Over het forum
YolandaOudersnl
08-07-2021 om 13:49
Wat mist er nog op het forum?
Update 3 augustus
Na alle vele suggesties, feedback en het melden van bugs, gaan we weer verder met Viafora verbeteren. We kunnen simpelweg niet aan alle verzoeken voldoen maar toevoegingen die jullie gebruikerservaring verbeteren, vinden we belangrijk.
Op de planning de aankomende weken staan de volgende wijzigingen/toevoegingen. We zullen ze stuk voor stuk uitrollen, maar houd er rekening mee dat het ook voor ons zomervakantie is 
Profielfoto's bij aliassen
Meerdere opties kunnen aanvinken bij peiling/poll- Eerste zin beginnen met een hoofdletter
- Aantal forum topics op voorpagina (favoriet/gereageerd/eigen topics) instelbaar
Bij een lange OP, de OP uitklapbaar maken(vanaf pagina 2)Knoppen voorpagina op (kleine) mobielschermen plaatsing verbeteren
Wat we ook nog gaan toevoegen maar wat later op de planning staat:
Een maand abonnement waardoor je advertentievrij kunt forummen
Update 3 augustus: alle berichten langsgegaan en genoemde punten genoteerd (ook die waarschijnlijk of zeker niet geïmplementeerd worden):
Waarschijnlijk wel, moet nader bekeken en ingepland worden
- Gemakkelijk wisselen van rubriek
Aanpassen aantal posts op 1 paginaNavigeren naar paginanummer binnen topic- Alle berichten van gebruiker binnen huidige topic bekijken
- Melding (subtiel/niet in de weg zittend) van nieuwe berichten terwijl je een reactie typt
- Quote kunnen openen in nieuw tabblad (voor nu kan je al wel op de datum onder de gebruikersnaam openen in een nieuw tabblad)
Automatische melding/waarschuwing (bij reactieveld) als topic wat langer inactief is- Zoekfunctie herzien (beide in resultaten & opmaak)
Rapporteren van privéberichten- Rubrieknaam (& mogelijk gebruikersnaam) aanklikbaar in topiclijstjes voorpagina
- Teksteditor onder handen nemen / vervangen met alternatief
- Gebruikers kunnen noemen/taggen/mention (dmv @)
- Bericht/melding als je gequote en/of genoemd (dmv @) bent
- Dark / donkere modus
Lange termijn / misschien / misschien niet
Geheel kunnen negeren van specifieke topics op forum (ook uit rubrieken/actief/nieuw)- Berichten zonder automatische opmaak schrijven
Zal niet geïmplementeerd worden
- Foto's kunnen uploaden bij reacties (i.p.v. alleen als linkje)
- Kleurstelling/accenten forum herzien
- Meest recent gelikete bericht(en) inzien
- Lijst gebruikers met totaal aantal likes
- Kunnen zien wie je berichten geliket heeft
- Dislike knop
- Motto / onderschriften
- Kunnen zien of gebruiker online is
- Zichtbaar aantal gebruikers/bezoekers online
- Automatisch sluiten van topics als er 6 maanden geen activiteit in is geweest.
- Onbeperkt / altijd eigen berichten kunnen bewerken
- Ban topic
Daarnaast zou ik jullie willen vragen om, voordat je een bericht plaatst, te lezen of jouw punt al eerder is benoemd. We waarderen jullie enthousiasme maar het is lastig om het overzicht te behouden met veel dezelfde suggesties.
Jesse_1
09-07-2021 om 12:50
Oh, ik had inderdaad niet door dat dit op beide was geplaatst/gebruikt (eh... samen dus). Dan wordt het helemaal verwarrend.
Ik wist ook niet dat het de bedoeling was om beide fora exact hetzelfde in te richten, in tegendeel zelfs, ik dacht dat viafora dezelfde manier/opzet/functies zou krijgen als het viva forum. Niet dat ouders.nl daar opeens op moet gaan lijken.
No offense naar de vivaforum/viafora gebruikers toe hoor.
Cat-Tea
09-07-2021 om 13:16
Jesse_1 schreef op 09-07-2021 om 12:50:
Oh, ik had inderdaad niet door dat dit op beide was geplaatst/gebruikt (eh... samen dus). Dan wordt het helemaal verwarrend.
Ik wist ook niet dat het de bedoeling was om beide fora exact hetzelfde in te richten, in tegendeel zelfs, ik dacht dat viafora dezelfde manier/opzet/functies zou krijgen als het viva forum. Niet dat ouders.nl daar opeens op moet gaan lijken.
No offense naar de vivaforum/viafora gebruikers toe hoor.
Komt vast allemaal goed. Wij (oud-viva-gedienden) moeten ook even wennen. En jullie vast ook, aangezien er zo'n 2000 actieve forummers op viva rondstruinen.
Ik denk dat we over een maandje of twee wel gewend zijn aan elkaar en aan het vernieuwde forum. Viva veranderde regelmatig en daar was altijd gedoe over (lees: gemopper, gezeur en 'eerst was het beter'). Maar als je er ineens, laten we zeggen een kwart van de forummers, een paar honderd gebruikers extra bij krijgt, dan is het ook wel logisch dat er wat dingetjes aangepast moeten worden.
En; wij zijn strontverwend!! Na een jaartje of 20 hebben we zoveel vernieuwingen gezien dat we nogal wat eisen suggesties hebben 
FixedLyrebird78
09-07-2021 om 13:50
Veranderingen geven meestal wel wat weerstand, maar uiteindelijk went men er vaak wel aan, zeker als dit inhoudt dat er betere functies voor zijn teruggekomen.
Glamourlama
09-07-2021 om 13:56
Knuddestudder schreef op 09-07-2021 om 12:14:
[..]
Het nadeel is dat je dan van dat kleffe sociaal gewenste gedoe kunt krijgen dat binnen "groepjes" oeverloos geliked wordt. Juist het anonieme maakt dat het oprechter is.
Van wie hoef ik niet per sé te weten maar voor welke post dat lijkt me wel handig!
Sammy70
09-07-2021 om 14:00
Cat-Tea schreef op 09-07-2021 om 13:16:
[..]
Komt vast allemaal goed. Wij (oud-viva-gedienden) moeten ook even wennen. En jullie vast ook, aangezien er zo'n 2000 actieve forummers op viva rondstruinen.
Ik denk dat we over een maandje of twee wel gewend zijn aan elkaar en aan het vernieuwde forum. Viva veranderde regelmatig en daar was altijd gedoe over (lees: gemopper, gezeur en 'eerst was het beter'). Maar als je er ineens, laten we zeggen een kwart van de forummers, een paar honderd gebruikers extra bij krijgt, dan is het ook wel logisch dat er wat dingetjes aangepast moeten worden.
En; wij zijn strontverwend!! Na een jaartje of 20 hebben we zoveel vernieuwingen gezien dat we nogal wateisensuggesties hebben
Ouders gaat al 25 jaar mee met dito veranderingen 😀
Sophia_!
09-07-2021 om 14:10
Rondstruiner schreef op 09-07-2021 om 12:31:
Volgens mij is "over het forum" een van de pijlers die op beide fora overlapt. Misschien is het een idee om die twee toch gescheiden te houden als mensen van OO dat heel vervelend vinden.
ik vind het ook verwarrend. Ik schrijf op Viafora en dan zie je opeens vragen vanaf OO. De 2 gescheiden houden lijkt me beter idd. Daar willen ze misschien ook wel heel andere dingen dan hier, aan de reacties her en der te lezen wel.
letterkoekje
09-07-2021 om 14:15
Knuddestudder schreef op 09-07-2021 om 12:14:
[..]
Het nadeel is dat je dan van dat kleffe sociaal gewenste gedoe kunt krijgen dat binnen "groepjes" oeverloos geliked wordt. Juist het anonieme maakt dat het oprechter is.
overschot van gelijk! (was ik nadien ook aan het denken).
Dus ik stel mijn post een beetje bij: zien VOOR welke inzendingen (en dus niet VAN WIE) je een like krijgt: kunnen jullie het daar mee eens zijn?
Sophia_!
09-07-2021 om 14:21
U2fan schreef op 09-07-2021 om 13:50:
Veranderingen geven meestal wel wat weerstand, maar uiteindelijk went men er vaak wel aan, zeker als dit inhoudt dat er betere functies voor zijn teruggekomen.
![]()
Kun je dan even zeggen wat er nou precies gezamenlijk is? Zijn dat de pijlers Kinderen en Over het forum?
Ik snap er niks meer van
safari
09-07-2021 om 14:24
Sophia_! schreef op 09-07-2021 om 14:10:
[..]
ik vind het ook verwarrend. Ik schrijf op Viafora en dan zie je opeens vragen vanaf OO. De 2 gescheiden houden lijkt me beter idd. Daar willen ze misschien ook wel heel andere dingen dan hier, aan de reacties her en der te lezen wel.
al klonk het oorspronkelijk niet onlogisch om bep. kids-topics te delen, begin ik het ook verwarrend te vinden.
bv ik schreef ergens: "hier is de wens om pijlers uit te kunnen zetten al neergelegd".
ik bedoelde met 'hier': het forum waar ik op schreef, Viafora, maar bij OO is dat bericht ook te lezen. alsof 'hier' op OudersOnline was.
best onduidelijk (óok hoe ik t probeer uit te leggen
). miss toch maar loskoppelen..
Vf_Watervrouw
09-07-2021 om 14:27
- Geen wereldprobleem, maar ik was gewend aan de optie om quote te openen in een nieuw tabblad, dan verder te lezen en vervolgens wel of niet nog op de quote te reageren. Hier kom ik met nieuw tabblad blijkbaar alleen op achteraan in het topic terecht en staat er geen informatie in het veld "Reageer op dit bericht"
Mosterd zijn hield ik niet van, maar zal het wel overleven als ik dat hier vaker ben bij gebrek aan deze luxe-optie 
- Kunnen zien wat er geliked is is ook wel leuk. Beetje fb/twitter/..-gevoel op een forum.
- Ik snap beide argumenten voor wel/niet een bericht kunnen wijzigen, wacht idd gewoon af hoe vermoeiend beheer het vindt als gebruikers dat niet zelf kunnen (na dat halve uurtje)

Sophia_!
09-07-2021 om 14:28
safari schreef op 09-07-2021 om 14:24:
[..]
al klonk het oorspronkelijk niet onlogisch om bep. kids-topics te delen, begin ik het ook verwarrend te vinden.
bv ik schreef ergens: "hier is de wens om pijlers uit te kunnen zetten al neergelegd".
ik bedoelde met 'hier': het forum waar ik op schreef, Viafora, maar bij OO is dat bericht ook te lezen. alsof 'hier' op OudersOnline was.best onduidelijk (óok hoe ik t probeer uit te leggen
). miss toch maar loskoppelen..
ja precies. Ik krijg er een soort kortsluiting in mijn hoofd van, maar ik begrijp wél wat jij nu bedoelt😁
Suuus
09-07-2021 om 14:38
Djessy schreef op 08-07-2021 om 15:20:
Misschien al genoemd, maar ik lees graag omgekeerd. Dus laatste reactie in een topic bovenaan 😊
yes deze!! Dat vind ik ook veel handiger.
safari
09-07-2021 om 14:46
Djessy schreef op 08-07-2021 om 15:20:
Misschien al genoemd, maar ik lees graag omgekeerd. Dus laatste reactie in een topic bovenaan 😊
oh echt! voor mijn ocd voelt dat juist heel 'onjuist'.. het antwoord al lezen voordat je de vraag weet.
zo zie je maar weer, iedereen is anders! zou top zijn als je dat zelf in kan stellen, iedereen gelukkig 🤩
Jesse_1
09-07-2021 om 14:52
Het voelt voor mij een beetje, en dan omschrijf ik het niet helemaal goed hoor, maar of ik ergens werk, een leuk bedrijfje 20 werknemers en de directie maakt bekend: we nemen een bedrijf over van 40 werknemers (maar dat blijft een apart filiaal hoor).
Een aantal dagen later kom je op je werk en je bureau staat ineens in een kantoortuin met allemaal andere mensen. Die allemaal (als groep) hun kantoorgewoontes meenemen. Jij startte altijd om 8.00, dus dat mag je blijven doen, maar de nieuwe medewerkers starten om 8.30. Dus de koffiepauze wordt ook een half uurtje later. En oh ja, de koffie, die is niet te drinken, dat moet een ander merk worden. Iemand neemt zijn hond mee, dat mocht eerder ook altijd, dus waarom niet? De muren moeten een andere kleur, want blauw straalt saaiheid uit.
Maar jij mag nog steeds aan jezelfde bureau je eigen werk doen hoor, en zet maar een koptelefoon op als je last hebt van het geluid van anderen.
Begrijp me goed; ik neem het de nieuwe mensen absoluut niet kwalijk of zo
. Maar het voelt wel als een tsunami. Dat het de afgelopen periode wat drukker en chaotischer was, weet ik aan de overgang en dat viafora nog niet live was, maar nu zie ik in mijn recente topics overzicht nog steeds een heleboel dingen waar ik niets mee heb. Ik ben dus op zoek naar 'mijn' werk.
En natuurlijk verandert er in de loop van de tijd vanalles aan een forum (het is nog geen half jaar geleden dat dit forum drastisch verandert is), maar dit is wel heel veel in een keer. Ook dit topic met wensen dat heeft al weet ik niet hoeveel reacties. Het is voor mij gewoon teveel, voor mij is dit forum leuk voor erbij, geen dagtaak
.
Maar goed, misschien went het, misschien verandert er nog wat, of misschien moet ik besluiten dat dit voor mij dan het eindpunt is van ouders.nl.
Jesse_1
09-07-2021 om 14:54
Oh, er worden automatisch smiley's geplaatst zie ik. Kan ik dat ook uit zetten? Als ik een smiley wil, dan zoek ik een emoji uit. Ik wil gewoon ; ) typen zonder gezichtje.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.