Rosa van der Zanden
17-08-2010 om 20:33
Zwarte lijst gratis schoolboeken, dringende vraag
School van kind vraagt een verplichte borg voor de boeken en volgens VO mag dit niet. De school is op de zwarte lijst geplaatst. Ik denk dat ik er juist aan heb gedaan om geen borg te betalen en ik heb school de (aangepaste) voorbeeldbrief gestuurd. Vandaag is de website van de Zwarte Lijst Scholen geupdated en de school staat er nog steeds op.
Vandaag heb ik per mail een reactie gekregen waaronder het antwoord van de toenmalige staatssecretaris op Tweede Kamervragen waarin het innen van de borg wordt gerechtvaardigd. Ook dit antwoord klinkt heel plausibel.
Wat is nu wijsheid? Betalen, niet betalen, het er op aan laten komen? Miriam, weet jij het?
Rosa
Rosa van der Zanden
17-08-2010 om 21:27
Ik weet het niet
Ik vind het vragen van borg wel onterecht. Wanneer puber de boeken beschadigt zal ik dat uiteraard vergoeden maar ik zie geen noodzaak om zes jaar lang de borg op hun rekening te laten staan. Het schijnt zo te zijn dat borg vragen geen zuinigheid voor materiaal afdwingt dus daarvoor is het niet nodig.
Wanneer de wet de borg toestaat/verplicht stelt betaal ik het, maar nu blijkt het anders te liggen. Eerlijk gezegd word ik ook wat opstandig van de schoolrekening: op de kennismakingsdag voor de vakantie komt puber thuis met een rekening van 300 euro. Of we dat binnen een maand willen betalen. Ik vind dat daar veel zaken op staan die niet zo nodig zijn of veel te duur maar ik betaal het wel.
Voor de borg ben ik er niet uit. Ik vind het onterecht, heb de wet aan mijn kant maar wil ik het wel zo hard spelen?
Tirza G.
17-08-2010 om 22:20
Voorwaarde
Je kind moet in staat worden gesteld om onderwijs te volgen. Als daar boeken voor nodig zijn, moet school boeken verstrekken. Als de borg een vóórwaarde is voor het verkrijgen van de boeken (en dus het volgen van onderwijs) is dat het stellen van een voorwaarde aan het volgen van onderwijs. En dat mag niet. Ze mogen best weigeren om jou boeken mee te geven als jij de borg niet betaald, maar dan zullen ze moeten zorgen dat jouw kind op een andere manier aan die boeken komt. Dus misschien eentje in de klas leggen. Of kopietjes maken van het hoofdstuk wat wordt behandeld.
Ik zou het hard spelen. Een school een schóól notabene. Voorbeeldfunctie en zo.......die moeten zich toch wel mínstens aan de wet houden.
Ik wacht nog steeds op antwoord van school
Je bent al verder dan ik
Tirza
Claudia B
17-08-2010 om 22:34
Hier
Ook borg betaald voor de schoolboeken en vond het niet een probleem. Niet iedereen zal schade betalen die aan boeken is ontstaan door onjuist gebruik, dus ik kan me voorstellen dat scholen daar een borg voor vragen.
Als je inderdaad financieel dat niet kunt betalen dan zou ik me tot de school wenden.
Onze school staat trouwens (nog) niet op de zwarte lijst.
Ik ben wel benieuwd hoe het met jullie bezwaar afloopt trouwens, wat de school gaat doen.
Nasha 1st
17-08-2010 om 23:06
Principe
Ik ben op zich niet tegen de borg....maar inderdaad wel tegen de manier waarop. School van zoon gaf aan dat er een keuze was:
1. borg betalen
2. geen borg, maar dan bij eventuele schade het boek vergoeden.
Bij het bestellen bleek die keuze er ineens niet te zijn. Dat vind ik dan wel verkeerd....maar komt dat dan door school, of door Iddink, dat vraag ik me dan af....
Rosa van der Zanden
17-08-2010 om 23:19
Ik heb wel de boeken binnen
De boeken zijn keurig via Van Dijk gekomen, zonder rekening voor de boeken. Van school heb ik een gespecificeerde rekening (gymkleding, kluisje, schoolpas ed) én een bedrag voor de borg. Ik heb die rekening minus de borg betaald en een brief met verduidelijking gestuurd. Het is wel grappig dat zij met dezelfde tekst aan komen zetten als in de voorbeeldbrief van VOO, alleen een andere alinea.
Twijfel, twijfel. Ik ga maar eens slapen en laat alles bezinken.
M Lavell
18-08-2010 om 08:05
Als het goed is....
"Van school heb ik een gespecificeerde rekening (gymkleding, kluisje, schoolpas ed) én een bedrag voor de borg."
Als het goed is dan vermeldt die rekening dat het om een vrijwillige bijdrage gaat. Wordt dat niet vermeld, dan ben je er sowieso niet aan gehouden zelfs maar iets daarvan te betalen.
Jij hebt gedaan wat je moet doen en kunt het daarbij laten. Als de school meent dat jij moet betalen, dan kan de school daar een procedure voor in gang zetten. Maar als ze verstandig zijn doen ze dat niet. Een school die dat wel deed kreeg al eens ongelijk van de rechter.
Dat de school borg mag vragen betekent niet dat ouders dat moeten betalen. Bijdragen aan school zijn per definitie vrijwillig.
Groet,
Miriam Lavell
Bastet
18-08-2010 om 10:13
Het rare is.....
Voorheen betaalde ik bij van Dijk geen borg.Als er eens wat was met een boek,of er was een boek zoek,dan kreeg je een rekening.Nu moet ik via het bestelsysteem een borg betalen,anders kan ik niet bestellen.Dus je kunt dan niet principieel kiezen voor het weigeren van borgbetaling.Mijn andere zoon krijgt gewoon automatisch boeken thuis,ook via van Dijk,zonder borg,en eventueel een rekening achteraf als er iets niet klopt.Ik vraag me echt af waarom een school dan omslachtig een borg vraagt,als van Dijk het ook gewoon zo kan regelen.
Sterre42
18-08-2010 om 19:38
Bastet
Maar dan wordt je via Van Dijk gewoon verplicht om te betalen?
Ik vind dat niet kunnen, maar een keuze heb je niet omdat je anders niet kunt bestellen.
Eigenlijk te gek voor woorden.
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd of iemand weet hoe je dat kunt tackelen. Want dit is wel een vorm van chantage. Wil je bij Van Dijk geen borg betalen (in het geval van je ene zoon), dan geen boeken. Terwijl die borg dus niet mag.
Rosa van der Zanden
20-08-2010 om 08:51
Het antwoord van school (en de boeken heb ik al lang binnen)
Geachte heer en mevrouw van der Zanden
Rosazoon heeft de boeken thuis geleverd gekregen via Van Dijk Educatie.
Het Duckstadcollege huurt de boeken bij Van Dijk Educatie (voorheen RS
. Van Dijk Educatie zou hiervoor een borg innen bij de ouders.
Het Duckstadcollege heeft daarop besloten de borg zelf te innen daar de school uiteindelijk verantwoordelijk is voor het verstrekken van de gratis schoolboeken. De school geeft de leerling na betaling van een éénmalige borgsom van € 80 de benodigde leermiddelen, studieboeken, werkboeken en cd-roms gedurende de gehele opleidingsperiode, in bruikleen.
De borg is dan ook een zekerheidsstelling voor de school dat de boeken netjes worden behandeld en daadwerkelijk door de leerlingen worden ingeleverd.
U ontvangt dit bedrag na de gehele schoolperiode van uw kind terug.
Het bedrag is vastgesteld door de MR en GMR en gebaseerd op de huidige boekenpakket prijs van gemiddeld € 320.
(afschrijving over de gemiddelde levensduur van de boeken is gesteld op 4 jaar maakt € 320:4= € 80).
Het reglement met betrekking tot het gratis verstrekken van boeken is te lezen op onze site.
Aan de procedures opgesteld door de VO raad wordt voldaan.
Als bijlage zend ik u hierbij het antwoord van de toenmalige staatssecretaris op 2e kamer vragen waarin eveneens het innen van borg wordt gerechtvaardigd.
Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van bovenstaand ben uiteraard bereid deze te allen tijde te beantwoorden.
Rest mij nog Rosazoon welkom te heten en hem prettige schooltijd te wensen op het Duckstadcollege.
M Lavell
20-08-2010 om 10:34
Briefje terug
Geacht Duckstadcollege,
Hartelijk dank voor uw informatie. We missen eigenlijk nog informatie over het waarom van het instellen van borg. Er zijn ook scholen/boekleveranciers die zonder kunnen.
Voor het overige zijn wij van mening dat de afspraken en convenanten die het Duckstadcollege maakt met derden, geen invloed hebben op de verhoudingen tussen de school en ons.
Wellicht ten overloede wijzen wij u op art. 27 WVO tweede lid.
Ondertussen en vanzelfsprekend zullen wij zorgen dat Rosazoon zorgvuldig met de boeken omgaat en ze in goede orde optijd weer inlevert. Wij hebben geen borg nodig om ons aan deze basale vorm van fatsoenlijk gebruik te herinneren.
Groet,
Rosa
Rosa van der Zanden
22-08-2010 om 21:50
Miriam
Bedankt! Ik zag op de lijst van VO dat de school er af is gehaald ivm goede voornemens. Heeft de melding toch nu gehad
.
Rosa
Tirza G.
23-08-2010 om 17:05
En die van mij
Die staat er op. En meerdere Zeeuwse scholen, wat tot een flinke rel heeft geleid op de website van de provinciale krant. Tja, eigen schuld dikke bult. Ik heb overigens nog steeds geen reactie van school, wat dus betekent dat ik méé kan met boeken halen om daar ter plekke vriendelijk mijn poot stijf te gaan houden. Ik ben het toch wel zó zat. Wat zal ik verder nog eens doen? Vorig jaar heb ik al het riedeltje directie-bestuur-MR-OR afgewerkt en die waren het allemaal enorm met elkaar eens, gaven mij zonder meer het principiele gelijk maar ja ik kon toch ook vast wel begrijpen dat enzovoort en ik heb niet betaald (en toch alles ontvangen). Ik word dus gewoon afgeboekt als zeikerd, dubieuze debiteur en hoppekee, volgend schooljaar versturen we als school weer gewóón dezelfde brief. En ik wil gewoon dat er structureel dingen veranderen. Die zwarte lijst is nou eens een keer iets externs mét media-aandacht, dat zal best zeer doen. Maar ja, dat is volgende week ook weer over. Zucht. Wíl ik de wereld eens een keer verbeteren, is de wereld niet thuis.
Tirza
Temet
23-08-2010 om 21:38
Tirza
Misschien de wereld (in de vorm van de redactie van bovengenoemde krant) even bellen?
Groeten,
Temet
Nieky
24-08-2010 om 14:58
Brief van school ontvangen
Dit weekend ontving ik een brief van school als reaktie om mijn "Borg-Van Dijk" kwestie.
In ieder geval geen standaardbrief, excuses van de school, het is voor het eerst dat ze met Van Dijk zaken doen. Het komt er op neer dat ik binnenkort via Van Dijk mijn betaalde borg (2 x) teruggestort zal krijgen.
Kijken hoe lang het duurt, maar wederom ben ik heel blij met OOL. Zonder dit forum had ik echt gewoon akkoord gegaan met de borg.
Nieky