurde voor ik een klik met iemand had.
Uiteindelijk heb ik zo'n 3 a 4 jaar dezelfde therapeut gehad en toen hebben we uiteindelijk samen besloten dat ik voor in ieder geval toen wel klaar was. Ik kon het leven toen weer aan. En dat gaat overigens nog steeds op voor de klachten die ik toen had, daar heb ik geen last meer van en zal er alles (aan) blijven doen om daar geen last meer van te krijgen.

Wat fijn Ellori! Je weet waar je het voor doet dan hè, nooit meer terug naar dan eerdere gevoel. 

Stel (ik hoop het niet!) dat je weer hulp nodig zou hebben, zou je teruggaan naar dezelfde therapeut? 

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 11:08 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 28-10-2021 om 09:42:

De afgelopen 2 jaar heb ik 3 verschillende behandelaren gehad die elk expertise hadden op een ander stukje. Ik heb daar overigens geen moeite mee gehad. Wel een beetje met het afscheid van de laatste behandelaar. Enorm goede klik en het idee dat ik het nu alleen moet doet, vind ik wat onrustig terwijl ik alle tools heb. Ik denk dus wel dat er afhankelijkheid kan ontstaan van client richting behandelaar.

Heb je denk ik gelijk in Mallebeppie. Ik ben ook écht aan t bedenken/voelen nu of ik misschien tóch te afhankelijk van hem ben....

Hoe kwam jij steeds aan die volgende therapeut waar je een nieuw stukje mee ging behandelen? Ik weet wel wat ik nodig heb, maar vind het moeilijk iemand te vinden die dat biedt (nog los van die hele belangrijke klik). 

Dat onrustig na stoppen herken ik wel, terwijl ik misschien toch ook wel al die tools heb. Lastig!! 

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 11:10 Topicstarter

redbulletje schreef op 28-10-2021 om 10:24:

Ik heb er eentje voor 2 jaar gehad en daarna mocht ik niet meer bij die praktijk door omdat zij geen SGGZ doen. Nu zit ik al weer 2,5 jaar bij een ander en daar mag ik gewoon bij blijven. Ik vind die stabiliteit belangrijk, het gaat bij mijn psychische problemen niet om genezen maar om er over te kunnen praten.

Dit zei ik gisteren ook, dat ik de k dat t nooit echt over gaat, maar dat ik wel iemand nodig heb die mijn hoofd mee ontwart en meedenkt en waar ik m'n ei kwijt kan.

Heb jij zoiemand in de SGGZ? Ik begrijp van mijn huidige therapeut dat dat bij hem niet kan, maar als ik jou zo lees kan het bij anderen misschien wel? 

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 11:12 Topicstarter

rionyriony schreef op 28-10-2021 om 10:41:

Ik heb heel lang, meerdere tientallen jaren geleden, weleens hulp gevraagd van een psycholoog via het riagg wegens faalangst.

Ik moest dan bij elke wekelijkse setting praten, maar er volgde verder geen conclusie en geen handige tips, terwijl ik steeds meer overstuur raakte als ik steeds weer moest vertellen wat niet goed ging. Toen ik het erover had bleek dat hij na maanden nog steeds geen aanpak wist.

Ik heb toen om een andere gevraagd, die ik niet kreeg.

Omdat het me geen goed deed ben ik gestopt.

Na twee jaar meldde ik me daar weer, en toen kreeg ik weer dezelfde therapeut; dat was het beleid. Na twee sessies weer hetzelfde probleem. Daarna gestopt.

Wat naar rionyriony! Kan je alleen daar terecht bij jou in de buurt? Hoop dat je iemand vindt die goed naar jou luistert! 

sammie500 schreef op 28-10-2021 om 11:05:

[..]

Wat fijn Ellori! Je weet waar je het voor doet dan hè, nooit meer terug naar dan eerdere gevoel.

Stel (ik hoop het niet!) dat je weer hulp nodig zou hebben, zou je teruggaan naar dezelfde therapeut?

Ik ben nu echt in een andere fase van mijn leven waarbij ik ook een andere therapeut zou kiezen denk ik. Op dit moment heb ik last van een flinke burnout en daar heb ik ook de nodige hulp bij van een fijn persoon. Maar ook deze zou ik in een andere situatie niet meer opzoeken.

En eerlijk is eerlijk, mocht ik echt weer last krijgen van de problematiek waar ik ruim 10 jaar geleden last van had zou ik wellicht overwegen om mijn vorige therapeut alsnog te vragen, maar zoals ik al zei, ik ga nooit meer op dat punt belanden.

Ik heb bij 2 verschillende psychologen gelopen. Eerste was niks dus snel gestopt. Bij tweede wel meerdere periode geweest. Daarnaast nog andere therapievormen geprobeerd. 

Inmiddels paar jaar na laatste therapie thuis met burn out en terug naar oude psycholoog wil ik niet want daar was ik gevoelsmatig wel klaar. Maar wat wel weet ik niet. 

sammie500 schreef op 28-10-2021 om 11:12:

[..]

Wat naar rionyriony! Kan je alleen daar terecht bij jou in de buurt? Hoop dat je iemand vindt die goed naar jou luistert!

In die tijd geloofde men dat je al pratende zelf tot een oplossing moest komen, of dat het zichzelf zou uitputten. Als dat niet zo verliep als dat zij geloofden dat het moest, dan was je zelf de schuld: je werkte niet hard genoeg aan jezelf.

Ik was een adolescent toen en nu ben ik een heel stuk ouder en gedeeltelijk wijzer en ik heb vooral geleerd niet zo wanhopig meer te zijn waardoor ik rustiger ben geworden.  Maar tóen leek alles heel anders; sommige dingen leken veel belangrijker dan nu. Misschien waren ze dat ook wel.

In zo'n therapeut zou ik nu een knul zien met een studie en een diploma; verder niks.

Vrouw85 schreef op 28-10-2021 om 12:10:

Ik heb bij 2 verschillende psychologen gelopen. Eerste was niks dus snel gestopt. Bij tweede wel meerdere periode geweest. Daarnaast nog andere therapievormen geprobeerd.

Inmiddels paar jaar na laatste therapie thuis met burn out en terug naar oude psycholoog wil ik niet want daar was ik gevoelsmatig wel klaar. Maar wat wel weet ik niet.

Ik ben wegens burnout begonnen bij de POH en uiteindelijk daar gestopt omdat ik een interventie traject opgestart ben vanuit werk.

Je kan altijd contact opnemen met de POH of huisarts met de vraag voor (verdere) hulp m.b.t. je burnout.

sammie500 schreef op 28-10-2021 om 11:10:

[..]

Dit zei ik gisteren ook, dat ik de k dat t nooit echt over gaat, maar dat ik wel iemand nodig heb die mijn hoofd mee ontwart en meedenkt en waar ik m'n ei kwijt kan.

Heb jij zoiemand in de SGGZ? Ik begrijp van mijn huidige therapeut dat dat bij hem niet kan, maar als ik jou zo lees kan het bij anderen misschien wel?

Ja klopt, dan moet je waarschijnlijk ook naar 'n praktijk die SGGZ aanbiedt. 

Het gaat bij mij precies daarom idd: hoofd mee ontwarren, meedenken en ei kwijt kunnen. 

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 14:03 Topicstarter

redbulletje schreef op 28-10-2021 om 13:22:

[..]

Ja klopt, dan moet je waarschijnlijk ook naar 'n praktijk die SGGZ aanbiedt.

Het gaat bij mij precies daarom idd: hoofd mee ontwarren, meedenken en ei kwijt kunnen.

Ik zit daar nu, 3 therapeuten in een praktijk die alleen SGGZ aanbieden. En dus nu 4 jaar daar geweest, maar nu gaat t dus wel stoppen.

Ga er toch nog eens goed op zoeken, iemand voor echt langere termijn. 

Fijn dat jij bij zo iemand bent nu Redbulletje. Heb je dan ook een soort "levenslange DBC" ofzo? Want ik hoorde ook dat de verzekering maar een maximaal aantal DBC's goedkeurt. 

sammie500

sammie500

28-10-2021 om 14:05 Topicstarter

Ellori schreef op 28-10-2021 om 11:36:

[..]

Ik ben nu echt in een andere fase van mijn leven waarbij ik ook een andere therapeut zou kiezen denk ik. Op dit moment heb ik last van een flinke burnout en daar heb ik ook de nodige hulp bij van een fijn persoon. Maar ook deze zou ik in een andere situatie niet meer opzoeken.

En eerlijk is eerlijk, mocht ik echt weer last krijgen van de problematiek waar ik ruim 10 jaar geleden last van had zou ik wellicht overwegen om mijn vorige therapeut alsnog te vragen, maar zoals ik al zei, ik ga nooit meer op dat punt belanden.

Helaas kan ik niet zo zeker van mijn zaak zijn als jij over nooit meer op dat punt belanden.

Beetje gek geformuleerde vraag misschien, maar hoe kwam je aan degene die je nu ondersteunt bij je burnout? Google, via via,.... Ik vind het vanaf websites zo lastig kiezen. En dan die ellendige wachtlijsten! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.