Over het forum Over het forum

Over het forum

Viva: Lees hier alles wat je wil weten over Viafora

Nog maar een paar dagen…. en dan lanceren we Viafora! We hebben de vragen die we voorbij zagen komen op een rijtje gezet om ze in 1x voor iedereen te kunnen beantwoorden. Here we go:

Wat is Viafora?
Viafora is een nieuw forum, gebouwd door het team achter Ouders.nl. Het forum is opgezet voor oud-Viva leden maar iedereen is welkom. Door het opzetten van Viafora, willen we de Viva-community in leven houden en ook degene aanspreken die geen kinderen hebben. We willen een forum creëren waar iedereen zich prettig voelt. Het Viafora forum is voor een gedeelte gekoppeld aan Ouders.nl: de onderwerpen in de rubrieken ouderschap/kinderen komen op beide websites terug. Zo zorgen we voor verbinding tussen beide fora om elkaar te versterken.

Wanneer wordt Viafora gelanceerd?
De afgelopen 4 dagen is Viafora uitgebreid getest door, veelal, Viva-leden. Tips en feedback die we ontvingen hebben we verwerkt en zo hebben we mede dankzij het testpanel ervoor kunnen zorgen dat we het nieuwe forum van Viafora aanstaande donderdag, 8 juli, kunnen lanceren.

Wie zit er achter Ouders.nl?
Ouders.nl bestaat al 25 jaar en is daarmee een van de eerste websites in Nederland met een community. De oprichters hebben de website in 2018 overgedragen aan de nieuwe eigenaar: Yolanda Roosenstein. Met een bevlogen team bouwen we dagelijks aan het platform en proberen we op deze manier een positieve bijdrage te leveren aan het leven van ouders. De community speelt een grote rol bij onze bezoekers, voor inspiratie, tips en herkenning. Op deze pagina lees je meer over de mensen achter de website: https://www.ouders.nl/over-ons

Hoe weten we zeker dat Viafora niet ook verdwijnt als over een paar jaar blijkt dat het forum niet winstgevend is?
Viafora is eigenlijk een kopie van het forum van Ouders.nl, maar dan met een eigen domeinnaam. Viafora is op dezelfde manier gebouwd als Ouders.nl en beide draaien op dezelfde servers. Hierdoor zijn de kosten voor Viafora een stuk lager. Als Viafora enorm groeit en we daardoor onze capaciteit moeten uitbreiden, kunnen we dit financieren uit de advertentie-inkomsten die we ontvangen door de groeiende bezoekersaantallen.

Wie beheert Viafora?
Het beheer van Viafora verloopt in 3 lagen: rubriek moderators, hoofdmoderators en beheerders.

Een rubriek kan 1 of meerdere moderators hebben, genaamd rubriek moderators, dit zijn mede-leden van Viafora die vaak ook actief deelnemen in ‘hun’ rubriek. Deze rubriek moderators hebben geen enkele toegang tot persoonlijke gegevens, zij zien in de profielen van gebruikers hetzelfde als reguliere leden, behalve dat ze andermans berichten kunnen bewerken en verwijderen.

Daarnaast zijn er twee hoofdmoderators die het gehele forum overzien en waar nodig de rubriek moderators kunnen helpen en bijsturen. Deze moderators hebben in tegenstelling tot de rubrieks moderators wel toegang tot persoonlijke gegevens, namelijk het IP adres van de gebruiker en ook de accountnaam (indien er een bericht onder alias geplaatst is).

De hoofdmoderators modereren momenteel samen onder de naam Forumbeheer maar zullen binnenkort herkenbaar worden met hun eigen nicks Heidi_Forumbeheer & Esther_Forumbeheer. Beide beheerders zijn al ruim 15 jaar werkzaam als moderator voor Ouders.nl en vanaf nu ook voor Viafora.

Daarboven staan de beheerders, zij beheren de gehele website en hebben ook inzage in alle persoonsgegevens. Deze beheerders nemen over het algemeen niet of weinig actief deel aan de gesprekken op het forum. De beheerders van Viafora zijn YolandaOudersnl en AlexOudersnl.

Mochten er nog meer vragen zijn, horen we dit natuurlijk graag. (Probeer het bondig te houden zodat wij daar makkelijk op kunnen reageren, zonder dat dit leidt tot onderlinge discussies. Zo behouden we het overzicht.)


Misschien ook wat meer informatie over jullie beleid inzake het modereren opnemen in de OP?

Ik stelde eerder in het moderator-topic bijv al een vraag over het modereren in een topic waarin de mod zelf actief mee discussieert. Ook las ik iets over de mod die mag modereren naar eigen inzicht.

Ik voorzie daar obv ervaringen op andere fora wel problemen mee, dus ben benieuwd hoe jullie het voor je zien als er veel vivaforummers overkomen in augustus en het een stuk drukker wordt.

Op Ouders.nl is geen minimumleeftijd toch bijvoorbeeld dat je 18 jaar of ouder moet zijn? Komt dat wel op Viafora?

Gaan op ViaFora dezelfde regels gelden als op ouders?

YolandaOudersnl schreef op 05-07-2021 om 21:27:

Hoe weten we zeker dat Viafora niet ook verdwijnt als over een paar jaar blijkt dat het forum niet winstgevend is?
Viafora is eigenlijk een kopie van het forum van Ouders.nl, maar dan met een eigen domeinnaam. Viafora is op dezelfde manier gebouwd als Ouders.nl en beide draaien op dezelfde servers. Hierdoor zijn de kosten voor Viafora een stuk lager. Als Viafora enorm groeit en we daardoor onze capaciteit moeten uitbreiden, kunnen we dit financieren uit de advertentie-inkomsten die we ontvangen door de groeiende bezoekersaantallen.


Ik heb deze vraag al eerder gesteld en kreeg geen antwoord. In dit stukje tekst lees ik ook geen antwoord op de vraag. De vraag is namelijk niet wat jullie gaan doen als het forum succesvol is.

Ik begrijp dat de kosten lager uitvallen, omdat je van een bestaand forum uitgaat. Aan de andere kant is het onderhouden van een tweede forum natuurlijk niet gratis. Ik neem aan dat je wel serveraanpassingen moet doen, je hebt meer mankracht nodig en wat er verder ook maar nodig is om een forum draaiend te houden.

Wat gebeurt er als de kosten toch hoger uitvallen? En dan ga ik niet van de ideale situatie uit. In hoeverre moet het forum winst maken?

Rondstruiner schreef op 05-07-2021 om 22:21:

Ik stelde eerder in het moderator-topic bijv al een vraag over het modereren in een topic waarin de mod zelf actief mee discussieert. Ook las ik iets over de mod die mag modereren naar eigen inzicht.

Er komt een pakket huisregels waar deelnemers van het forum zich aan moeten houden en er komt ook een moderatiebeleid hoe moderators die regels moeten toepassen. Er is altijd ruimte voor modereren naar eigen inzicht, in de ene rubriek of zelfs topic is het passender om regels strenger toe te passen dan andere rubrieken / topics. De hoofdmoderators en beheerders overzien de rubriek moderators en zien er zo op toe dat de regels & het moderatiebeleid eerlijk en voldoende worden toegepast.

kopjechino schreef op 05-07-2021 om 22:23:

Op Ouders.nl is geen minimumleeftijd toch bijvoorbeeld dat je 18 jaar of ouder moet zijn? Komt dat wel op Viafora?

Op dit moment is dit inderdaad niet expliciet vermeld, er wordt alleen aangegeven dat het forum bedoeld is voor ouders. Met de komst van Viafora zullen we dit concreter verwoorden in dezelfde lijn als Viva doet: forumdeelnemers moeten minimaal 16 jaar zijn of toestemming van een ouder / voogd hebben. Berichten die van een minderjarige zijn of eigenlijk geen plek hebben op Viafora zullen per geval beoordeeld worden of die kunnen blijven staan.

Lollypopje schreef op 06-07-2021 om 10:28:

Gaan op ViaFora dezelfde regels gelden als op ouders?

Ja, dit zullen we gelijk trekken, maar dit zullen niet de huidige huisregels zijn, deze zullen we herzien en anders verwoorden. De nieuwe regels zullen geen gevolgen hebben voor het discussiëren op Ouders.nl zoals jullie gewend zijn.

Quasidomo schreef op 06-07-2021 om 11:40:

[..]

Ik begrijp dat de kosten lager uitvallen, omdat je van een bestaand forum uitgaat. Aan de andere kant is het onderhouden van een tweede forum natuurlijk niet gratis. Ik neem aan dat je wel serveraanpassingen moet doen, je hebt meer mankracht nodig en wat er verder ook maar nodig is om een forum draaiend te houden.

Wat gebeurt er als de kosten toch hoger uitvallen? En dan ga ik niet van de ideale situatie uit. In hoeverre moet het forum winst maken?

Door onze jarenlange ervaring op Ouders.nl weten we precies hoeveel er binnenkomt bij het aantal bezoekers en welke kosten we hiermee moeten dekken. We werken met een klein team aan Ouders.nl (en dus ook Viafora) waardoor we aanzienlijk lagere kosten hebben dan een organisatie als Viva.

Daarnaast willen we in de nabije toekomst gaan werken met abonnementen voor een paar euro per maand om de kosten te dekken én minder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten.

AlexOudersnl schreef op 06-07-2021 om 13:10:

[..]


Door onze jarenlange ervaring op Ouders.nl weten we precies hoeveel er binnenkomt bij het aantal bezoekers en welke kosten we hiermee moeten dekken. We werken met een klein team aan Ouders.nl (en dus ook Viafora) waardoor we aanzienlijk lagere kosten hebben dan een organisatie als Viva.

Daarnaast willen we in de nabije toekomst gaan werken met abonnementen voor een paar euro per maand om de kosten te dekken én minder afhankelijk te zijn van advertentie-inkomsten.

Dank je. Dat is waarschijnlijk een goed idee.

Sammy70

Sammy70

06-07-2021 om 13:42

Quasidomo schreef op 06-07-2021 om 11:40:

[..]

Ik heb deze vraag al eerder gesteld en kreeg geen antwoord. In dit stukje tekst lees ik ook geen antwoord op de vraag. De vraag is namelijk niet wat jullie gaan doen als het forum succesvol is.

Ik begrijp dat de kosten lager uitvallen, omdat je van een bestaand forum uitgaat. Aan de andere kant is het onderhouden van een tweede forum natuurlijk niet gratis. Ik neem aan dat je wel serveraanpassingen moet doen, je hebt meer mankracht nodig en wat er verder ook maar nodig is om een forum draaiend te houden.

Wat gebeurt er als de kosten toch hoger uitvallen? En dan ga ik niet van de ideale situatie uit. In hoeverre moet het forum winst maken?

Vivaforum verdween toch omdat het blad verdwijnt? 

Bedankt voor het antwoorden van mijn vraag

Sammy70 schreef op 06-07-2021 om 13:42:

[..]

Vivaforum verdween toch omdat het blad verdwijnt?

Ja, het blad en de website waar je redelijk wat content kan vinden.  Het forum is een onderdeel van de website. Wat heeft dat met mijn vraag te maken?

Sammy70

Sammy70

07-07-2021 om 11:23

Quasidomo schreef op 06-07-2021 om 21:24:

[..]

Ja, het blad en de website waar je redelijk wat content kan vinden. Het forum is een onderdeel van de website. Wat heeft dat met mijn vraag te maken?

Ik bedoelde dat dat een oorzaak is die bij Ouders/Viafora nooit een oorzaak kan zijn. 

Niet om het een of ander hoor...

Maar de hoofdmoderators hebben dus als nick "[naam]_Forumbeheer". Maar, zij zijn niet de beheerders. Ze worden aangestuurd door beheerders, maar díe heten dan juist weer niet beheerder.

Zou het niet handig zijn om dat even aan te passen?

Enne.... hoe laat is de lancering?

Ook maar even een account aangemaakt. Ik ben erg benieuwd naar Viafora!

Het ziet er mooi uit, wel erg strenge huisregels! 

Is er ook een mogelijkheid om pijlers te laten blokkeren zoals bij viva?

YolandaOudersnl

YolandaOudersnl

08-07-2021 om 12:19 Topicstarter

Ennnnn we zijn live! Kijk gauw op Viafora.nl  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.