Temet
03-07-2009 om 13:40
Zwart-wit in het onderwijs: roept u eens!
In twee draadjes hierboven komt het probleem van de zwart-witscheiding in het onderwijs naar voren. Helenaleen merkt op: "Wanneer je echter een betere spreiding nastreeft zul je het aantrekkelijk moeten maken voor ouders ipv de keuzevrijheid af te nemen"
Dat ben ik met haar eens. Maar nu vraag ik mij af: hoe moet je het dan aantrekkelijk maken voor ouders, die betere spreiding?
Die betere spreiding kan er komen door 'zwarte'ouders zover te krijgen dat ze hun kinderen naar een witte school sturen, en/of (en daar gaat het vooral over in discussies) witte ouders zover krijgen dat ze hun kinderen naar een zwarte school sturen. Dat laatste lukt in de praktijk maar moeilijk (over het eerste scenario hoor je nooit iemand). Asscher doet in het interviewtje dat ik in het door mij gestarte draadje aanhaalde alsof dat probleem zal worden opgelost als er geen zwakke scholen meer zijn. Ik geloof er geen bal van. Zelfs als alle zwarte scholen onderwijskundig geweldig in elkaar steken zijn ze nog steeds zwart. En komen er nog steeds geen - of te weinig - blanke kinderen op af.
Mijn idee is: blanke ouders zijn bang dat hun kind op een zwarte school onvoldoende gestimuleerd zal worden en moet optrekken met kinderen die een te grote taalachterstand hebben, waardoor hun kind zelf ook een achterstand kan oplopen, of in elk geval onvoldoende aanbod krijgt. En daarnaast zijn er dan nog angsten voor het niet vieren van kinderverjaardagen, het niet thuisvoelen op het schoolplein, en nog zo wat van die dingen.
Dus roept u eens, forumleden, wat zou een zwarte school aantrekkelijk maken voor blanke ouders? Ideeën?
Groeten,
Temet
Millenia
03-07-2009 om 16:42
Leuke dingen
Hi hi. Ik heb een zwart kind op een witte basisschool zitten. Ik zou expres kiezen voor een zwarte school, als die school:
-Bewezen uitstekend onderwijs gaf met een zeer hoog rendement
-Geen studiedagen en andere ongein zou afwentelen op de ouders
-Geen regelingen zou hebben zoals de feodale herendienst van verplicht schoonmaken, meehelpen met a en b en dergelijke. Geen klasse-oudersysteem zou hebben.
-Niet direct om extra geld en rugzakjes zou jengelen als Jantje of Pietje een beetje lastig is. Maar daarentegen leerkrachten zou hebben die zo stevig in hun schoenen staan, dat ze ook met een niet zo gemiddelde leerling weten te werken.
-Meer met de ouders zou overleggen dan de idiote twee maal tien minuten per jaar nu.
-Zich zou concentreren op les geven en niet allerlei zaken die thuis geregeld moeten worden zoals ontbijten, dieet enz. enz. zou willen overnemen.
-Leerkrachten zou hebben die bovendien niet altijd zouden klagen, klagen, klagen maar gewoon hun werk doen.
Kortom: ik stuur mijn kind direct naar elke Belgische zwarte school die maar voorhanden is!
Kiki
03-07-2009 om 20:08
Ik denk dat het eerder aan de ouders ligt
dan aan de school. OK, we hebben het dus over Nederlandse ouders, die hun kinderen op een zwarte school moeten doen en niet andersom.
Dan denk ik het volgende, Je hoort allemaal verhalen over Nederlandse ouders die iedere keer moeten meehelpen waar allochtone ouders het laten afweten.
Het hoeft niet eens waar te zijn, dat is het beeld wat heerst
Of dat de Nederlandse ouders (lees moeders) geen contact met andere ouders krijgen op zwarte scholen, dat als ze een kinderfeestje geven er niemand komt en dat ze ook niet afbellen.
Heel zwartwit gesteld (leuke woordspeling) maak het voor de moeders gezelliger, dat vinden ze onbewust toch belangrijker als de kleur van de school en het kwaliteit van het onderwijs.
Dus:
Ouders praten op het schoolplein Nederlands
Alle allochtoonse gezinnen kunnen Nederlands spreken en verstaan en staan open voor contacten met Nederlanders
dus zwarte school zal taalcursussen aan volwassenen moeten aanbieden. Misschien een soort moeten, jouw kind op school, jij via school een cursus Nederlands.
Basale kennis van de gewoonten van de Nederlanders. Kinderfeestjes, trakteren op school, hulp geven aan de honderden verzoeken die de school je doet, de speelafspraakjes, de Nederlandse normen en waarden. Dus niet de hele dag achter de DS en niet volproppen met snoep, allochtone kindertjes moeten ook bij de Nederlandse kindertjes kunnen spelen, zodat het niet een-richtingsverkeer blijft.
Nogmaals, het hoeft niet eens waar te zijn, maar dat is het beeld wat heerst.
Alleen dan zullen de Nederlandse moeders, want laten we wel wezen die maken de beslissing, een zwarte school overwegen. Zij staan op het schoolplein en zij hebben aanspraak nodig
En ja, een beetje overdreven gesteld, maar het komt er globaal wel op neer.
Want sorry Millenia, zelfs een zwarte school die doet wat jij zegt zal geen Nederlandse ouders trekken
Millenia
03-07-2009 om 21:48
Nederlands?
Kiki:"OK, we hebben het dus over Nederlandse ouders" Ik ben heus een Nederlandse ouder hoor. Als je goed naar mijn bijdrage kijkt, zie je dat ik ook wel aardig Nederlands spreek, waarschijnlijk. Dat is nou het probleem he, steeds meer Nederlanders hebben een kleur, maar de ene Nederlander is nu eenmaal meer gelijk dan de andere. Vandaar die segregatie op scholen. En Izar heeft gelijk: dieet en speelgewoonten hangen samen met sociaal economische klasse, niet met kleur.
Tarole
04-07-2009 om 00:55
Tweetalig geeft voorsprong
Ik woon in een grote stad. Ik ken geen witte school meer. Wel van die elite scholen, waar de ouders veel poen hebben. (Maar daar is met de credietcrisis natuurlijk weer verandering in gekomen.) Echter op dat soort scholen zitten juist veel allochtone kinderen. Ik vind het wel dik oneerlijk dat allochtone kinderen nog steeds zo voorgetrokken worden. Hier krijgen de allochtone kinderen een dag extra psz helemaal gratis. En dat terwijl de meeste al zoveel korting krijgen met een stadspas die je als allochtoon weer krijgt onafhankelijk van je inkomen. Wat ik merk is dat kinderen die tweetalig worden opgevoed juist een voorsprong hebben. Ik wil ook dat mijn kind tweetalig wordt opgevoed!!! Waarom krijgt mijn kind geen extra onderwijs om bijv. de engelse of turkse taal te leren?
Tarole
Kiki
04-07-2009 om 07:09
Hoho, temet heeft het specifiek over witte ouders
die hun kind naar een zwarte school moeten sturen. Om de scholen gemengd te krijgen.
Verder zou de school die ik eerder beschreef mijn hel op aarde zijn. Ik werk fulltime, ik heb geen behoefte aan leuke contacten binnen school, althans het is niet mijn prioriteit. Maar voor veel ouders wel.
Verder Izar, Ik zeg niet dat Nederlandse ouders per defenitie de waardes hebben die ik beschrijf. Ik zeg dat de allochtonen van de autochtonen deze waardes moeten hebben. Ook al hebben autochtonen dit zelf niet, niets is zo hypocriet als een xenofobe, bange witte Nederlander.
Wat ik beschrijf is de beeldvorming die heerst over zwarte scholen. Dus ouders die niet meewerken, allochtonen die geen Nederlands spreken op het schoolplein.
Weet je wat volgens mij namelijk ook verschil zal maken, al zal geen autochtoon dat toegeven. Geen hoofddoekjes en andere traditionele kledij op het schoolplein. Onuitvoerbaar, maar eerder krijg je volgens mij de witte Nederlanders niet op die scholen
Nogmaals niet mijn mening, maar dat is nou eenmaal de beeldvorming
reina
04-07-2009 om 09:01
Waardevol
Ik werk op een school waar zowel veel blanke als veel gekleurde leerlingen op zitten (de leerlingen en hun ouders hebben bij ons geen keus, gezien het schooltype). En ik vind dat aspect zo waardevol, ik zie zoveel respect voor elkaars waarden en normen ontstaan. Ze praten er ook regelmatig over 'waarom eet jij geen rundvlees, waarom eet jij geen varkensvlees, krijg jij ook zo'n stip op je hoofd als je in jullie kerk bent, waarom mag je niet eten tijdens de ramadan' . En het proeven van elkaars gerechten is en feest! (ook voor mij
!) Leerlingen met dezelfde achtergrond zoeken elkaar soms op, vormen groepen, maar sluiten anderen niet uit en er zijn veel vriendschappen tussen kinderen van verschillende afkomst. Zo'n schoolsamenleving is wat mij betreft het voorbeeld van hoe goed het kan gaan in een multiculturele samenleving.
lies
04-07-2009 om 10:33
Hmm
ik weet niet of dit is wat jullie bedoelen...maar ik heb zelf voor de keuze gestaan om mijn dochter (blank, van hoogopgeleide ouders) naar een zwarte school te doen of naar een witte school. Beide scholen dichtbij huis. De zwarte school was openbaar, mijn voorkeur, en de witte school was katholiek. Ik ben vroeger katholiek geweest maar vind het katholieke gedeelte niet van belang.
Mijn afweging is geweest op basis van het niveau van de klas. Bij de zwarte school was 85% (!!) van de kinderen, van allochtone ouders waarbij nederlands niet de eerste taal was. Hieruit trok ik de conclusie dat in de kleuterklas (en latere klassen) waarschijnlijk heel hard gewerkt moet worden om het Nederlands op een redelijk niveau te krijgen. dit zal waarschijnlijk de belangrijkste taak zijn de eerste paar jaar op school. Het eindniveau van de school (naar welke school gaan kinderen na de basisschool en wat is de citoscore) ligt aanzienlijk lager dan de witte school.
En dan mijn dochter... met nog geen vier jaar loopt ze al flink voor, kan ze lezen (3 en 4 letter woorden) en kent alle letters, heeft een zeer uitgebreide woordenschat.
Ik had niet het vertrouwen dat er voor mijn dochter ook voldoende aandacht zou zijn tussen alle kindjes die nog weinig nederlands kunnen spreken. Het aandachtspunt ligt juist op een punt waar mijn dochter niets aan heeft.
Ik had voor de zwarte school kunnen/willen kiezen..ik zie duidelijk de voordelen van een gemengde school, gemengde culturen, daar waar ze in het 'gewone leven' ook mee te maken krijgen en het is goed als ze weten wat de verschillen en overeenkomsten zijn, als ze er mee om gaan op een natuurlijke manier.
Ik had er heen gegaan als zij mij hadden kunnen overtuigen dat niet alle aandacht en extra zorg naar allochtone, niet-nederlans sprekende kinderen zou gaan. dat er ook extra zorg zou zijn voor kinderen die meer kunnen dan een gemiddeld (blank) kindje. Dat ze niet alleen maar aan het ploeteren zijn om het gemiddelde niveau van de kinderen op het gemiddeld Nederlands niveau te krijgen.
Lies
Vic
04-07-2009 om 11:02
Erbij horen
Mijn kinderen zitten op een redelijk zwarte school (40/60). Dat was de enige openbare school in het dorp, de overige (5!) scholen hebben een bijzondere achtergrond (christelijk of jenaplan o.i.d.). Ik ben op zich heel tevreden over de school, er is veel aandacht voor het individuele kind, ook voor mijn slimme oudste. Het valt me alleen niet mee om een beetje contact te maken met andere ouders. Niet dat ik er nou behoefte aan heb om vrienden te maken, maar een speelafspraakje regelen voor mijn kleuter is erg lastig als een moeder amper Nederlands spreekt. Daarbij vind ik het soms wat genant dat het lijkt of wij heel rijk zijn. Vooral oudste krijgt daar nog wel eens een vervelende opmerking over. Er zijn ook ouders die niet eens hun fiets hier op de oprit durven te zetten of die heel schuchter voor de deur willen wachten. Dat kan ook cultureel bepaald zijn natuurlijk, de meeste Nederlanders hebben er totaal geen moeite mee om brutaal je huis binnen te stappen ![]()
M Lavell
04-07-2009 om 11:07
Zolang....
Temet:"Dus roept u eens, forumleden, wat zou een zwarte school aantrekkelijk maken voor blanke ouders? Ideeën?"
Zolang scholen, beleidsmakers, wethouders en ministers doen alsof zwarte scholen een probleem zijn, zie ik de burger op individueel niveau geen altruïstische keuze maken.
Het beste wat er kan gebeuren is dat men ophoudt met zeuren en onertussen wel gewoon aan het werk gaat met goed onderwijs.
Mijn idee: schoolkeuze is lukraak (natuurlijk die om de hoek, wat de kwaliteit ook is) of anders en dan ingegeven door de eigen sociale omgeving. Bij die laatste keuze zijn de motieven ondoorgrondelijk en volstrekt irrationeel. Voorbeeld: blanke hoog opgeleiden kiezen vaker voor de Vrije School, ondanks alle problemen die er bij dat schooltype zijn. Karina Schaapman beschrijft iets vergelijkbaars in Schoolstrijd, over haar grachtengordel Montessori-school die ondertussen zichtbaar vreselijk slecht onderwijs geeft.
Opvallend: je hoort geen klachte over zwarte ziekenhuizen, zwarte doktersposten, cb's, logopedistenpraktijken, etc. Toch zijn die er wel degelijk als je er op dezelfde manier zou tellen zoals dat in het onderwijs gebeurt. Het zou me bovendien verbazen als er niet zoiets zou bestaan als zwarte kinderopvang, naar de definitie die in het onderwijs gehanteerd wordt.
Beïnvloed de kleur van de neuzen de schoolkeuze van ouders? Ja. Vanzelfsprekend én bovendien aangemoedigd door informatie die ouders krijgen over schoolkeuze: "Het is belangrijk dat de schoolcultuur aansluit bij de thuiscultuur" Of "U dient de grondslag van de school te onderschrijven".
Het is de kurk waarop ons onderwijsbestel drijft.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
04-07-2009 om 22:39
Mmm
Mooie vraag 2: wat doen we om witte scholen aantrekkelijker te maken voor zwarte ouders?
Maar daar heeft nooit iemand het over. OMdat dat ook, heb ik het idee, niet per se de bedoeling is. Men wil de zwarte scholen wel witter maken, maar de witte scholen maar marginaal zwarter.
Hetzelfde zie je trouwens hier in Amsterdam met de stedelijke vernieuwing. De kansrijken moeten naar de kansarme wijken. De kansarmen lossen daarmee niet in de lucht op, en een logisch gevolg van de wens tot spreiding zou dan ook zijn dat er meer kansarmen in rijke wijken moeten gaan wonen. Enige actie op dat punt heb ik nog niet bespeurd. Maar ik dwaal af.
Ik ben geïntrigeerd door de posting van Lies. Want zoals zij het formuleert, dat is vermoedelijk de zorg van veel witte hoogopgeleide ouders. Aan het eind van haar posting zegt Lies: "Ik had er heen gegaan als zij mij hadden kunnen overtuigen dat niet alle aandacht en extra zorg naar allochtone, niet-nederlans sprekende kinderen zou gaan. dat er ook extra zorg zou zijn voor kinderen die meer kunnen dan een gemiddeld (blank) kindje. Dat ze niet alleen maar aan het ploeteren zijn om het gemiddelde niveau van de kinderen op het gemiddeld Nederlands niveau te krijgen"
Heb je ernaar gevraagd? Wat was het antwoord? En hoe had de school je kunnen overtuigen?
Want volgens mij roepen alle scholen wel zo ongeveer dat ze rekening houden met individuele verschillen en dat er ook voldoende wordt geboden aan kinderen die voor- in plaats van achterlopen. Maar of er boter bij de vis gegeven wordt, daar heb je als ouder weinig zicht op, en ik vraag me echt af hoe ouders met koudwatervrees daarvan te overtuigen zijn.
Wat Miriam zegt klopt denk ik ook wel: als 'zwarte scholen' een probleem gevonden worden schrikt dat af. Dat zou ervoor pleiten om maar gewoon niets te doen: wat er gedaan wordt helpt toch niet, en werkt wellicht eerder averechts.
'zwarte' kinderopvang is er volgens mij inderdaad ook, en daar hoor je inderdaad niemand over. Maar niemand heeft het ook ooit over allochtone kinderen in kinderdagverblijven, het idee is dat vooral rijke Nederlandse tweeverdienerskindertjes naar een kdv gaan. Turkse tweeverdienerskindertjes komen pas in beeld als ze op school zitten
Groeten,
Temet
mammalies
04-07-2009 om 22:49
Doorslaggevend:
voor mij was toch de twijfel of mijn zoon sociaal aansluiting zou vinden.
Ik heb een tijdje geleden voor de keuze gestaan, en toen ook hierover een draadje gestart. Wij zaten te dubben tussen 2 scholen, beide goed, witte school veel hogere cito-score maar zwarte/gemengde school ook stuk hoger dan je op grond van de leerlingenpopulatie mocht verwachten. Zoon werd niet toegelaten op witte school, en wij gingen toen voor zwarte school. Besloten (itt veel buurtgenoten) om niet uit te wijken naar een andere wijk om per se een witte school te vinden. Uiteindelijk kregen we toch een plek op de witte school van onze eerste keuze en gaan we daar nu voor.
Mijn grootste twijfel, in dit geval, waar het dus ging om een goede zwarte school, was toch of de sociale aansluiting wel zou werken. Inderdaad de feestjes en speelafspraakjes. Dat lijkt me alleen te beinvloeden door te proberen de scholen gemengder te maken. Dan zou ik daar minder zorgen over hebben...
dirksmama
04-07-2009 om 23:38
Geen kinderen spreiden
Geen kinderen spreiden, laat elk kind lekker naar de school gaan die z'n ouders uitkiezen.
Liever leerkrachten spreiden...
Tarole
05-07-2009 om 00:07
Waar dan izar?
Waar zijn die witte scholen dan??? Mijn kinderen zitten op verschillende scholen. Mijn jongste bijvoorbeeld is een van de vier kinderen in de groep met een witte huidskleur. Echter een kind daarvan is engels, een komt uit Bosnie en de derde heeft een gekleurde moeder en blanke vader. Oh ja en wanneer je ouders uit japan komen ben je dan zwart of wit? Toch staat haar school niet bekend als zwarte school. In de grote steden wonen zoveel mensen met verschillende nationaliteiten en die kinderen zitten allemaal op verschillende scholen. Echt een witte school ken ik niet.
Tarole
05-07-2009 om 10:11
Wat is een allochtoon?
Wat is een allochtoon? Iemand die niet uit, in dit geval Nederland, komt. Dus ook Engelsen en Japanners. Op de scholen van mijn kinderen zitten overigens ook kinderen uit Turkije, Irak en Egypte bijvoorbeeld. Echter, het taalprobleem doet zich bij alle nationaliteiten voor. Ik vraag mij af of het niet juist discriminerend is om onderscheid te maken tussen nationaliteiten. Ik ken geen scholen waar alleen Nederlandse kinderen op zitten waarvan beide ouders volledig Nederlands zijn. De maatschappij in de grote steden is zo gemelleerd dat dat ook op de scholen het geval is. En zelfs op de scholen die geboekt staan als zwarte scholen zitten ook nederlandse kinderen. Een term die overigens niet klopt, want kinderen met bijv. Marokkaanse (groot)ouders die in Nederland geboren zijn, zijn ook Nederlandse kinderen.
Wat betreft gewoonten, iemand die uit Limburg komt en in Amsterdam gaat wonen ondervindt, zo heb ik mij laten vertellen, ook verschillen en aanpassingsproblemen, zij het wel van een andere orde waarschijnlijk. Maar wanneer jouw Surinaamse familie al enkele generaties in Nederland woont zijn de aanpassingsproblemen vaak al lang niet meer aanwezig. Kortom mensen zijn mensen.
M Lavell
05-07-2009 om 10:22
Hinken op twee gedachten
Izar:"Onze samenleving is een samenleving met veel verschillen, multicultureel - als dat woord nog genoemd mag worden-. Ik vind het wenselijk dat mijn kinderen daar op een positieve manier mee om gaan. Een goede gemengde school is daarvoor denk ik een prima basis."
Ik snap het volkomen, maar het is een moeizaam ideologisch standpunt dat vooral door de linkse en liberale elite wordt gehuldigd. Het onderwijs dient ondertussen ook die andere christelijk conservatieve ideologie die vooral segregerend is. Die twee staan lijnrecht tegenover elkaar.
Bij de een is de school de plek waar het kind de maatschappij ontmoet en waardoor het juist andere meningen en gewoontes ontmoet en er mee leert leven. In Nederland is leerplicht, schoolplicht met onder andere dit argument (kinderen moeten het huis uit, wat de ouders ook willen).
Bij de andere ideologie is de school het verlengstuk van thuis waarbinnen het kind geborgen is tegen onwelgevallige invloeden van buitenaf. In Nederland is de financiering van bijzondere scholen met hun privileges (het uitsluiten van andersdenkenden) op deze gedachte gebaseerd.
De ene maakbaarheid (de multiculturele mens) botst hier met de andere (de westerse christelijk conservatieve mens). Nog gekker eigenlijk: de strategie van de een (voorkeursbehandeling voor allochtonen) werkt de door de andere bedoelde segregatie in de hand (aparte financiering, aparte behandeling).
Er is geen eenduidige visie op de functie van de school. De een zit de ander in de weg. Ik zie dat niet veranderen, zelfs niet als de keuzevrijheid nog verder beperkt zou worden.
De segregatie is voor de christelijk conservatieve ideologie heilig. De concentratie van zwakke leerlingen in een school, levert bovendien extra geld op vanwege die voorkeursbehandeling.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
05-07-2009 om 10:26
Nee
"Wat is een allochtoon? Iemand die niet uit, in dit geval Nederland, komt. Dus ook Engelsen en Japanners."
Nee. Van allochtoon bestaat een definitie en die heeft vooral betrekking op niet westerse afkomst. Japan en Engeland horen tot de westerse landen.
"Echter, het taalprobleem doet zich bij alle nationaliteiten voor."
Inmiddels meent men dat wel en ontstaat er ook paniek over Polen. Maar het klopt niet. Het taalprobleem ligt namelijk niet in het feit dat de ouders een andere taal spreken, maar in het feit dat de ouders zelf vaak ook de eigen taal op een laag (ongeschoold) niveau spreken.
Polen (westerse allochtonen) kennen dat probleem een stuk minder (of eigenlijk net zo vaak als autochtonen).
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
05-07-2009 om 12:37
Stel dat....
Stel dat het werkt Izar. Daar zijn voorbeelden van http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/6/25/250609_taalklas_basisschool.html
citaat:"Vorige zomer kreeg 70 procent van de kinderen die in een kopklas hadden gezeten een havo- of vwo-advies. Voor ze het jaar begonnen, was dat 3 procent."
Deze allochtonen halen hun autochtone klasgenoten rechts in. Als dat duidelijk wordt wil iedereen naar de kopklas, waarmee dat ding weer wordt afgeschaft wegens te hoge kosten.
Ik vrees dat dit soort bewegingen steeds opnieuw de voortgang zullen belemmeren.
Een van de bijzonderheden van ons onderwijsbestel is dat het zich tamelijk actief verzet tegen het stichten van nieuwe scholen, zelfs als die niet gefinancierd worden. Dat maakt dat de touwtjes in handen blijven van de partijen die het nu voor het zeggen hebben en die zullen er alles aan doen om dat zo te houden.
Pas als die macht gebroken wordt: de schoolplicht wordt afgeschaft, de regels voor het stichten van een nieuwe school vereenvoudigd (alleen kwaliteit telt bijvoorbeeld), is het mogelijk om het voortaan alleen nog over onderwijs te hebben.
Kleur en geloof, het aansluiten bij thuis of juist het mengen, zijn dan bijzaak.
Maar dat duurt nog wel even.
Groet,
Miriam Lavell
Tarole
05-07-2009 om 13:06
Wel
Volgens mij klopt dat niet M Lavell. Japan is geen westers land, maar een aziatisch land. Daarbij blijven jullie het maar hebben over witte scholen. Misschien dat dat inderdaad samenhangt met een christelijke grondslag. Echter hier in de wijk is een streng christelijke, reformatorische school waar heel veel gekleurde kindertjes op zitten. Ik ken ook een joodse school waar niet joodse kinderen niet toegelaten worden. Volgens mij is er dus niks mis met de integratie van wat jullie witte scholen noemen. Een christelijke school mag wettelijk gezien ook niemand weigeren. Kennelijk mag een joodse school wel kinderen weigeren. Eigenlijk is dat dan weer discriminatie.
Ik weet niet of het inderdaad zo is dat sommige allochtone ouders hun eigen taal zelf niet goed beheersen. Dat is voor ons moeilijk te signaleren en overigens weinig aan te doen. Dat heeft meer met intelligentie en opleidingsniveau te maken denk ik. Maar dat is natuurlijk ook moeilijk te signaleren bij autochtone kinderen.
Izar, in Amsterdam krijgen kinderen een rugzakje mee wanneer een van de ouders, of beide ouders, van buitenlandse afkomst is. Dit betekent over het algemeen dat scholen met veel van dit soort kinderen meer geld hebben te besteden, wat weer vertaald wordt naar kleinere klassen. Dit uit zich weer in betere prestaties. Wat jullie dus als zwarte scholen beschouwen zijn over het algemeen geen slechtere scholen. Soms zelfs betere dan wat jullie witte scholen noemen. Van een bepaalde montessorischool is hier in dit draadje al melding gemaakt. Nog meer geld en extra's geven is niet nodig en ook niet eerlijk naar andere scholen toe. waarom krijgt de een meer geld dan de andere? Waarom stort bij de ene school het dak in, terwijl de andere school weer een prachtig nieuw aangelegd schoolplein krijgt. Het gaat allemaal niet eerlijk. De ideeen dat er nog steeds witte en zwarte scholen bestaan werkt volgens mij dit in de hand. dat wordt geroepen door politici die de scholen zelf vaak niet kennen. Ik blijf erbij dat de scholen tegenwoordig zo gemelleerd zijn dat je niet over witte of zwarte scholen kunt praten.
M Lavell
05-07-2009 om 13:51
Begripsverwarring
Tarole:"Volgens mij klopt dat niet M Lavell. Japan is geen westers land, maar een aziatisch land."
Nog gekker: Nederland is geen westers land. We liggen op het oostelijk halfrond. Met het begrip 'westers land' wordt dan ook niet de ligging bedoeld, maar vooral de sociaal-economische structuur.
Met zwarte school wordt bovendien niet de kleur van de neus bedoeld, maar de afkomst en dan met name de niet westerse allochtonen.
Definitie: Een niet-westers allochtoon heeft tenminste één ouder die geboren is in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (incl. Turkije), met uitzondering van voormalig Nederlands-Indië / Indonesië en Japan.
Het allerverwarrendsd: met het veranderen van de voorkeursregeling is het afkomstcriterium geschrapt. Het gaat alleen nog maar om opleidingsniveau van de ouders. Wat er vandaag de dag bedoeld wordt met 'zwarte school' door beleidsmakers die er iets over zeggen, is al helemaal duister. Het is goed mogelijk dat ze daarbij nog steeds doelen op scholen met verhoudingsgewijs veel leerlingen die onder de voorkeursregeling vallen. Als dat zo is dan zijn er zelfs zwarte scholen die totaal bevolkt worden door witte Nederlandse kinderen.
"Echter hier in de wijk is een streng christelijke, reformatorische school waar heel veel gekleurde kindertjes op zitten."
Dat kan niet. Christelijke scholen met gekleurde kinderen kan wel, maar alleen als men juist niet zo streng christelijk is.
"Ik weet niet of het inderdaad zo is dat sommige allochtone ouders hun eigen taal zelf niet goed beheersen. Dat is voor ons moeilijk te signaleren en overigens weinig aan te doen. Dat heeft meer met intelligentie en opleidingsniveau te maken denk ik. Maar dat is natuurlijk ook moeilijk te signaleren bij autochtone kinderen."
Daar is gewoon onderzoek naar gedaan. Daarop is de voorkeursregeling aangepast. Afkomst zegt minder dan opleidingsniveau. Extra subsidie is er dus alleen nog voor leerlingen met niet of zeer laag geschoolde ouders. Waar ze geboren zijn maakt niet meer uit.
"Izar, in Amsterdam krijgen kinderen een rugzakje mee wanneer een van de ouders, of beide ouders, van buitenlandse afkomst is."
Dat is niet waar. Rugzakje is weer een heel andere regeling (voor gehandicapten, leer- en of gedragsproblemen). Een regeling voor kinderen van buitenlandse ouders bestaat niet (meer).
Groet,
Miriam Lavell
Temet
05-07-2009 om 14:12
Verschillende kleuren zwart
"Wat er vandaag de dag bedoeld wordt met 'zwarte school' door beleidsmakers die er iets over zeggen, is al helemaal duister. Het is goed mogelijk dat ze daarbij nog steeds doelen op scholen met verhoudingsgewijs veel leerlingen die onder de voorkeursregeling vallen"
In elk geval is in het Amsterdamse beleid duister (althans voor mij) wat bedoeld wordt met een 'zwarte' school. Ik krijg sterk de indruk dat het streven is en blijft om de scholen etnisch gemengd te maken. Althans, als er in de media weer eens een politicus oid aan het woord is, wordt die indruk m.i. wel gewekt (of in elk geval niet tegengesproken). Maar in het officiële beleid wordt vziw alleen nog maar aangehaakt bij de nieuwe gewichtenregeling, waarbij het opleidingsniveau van de ouders doorslaggevend is. Nu ligt de lat daarbij niet zo hoog, dus je zal op afzienbare termijn zien dat scholen die etnisch 'zwart' zijn, dat volgens de officiële richtlijnen niet meer zijn (immers: ook de Mehmets en Khadisha's hebben ouders met Mavo of hoger). Probleem weggedefinieerd. Etnisch gemengd zijn de scholen daarmee nog altijd niet. En dan wordt het interessant: vindt 'men' de segregatie dan nog altijd een probleem, en zo ja, wat gaat men er dan tegen doen? Om officiële maatregelen te nemen zal je onderscheid naar etnische afkomst moeten maken. Dat ligt niet alleen juridisch moeilijk, maar ook praktisch. Zo weet ik, ondanks vragen aan de gemeente, nog steeds niet of mijn kinderen nu zwart of wit zijn.
Groeten,
Temet
bibi63
05-07-2009 om 14:46
Laten we eerst zorgen
dat alle scholen openbaar worden. Dus geen islamitische/katholieke/christelijke scholen. Het is natuurlijk logisch dat een dergelijke school vooral autochtoon ofwel allochtoon is, dus het probleem in stand houdt. Vervolgens moet op elke (dus openbare) school les worden gegeven in het geloof (levensbeschouwing?), waarbij elk geloof aan bod komt, zonder oordeel of wat dan ook.
Groetjes,
Bibi
reina
05-07-2009 om 14:55
Bibi (ot)
" Dus geen islamitische/katholieke/christelijke scholen. Het is natuurlijk logisch dat een dergelijke school vooral autochtoon ofwel allochtoon is, dus het probleem in stand houdt" Islamitische scholen zullen idd overwegend gekleurd zijn, christelijke en katholieke scholen niet, op de school van mijn inderen zaten veel gekleurde kinderen die juist behoorlijk streng christelijk zijn.
M Lavell
05-07-2009 om 15:16
Gaat over geld
Temet:"Nu ligt de lat daarbij niet zo hoog, dus je zal op afzienbare termijn zien dat scholen die etnisch \'zwart\' zijn, dat volgens de officiële richtlijnen niet meer zijn (immers: ook de Mehmets en Khadisha\'s hebben ouders met Mavo of hoger). Probleem weggedefinieerd."
En ik krijg de indruk dat dat niet werkt. Die nieuwe regeling vereist een minimum aan achterstandslln voordat exra subsidie begint en een maximum (uit mijn hoofd > 10% < 70%) Dat betekent dat het in het belang van de overkoepelende schoolbesturen is om het 'leed' te concentreren op enkele scholen (70%, de maximale extra uitkering).
Dat kost meer dan verwacht was. Op de vraag 'hoe komt dat nou?' hebben de schoolbesturen een eenvoudig antwoord: de ouders kiezen zelf. En omdat dit een gesprek tussen besturen onderling is, geloven ze elkaar.
Dus moet er iets aan dat kiezen van die ouders gedaan worden. Dat willen de schoolbesturen ook, want zo kunnen ze nog gunstiger schuiven.
"En dan wordt het interessant: vindt \'men\' de segregatie dan nog altijd een probleem, en zo ja, wat gaat men er dan tegen doen?"
Dat denk ik niet. Ik denk werkelijk dat het 'probleem' inmiddels alleen nog maar gaat over een tegenvallende bezuiniging met die nieuwe gewichtenregeling. Vooruit, misschien ook nog wat tegenvallende schoolprestaties van scholen met de maximum portie leerlinggewicht. Dat ligt natuurlijk aan die kinderen (oh nee, die ouders).
Groet,
Miriam Lavell
Temet
05-07-2009 om 20:32
Bibi
IN vervolg op Reina: mijn indruk van de Amsterdamse situatie is dat heel veel scholen in naam nog wel PC of RK zijn, maar in de praktijk niet of nauwelijks. Althans, in elk geval al niet als ze in een wijk staan waarin er veel te weinig kinderen van de oorspronkelijke doelgroep wonen om de school op draaiende te houden. Ik vraag me zelfs ernstig af of er in Amsterdam éen RK school te vinden is die er serieus 'wat aan doet' of niet RK-kinderen weigert, en hetzelfde vraag ik me af wat betreft de klassieke PC-scholen (PKN zeg maar). Ik weet dat er in de Bijlmer een evangelische school is en daar is het geloof wel wezenlijk van belang. Maar dat is denk ik vast geen witte school
Groeten,
Temet
M Lavell
05-07-2009 om 20:59
Gelijk verdeeld
Bijzondere scholen herbergen net zo veel allochtone leerlingen als openbare scholen. Een kleine nuance: de verhouding openbaar versus bijzonder 3:7. Het kan dus niet anders dan dat zwarte scholen vaker openbaar zijn en bijzondere scholen (in verhouding) vaker wit.
Maar het verbieden van geloofsscholen lijkt me onzin. Je kunt je wel afvragen of gesubsidieerde scholen de privileges moeten hebben die bijzondere scholen nu hebben. Wie privileges wil moet wat mij betreft zelf betalen.
Groet,
Miriam Lavell
Tarole
05-07-2009 om 23:34
Goede scholen
Toch is het zo Miriam dat op de streng christelijke school in de wijk, waar de kinderen van heinde en verre in busjes naartoe gebracht worden, veel gekleurde kinderen zitten. Getuige het gebrekkige nederlands op het schoolplein toch echt kinderen van buitenlandse afkomst. Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit christelijke kinderen zijn, want ook in landen als Egypte of Irak wonen christenen. Geloof maakt niet het verchil tussen zwart of wit.
Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat niet naar de afkomst gekeken wordt, maar naar het opleidingsniveau van de ouders. Ik moet toch elke keer wanneer er een kind naar school gaat een soort enquette invullen met de nationaliteit van moeder en vader. Daarbij staan ook landen als Italie en dat ligt toch echt gewoon in Europa.
Ook wordt er gevraagd naar het opleidingsniveau van de ouders. Ook dit vind ik een vorm van discriminatie. Laten de dames en heren politici eens ophouden met dat gediscrimineer. Laten we gewoon zorgen dat alle scholen goed zijn, dan weten de ouders van allerlei pluimage de weg wel te vinden. We moeten niet vergeten dat iedereen naar hele andere aspecten kijkt. Wat de ene een goede school vindt, vindt de ander een slechte.
Tarole
M Lavell
06-07-2009 om 08:34
Lokale variant
Tarole:"Het is natuurlijk goed mogelijk dat dit christelijke kinderen zijn, want ook in landen als Egypte of Irak wonen christenen."
Ja. Maar de strenge varianten van elk geloof zijn lokaal. Katholieken (ook Christenen) zijn op streng Christelijke scholen in Nederland niet welkom. Onderling verschillen de gereformeerden ook nog eens sterk. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Gereformeerd.svg
Weinig kans dat er van de strenge variant ook nog een versie ergens in een gekleurd buitenland bestaat.
Ja, christelijke zwarte scholen bestaan. Maar de strenge variant is wit.
Tarole:"Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat niet naar de afkomst gekeken wordt, maar naar het opleidingsniveau van de ouders. Ik moet toch elke keer wanneer er een kind naar school gaat een soort enquette invullen met de nationaliteit van moeder en vader."
Dat stamt nog uit de tijd dat afkomst wel mee kon tellen voor extra subsidie. Scholen mogen niet meer naar afkomst vragen (in strijd met WBP). Dat ze dat wel doen komt voort uit slordigheid.
Tarole:"Ook wordt er gevraagd naar het opleidingsniveau van de ouders. Ook dit vind ik een vorm van discriminatie. Laten de dames en heren politici eens ophouden met dat gediscrimineer. Laten we gewoon zorgen dat alle scholen goed zijn"
Formeel is het geen discriminatie, maar voorkeursregeling. Je hoeft op die vraag geen antwoord te geven trouwens (je mag bedanken voor voorkeursbehandeling). Ik ben het met je eens. Niet omdat ik per se tegen voorkeursregelingen ben, maar omdat de achtergrond van de regel een stuk negatiever is.
Scholen ervaren leerlingen van bepaalde afkomst als last die te groot is om binnen het gewone budget te kunnen behappen. Dat extra geld is er in de praktijk dus niet om iets extra's te doen voor leerlingen, maar om dreigende tekoren op te vangen.
Met die insteek is elke leerling met laag opgeleide ouders een probleem waarvan vooral gezorgd moet worden dat ie niet te veel kost. Het effect van die houding is negatief en leidt wel degelijk tot het schuiven met leerlingen door aan de ene schoolpoort leerlingen met een gewicht te weigeren of ze aan de andere poort juist extra graag op te nemen.
Tarole:"We moeten niet vergeten dat iedereen naar hele andere aspecten kijkt. Wat de ene een goede school vindt, vindt de ander een slechte."
Het wordt een stuk eenvoudiger als je het niet meer over geloof of afkomst hebt, maar over rekenen, lezen en schrijven. Daarvan is inmiddels wel bekend welke aanpak werkt en welke niet. Het gekke is dat juist daar nauwelijks over gesproken wordt.
Groet,
Miriam Lavell
meedenkma
06-07-2009 om 14:00
De oplossing? langer school!
Mensen, waar hebben we het over: in Nederland zal in de steden binnen 10 jaar 60% van de jeugd allochtoon zijn. Zwarte, witte of pimpelpaarse scholen zijn niet het probleem, maar de taalachterstand die de leerlingen hebben en houden op scholen met veel taalarme leerlingen; deze scholen moeten gewoon langer en vaker les aanbieden, zo simpel werkt het!! In America (zie Gladwells boek ' uitblinkers' ) hebben ze het kipps systeem, waardoor taalarme leerlingen langer en meer school hebben, en veel korter vakanties; hierdoor hebben de leerlingen minder taalachterstand en veel hogere toetsscores; want wat blijkt; kinderen uit een lagere soc. econ. buurt, gaan ACHTERUIT met hun taal en leesprestaties na een lange vakantie! interessant!
Temet
06-07-2009 om 17:31
Meedenkma
Als je zo'n maatregel gaat invoeren voor scholen met veel achterstandsleerlingen dan kan je er gif op innemen dat de segregatie alleen maar erger wordt. Want je denkt toch niet dat ouders van niet-achterstandsleerlingen hun kinderen op een school met een extra lange lesdag stoppen? Dat zou anders zijn als de les zo speels wordt verpakt dat het feitelijk een soort BSO is. In wezen heb je in Nederland (of is het alleen in Amsterdam? Nee toch?) al zoiets met 'de verlengde schooldag'waar activiteiten aansluitend aan de schooldag worden georganiseerd. Maar dat is geen gewone les, dat zijn zaken als judo, toneel etc.
Maar als het gaat om echte gestructureerde lesuren, dan moeten die of voor alle scholen worden uitgebreid, of voor geen een school, als het doel tenminste is om de segregatie tegen te gaan.
Groeten,
Temet
rutiel
06-07-2009 om 19:39
Definitie zwarte school
Ik merk dat ik deze discussie moeilijk kan volgen omdat ik niet weet hoe het begrip "zwarte school" opgevat wordt.
Zoals het bij ons in Nijmegen geïntroduceerd is, is een zwarte school een school waar veel kinderen uit een economisch en sociaal-maatschappelijk lagere klasse komen. Segregatie wordt dan een probleem van scholen met (simpel gesteld) teveel kinderen uit rijke en/of hoogopgeleide gezinnen en scholen met teveel kinderen uit arme en/of laag opgeleide gezinnen. Huidskleur is irrelevant in de discussie over zwarte scholen. Hoe is dit in Amsterdam gedefinieerd?
n@nny


