Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Geen aansluiting voelen

Ik merk veelal in verschillende situaties dat ik weinig tot geen aansluiting met andere mensen voel.
Dit kan zijn met buren, maar ook op mijn dagbesteding.
Zelfs met sommige familie en vriendschappen vind ik dit wel moeilijk.
Er lijkt een bepaalde afstand te zijn.
Vaak voel ik mij ook niet begrepen.
Het maakt me erg onzeker.
Momenteel voel ik me erg alleen staan en heb het gevoel dat ik ook gesloten ben.
Ik probeer me wel op een bepaalde manier aardig en sociaal voor te doen, maar het voelt op de ene of andere manier gekunsteld en onnatuurlijk.
Ik heb ook de neiging om me onderdanig op te stellen en me veel te veel te ver-excuseren en pleasegedrag te vertonen.
Dit lijkt ook met een negatief zelfbeeld te maken te hebben, ondermeer door een pestverleden.
Nou moet ik ook schrijven dat ik autisme (ASS) heb en daarnaast ook nog kenmerken van OPS (ontwijkende persoonlijkheidsstoornis).

Voor wie is dit eigenlijk zoal herkenbaar?


Wat lastig voor je... heb je bepaalde hobby's  of  bezigheden die je heel fijn vindt? Zou het iets zijn om via zo'n hobby contact te maken. Dan is het niet meteen zo intens maar heb je iets om over te praten

BrightEchidna89

BrightEchidna89

03-11-2021 om 11:41

@To:
Ik heb zelf ass en heb het nooit anders ervaren. 
Vooral als mensen emotioneel op elkaar reageren heb ik echt het gevoel van een andere planeet te komen omdat ik zoiets niet ervaar. 
Kan je spijtig genoeg geen tips geven om er iets aan te veranderen.

De echte klik ervaar ik maar met een paar mensen. 
Toch geleerd dat je ook met anderen prima om kan gaan, gesprekken kan hebben, een hobby kunt uitoefenen of prima collega's kunt zijn. etc. 
Mogelijk wel iets wat ook het verschil kan maken in kennis of vriendschap

Het kan helpen om het doel voor ogen te houden. Ben je ergens om een hobby uit te oefenen, doe dat dan en probeer daar je plezier uit te halen. Heb je daarnaast een leuk moment met iemand dan is dat bonus. 

Dit geldt ook voor dagbesteding, bedenk je dat je daar bent met een groep mensen die elkaar niet zelf  uitgekozen hebben maar wel hetzelfde doel hebben, dagbesteding. Richt je dus op de activiteit die gedaan moet worden en probeer hier je plezier uit te halen. Mochten er daarnaast met een of meerdere mensen gezellige momenten zijn is dat mooi meegenomen.

Valdemar schreef op 03-11-2021 om 11:41:

@To:
Ik heb zelf ass en heb het nooit anders ervaren.
Vooral als mensen emotioneel op elkaar reageren heb ik echt het gevoel van een andere planeet te komen omdat ik zoiets niet ervaar.
Kan je spijtig genoeg geen tips geven om er iets aan te veranderen.

Ik voel soms ook niet aan waar het over gaat. Soms doe ik een poging maar soms ook niet.

Ik denk dat het meestal wel wijs is om je aardig voor te doen. Beter dan andersom.

Misschien dat je later een assertiviteitscursus kan volgen, waarbij je ook vertellen kan wat dat met je doet om voor jezelf op te komen. Want je komt dan even alleen te staan. Je krijgt dan ook feedback.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 11:56 Topicstarter

Lexus schreef op 03-11-2021 om 11:28:

Wat lastig voor je... heb je bepaalde hobby's of bezigheden die je heel fijn vindt? Zou het iets zijn om via zo'n hobby contact te maken. Dan is het niet meteen zo intens maar heb je iets om over te praten

De hobby's die ik heb zijn meestal vrij individueel.
Zoals muziek maken (op de pc), sinds kort schilderen, wandelen, fietsen, naar de bios (doe ik ook vaak alleen) etc.
Wil me eigenlijk ook aanmelden voor de sportschool.
Dit is echter ook individualistisch.
Wellicht is een vechtsport (zoals karate) wel iets voor mij.
Ook om weerbaarder te gaan worden.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 11:57 Topicstarter

Valdemar schreef op 03-11-2021 om 11:41:

@To:
Ik heb zelf ass en heb het nooit anders ervaren.
Vooral als mensen emotioneel op elkaar reageren heb ik echt het gevoel van een andere planeet te komen omdat ik zoiets niet ervaar.
Kan je spijtig genoeg geen tips geven om er iets aan te veranderen.

Dat is ook wel herkenbaar voor mij.
Vooral als mensen emotioneel op elkaar reageren.
Voel me hierin ook wel erg 'anders'.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 12:00 Topicstarter

RavIvaR schreef op 03-11-2021 om 11:47:

De echte klik ervaar ik maar met een paar mensen.
Toch geleerd dat je ook met anderen prima om kan gaan, gesprekken kan hebben, een hobby kunt uitoefenen of prima collega's kunt zijn. etc.
Mogelijk wel iets wat ook het verschil kan maken in kennis of vriendschap

Het kan helpen om het doel voor ogen te houden. Ben je ergens om een hobby uit te oefenen, doe dat dan en probeer daar je plezier uit te halen. Heb je daarnaast een leuk moment met iemand dan is dat bonus.

Dit geldt ook voor dagbesteding, bedenk je dat je daar bent met een groep mensen die elkaar niet zelf uitgekozen hebben maar wel hetzelfde doel hebben, dagbesteding. Richt je dus op de activiteit die gedaan moet worden en probeer hier je plezier uit te halen. Mochten er daarnaast met een of meerdere mensen gezellige momenten zijn is dat mooi meegenomen.

Ik vind de dagbesteding qua activiteiten (schilderen enz) wel leuk.
Alleen voel ik de klik met sommige andere personen niet.
Weet ook niet zo goed hoe ik met hun contact kan leggen.
Wellicht leg ik me onbewust hier teveel druk in op en maak ik mezelf te onzeker hierin.
Heb gelukkig met een paar mensen wel soms leuk contact.
Het glas is wat dat betreft ook wel half vol.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 12:02 Topicstarter

rionyriony schreef op 03-11-2021 om 11:51:

Ik denk dat het meestal wel wijs is om je aardig voor te doen. Beter dan andersom.

Misschien dat je later een assertiviteitscursus kan volgen, waarbij je ook vertellen kan wat dat met je doet om voor jezelf op te komen. Want je komt dan even alleen te staan. Je krijgt dan ook feedback.

Heb al meerdere assertiviteitstrainingen gevolgd.
Helaas met weinig resultaat.
Alhoewel ik het best leerzaam vond.
In de praktijk kun je echter toch situaties tegen komen, die veel complexer zijn en soms moeilijk aan te duiden zijn.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 12:04 Topicstarter

rionyriony schreef op 03-11-2021 om 11:49:

[..]

Ik voel soms ook niet aan waar het over gaat. Soms doe ik een poging maar soms ook niet.

Ook zeer zeker herkenbaar.

Wat vervelend dat je het zo ervaart.
Misschien dat je bepaalde contacten kunt zien als functionele contacten? En dat je dus niet met iedereen de verbinding verwacht?

Dat je plekken hebt/mensen kent om een leuke tijd te hebben ook al is het oppervlakkig en dat je specifiek op zoek gaat naar een plek of iemand waarmee je je wel verbonden voelt?

Jon76 schreef op 03-11-2021 om 12:00:

[..]

Ik vind de dagbesteding qua activiteiten (schilderen enz) wel leuk.
Alleen voel ik de klik met sommige andere personen niet.
Weet ook niet zo goed hoe ik met hun contact kan leggen.
Wellicht leg ik me onbewust hier teveel druk in op en maak ik mezelf te onzeker hierin.
Heb gelukkig met een paar mensen wel soms leuk contact.
Het glas is wat dat betreft ook wel half vol.

Fijn te lezen dat je de activiteiten bij de dagbesteding leuk vind en er ook nog soms leuk contact hebt met anderen.

Als je met iemand écht helemaal geen klik hebt, hoef je je energie daar ook niet in te steken. Dat gaat je dan namelijk weinig opleveren. En geloof me, niemand heeft met iedereen een klik. Als dat je streven is leg je de lat voor jezelf onmogelijk hoog. Richt je dan liever meer op de leuke activiteiten en de mensen waar je al soms leuk contact mee hebt.

Overigens goed van je dat je ook de positieve dingen ziet.

Nee

Nee

03-11-2021 om 12:32

Sociaal contact hoeft geen kunstje te zijn. Je kan ook samen zijn zonder dat er gelijk wat ‘moet’. Nu zit jij onzeker te zijn en je in bochten te wringen, misschien omdat je een bepaald idee hebt van wat sociaal contact zou moeten zijn, maar misschien kan je dat een beetje loslaten. Je bent goed zoals je bent. En eerlijk, echt contact aangaan met de buurvrouw of op dagbesteding is ook gewoon moeilijk. Zeker als je van jezelf al een beetje gesloten bent zijn dat niet de plekken om een diepgaande connectie te vinden. Ikzelf maak altijd het makkelijkste contact met mensen die gelijkwaardig aan mij zijn (zelfde levensfase, intelligentie, behoeftes) en waarmee ik een interesse of doel deel. Denk aan bv een georganiseerde spelletjesavond. En hoe informeler hoe makkelijker eigenlijk. 

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 12:33 Topicstarter

alhambra schreef op 03-11-2021 om 12:10:

Wat vervelend dat je het zo ervaart.
Misschien dat je bepaalde contacten kunt zien als functionele contacten? En dat je dus niet met iedereen de verbinding verwacht?

Dat je plekken hebt/mensen kent om een leuke tijd te hebben ook al is het oppervlakkig en dat je specifiek op zoek gaat naar een plek of iemand waarmee je je wel verbonden voelt?


Dat is inderdaad een goede en nuttige suggestie.
Dat ik bepaalde contacten zou kunnen gaan zien als functioneel oid.
En dat ik mijn verwachtingspatronen naar beneden ga schroeven.

Jon76

Jon76

03-11-2021 om 12:36 Topicstarter

RavIvaR schreef op 03-11-2021 om 12:11:

[..]

Fijn te lezen dat je de activiteiten bij de dagbesteding leuk vind en er ook nog soms leuk contact hebt met anderen.

Als je met iemand écht helemaal geen klik hebt, hoef je je energie daar ook niet in te steken. Dat gaat je dan namelijk weinig opleveren. En geloof me, niemand heeft met iedereen een klik. Als dat je streven is leg je de lat voor jezelf onmogelijk hoog. Richt je dan liever meer op de leuke activiteiten en de mensen waar je al soms leuk contact mee hebt.

Overigens goed van je dat je ook de positieve dingen ziet.

Bedankt voor je mooie reactie.
Het klinkt wellicht wat bijzonder, maar heb vaak het gevoel dat contacten tussen andere mensen veel soepeler en natuurlijker verlopen.
Misschien heeft dit echter meer met mijn eigen beleving en opvatting hierin te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.