Psyche en mentaal Psyche en mentaal

Psyche en mentaal

Best een beetje over de zeik

de titel zegt het al. Ik ben een beetje boos.
Gisteren gewerkt (zorg) Maar collega kwam niet opdagen.  Gebeld, geappt alles maar geen gehoor. Eerst dacht ik nog verslapen, maar rond 11.00 (dienst begon om 6.45) begon ik me toch wel zorgen te maken. Zeker aangezien collega in kwestie wat problemen heeft in de huiselijke sfeer en dit gedrag niets voor haar is. Omstreeks 13.30 besloten politie in te schakelen en melding te maken.  Zij zijn naar haar huis gegaan maar niemand thuis. Collega nog steeds onbereikbaar. Ik werd om 16.00 afgelost en aan collega's gevraagd me op de hoogte te houden. In de avond (22.00) kreeg ik de update dat er nog steeds geen contact was geweest.
Vandaag moest ik elders werken. Ik hoorde niks van  desbetreffende groep. Nu bel ik net groep zelf maar, blijkt collega weer opgedoken en weer aan het werk. (Ik had een collega die ook aan het werk was aan de lijn) 
Ze had zich vergist in dag, was een dagje weg en hele dag niet op telefoon gekeken. Vreemd verhaal, maar oké kan gebeuren. Maar waar ik een beetje boos om ben: ik had het wel netjes gevonden als ze me nog even bericht hadden, als desbetreffende collega (ze heeft m'n nummer) excuus had gemaakt. Dit is toch niet normaal ? Er was gelukkig niks aan de hand. Maar ik en andere collega maakte ons wel zorgen én we hebben door dit gedoe ook met nog meer personeelstekort gestaan. 
Misschien stel ik me aan. Maar vind ook de communicatie nogal slecht gewoon. Vorige week ook al onverwachts met collega minder moeten draaien omdat er vergeten was te bellen naar zieke collega of die weer kwam werken. En dus geen acties uitgezet en kon ik de boel weer alleen draaien.
Ik merk dat ik geïrriteerd ben. Heb nu door dit gedoe sowieso geen zin meer om op die groep in te vallen. Dus ga morgen maar opgeven dat ik daar niet meer ingepland wil worden. 

Wat vinden jullie ?


Is ze ervan op de hoogte dat je de politie op haar dak hebt gestuurd? Dat viel misschien niet goed bij haar. 

Zij is niet verantwoordelijk voor jouw gevoel. Waarschijnlijk heeft ze bij de leidinggevende excuses gemaakt voor de vergeten dienst en vindt ze daar de kous mee af.

Ik vind het overigens terecht dat je niet meer in wil vallen. 

redbulletje schreef op 27-08-2023 om 17:17:

Is ze ervan op de hoogte dat je de politie op haar dak hebt gestuurd? Dat viel misschien niet goed bij haar.

Hier stond ik ook wel even van te kijken. Ik snap dat je je zorgen maakte maar de kans dat een vergissing was lijkt me nog altijd het grootst. 

En ook eens met Anderling. 

Nou, ik vind dat collega best excuses mag maken. Misschien niet omdat ze zich zorgen maakte, maar omdat je iemand alleen voor het werk hebt laten opdraaien. Ik zou zelf wel excuses maken dan. 
Zou het kunnen dat ze de excuses persoonlijk wil maken en niet via de app?
Ik snap je gevoel wel, ik ben zelf ook iemand die (te) snel ongerust is. Ik weet niet of ik de politie gebeld had, maar ik zou dat wel een optie gevonden hebben.

Mick87

Mick87

27-08-2023 om 17:55 Topicstarter

Aviendha schreef op 27-08-2023 om 17:34:

[..]

Hier stond ik ook wel even van te kijken. Ik snap dat je je zorgen maakte maar de kans dat een vergissing was lijkt me nog altijd het grootst.

En ook eens met Anderling.

Klopt

 Maar voor hetzelfde geldt lag ze alleen bewusteloos onder aan de trap, ik noem maar wat.

Schemerlampje schreef op 27-08-2023 om 17:46:

Nou, ik vind dat collega best excuses mag maken. Misschien niet omdat ze zich zorgen maakte, maar omdat je iemand alleen voor het werk hebt laten opdraaien. Ik zou zelf wel excuses maken dan.
Zou het kunnen dat ze de excuses persoonlijk wil maken en niet via de app?
Ik snap je gevoel wel, ik ben zelf ook iemand die (te) snel ongerust is. Ik weet niet of ik de politie gebeld had, maar ik zou dat wel een optie gevonden hebben.

Ze hoeft niet meteen sorry te appen inderdaad. Straks komt die sorry gewoon persoonlijk of heeft ze op het werk al uitgebreid excuses staan maken. 

Ik vind je over de zeik dus inderdaad een beetje voorbarig en overtrokken, maar goed, dat vind ik nogal vaak. 

Aviendha schreef op 27-08-2023 om 17:34:

[..]

Hier stond ik ook wel even van te kijken. Ik snap dat je je zorgen maakte maar de kans dat een vergissing was lijkt me nog altijd het grootst.

En ook eens met Anderling.

Als die huiselijke problemen een agressieve man of zoon betreft die regelmatig geweld gebruikt tegen de collega, of een medisch risico, vind ik het getuigen van zorg voor die collega. De collega is normaal betrouwbaar en punctueel. Je leest genoeg akelige dingen in de krant. Natuurlijk is de kans klein maar je moet er toch ook niet aan denken dat je er je schouders over ophaalt en er wel iets ernstigs aan de hand zou zijn? Ik weet niet wat ik zou doen eerlijk gezegd, hoop het niet mee te maken. 

En Mick, mij lijkt de kans groot dat je collega zich kapot schaamt. Ik zou even afwachten tot je haar de volgende keer weer treft. Je geeft aan dat dit ‘niks voor haar is’ dus het is niet alsof ze je routinematig laat zitten. Als jullie elkaar zien en op deze gebeurtenis terugkomen, zal zij vast haar excuses aanbieden. Dat is makkelijker face to face dan aan de telefoon. Voor mij is dat in ieder geval wel zo. Als niet alleen dit maar vooral de rommelige planning en communicatie je dwars zit, kun je natuurlijk de handdoek in de ring gooien maar om dit voorval alleen zou ik het zelf niet doen als er nog nooit eerder iets met die collega is geweest. 

politie bellen zou ik nooit aan denken. Ongerust zeker. Ik ben het meest verbaast over dat collega zich vergist had in dag en daar de hele dag ook niet aan gedacht heeft(wat ik opmaak uit jouw verhaal). Heb ook in de zorg gewerkt en nog nooit zo iets meegemaakt. 

Zeesterretje schreef op 27-08-2023 om 18:03:

politie bellen zou ik nooit aan denken. Ongerust zeker. Ik ben het meest verbaast over dat collega zich vergist had in dag en daar de hele dag ook niet aan gedacht heeft(wat ik opmaak uit jouw verhaal). Heb ook in de zorg gewerkt en nog nooit zo iets meegemaakt.

Welk werk je doet maakt wat dit betreft natuurlijk helemaal niet uit. 

Haha, een collega van mijn vader had iets soortgelijks. Áltijd trouw en punctueel, nooit ziek in de 40 jaar dat hij daar al werkte en opeens was hij er niet, zonder bericht. Nam telefoon niet op, collega’s zijn naar zijn huis gegaan en daar lag hij nog te slapen. Dacht dat het zaterdag was🤣

Een persoonlijke excuus zou ik ook fijn vinden, maar op zijn minst een berichtje. 

 Helemaal over de zeik is niet nodig. Snap dat je je zorgen gemaakt hebt, maar je reageer wel wat overtrokken. 

Waarom zou je niet meer op die groep willen werken? Kunnen de bewoners (?) en andere collega's niets aan doen. Je kan iig nog collega even persoonlijk aanspreken dat je het vervelend vind zoals het gelopen is en dat je een excuus/ berichtje verwacht had. 

Ik was een beetje kort door de bocht vanwege 'over de zeik' en de politie gebeld. Maar ik snap wel je zorg, en een berichtje van die collega was wel op zn plaats geweest. Misschien schaamt ze zich wel inderdaad of wacht ze tot ze je irl ziet. Er zijn waarschijnlijk wel meer collega's die ze anders zou moeten appen, dat ze het voor nu even laat kan ik ook wel begrijpen. 

Het was zeker netjes geweest als ze je een berichtje had gestuurd, eens.

Aviendha schreef op 27-08-2023 om 17:34:

[..]

Hier stond ik ook wel even van te kijken. Ik snap dat je je zorgen maakte maar de kans dat een vergissing was lijkt me nog altijd het grootst.

En ook eens met Anderling.

Zou bij mij in de afdeling ook gebeuren. Zeker met de ervaring die we hebben. Ook politie gebeld, zij vonden onze collega dood op de bank.

Mick87

Mick87

27-08-2023 om 19:35 Topicstarter

nou ik moet het loslaten. Ik heb in mijn beleving goed gehandeld. Wat als er echt iets aan de hand was geweest?  Dan had ik het mezelf nooit vergeven als ik niet gehandeld had. En ik was daarstraks even in alle staten. Wellicht ook omdat er momenteel wel meer speelt in mijn leven. Maar dat terzijde. Zat vol emotie. Gewoon even het ding dat ik bezorgd was, me in heb gezet en zelfs nog harder heb moeten werken (voor de tweede keer in korte tijd) en dan doodleuk hoor: ze was dagje weg. En dat ik dan niet even van iemand iets gehoord heb om me dat mede te delen of even een privé appje krijg met sorry of zo. Maar goed dat is meer mijn verwachting dan dat het daadwerkelijk iets over collega zegt. 
Collega zal er als ik haar IRL zie vast wel wat over zeggen en zich schamen.

Het is en blijft een apart verhaal. Maar goed.
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.