Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Beter leren omgaan met fouten maken (op het werk)

Ik zou het liefste nooit fouten maken omdat ik er zo slecht mee om kan gaan. Zeker op het werk.

Als ik een fout maakt die vermeden had kunnen worden, raak ik flink in de stress.
Ik ben dan zo bang dat men boos op mij wordt en/of minder van mij denkt.

Ik zou hier graag vanaf komen maar ik weet niet hoe. Ik heb al boeken gelezen waarin men aangeeft dat ik mijn innerlijke dialoog moet aanpassen maar het lijkt erop dat die stress al voor de dialoog bestaat.

Iemand tips?

Ik was op een gegeven moment ook bang om fouten te maken, vooral omdat ik er behoorlijk op afgerekend werd, en toen kwam ik bij een andere chef op een andere afdeling. en ik maakte een fout. Het enige commentaar van chef: "Als je er maar van leert" En de rekening van 1000 gulden werd gewoon akkoord gegeven. En daarna heb ik de fouten die ik op de vorige afdeling maakte (cijfers omdraaien zodat ik 34 schreef in plaats van 43 ) nooit meer gemaakt. Rust en zelfvertrouwen helpt

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

03-08-2021 om 15:47

Ik weet, het is een dooddoener, maar mensen zijn maar mensen en geen robots en kunnen dus fouten maken. En uiteraard is fouten maken heel subjectief, maar zo lang het geen fout is van leven of dood is veel herstelbaar en leer je daarvan. 

Als ik de schade moet betalen van fouten die ik maak, wil ik een salaris waarmee ik het risico aan kan gaan.
Of ik moet mogen bepalen hoe snel ik mijn werk uitvoer.
Dat wil de werkgever niet, dus moet hij/zij opdraaien voor mijn fouten.

En als ik dan te veel fouten maak, wordt mijn contract niet verlengd (dat is een keer gebeurd). Ik heb dan geen andere verplichtingen naar mijn werkgever dan niet meer te komen.

U2fan schreef op 03-08-2021 om 15:47:

Ik weet, het is een dooddoener, maar mensen zijn maar mensen en geen robots en kunnen dus fouten maken. En uiteraard is fouten maken heel subjectief, maar zo lang het geen fout is van leven of dood is veel herstelbaar en leer je daarvan.

En als het goed is, weet de werkgever precies bij welk werktempo het risico van fouten te groot wordt.
Als de werkgever slechte procedures heeft, of mensen te snel laat werken, of de omgeving rommelig is, merkt hij/zij dat aan de fouten.

Het is helaas iets dat je zelf moet doen. Fouten maken is over het algemeen onvermijdbaar. In situaties dat het wel een echt probleem kan zijn, zijn er vaak bepaalde procedures die je moet volgen en kijkt er iemand mee en/of controleert iemand het werk voor het uitgevoerd wordt.

Het is vaak wel zo, hoe meer ervaring je hebt, hoe beter je in kunt schatten of iets een probleem gaat worden of niet. 

Ik werk in de accountancy, in het begin maakte ik foutjes als de naam van een klant verkeerd schrijven, een specificatie die niet aansloot omdat ik de laatste mutatie niet verwerkt had, een tikfout in de jaarrekening. Vooral irritant omdat het dingen waren die de mensen wel zagen, maar ook fijn dat iemand mij hier op wees en ik dit kon verbeteren. Aan de andere kant was de rest van de brief, administratie of jaarrekening vaak gewoon prima. Dus zo slecht was ik niet, één foutje maakt je niet gelijk een sukkel.

Het mooie van mijn werk is dat iets nooit 100% perfect kan zijn, want accountant A wil dit en accountant B wil dat. En of je nu A of B doet, per saldo krijg je hetzelfde resultaat. 

Stel hè, jij schrijft een brief of een rapport. Laat het aan 5 mensen zien en ze zullen allemaal verbeterpunten hebben en 2 zien die duidelijke spelfout nog geen eens.

Niemand is perfect. Als je echt twijfelt, vraag het na. Als iemand je op een fout of verbeterpunt wijst, schrijf deze op. Je moet het nu eenmaal leren.

Wordt er echt iemand boos, dan is diegene of een sukkel of je hebt een leven in gevaar gebracht. 🤷‍♀️

boektip: Patronen doorbreken 

alhambra

alhambra

03-08-2021 om 19:46 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties.

Het gekke is dat ik er niet écht op afgerekend wordt door een ander. Het gaat om die angst ervoor. Ik maak weinig fouten en als het gebeurt dat vindt men het jammer maar gaat men op zoek naar een oplossing. Toch heb ik die stress als het gebeurt. 
Ik heb meeste last van fouten die andere mensen extra werk bezorgen. Ik voel me dan bezwaard.

Voortaan wanneer je een fout maakt, zeg je bij jezelf: het kon erger. Namelijk:

https://twitter.com/ArbiterOfTweets/status/1421493516199514112?s=20

alhambra schreef op 03-08-2021 om 19:46:

Bedankt voor jullie reacties.

Het gekke is dat ik er niet écht op afgerekend wordt door een ander. Het gaat om die angst ervoor. Ik maak weinig fouten en als het gebeurt dat vindt men het jammer maar gaat men op zoek naar een oplossing. Toch heb ik die stress als het gebeurt.
Ik heb meeste last van fouten die andere mensen extra werk bezorgen. Ik voel me dan bezwaard.

Ja, maar je doet het niet expres. En anderen maken ook wel eens fouten waar jij of anderen last van hebben. Dat is nu eenmaal zo. Acceptatie dat het iedereen kan overkomen is wat je moet leren.

alhambra

alhambra

09-08-2021 om 21:27 Topicstarter

Red_Velvet schreef op 03-08-2021 om 20:07:

Voortaan wanneer je een fout maakt, zeg je bij jezelf: het kon erger. Namelijk:

https://twitter.com/ArbiterOfTweets/status/1421493516199514112?s=20

Ha ha!

Zusterclivia schreef op 09-08-2021 om 12:09:

[..]

Ja, maar je doet het niet expres. En anderen maken ook wel eens fouten waar jij of anderen last van hebben. Dat is nu eenmaal zo. Acceptatie dat het iedereen kan overkomen is wat je moet leren.

En wellicht ook het mezelf gunnen dat ik fouten mag maken.

alhambra schreef op 09-08-2021 om 21:27:

[..]

Ha ha!

[..]

En wellicht ook het mezelf gunnen dat ik fouten mag maken.

Zeker. En vergeet niet, iedereen heeft gezeten waar jij zat. Niemand begint ergens om vervolgens nooit een fout te maken. Moet je voorstellen dat je zo'n collega hebt... dat zou heeeeeeeel raar zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.