Over het forum Over het forum

Over het forum

Aanpassing huisregels m.b.t. persoonlijke berichten

Hi allen,

Dit is een mededeling dat we een segment hebben toegevoegd aan onze huisregels, betreffende de persoonlijke berichten.

Tot vandaag hadden wij (het forumbeheer) geen inzage in persoonlijke berichten behalve als wij expliciete toestemming kregen of als een persoonlijk gesprek gerapporteerd werd.

Vanaf vandaag hebben wij (het beheer, niet de moderators) inzage in persoonlijke berichten als er een vermoeden bestaat dat de huisregels (zie punt 5) overtreden worden. Lees dit segment even goed, dit betekent dus niet dat wij lukraak berichten zullen lezen. Deze nieuwe regels zijn ook alleen van toepassing op berichten die vanaf dit moment gestuurd worden.

Aanleiding hiervoor zijn een paar zaken die helaas al een maand of 2 spelen, dit is deels waarvoor we recent ook een aantal leden een ban hebben gegeven. Ter verduidelijking, niet alle leden die recent een ban hebben ontvangen is dit van toepassing op.

Er is al langer een sterk vermoeden bij ons dat een aantal forummers niet het beste voor hebben met Viafora, dat zij onderling een negatieve sfeer in stand houden en dat zij zelfs andere leden benaderen en hen tegen ons opstoken of juist lastig vallen. We konden hier lange tijd niks mee omdat we niet het ‘harde bewijs’ hadden wat nodig was, maar weten nu inmiddels genoeg dat we deze (eerste) stappen konden nemen. Om ervoor te zorgen dat we bij andere misstanden via onder andere persoonlijke berichten eerder kunnen ingrijpen hebben we nu ook deze voorwaarden / regels toegevoegd.


naar dat dit nodig is

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

24-11-2021 om 13:23

Wat naar dat dit moest en wat goed dat jullie dit hebben gedaan.

Ik heb nog een andere vraag, met excuses voor mijn luiheid, want het staat vast ergens. Is troll hinten toegestaan en wat is daarvoor de beste manier / waar is daarvoor de beste plek?

letterlijk

letterlijk

Moderator

24-11-2021 om 13:29

niet_rechts schreef op 24-11-2021 om 13:23:



Ik heb nog een andere vraag, met excuses voor mijn luiheid, want het staat vast ergens. Is troll hinten toegestaan en wat is daarvoor de beste manier / waar is daarvoor de beste plek?

Het uitroepteken 😉

MindlessCamel53

MindlessCamel53

24-11-2021 om 13:54

Wat naar dat dit nodig is. En wat fijn dat jullie je zo inzetten om het forum een fijne plek te laten zijn voor zoveel mogelijk mensen! 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-11-2021 om 14:01

Jemig. Wat een trieste figuren lopen er rond. Jammer dat dit nodig is. Ik hoop dat dit jullie helpt om het hier een fijn forum te houden. Petje af voor jou, Alex, en alle anderen die het beheer en moderatie doen!

ScarceKudu74

ScarceKudu74

24-11-2021 om 14:23

Goh, je hoeft niet trots op jezelf te zijn als je je zo gedraagt  

Ik vind dit nou net een relaxt, gezellig forum, dus ik begreep het gekat op de moderators al niet.  Ik hoop dat dit helpt om het gezellig te houden! 

Vervelend dat het nodig is, maar hopelijk blijft het gezellig hier.

Herfstappeltaart schreef op 24-11-2021 om 15:26:

Vervelend dat het nodig is, maar hopelijk blijft het gezellig hier.

Wij zijn er, dus dat komt vast goed

Oh, dit leest echt heel naar voor jullie
(En vervelend kinderachtig)

Succes met het oplossen en hopelijk is dit snel achter de rug voor jullie! 

Jammer dat het nodig is. Mag ik daar een vraag over stellen? Toen ik (en de meeste anderen hier natuurlijk) lid werd, waren de huisregels dus anders, begrijp ik? Hoeven we dan niet een soort van akkoordverklaring te geven, dat we ermee instemmen? 

Niet dat het voor mij persoonlijk wat uitmaakt, want ik heb geen privéberichten (wie wil de eerste zijn?). Maar kan me indenken dat wanneer je persoonlijke gegevens hebt gedeeld (ik noem maar wat: je Facebookpagina), je daar nu spijt van kunt hebben. En dat niet had gedeeld als je wist dat er mee gelezen werd. 

PetitePeetje schreef op 24-11-2021 om 16:39:

Jammer dat het nodig is. Mag ik daar een vraag over stellen? Toen ik (en de meeste anderen hier natuurlijk) lid werd, waren de huisregels dus anders, begrijp ik? Hoeven we dan niet een soort van akkoordverklaring te geven, dat we ermee instemmen?

Niet dat het voor mij persoonlijk wat uitmaakt, want ik heb geen privéberichten (wie wil de eerste zijn?). Maar kan me indenken dat wanneer je persoonlijke gegevens hebt gedeeld (ik noem maar wat: je Facebookpagina), je daar nu spijt van kunt hebben. En dat niet had gedeeld als je wist dat er mee gelezen werd.

Hoe naief zijn forummers anno nu? Al sinds forums bestaan kunnen admins meelezen (als ze dat willen) Het is dus altijd zaak nooit je persoonsgegevens via PB te delen, maar enkel je nickname-mailadres mocht je buitenforums contact met iemand willen. 

De P uit PB is dus eigenlijk een foute benaming, want het is niet privé. 

redbulletje schreef op 24-11-2021 om 16:43:

[..]

Hoe naief zijn forummers anno nu? Al sinds forums bestaan kunnen admins meelezen (als ze dat willen) Het is dus altijd zaak nooit je persoonsgegevens via PB te delen, maar enkel je nickname-mailadres mocht je buitenforums contact met iemand willen.

De P uit PB is dus eigenlijk een foute benaming, want het is niet privé.

Dan ben ik naïef denk ik...   

Maar is die P dus niet terecht inderdaad. 

AlexOudersnl

AlexOudersnl

24-11-2021 om 17:21 Topicstarter

PetitePeetje schreef op 24-11-2021 om 16:39:

Mag ik daar een vraag over stellen? Toen ik (en de meeste anderen hier natuurlijk) lid werd, waren de huisregels dus anders, begrijp ik? Hoeven we dan niet een soort van akkoordverklaring te geven, dat we ermee instemmen?

Er is nu een stuk tekst bijgekomen ja, vandaar deze mededeling. Maar deze nieuwe regels (of eigenlijk beleid) tellen dus alleen voor privéberichten (privé in de zin dat het niet vrij openbaar inzichtelijk is, zoals redbulletje aangeeft) die vanaf vandaag verzonden worden. Dus door nu alsnog een privébericht te sturen ga je in onze ogen akkoord met de nieuwe regels. Ik zal binnenkort wel een extra melding/zin plaatsen in de inbox wat het een en ander duidelijk maakt. Al zie ik nu dat we het elders op de site het al "persoonlijke berichten" noemen en geen privéberichten, ik denk dat we dat qua communicatie ook moeten rechttrekken.


redbulletje schreef op 24-11-2021 om 16:43:

[..]

Al sinds forums bestaan kunnen admins meelezen (als ze dat willen) Het is dus altijd zaak nooit je persoonsgegevens via PB te delen, maar enkel je nickname-mailadres mocht je buitenforums contact met iemand willen.

Wat je zegt is feitelijk waar, wij konden altijd al bij alle gegevens, maar willen ons ook aan de privacywetgeving houden, al is het wel een grijs gebied met betrekking tot persoonlijke berichten. Daarom houden wij ons aan onze eigen regels en zijn we liever transparant in zulke zaken

Sowieso is het advies om voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke gegevens (via PBs maar ook via andere kanalen) altijd goed.

LawfulLark45

LawfulLark45

24-11-2021 om 18:08

Nou doe mij maar op anoniem. Ik heb er geen zin in dat mijn (toekomstige) PB's worden gelezen louter en alleen vanuit een vermoeden dat ik niet Het Beste voor heb met Het Forum. Komt een beetje oostblokkerig over allemaal, niet mijn ding.

AlexOudersnl schreef op 24-11-2021 om 17:21:

[..]

Er is nu een stuk tekst bijgekomen ja, vandaar deze mededeling. Maar deze nieuwe regels (of eigenlijk beleid) tellen dus alleen voor privéberichten (privé in de zin dat het niet vrij openbaar inzichtelijk is, zoals redbulletje aangeeft) die vanaf vandaag verzonden worden. Dus door nu alsnog een privébericht te sturen ga je in onze ogen akkoord met de nieuwe regels. Ik zal binnenkort wel een extra melding/zin plaatsen in de inbox wat het een en ander duidelijk maakt. Al zie ik nu dat we het elders op de site het al "persoonlijke berichten" noemen en geen privéberichten, ik denk dat we dat qua communicatie ook moeten rechttrekken.


[..]

Wat je zegt is feitelijk waar, wij konden altijd al bij alle gegevens, maar willen ons ook aan de privacywetgeving houden, al is het wel een grijs gebied met betrekking tot persoonlijke berichten. Daarom houden wij ons aan onze eigen regels en zijn we liever transparant in zulke zaken

Sowieso is het advies om voorzichtig te zijn met het delen van persoonlijke gegevens (via PBs maar ook via andere kanalen) altijd goed.

"Tot vandaag hadden wij (het forumbeheer) geen inzage in privéberichten behalve als wij expliciete toestemming kregen of als een privégesprek gerapporteerd werd."

Dank voor de uitleg. Nog een vraag als het mag. In bovenstaande quote uit jullie tekst hierboven staat dat het wel mag als een privébericht gerapporteerd wordt. Geldt in zo'n geval de privacywet níet? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.