Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Blue monday

vandaag blue monday. Zogezegd de meest deprimerende dag van het jaar. Het weer werkte daar vandaag goed aan mee.

Hebben jullie meer last van somberheid in deze tijd van het jaar?


Met het weer van de afgelopen weken wel. Die grijze somberheid daar kan ik weinig mee. Ik merk dat mijn humeur gelijk verbeterd als de zon weer even schijnt.

duizel

duizel

16-01-2023 om 22:00 Topicstarter

ik vraag het natuurlijk niet zomaar. Ik merk dat ik vlak ben. Sombere gedachten. Ik wil eigenlijk een winterslaap houden. 
Maar eigenlijk hangt het bij mij samen met mijn cyclus. Ik heb last van pms klachten voor de eisprong en voor de menstruatie.  Dat is natuurlijk hormonaal. Toch heb ik het idee dat het harder inslaat in de winter. 

het kan natuurlijk best dat je in deze tijd van het jaar wat somber bent, maar Blue Monday is onzin. Bedacht als reclame voor een reisbureau. Serieus. 

dat het al dagen regent, helpt iig niet. Hele weekend niet veel gedaan, want het regent en harde wind. Niks aan. 
Ik wil soms ook wel in een winterslaap en dan weer wakker worden als het mooi weer is. Ik heb liever echt winter, met koude temp en zon, dan deze shitzooi

duizel

duizel

16-01-2023 om 22:04 Topicstarter

Ginevra schreef op 16-01-2023 om 22:02:

het kan natuurlijk best dat je in deze tijd van het jaar wat somber bent, maar Blue Monday is onzin. Bedacht als reclame voor een reisbureau. Serieus.

Daarom stelde ik de vraag ook breder: 

Hebben jullie meer last van somberheid in deze tijd van het jaar?


Ginevra schreef op 16-01-2023 om 22:02:

het kan natuurlijk best dat je in deze tijd van het jaar wat somber bent, maar Blue Monday is onzin. Bedacht als reclame voor een reisbureau. Serieus.

dat is niet waar. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(dag)

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 22:07:

[..]

dat is niet waar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(dag)

Daar staat wat ik zeg, onder het kopje “kritiek”

Het is een marketingstunt van een reisbureau, die hebben een psycholoog (die wel ooit afgestudeerd was maar geen onderzoeksreputatie had) betaald om zijn naam te mogen gebruiken en eraan te verbinden. 

duizel schreef op 16-01-2023 om 22:04:

[..]

Daarom stelde ik de vraag ook breder:

Hebben jullie meer last van somberheid in deze tijd van het jaar?


Ik wel. Dat begint al in november en pas als het weer wat lichter wordt gaat het weg. Normaal zitten we ook altijd een weekje in de zon in januari maar helaas kon dat nu even niet. 

Ginevra schreef op 16-01-2023 om 22:11:

[..]

Daar staat wat ik zeg, onder het kopje “kritiek”

Het is een marketingstunt van een reisbureau, die hebben een psycholoog (die wel ooit afgestudeerd was maar geen onderzoeksresultaten had) betaald om zijn naam te mogen gebruiken en eraan te verbinden.

oh, zo ver had ik niet gelezen. 

Ik kan me aan de omschrijving best wel iets bedenken, dat het ong klopt. Kutweer, sombere maand, je goede voornemens die niet gelukt zijn, donkere dagen. 

Nou ja, weer wat geleerd Gelukkig is het morgen weer over  

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 22:02:

dat het al dagen regent, helpt iig niet. Hele weekend niet veel gedaan, want het regent en harde wind. Niks aan.
Ik wil soms ook wel in een winterslaap en dan weer wakker worden als het mooi weer is. Ik heb liever echt winter, met koude temp en zon, dan deze shitzooi

Eens.

Als we niet meer hoeven te werken zijn we van plan om te gaan overwinteren op een van de Canarische eilanden of zo. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-01-2023 om 22:37

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 22:07:

[..]

dat is niet waar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(dag)



Hij bedacht in 2005[1] een, naar zijn zeggen, wetenschappelijk verantwoorde formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen.

Maar het is toch helemaal niet de laatste volle week van januari? Dat is volgende week.

Ik kende het niet, tot ik vandaag overal berichten erover zag.

Friezinnetje schreef op 16-01-2023 om 22:07:

[..]

dat is niet waar.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Blue_Monday_(dag)

Volgende week nog een volle week januari dus dan komt Blue Monday nog...  (Social media lopen een weekje vooruit. Al jaren... )

Ik ben blij dat het januari is en december weer voorbij is. Ik stoor me altijd aan die stomme Kerstreclames waarvan je 10 keer dezelfde op tv ziet op 1 avond. Verder was er voor mij ook niet veel op tv. Ik hou absoluut niet van Kerstfilms. Ik kijk graag tv en nu in januari zijn er weer nieuwe programma's begonnen. 

Rot TO, dat je je niet top voelt. Ik lees dat je weet waar het door komt. Weet je ook hoe je jezelf er doorheen moet slepen of zelfs van het gevoel af kan komen?

Ik heb gelukkig geen last van de winter. De regen van de afgelopen dagen vind ik wel lastig en ik merk dat ik daar ook moe en ontevreden van word. Gelukkig schijnt vandaag de zon weer

duizel schreef op 16-01-2023 om 22:04:

[..]

Daarom stelde ik de vraag ook breder:

Hebben jullie meer last van somberheid in deze tijd van het jaar?


Nee op zich niet, want het stemt mij juist positief dat we 'op naar de lente gaan'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.