Over het forum
YolandaOudersnl
08-07-2021 om 13:49
Wat mist er nog op het forum?
Update 3 augustus
Na alle vele suggesties, feedback en het melden van bugs, gaan we weer verder met Viafora verbeteren. We kunnen simpelweg niet aan alle verzoeken voldoen maar toevoegingen die jullie gebruikerservaring verbeteren, vinden we belangrijk.
Op de planning de aankomende weken staan de volgende wijzigingen/toevoegingen. We zullen ze stuk voor stuk uitrollen, maar houd er rekening mee dat het ook voor ons zomervakantie is 
Profielfoto's bij aliassen
Meerdere opties kunnen aanvinken bij peiling/poll- Eerste zin beginnen met een hoofdletter
- Aantal forum topics op voorpagina (favoriet/gereageerd/eigen topics) instelbaar
Bij een lange OP, de OP uitklapbaar maken(vanaf pagina 2)Knoppen voorpagina op (kleine) mobielschermen plaatsing verbeteren
Wat we ook nog gaan toevoegen maar wat later op de planning staat:
Een maand abonnement waardoor je advertentievrij kunt forummen
Update 3 augustus: alle berichten langsgegaan en genoemde punten genoteerd (ook die waarschijnlijk of zeker niet geïmplementeerd worden):
Waarschijnlijk wel, moet nader bekeken en ingepland worden
- Gemakkelijk wisselen van rubriek
Aanpassen aantal posts op 1 paginaNavigeren naar paginanummer binnen topic- Alle berichten van gebruiker binnen huidige topic bekijken
- Melding (subtiel/niet in de weg zittend) van nieuwe berichten terwijl je een reactie typt
- Quote kunnen openen in nieuw tabblad (voor nu kan je al wel op de datum onder de gebruikersnaam openen in een nieuw tabblad)
Automatische melding/waarschuwing (bij reactieveld) als topic wat langer inactief is- Zoekfunctie herzien (beide in resultaten & opmaak)
Rapporteren van privéberichten- Rubrieknaam (& mogelijk gebruikersnaam) aanklikbaar in topiclijstjes voorpagina
- Teksteditor onder handen nemen / vervangen met alternatief
- Gebruikers kunnen noemen/taggen/mention (dmv @)
- Bericht/melding als je gequote en/of genoemd (dmv @) bent
- Dark / donkere modus
Lange termijn / misschien / misschien niet
Geheel kunnen negeren van specifieke topics op forum (ook uit rubrieken/actief/nieuw)- Berichten zonder automatische opmaak schrijven
Zal niet geïmplementeerd worden
- Foto's kunnen uploaden bij reacties (i.p.v. alleen als linkje)
- Kleurstelling/accenten forum herzien
- Meest recent gelikete bericht(en) inzien
- Lijst gebruikers met totaal aantal likes
- Kunnen zien wie je berichten geliket heeft
- Dislike knop
- Motto / onderschriften
- Kunnen zien of gebruiker online is
- Zichtbaar aantal gebruikers/bezoekers online
- Automatisch sluiten van topics als er 6 maanden geen activiteit in is geweest.
- Onbeperkt / altijd eigen berichten kunnen bewerken
- Ban topic
Daarnaast zou ik jullie willen vragen om, voordat je een bericht plaatst, te lezen of jouw punt al eerder is benoemd. We waarderen jullie enthousiasme maar het is lastig om het overzicht te behouden met veel dezelfde suggesties.
RavIvaR
09-07-2021 om 15:37
Het ouders forum was de laatste tijd zo rustig dat ik denk dat het beheer de gezamenlijke pijlers als een kans ziet meer levendigheid te creëren daar en ook dat forum zo toekomstbestendig te maken. Al zal een deel van de huidige forummers daar die rust juist wel prettig vinden.
persoonlijk zal ik voornamelijk actief zijn op VF. En eigenlijk hoop ik voor VF op een actief forum, maar iets kleiner dan viva mag wel.
Schemerlampje
09-07-2021 om 15:39
Als OO'er vind ik het ook niet erg als er meer mensen meepraten in de rubrieken voor ouders. Prima als daar wat meer leven in komt. Al mogen al die bewegende emoji's van mij stilstaan, ik vind dat heel onrustig en vervelend lezen.
Het is misschien meer om in de beeldspraak van Jesse te blijven, dat de nieuwe werknemers binnenkomen met allemaal vragen/eisen waarbij de leiding niet weet hoe snel dat ingewilligd kan worden. Terwijl de oude garde ook wel eens wat vroeg, maar dat gebeurde nooit. En je afzonderen van de discussie lukt niet zo omdat die steeds onder je neus geduwd wordt.
Maar ik vind het oprecht fijn voor jullie dat jullie een nieuwe plek krijgen op Viafora en dat jullie daar blij mee zijn. Ik heb ook in al die jaren op OO al veel steun en ook heel veel plezier ervaren.
RavIvaR
09-07-2021 om 15:45
Om het forum overzichtelijk (en relevant) te houden is af en toe opschonen ook een prima optie.
Dit kan bijvoorbeeld door topics die niet meer relevant zijn tijdelijk in een categorie te zetten (bijvoorbeeld onder forumbeheer) waarna mensen nog een maand de tijd hebben om in die topics een bericht te plaatsen indien ze zo n topic toch willen behouden. De topics waar niet op gereageerd wordt kunnen daarna verwijderd worden.
Eventueel zouden leden ook de door henzelf aangemaakte topics naar deze categorie kunnen verplaatsen als er niet meer in gereageerd wordt.
Dit idee dus wellicht voor de toekomst, voor nu eerst maar eens t forum opvullen i.p.v. opschonen.
Sophia_!
09-07-2021 om 15:48
Schemerlampje schreef op 09-07-2021 om 15:20:
Jesse, zo voel ik het ook. Maar dat vond ik weer zo ongastvrij van mezelf. Ik had verwacht dat zodra vifora live ging, al de Viva topics mee zouden verhuizen en op OO zouden verdwijnen.
Ik heb ook al eerder in deze draad gevraagd over welk forum we het hier hebben, maar heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Dat is niet ongastvrij hoor. De Viva-ers komen hier binnen denderen met een hoop kabaal en 'eisen' (zo gaat t altijd bij Viva 😁), dat zal gerust erg wennen zijn. De sfeer op OO was veel rustiger, merkte ik vorige week.
RavIvaR
09-07-2021 om 15:49
Ach, ook niet elke oud viva'er heeft dezelfde wensen. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van de bewegende smileys. Ik vind ze (ondanks jarenlange ervaring) nog steeds onrustig en storend.
essychan
09-07-2021 om 16:35
"Hyphenation" (woordafbreking) staat aan in de posts. Dat leest echt irritant, liever gewoon het volledige woord op de nieuwe regel.
AlexOudersnl
09-07-2021 om 16:53
essychan schreef op 09-07-2021 om 16:35:
"Hyphenation" (woordafbreking) staat aan in de posts. Dat leest echt irritant, liever gewoon het volledige woord op de nieuwe regel.
Waar zie je dit precies? Ik zie dit zelf zo snel niet terugkomen. En is dit op mobiel of op een desktop/laptop?
QuarrelsomeSnail25
09-07-2021 om 16:54
Heeft er al iemand 'mosterd' gezegd? Mogelijk ben ik dat namelijk. 😉 Want klopt het dat ik niet kan zien wie mij likes gegeven heeft en bij welk bericht?
RavIvaR
09-07-2021 om 17:10
Mosterd.*
Dat kan op dit moment inderdaad niet.
*Zegt degene die bijna niet aan viva jargon doet.
Lollypopje
09-07-2021 om 17:19
Super bedankt dat jullie de achtergrond van de posts van TO donkerder hebben gemaakt. Leest heel fijn 
essychan
09-07-2021 om 17:21
AlexOudersnl schreef op 09-07-2021 om 16:53:
[..]
Waar zie je dit precies? Ik zie dit zelf zo snel niet terugkomen. En is dit op mobiel of op een desktop/laptop?
Ik zie dit op zowel op mobiel (iPhone/safari) en op desktop (Mac/chrome).
S-Groot
09-07-2021 om 17:59
redbulletje schreef op 08-07-2021 om 22:30:
Ik zou (op de laptop) graag de symbooltjes van loep/forum/profiel meer naar links willen. Op dezelfde breedte als de topics. De topics hoeven van mij zeker niet breder, want hoe breder de tekst, hoe lastiger het te lezen is.
Op mobiel is dit uiteraard al in orde.
Op een lap-/desktopscherm?? Dan kun je altijd je venster nog smaller maken natuurlijk, andersom werkt dat helaas niet. Ik vind het echt heel vervelend lezen zulke smalle tekstblokken.
Sunny_ schreef op 09-07-2021 om 11:50:
[..]
soms wil je wat delen op dat moment en krijg je later spijt. `omdat het te herkenbaar is bijvoorbeeld. En ja, natuurlijk is een openbaar forum openbaar, maar mij zou het tegenhouden om nog soms nog, naar ik dan denk, relevante info te delen als ik het nooit meer kan weghalen.
Dan kun je dan aan een mod vragen om het aan te passen.
RavIvaR schreef op 09-07-2021 om 15:49:
Ach, ook niet elke oud viva'er heeft dezelfde wensen. Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van de bewegende smileys. Ik vind ze (ondanks jarenlange ervaring) nog steeds onrustig en storend.
Daarom staat in mijn browser ook ingesteld dat ze maar 1 keer 'afspelen', dus dat raad ik iedereen die dat graag wil aan om in te stellen.
S-Groot
09-07-2021 om 18:01
redbulletje schreef op 09-07-2021 om 06:41:
[..]
Dan zou 't mogelijk gemaakt moeten worden dat je voor zo'n topic een uitzondering aan kan vragen.
Dat lijkt me een prima oplossing, beter dan dat het standaard mogelijk wordt.
Ander punt: als ik op een quote-knop klik en kies voor koppeling openen in een nieuw tablad opent hij gewoon een nieuw tabblad met de hele pagina van het topic. Kan dat gefikst worden zodat je in een nieuwe pagina een tekstveld krijgt met de quote?
Nog een punt: kunnen er paginanummers komen als je op 'meer' klikt van nieuwe topics, actieve topics en favorieten? Dat navigeert een stuk prettiger. Wel een zeer groot pluspunt trouwens dat de m.i. standaardfunctionaliteit van meer dan 20 favorieten kunnen zien erin zit!
.
Herecomesthesun schreef op 09-07-2021 om 10:10:
Ik zie dat je iemand kunt "loopen" door op de nickname te klikken en dan alle posts/reacties ziet, ook al ben je niet aangemeld of geregistreerd. Is hier nog iets aan te doen i.v.m. privacy?
Oeh, dat moet echt alleen beschikbaar zijn als je ingelogd bent vind ik!
GrippingKouprey73
09-07-2021 om 18:09
S-Groot schreef op 09-07-2021 om 18:01:
[..]
Dat lijkt me een prima oplossing, beter dan dat het standaard mogelijk wordt.
Ander punt: als ik op een quote-knop klik en kies voor koppeling openen in een nieuw tablad opent hij gewoon een nieuw tabblad met de hele pagina van het topic. Kan dat gefikst worden zodat je in een nieuwe pagina een tekstveld krijgt met de quote?
Nog een punt: kunnen er paginanummers komen als je op 'meer' klikt van nieuwe topics, actieve topics en favorieten? Dat navigeert een stuk prettiger. Wel een zeer groot pluspunt trouwens dat de m.i. standaardfunctionaliteit van meer dan 20 favorieten kunnen zien erin zit!
.
[..]
Oeh, dat moet echt alleen beschikbaar zijn als je ingelogd bent vind ik!
Dat kun je uitzetten als je in je profiel "profiel afschermen" aan vinkt. En ja, dan zijn je berichten gewoon nog leesbaar, maar je kunt niet geloopt worden.
S-Groot
09-07-2021 om 18:15
Heremetijd schreef op 09-07-2021 om 18:09:
[..]
Dat kun je uitzetten als je in je profiel "profiel afschermen" aan vinkt. En ja, dan zijn je berichten gewoon nog leesbaar, maar je kunt niet geloopt worden.
![]()
Snap ik, maar zo'n functionaliteit 'hoort' echt niet beschikbaar te zijn voor mensen die niet ingelogd zijn. Ik ken geen forum waar het zo geregeld is dat 'publiek' überhaupt profielen kan bekijken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.