Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

---

---

19-09-2021 om 11:43

Geloof en wetenschap

Mooi artikel over Sterrin (Expeditie Robinson, reptieldeskundige) over de opvoeding met het geloof en haar worsteling daarin als wetenschapper: 

Sterrin Smalbrugge over zware jeugd: ‘Het was een sekte, ik weiger het een kerk te noemen’ | Show | AD.nl

Zo heftig dat iemand heel lang denkt dat als je 1 liedje hoort van Beyoncé dat je denkt dat de duivel in je is. Ik plaats dit onder psyche en mentaal: wat doe je je kind aan met zo'n opvoeding? 

Andersom denken zwaar gelovige mensen waarschijnlijk dat je je kinderen iets heel moois onthoudt als je ze het geloof niet meegeeft. Er heeft op OO eens een topic gestaan van een wanhopige echtgenote omdat haar man van het geloof was gevallen. Dat leidde tot een breuk met zijn familie, de hele gemeenschap, en zij maakte zich zorgen omdat hij ook tegen de kinderen wilde zeggen dat hij niet meer geloofde.
Het is mijn ding ook niet, maar ik geloof wel dat ook zij het beste met hun kinderen voor hebben.

Dit is best extreem, maar wat mij altijd opvalt in discussies over geloof en wetenschap is dat men meteen de meest strenge gelovige groep neemt en die als representatief beschouwd voor alle gelovigen en geloofsstromingen. 

In de Katholieke kerk bijvoorbeeld is de evolutietheorie gewoon volkomen geaccepteerd. Vanuit de Kerk mag iedere gelovige zijn eigen afweging maken op dit punt. Wil je geloven dat de Bijbel letterlijk waar is en de aarde in 6x24 uur is geschapen? Prima. 
Toch Darwin? Ook geen probleem. 


Het Vaticaan heeft bijvoorbeeld een eigen sterrenwacht en daar wordt gewoon keiharde wetenschap bedreven, en een deel van die wetenschappers zijn toevallig ook priester. 
Het is dus wel wat genuanceerder als “geloof en wetenschap zijn tegenpolen”.

Mooi, haar laatste woorden;
Dit is het enige leven waarvan we weten dat we het hebben.

En dat is ook zo. Niemand weet of er een leven hierna is, of of er zoiets als reïncarnatie bestaat. Daarom is het belangrijk om in dit leven goed te zijn voor jezelf en anderen. 

Ergens is wetenschap ook een geloof. Alleen dan meer gebaseerd op feiten. Maar je gelooft in de wetenschap ook al heb je er zelf geen verstand van. Het klinkt aannemelijker dan dat er 1 iemand is geweest die verantwoordelijk is geweest voor al het leven op aarde. 

Iedereen moet en mag geloven wat hij/zij graag wil zolang het allemaal maar vrijwillig is en je je geloof niet opdringt aan anderen. Dan zouden er een stuk minder conflicten zijn wereldwijd. 

Auditor schreef op 19-09-2021 om 12:36:

Dit is best extreem, maar wat mij altijd opvalt in discussies over geloof en wetenschap is dat men meteen de meest strenge gelovige groep neemt en die als representatief beschouwd voor alle gelovigen en geloofsstromingen.

In de Katholieke kerk bijvoorbeeld is de evolutietheorie gewoon volkomen geaccepteerd. Vanuit de Kerk mag iedere gelovige zijn eigen afweging maken op dit punt. Wil je geloven dat de Bijbel letterlijk waar is en de aarde in 6x24 uur is geschapen? Prima.
Toch Darwin? Ook geen probleem.


Het Vaticaan heeft bijvoorbeeld een eigen sterrenwacht en daar wordt gewoon keiharde wetenschap bedreven, en een deel van die wetenschappers zijn toevallig ook priester.
Het is dus wel wat genuanceerder als “geloof en wetenschap zijn tegenpolen”.

Ja, precies dit. Elke overtuiging heeft zijn extremisten. Dat geldt voor religies, maar net zo hard voor politieke overtuiging (bijv. neonazi's), voetbal (hooligans), dierenactivisten, tegenstanders van overheidsbeleid (Viruswaanzin)  etc.  Alle mensen die denken dat ze door geweld, manipulatie, indoctrinatie of feiten verdraaien hun gelijk kunnen opleggen aan andere mensen.

 De overgrote meerderheid betreft gewoon normale mensen die een positief leven leiden en midden in de samenleving staan,  maar omdat die extremisten voornamelijk zichtbaar zijn en in het nieuws komen vormen die voor veel mensen het beeld. 
Belangrijk blijft om je te realiseren dat het ménsen zijn die een religie in het extreme doortrekken en het gebruiken in hun eigen voordeel. In de loop der eeuwen/millennia zijn er afscheidingen ontstaan die weinig meer met de originele leer te maken hebben of er ze zelfs lijnrecht tegenin gaan.
Iedereen voedt zijn kinderen op met bepaalde overtuigingen, religieus of niet, het belangrijkste is dat er plek is voor open gesprekken en andere denkbeelden. 

dankje voor het delen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.