Psyche en mentaal
Lothmann
10-05-2025 om 16:48
Ervaringen opgraven en cremeren
Ik ben op zoek naar ervaringen met het alsnog laten opgraven en cremeren van menselijke resten.
In 2008 is mijn vader overleden. Ik was 20 jaar en de oudste van een gezin van 4. Het was een hectische tijd, we dachten thuis samen met mijn moeder alle 5: dat wordt een begrafenis. Mijn vader kwam met 2 onbekenden in 1 graf. We hebben allemaal het graf regelmatig bezocht.
Vervolgens in 2017 is moeder ook overleden. Toen zat ik met mijn zussen en broer bij de begrafenisondernemer. Wegens de kosten, maar vooral omdat we nu wat ouder waren en nu wel begrepen wat een “algemeen graf” en de nadelen daarvan zijn, kozen we allemaal onverwacht en unaniem om moeder te laten cremeren. De asurn staat sindsdien bij mijn jongste zus thuis.
Nu is de gemeente voornemens om na 17 jaar het graf van vader te ruimen, dus dan wordt hij opgegraven. Ik denk dat de botjes dan in een verzamelgraf of knekelput ruimen. Met mijn zussen en broer twijfelen we of we nu niet toch beter de botjes alsnog kunnen laten cremeren, als er nog wat over is. De knekelput is definitief en bij cremeren kunnen we nog nadenken over wat we met de as doen. Anderszijds vraag ik me ook af in hoeverre alsnog cremeren “helpt”.
Dus bij deze wie heeft ervaringen die die wil delen?
Ambra
10-05-2025 om 17:35
waar zou het jullie bij moeten helpen? En is dat voor iedereen zo?
Ik heb overwogen om mijn overleden zusje mee te laten cremeren met vader, die 7 jaar geleden overleed. Ik vond de kosten echter zo belachelijk hoog, je betaalt eerst voor de opgraving, daarna alsnog voor een volledige crematie, terwijl het een peutertje was, 53 jaar geleden overleden..
Dus niks gedaan, ook omdat broer het niet helemaal zag zitten.
Moeder leeft nog en is dement, dit kindje is uit haar geheugen verdwenen. Ik heb onlangs het grafrecht van zusje toch nog weer voor 5 jaar verlengd. Ik verwacht dat moeder binnen die 5 jaar overlijdt, en dan zien we wel weer verder.
Het heeft voor mij niks met verwerking te maken. Vind het alleen wel een mooi idee om ouder en kind samen te brengen in de dood.
lientje69
10-05-2025 om 17:53
Ik vind zelf de gedachte heel mooi. Maar vraag me wel af in hoeverre de botten niet door elkaar gehusseld zijn in zo'n algemeen graf. Meestal gebeurt dat nl volgens mij dat de boel zakt en na zoveel jaar een deel je vader en een deel van de man van buurvrouw tante Truus te cremeren zeg maar zou ik ook niet willen.
Zou dus eerst eens goed navragen in hoeverre het mogelijk is om 100 procent zeker de overblijfselen van je vader te krijgen.
Nomade
10-05-2025 om 18:06
mijn broers en zussen overwegen ook om mijn ene ouder op te graven en te laten cremeren als de andere ouder niet meer leeft. Maar deze ligt alleen in een graf, dus dat is anders denk ik?
Ik vind het wel heel duur...
MMcGonagall
10-05-2025 om 18:28
Ik begrijp nooit zo goed dat mensen zoiets willen, dat gesol met overleden mensen. Ook niet dat mensen as verdelen of zo of er allerlei creatiefs mee doen. De kosten zou ik er dus niet voor over hebben.
Yumi
10-05-2025 om 18:43
Paar jaar geleden verliepen de grafrechten van mijn zusje, na 25 jaar. Niet meer verlengd omdat het te ver weg is om het graf te onderhouden. Maar ook al zou het om de hoek zijn, ik ga er niet heen. Word er alleen maar verdrietig van, kan haar thuis ook herdenken zonder dat ik naar die troosteloze begraafplaats ga. Daarnaast wordt het waarschijnlijk toch niet geruimd omdat de meeste mensen (70%) liever gecremeerd wil worden.
Geen ervaring met opgraven en alsnog cremeren maar waarom zou je dat doen? Laat de doden rusten. Opgraven, cremeren en uiteindelijk strooi je de as ook weer uit. Waarom?
Marty1984
10-05-2025 om 19:47
Als het een apart graf was zou ik het eventueel doen. Zeker omdat er dus nog regelmatig naar het graf gegaan wordt en jullie nog vrij jong zijn.
Bij een graf samen zou ik het minder zien zitten. Kan je ermee om dat je niet zeker bent dat het wel je vader is die in de urne op je schouw staat?
Miepjecody
10-05-2025 om 19:50
MMcGonagall schreef op 10-05-2025 om 18:28:
Ik begrijp nooit zo goed dat mensen zoiets willen, dat gesol met overleden mensen. Ook niet dat mensen as verdelen of zo of er allerlei creatiefs mee doen. De kosten zou ik er dus niet voor over hebben.
Dit, ik weet niet wat ik lees zeg. Pfft
Daglichtlamp
10-05-2025 om 20:50
Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.
Due-scimmie
10-05-2025 om 21:06
MMcGonagall schreef op 10-05-2025 om 18:28:
Ik vind dat delen van as ook bijzonder. Je zou ook niet een heupbot in je kast zetten denk ik dan. Heb man ook gezegd dat ik dat na overlijden niet perse nodig vind al ligt het dan bij wat mijn nabestaanden fijn vinden.
Courage
10-05-2025 om 21:14
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:
Wat een gekke gewoonte om precies hetzelfde bericht vrijwel tegelijk op twee verschillende fora te plaatsen. Als de reacties tegenvallen kan ik me dat nog voorstellen, maar om dat al te doen voordat er ook nog maar 1 reactie is, is een beetje raar wat mij betreft.
Prima toch juist? TO is op zoek naar ervaringen, dan wil je er doorgaans zoveel mogelijk. Dat jij en ik toevallig beide fora bezoeken doet daar niets aan af.
MMcGonagall
10-05-2025 om 22:35
Due-scimmie schreef op 10-05-2025 om 21:06:
[..]
Ik vind dat delen van as ook bijzonder. Je zou ook niet een heupbot in je kast zetten denk ik dan. Heb man ook gezegd dat ik dat na overlijden niet perse nodig vind al ligt het dan bij wat mijn nabestaanden fijn vinden.
Ik moet zeggen dat wij mijn moeder ook niet bij elkaar gehouden hebben. We hebben in februari de as verstrooid op een zonnige dag met veel wind. Alle as waaide direct weg in de wind.
Tona
10-05-2025 om 22:37
Miepjecody schreef op 10-05-2025 om 19:50:
[..]
Dit, ik weet niet wat ik lees zeg. Pfft
Nouja, wat fijn gevoeliger mag best bij een onderwerp als dit.
Dat jij, en anderen, je er niet in kunnen vinden is ok. Net zoals de wens voor TO dat is.
Joszy
10-05-2025 om 22:47
Daglichtlamp schreef op 10-05-2025 om 20:50:
Waarom? Je leest blijkbaar ook meerdere fora, waarom zou dat minder gek zijn dan op meerdere fora posten? Zeker als je op zoek bent naar ervaringen... je kan het toch gewoon niet 2x lezen?
watervogel
10-05-2025 om 23:06
Al meer dan 40 jaar geleden toen ik en mijn broer en zus nog tiener waren is onze vader heel plotseling overleden. Onze moeder koos toen voor een algemeen ( gedeeld) graf, omdat haar ouders ook zo’n graf hadden gehad. Ze was totaal overvallen door alles, en wij hadden geen idee. Al haast voor de begrafenis kreeg ze spijt, graf zou maar 10 jaar blijven bestaan. Na de tien jaar, op het moment dat het graf geruimd zou worden, heeft zij voor herbegraven gekozen in een eigen graf. Dit gebeurde door middel van een hele sobere gebeurtenis. Ik heb ook vaak gedacht, zouden ze nu werkelijk alle boten bij elkaar gevonden hebben? Ik twijfel. Wel weet ik dat ik het fijn vond dat het graf er later nog was toen ik en mijn man kinderen kregen, en we ze het graf konden laten zien. Zij en haar tweede man gingen heel vaak naar het graf.Later is moeder erbij gelegd.
Miepjecody
11-05-2025 om 09:03
Tona schreef op 10-05-2025 om 22:37:
[..]
Nouja, wat fijn gevoeliger mag best bij een onderwerp als dit.
Dat jij, en anderen, je er niet in kunnen vinden is ok. Net zoals de wens voor TO dat is.
Wat mij betreft is dat een grens te ver, overledenen weer opgraven.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.