Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ervaar jij sociale druk?

Voel jij je verplicht om dingen (niet) te doen vanwege maatschappelijke verwachtingen? Zo ja, op welk gebied? Vaccineren, trouwen, kinderen krijgen, etc.? 

Als iemand van eind twintig voel ik soms wel dat men verwacht dat ik een serieuze relatie krijg en ga settelen. 


Nee totaal niet. En eigenlijk ook nooit last van gehad. Ik vind dat je altijd je eigen pad moet bewandelen en je keuzes gebaseerd moeten zijn op jouw eigen gevoel en verstand. Als je iets doet dat écht tegen jouw zin is kom je vroeg of laat altijd bedrogen uit. 

Niet echt. Ik heb een hele relaxte omgeving die het vooral belangrijk vind dat ik gelukkig ben.
Daarnaast wijk ik al mijn hele leven af van de norm dus als mensen wel vinden dat ik iets zou moeten heb ik daar weinig last van.

Nee, ik ga eerder instinctief met m'n hakken in 't zand als ik ook maar iets van sociale druk ervaar. 
Ben dus beslist geen meeloper en dat bevalt me prima. Kan goed nee zeggen en mijn grenzen bewaken. 

ImpassionedRaven59

ImpassionedRaven59

04-08-2021 om 21:32

Ik heb weinig contact met mensen, dus mensen kunnen maar weinig sociale druk op me uitoefenen. Dat is dan weer het voordeel als je sociaal geïsoleerd leeft.

Nee, daar heb ik niet veel last van.
Sowieso probeer ik niet teveel te kijken naar wat anderen wel en niet doen.
maak wel meer keuzes niet uit 
het boekje.
Ik kies er bewust voor om kindvrij te zijn en ervaar daar weinig verwachtingen in van anderen.

Gelukkig zouden die eventuele verwachtingen van mensen om mij heen me weinig doen.

Nee, ervaar dat niet echt. Toen ik jong was misschien wel iets, maar heb me daar nooit veel van aangetrokken. Trouwen en kinderen krijgen heb ik dan ook niet gedaan.

Ja, ik voel dat wel. Ik doe er niet veel mee, maar ik voel het zeker wel. 

Nee, ik voel geen sociale druk en heb dat ook nooit gevoeld. Ik doe ook zo weinig mogelijk dingen waar ik geen zin in heb hoewel me dat nu wel beter af gaat dan toen ik jong was.

Ik merkte dat wel toen ik in de 20 was, maar dan ging het niet om trouwen en kinderen krijgen, want dat werd totaal niet aangemoedigd in mijn sociale omgeving. 

Het was eerder de druk om veel te zien en mee te maken in het leven, jezelf te ontwikkelen, veel te reizen en carrière te maken.

Toen ik zwanger was voelde dat als tegen de stroom ingaan. Het betekende namelijk dat ik in ging tegen de richting die de sociale druk mij op wilde duwen. 

Gelukkig neemt het af als je ouder wordt. Nu ervaar ik geen druk meer. En als ik het merk, dan trek ik me er weinig van aan. 

Ja soms wel. Vroeger op feestjes, want ik dronk/drink niet. Soms zei ik gewoon nee, andere keren bedacht ik een excuus. Mbt het drinken nu geen druk meer (al heeft dat nog ver na pubertijd aangehouden) maar nu als 34 jarige zonder partner ervaar ik op andere vlakken nog wel wat druk. Gelukkig zijn de wekelijkse 'je moet op tinder/je moet daten' opmerkingen inmiddels wel een beetje opgehouden. Maar men heeft vaak nog wel een mening over hoe ik mijn vrije tijd zou moeten indelen. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

04-08-2021 om 21:55

Totaal niet als het gaat om hoe ik mijn leven invul. Nooit gehad ook. 

Op het werk voel ik soms wel druk om te conformeren aan de norm als het gaat om bijvoorbeeld teamuitjes. Gloeiende hekel aan, maar ik heb in zo'n setting wel het gevoel dat ik moet proberen om leuk mee te doen. 

Dezyi

Dezyi

04-08-2021 om 21:56 Topicstarter

Maree schreef op 04-08-2021 om 21:44:

Ja, ik voel dat wel. Ik doe er niet veel mee, maar ik voel het zeker wel.

Hier herken ik me in. Zoals ik al in de beginpost aangaf, voel ik weleens sociale druk. Ik doe er echter niet echt iets mee. Ik probeer dus niet te voldoen aan andermans verwachtingen. 

Als ik al enige sociale druk ervaar zou het hierin kunnen zijn:

quote: Julali 
Het was eerder de druk om veel te zien en mee te maken in het leven, jezelf te ontwikkelen, veel te reizen en carrière te maken.

En de druk om extravert te zijn, die voel ik als introvert regelmatig.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

04-08-2021 om 22:14

TO ik ken het gevoel, ik heb dat ook lang gehad tot ik erachter kwam dat ik daar doodmoe van werd. Toen ben ik ermee aan de slag gegaan om daarmee te stoppen. (En ik weet dat dat niet makkelijk is maar ik heb het daardoor heel erg verminderd. En als ik het kan kun jij het ook TO!)
 Weet je, niet alles is maakbaar en je hebt niet overal controle over. Als de buitenwereld dat niet snapt is dat niet jouw probleem TO.
Scheelt ook wel dat ik volgend jaar alweer 40 word en me daardoor ook minder aantrek van een ander.
Anyway mijn tip: wordt wat weerbaarder, ga in jezelf geloven en neem gedachten over 'wat zullen ze wel niet vinden' niet te serieus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.