Ardennen
21-08-2009 om 09:48
Zwalkend beleid
Wat wil Dijksma nou? Eerst gaan ze de voorschool oprichten en nu ineens weer peuterspeelzalen goedkoper maken en ze omtoveren tot een soort voorscholen. Straks moeten kinderen leren lezen op de creche. Misschien moeten ze de overbodige heisa uit de basisscholen halen, en gewoon meer uren aan de basisvaardigheden besteden. In plaats van die armee tweejarigen te gaan lastigvallen.
Ardennen
Meer geld voor peuters met taalachterstand
ANP
Gepubliceerd op 21 augustus 2009 09:12, bijgewerkt op 09:14
DEN HAAG -
Staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) wil dat de peuterspeelzaal flink goedkoper wordt voor ouders met kinderen met een taalachterstand. Zij heeft daarvoor 20 miljoen euro uitgetrokken, zegt ze vrijdag in een interview met het Nederlands Dagblad.
De ouderbijdrage komt daardoor op gemiddeld 105 euro per jaar. Nu is dat nog 645 euro. Dijksma wil zo de belangrijkste drempel voor ouders wegnemen om hun kind naar de zogeheten voorschoolse educatie te sturen.
De maatregel is niet alleen voor allochtone kinderen bedoeld. ‘De groep is heel divers. Je vindt deze kinderen in de Randstad, maar ook in Oost-Groningen of Zuid-Limburg. Twee dingen hebben ze vaak gemeen: het opleidingsniveau van de ouders is laag en thuis is er armoede’, zegt Dijksma.
Manus
21-08-2009 om 19:34
Even kort door de bocht (o.t.)
Ik zou mevrouw Dijksma vooral NIET serieus nemen. Immers, hoe dicht sta je bij de samenleving als je altijd en alleen maar kamerlid/staatssecretaris geweest bent en je enige verstand van onderwijs voorkomt uit het onderwijs dat je zelf (en je kind) gevolgd hebt? Mwah - korreltje zout dus.....
Manus
Claudia B
21-08-2009 om 22:35
Doe maar wel
Neem haar maar serieus. Ikzelf ben nauw betrokken bij een stichting met 2 peuterspeelzalen en we zijn al met de gemeente bezig over deze regeling. Zo serieus is deze regel dus wel.
En neem maar van mij aan dat er best veel kinderen zijn met een achterstand. Zelfs hier in een klein dorpje.
Nu werken de peuterspeelzalen al met VVE groepen, deze zijn al voor peuters vanaf 3 jaar met een achterstand, zij gaan extra naar die groep om ze meer te ondersteunen bij hun achterstand. En geloof me dat dit werkt, uiteraard krijg je de achterstand echt niet bij elke peuter weg of helemaal weg voordat deze naar de basisschool gaat maar ze gaan er wel met minder achterstand heen dan dat ze die VVE groep niet hebben gehad.
2 jaar vind ik persoonlijk wel vroeg. Ze zijn dan nog zo speels enzo, met 3 jaar werkt het hier wel goed.
Ook wij zijn wel benieuwd hoe dit verder verloopt maar alles is al in volle gang om dit vanaf uiterlijk 1 november in te laten gaan.
Het is ons ook ineens "out of the bleu" in de schoot geworpen en we zijn hard bezig om te kijken hoe we dit goed kunnen bewerkstelligen.
Groetjes,
Claudia