Psyche en mentaal
Lothmann
10-05-2025 om 16:48
Ervaringen opgraven en cremeren
Ik ben op zoek naar ervaringen met het alsnog laten opgraven en cremeren van menselijke resten.
In 2008 is mijn vader overleden. Ik was 20 jaar en de oudste van een gezin van 4. Het was een hectische tijd, we dachten thuis samen met mijn moeder alle 5: dat wordt een begrafenis. Mijn vader kwam met 2 onbekenden in 1 graf. We hebben allemaal het graf regelmatig bezocht.
Vervolgens in 2017 is moeder ook overleden. Toen zat ik met mijn zussen en broer bij de begrafenisondernemer. Wegens de kosten, maar vooral omdat we nu wat ouder waren en nu wel begrepen wat een “algemeen graf” en de nadelen daarvan zijn, kozen we allemaal onverwacht en unaniem om moeder te laten cremeren. De asurn staat sindsdien bij mijn jongste zus thuis.
Nu is de gemeente voornemens om na 17 jaar het graf van vader te ruimen, dus dan wordt hij opgegraven. Ik denk dat de botjes dan in een verzamelgraf of knekelput ruimen. Met mijn zussen en broer twijfelen we of we nu niet toch beter de botjes alsnog kunnen laten cremeren, als er nog wat over is. De knekelput is definitief en bij cremeren kunnen we nog nadenken over wat we met de as doen. Anderszijds vraag ik me ook af in hoeverre alsnog cremeren “helpt”.
Dus bij deze wie heeft ervaringen die die wil delen?
Gebruikersnaaminvullen
12-05-2025 om 10:42
Nomade schreef op 11-05-2025 om 18:33:
[..]
Dit is dus wat mijn siblings willen als ouder 2 overlijdt. Ouder 2 heeft nl voor begrafenis gekozen met bijbehorend graf, maar dat past zowel ouder 1 en ons niet.
Je kunt ook de asbus in een familiegraf bijplaatsen.
Naminokurashi
12-05-2025 om 18:23
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:
Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.
Mag dat dan niet? En welk ander forum?
Lothmann
13-05-2025 om 18:20
lientje69 schreef op 10-05-2025 om 17:53:
Ik vind zelf de gedachte heel mooi. Maar vraag me wel af in hoeverre de botten niet door elkaar gehusseld zijn in zo'n algemeen graf. Meestal gebeurt dat nl volgens mij dat de boel zakt en na zoveel jaar een deel je vader en een deel van de man van buurvrouw tante Truus te cremeren zeg maar zou ik ook niet willen.
Zou dus eerst eens goed navragen in hoeverre het mogelijk is om 100 procent zeker de overblijfselen van je vader te krijgen.
Het zijn op deze begraafplaats keldergraven dus als het goed is mengen de botjes niet met die van andere mensen
Lothmann
13-05-2025 om 18:21
Yumi schreef op 10-05-2025 om 18:43:
Paar jaar geleden verliepen de grafrechten van mijn zusje, na 25 jaar. Niet meer verlengd omdat het te ver weg is om het graf te onderhouden. Maar ook al zou het om de hoek zijn, ik ga er niet heen. Word er alleen maar verdrietig van, kan haar thuis ook herdenken zonder dat ik naar die troosteloze begraafplaats ga. Daarnaast wordt het waarschijnlijk toch niet geruimd omdat de meeste mensen (70%) liever gecremeerd wil worden.
Geen ervaring met opgraven en alsnog cremeren maar waarom zou je dat doen? Laat de doden rusten. Opgraven, cremeren en uiteindelijk strooi je de as ook weer uit. Waarom?
Op deze begraafplaats zie ik regelmatig dat er stenen zijn verdwenen. Ik denk dat de hovenier die weghaalt als er niet betaalt is. Algemene graven worden sowieso leeggehaald als de gemeente dat aankondigt.
Ik zit idd ook wel met: straks betalen we samen 3.000 euro en strooien we de as toch uit, waarom inderdaad?
Kersje
13-05-2025 om 18:22
Miepjecody schreef op 11-05-2025 om 20:42:
[..]
Nee gewoon om het gedoe, als mensen die mogelijkheid krijgen
Maar als nabestaanden dat nou niet zien als ‘gedoe’, wat is dan het probleem?
”Wat mij betreft is dat een grens te ver, overledenen weer opgraven.” voor jou is dit een grens te ver, iets persoonlijks dus.
Lothmann
13-05-2025 om 18:23
_Arianna_ schreef op 11-05-2025 om 10:02:
Wij hebben dat gedaan. Mijn vader is in 2003 overleden en begraven. Daar hebben we niet echt bewust over nagedacht. Mijn moeder wilde niet begraven worden. Toen zij overleed in 2021 hebben we mijn vader op laten graven en laten cremeren. Hun as hebben we samen uitgestrooid. Ik vind het een fijne gedachte dat ze nu samen zijn.
Dat zou ook kunnen. Mooie gedachte! Wij overlijden ook ooit dus de as van moeder kan niet voor eeuwig in een urn bij mijn zusje blijven.
Kersje
13-05-2025 om 18:25
Naminokurashi schreef op 12-05-2025 om 18:23:
[..]
Mag dat dan niet? En welk ander forum?
Alsof men een hulpvraag maar op 1 forum mag posten
Lothmann
13-05-2025 om 18:26
Gebruikersnaaminvullen schreef op 12-05-2025 om 10:42:
[..]
Je kunt ook de asbus in een familiegraf bijplaatsen.
Helaas hebben we niet zo’n graf in de familie
We zouden wel nog kunnen overwegen om een urnnis te huren ook voor moeder. Maar ja dat moet je ook elke paar jaar verlengen natuurlijk… en het geld stop ik eigenlijk liever in mijn gezin
Lothmann
13-05-2025 om 18:28
Kersje schreef op 13-05-2025 om 18:22:
[..]
Maar als nabestaanden dat nou niet zien als ‘gedoe’, wat is dan het probleem?
”Wat mij betreft is dat een grens te ver, overledenen weer opgraven.” voor jou is dit een grens te ver, iets persoonlijks dus.
Iedereen wordt toch ooit opgegraven? Tenminste ik dacht dat alle begraafplaatsen ooit dichtgaan. In mijn stad zijn er een stuk of 10 flink oudere begraafplaatsen gesloten, botjes overgebracht naar andere begraafplaatsen, en waar eerst begraafplaatsen waren zijn nu wegen en huizen.
Kersje
13-05-2025 om 18:38
Lothmann schreef op 13-05-2025 om 18:28:
[..]
Iedereen wordt toch ooit opgegraven? Tenminste ik dacht dat alle begraafplaatsen ooit dichtgaan. In mijn stad zijn er een stuk of 10 flink oudere begraafplaatsen gesloten, botjes overgebracht naar andere begraafplaatsen, en waar eerst begraafplaatsen waren zijn nu wegen en huizen.
Was geen aanval richting jou hoor, maar naar diegene die gequote had. Ik begrijp jullie denkwijze en overwegingen helemaal, doe vooral waar jullie vrede mee hebben!
Livia90
13-05-2025 om 20:10
Ik zou het alleen doen als de urn daarna in een urngraf komt. (Uitstrooien klinkt ongeveer hetzelfde als een verzamelgrafje, vind ik)
Begrijp me niet verkeerd, ik wil zelf gecremeerd worden omdat ik veel betalen voor een begrafenis en een graf waar je als dode niks ligt te doen en toch bijna niemand op visite komt grote onzin vind. Maar ik vind crematie-as buiten de begraafplaats bewaren erg ongemakkelijk. De as kan gestolen worden, je kunt het potje omstoten en de as perongeluk opzuigen, de as kan perongeluk bij de kringloop of bij het grofvuil komen. (Dat laatste las ik een keer op een website waar iemand vragen over uitvaarten beantwoordt :/ ) Op instagram komt nu bij de reels ook steeds een kind voorbij met de tekst dat die zijn vaders as heeft opgegeten. Ik denk dat het nep is maar het zou ook wel echt kunnen zijn…
Dorestad
13-05-2025 om 21:40
mijn ouders hebben een plek gekocht op een natuurbegraafplaats. Eenmalig kosten en daarna nooit weer. Je kunt daar ook kiezen voor een urnengraf of dubbel urnengraf. Er is laatst iemand opgegraven van een algemene begraafplaats, diegene was een jaar of 40 geleden overleden. De resten van die persoon liggen nu op de natuurbegraafplaats. Een vers graf maar degene is al 40 jaar niet meer onder de levenden
MMcGonagall
13-05-2025 om 22:12
Livia90 schreef op 13-05-2025 om 20:10:
Ik zou het alleen doen als de urn daarna in een urngraf komt. (Uitstrooien klinkt ongeveer hetzelfde als een verzamelgrafje, vind ik)
Begrijp me niet verkeerd, ik wil zelf gecremeerd worden omdat ik veel betalen voor een begrafenis en een graf waar je als dode niks ligt te doen en toch bijna niemand op visite komt grote onzin vind. Maar ik vind crematie-as buiten de begraafplaats bewaren erg ongemakkelijk. De as kan gestolen worden, je kunt het potje omstoten en de as perongeluk opzuigen, de as kan perongeluk bij de kringloop of bij het grofvuil komen. (Dat laatste las ik een keer op een website waar iemand vragen over uitvaarten beantwoordt :/ ) Op instagram komt nu bij de reels ook steeds een kind voorbij met de tekst dat die zijn vaders as heeft opgegeten. Ik denk dat het nep is maar het zou ook wel echt kunnen zijn…
Wij hebben ook bewust daarom de as uitgestrooid. Je wilt niet het (klein-) kind zijn dat over 50 jaar op 15 urnen van voorouders moet gaan passen
Hier kon het sowieso niet staan, of hooguit in een afgesloten kast buiten bereik van de katten.
Dorestad
13-05-2025 om 22:39
Livia90 schreef op 13-05-2025 om 20:10:
Over dat opeten.......
Vriendin liet met haar familie as moeder wegwaaien terwijl ze een glas champagne dronken en terwijl het waaide. Er waaide bij een paar mensen as in de champagne terwijl ze dronken....
Ik dronk moeder op zegt ze er nu over..
Livia90
14-05-2025 om 12:38
Dorestad schreef op 13-05-2025 om 22:39:
[..]
Over dat opeten.......
Vriendin liet met haar familie as moeder wegwaaien terwijl ze een glas champagne dronken en terwijl het waaide. Er waaide bij een paar mensen as in de champagne terwijl ze dronken....
Ik dronk moeder op zegt ze er nu over..
:/ bah, dat klinkt echt heel naar
menselijke as is toch ook “human remains”? Waarom mag je daar eigenlijk van alles mee doen?
ik zag op facebook laatst ook iets over een astattoo… dan gaat de as niet eens erin want het blijft achter in het inktbakje en wordt dan weggegooid. Het mag in Nederland ook niet omdat as niet steriel is
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.