Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Ice

Ice

13-04-2023 om 11:07

Beter omgaan met en uiten van emoties als HSP'er

Ik heb moeite met mijn emoties "los te laten". Ik wil hier nog een bepaalde therapie voor volgen maar ik sta nu op een wachtlijst van maandenlang, dus ik zat te kijken of ik zelf iets in de tussentijd kan doen.

Wat bij mij gebeurt is dat ik mijn gevoelens sterk onderdruk. Ik durf ze niet te voelen. Als man vind ik dat extra lastig omdat ik er waarschijnlijk vooroordelen over heb, "gevoelig zijn is niet mannelijk" etc. Ik denk ook dat ik hoog gevoelig ben, HSP/HSS, ik denk een combinatie.

Als iemand tips heeft.. ik heb een stukje gelezen van het boek "Omarm je emoties" echter merk ik dat ik echt geen lezer ben. Ik heb een luisterboek versie gevonden alleen deze is blijkbaar enkel beschikbaar voor slechtzienden etc. (op Bibliotheek punt nl).

In elk geval moet de druk van de ketel er erg af. Ik merk dat ik snel gefrustreerd ben! 
Mijn doel is mijn emoties beter te kunnen uiten en te reguleren, zodat ik meer in balans ben, weet wat wat ik wil, etc. Want nu voel ik enkel "oppervlakkig".

Als iemand nog interessante online therapieën weet, luisterboeken.. andere tips? Ik ben benieuwd of jullie positieve ervaringen hebben met bepaalde vormen. Liefst wat aan de "rationele" kant, dingen zoals "chakra's" enzo lijkt me zo zweverig. En als het even kan, niet te prijzig.

Misschien is HSP magazine wat voor je. 25 euro, verschijnt 4 keer per jaar, ik vind het altijd een feest der herkenning. En korte artikelen, dus past misschien beter bij je dan hele boeken lezen. Er komen ook regelmatig artikelen voorbij over hoe het (juist) voor mannen is om HSP te zijn. 

Als je alleen bent kun je emoties van je af praten of af schreeuwen 
Emoties kun je opschrijven.

Sporten is vaak een goede uitlaatklep.

https://www.prikkelsbijtenniet.nl

Er is een boek maar er zijn via de website ook filmpjes te vinden. En er is online training en webinar. 

Als je het budget hebt kan je ook de wachtlijsten omzeilen en een psycholoog zoeken die bij je past en zelf betalen.
Ben je een stuk beter mee geholpen dan vage boeken lezen. 

Vavoom schreef op 13-04-2023 om 22:22:

Als je het budget hebt kan je ook de wachtlijsten omzeilen en een psycholoog zoeken die bij je past en zelf betalen.
Ben je een stuk beter mee geholpen dan vage boeken lezen.

Wachtlijsten vermijden kan ook door op de site van je zorgverzekeraar een psycholoog in de buurt te zoeken. Controleer of de praktijk een contract heeft met de zorgverzekering, en vraag een verwijsbrief aan je huisarts. 
Vaak is de wachttijd maar enkele weken, bij die kleinere praktijken.

Ice

Ice

14-04-2023 om 07:38 Topicstarter

Bedankt voor jullie antwoorden.

Beweging, schrijven, praten is inderdaad helpt zeker, nu alleen nog het "doorvoelen", en managen van de emoties.

Ik denk wat voor mij tussentijds het beste zal helpen, een soort online therapie cursus is met oefeningen. Ik zit zeker op een beperkt budget, anders had ik zeker al zelf betaald voor iets zoals PMT.

Ik ben wel onder behandeling bij een instelling, echter dit zijn gesprekken, en niet zozeer gericht op het "losmaken" van emoties. 

Ik zie her en der wel wat cursussen over emoties maar ik twijfel een beetje of ze wel echt van kwaliteit zijn. Maar goed ik zal waarschijnlijk ook niet veel kunnen verwachten van online cursussen van bijv eenmalig 50 euro. Toch als iemand ergens positieve ervaringen mee heeft..

PMT via de zorgverzekering buitenom mijn zorgverlener (waarbij ik voor PMT op de wachtlijst sta) gaat helaas niet, omdat het net niet onder mijn dekking valt.

Als je iets online zoekt: psychologie magazine biedt trainingen aan. Zelf geen ervaring, maar ik heb wel van mensen gehoord dat ze de online training over mindful eten goed vonden. Ik geef sportles aan mensen die een GLI traject volgen en heb ze hier meermaals over gehoord. 
Ze hebben ook trainingen over HSP: 
https://www.psychologiemagazine.nl/academy/hooggevoeligheid/

En je kunt er ook een coach zoeken met de coachfinder. 

Ik lees even mee. Inderdaad het ‘losmaken’ van emoties is hier ook lastig. 
Ik kan het wel onder woorden brengen maar echt voelen en loslaten is wat anders. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.