Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Geheim dagboek bijhouden

Ik moet op aangeven van mijn psycholoog in een dagboek gaan schrijven. Ik wil alleen absoluut niet dat iemand daar ooit in te lezen krijgt, niet mijn partner in een vlaag van nieuwsgierigheid, maar ook niet als ik morgen onder een bus kom en mijn dagboek in huis ligt. Heeft iemand tips? Zijn daar betrouwbare programma's voor, kan ik een mapje op mijn computer zodanig beveiligen dat niemand er in kan, of heeft iemand de tip hoe dit te doen met een fysiek dagboek? 


Het is mogelijk een mapje of bestand op Windows te beveiligen met een wachtwoord. Dat zou je even moeten Googelen.

Andere tip: notities schrijven op je telefoon. 

Een fysiek dagboek kan je in een echte kluis leggen, eentje met cijfercode. Maar als je doodgaat gaan mensen die natuurlijk met grof geweld open breken. 
Of het dagboek op zo'n vage plek verstoppen dat de volgende bewoners het over 50 jaar per toeval vinden. In de kruipruimte, of achter een isolatieschot op zolder. 

BabyJane

BabyJane

21-09-2022 om 12:30 Topicstarter

Bedankt voor de tips, een word-document beveiligen is waarschijnlijk het handigst en simpelst inderdaad. In mijn paranoia heeft een wizzkid die alleen zo weer open, maar goed, het gaat niet om staatsgeheimen, dus het zal wel meevallen.

BabyJane

BabyJane

21-09-2022 om 12:31 Topicstarter

Notities schrijven op mijn telefoon doe ik inderdaad ook al maar vind ik toch niet veilig genoeg

is het de bedoeling dat je het later weer terugleest? Anders kun je het op de post doen naar een niet-bestaand adres. 

Als je dood bent weet je toch niet meer wie het leest. 

Mocht je liever fysiek willen schrijven kun je ook kijken voor een uitwisbaar notitieboek. Dan kun je foto maken van bladzijde maken en naar jezelf sturen en pagina weer wissen.

BabyJane

BabyJane

21-09-2022 om 15:11 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 21-09-2022 om 14:39:

Mocht je liever fysiek willen schrijven kun je ook kijken voor een uitwisbaar notitieboek. Dan kun je foto maken van bladzijde maken en naar jezelf sturen en pagina weer wissen.

Dat is een goed idee, ik vind fysiek schrijven wel fijn. Misschien kan ik er een nieuw emailadres voor aanmaken.

Het is wel de bedoeling dat ik het kan teruglezen inderdaad.

Of maak een extra Gmail (of ander) e-mail adres aan en mail jezelf dan vanaf dat mailadres naar hetzelfde mailadres.

Biem schreef op 21-09-2022 om 15:20:

Of maak een extra Gmail (of ander) e-mail adres aan en mail jezelf dan vanaf dat mailadres naar hetzelfde mailadres.

Dit is een goeie tip!! 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-09-2022 om 17:54

BabyJane schreef op 21-09-2022 om 15:11:

[..]

Dat is een goed idee, ik vind fysiek schrijven wel fijn. Misschien kan ik er een nieuw emailadres voor aanmaken.

Het is wel de bedoeling dat ik het kan teruglezen inderdaad.

Nieuw emailadres nemen en in de conceptenmap schrijven. Zo gaat het nooit het internet over.

Tickel schreef op 21-09-2022 om 17:54:

[..]

Nieuw emailadres nemen en in de conceptenmap schrijven. Zo gaat het nooit het internet over.

Dit inderdaad. En ik zou het ook nooit doen bij gmail maar bij een wat meer betrouwbare partij. Bijvoorbeeld riseup oid. En dan bewaren met encryptie.

stokstaart schreef op 21-09-2022 om 17:59:

[..]

Dit inderdaad. En ik zou het ook nooit doen bij gmail maar bij een wat meer betrouwbare partij. Bijvoorbeeld riseup oid. En dan bewaren met encryptie.

Ja, of protonmail.com.

Madeliefjees schreef op 21-09-2022 om 13:39:

Als je dood bent weet je toch niet meer wie het leest.

Wat een nare reactie. Het gaat er voor haar toch vooral ook om dat niemand het per ongeluk kan lezen, weet jij veel hoe persoonlijk die teksten zijn en of ze dan ook niet na haar dood nog mensen wil confronteren met wat ze heeft opgeschreven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.