Psyche en mentaal
wizz
15-12-2025 om 10:46
Geloofsovertuiging hulpverlener
Inmiddels ervaring met niet zulke fijne therapeuten. Nu een best wel fijne therapeut. Alleen zij is heel gelovig.
Op zich geen probleem lijkt me. Alleen is ze nu al meerdere malen over haar geloof begonnen en heeft me ook aangeraden om te bidden/hulp te vragen aan jezus.
Natuurlijk heb ik aangegeven dat dit niks voor mij is. Ik ben atheïst. En ook uitgelegd waarom. Toch weerhoudt dit haar niet om het direct of indirect toch te proberen. Ik negeer het over het algemeen.
Ik merk nu dat ik daar steeds meer van ga balen.
Maar na lange wachtlijsten en mindere ervaringen is de kans groot dat ik weer op een wachtlijst kom en ik weet inmiddels (helaas uit ervaring) ook dat je als je eenmaal aan de beurt bent alsnog afgewezen kunt worden en dat je dan gewoon weer heel lang moet wachten.
Ik weet ook dat wat ze doet niet mag. Heb ik ook tegen haar gezegd.
Ik wil niet een klacht indienen; ik heb al een klacht tegen de vorige hulpverlener ingediend, en dat is mentaal zwaar. Bovendien voel ik me verder wel gezien bij haar en ze helpt me beter dan de vorige therapie.
Ik weet ook dat sommige stromingen in het christendom aandringen op het bekeren van medemensen. Ik vermoed dat dit bij haar ook aan de hand is.
Schoondochter
15-12-2025 om 16:09
Kampeerder schreef op 15-12-2025 om 13:23:
[..]
Dat zou voor mij een reden zijn om toch die klacht in te dienen.
Mijn kraamverzorgster vond het nodig om dagelijks met mijn haar slechte band met haar ouders te delen. Het verdriet over haar verbroken relatie etc.
Verder stuurde ze mijn bezoek naar huis voordat ze mij hadden kunnen feliciteren. Aan de telefoon zei ze dat ik nog niet toe was aan bezoek etc.
Op het evaluatieformulier scoorde ze heel goed. Ze maakte goed schoon, deed de was prima, was beleefd. Toch de moeite genomen en klacht in te dienen omdat ik wilde voorkomen dat anderen hetzelfde zou overkomen. Bij navraag door het kraambureau bleek ik niet de eerste te zijn waar dit gebeurde. Dus werd ze op non-actief gezet. Mijn kraamtijd kreeg ik er niet mee terug, maar anderen is hetzelfde leed bespaard gebleven.
Precies. Ik heb contact gehad met een hulpverleenster omdat ik even lastig kon managen dat mijn vriend in de verslavingszorg ging en ik gewoon fulltime moest werken. Haar enige oplossing: vriend het huis uit. Elke vraag over hoe ik dingen in balans kon houden of anders op kon lossen werd beantwoord met 'als hij straks weg is' of 'als je gedaan hebt waarvan je weet dat je het moet doen, die vent eruit zetten'. Ze vond zelf dat ze me heel goed hielp, maar gaf ook aan zelf ervaring te hebben en daarom 'te zeggen wat je horen moet'. Daar heb ik een klacht over ingediend, want dit zou ze dan bij anderen ook doen.
Mijn vriend is nu ruim een half jaar nuchter en alles gaat goed, maar als het aan haar lag had ik dat niet meer mee mogen maken.
wizz
15-12-2025 om 16:51
Nou over een klacht indienen.
Ik zit nog midden in een klachtenprocedure van de vorige hulpverleners. En nee, het is niet altijd dat ze naar de patiënt luisteren helaas. Ik maak mee dat de instelling juist altijd achter hun personeel staat, en ik word weggezet als moeilijke patiënt. Dat heeft mijn zelfbeeld echt een deuk gegeven. Inmiddels ligt de klacht al bij de tucht en geschillencommissie nadat we meerdere keren ook met de directie hebben gesproken, maar tot nu toe is het allemaal mijn schuld zeg maar.
Zonder al teveel prijs te geven, ik doe dit ook voor de mensen die daar nog wel in therapie zijn en ik gun hen beter.
Ik ga hier over nadenken, wellicht een gesprek met de leidinggevende.
Wisselen is lastig want ze hebben al te weinig mensen, dan zit ik zeker weer een poos zonder (ook dit kan altijd nog).
En ik vind haar dus wel een fijn mens als therapeut. Hoe dat kan snap ik ook niet zo goed.
Nou ja de eerstvolgende afspraak is pas weer in het nieuwe jaar. Dan kan ik dit nog een beetje overwegen.
ToetieToover
15-12-2025 om 16:56
Een therapeut die een mening heeft over jouw levenskeuzes, is geen fijne therapeut. Een mens die diens levensvisie aan jou opdringt, is geen fijn mens.
letterkoekje
15-12-2025 om 19:09
Hoe reageert ze als je er iets van zegt? Gaat ze dan in discussie of doet ze gewoon of ze je opmerking niet hoort en dringt ze verder haar ideeën op?
alhambra
15-12-2025 om 21:39
ToetieToover schreef op 15-12-2025 om 16:56:
Een therapeut die een mening heeft over jouw levenskeuzes, is geen fijne therapeut. Een mens die diens levensvisie aan jou opdringt, is geen fijn mens.
Precies! Ook al was je een seriemoordenaar het is niet aan een therapeut om te oordelen.
Jij kunt je nu niet volledig richten op jouw herstel om je bezig bent/moet zijn met de manier waarop zij jou ziet.
Ik zou toch echt op zoek gaan naar een andere therapeut.