tsjor
26-05-2010 om 14:06
Zorgcolleges?
Vandaag staat in Trouw dat er in augustus van dit jaar 10 zorgcolleges zullen starten: VMBO en MBO samen, 6 jaar lang gericht op zorgsector in een brede zin.
Ik ben al enige tijd aan het zoeken op internet om te achterhalenw aar die zorgcolleges komen, maar ik kan het neit vinden. Weet iemand dit? Of heeft iemand hiermee ervaring? ik geloof dat het in Utrecht al gestart is.
Tsjor
Bastet
26-05-2010 om 16:54
Geen ervaring mee
Komend uit de gezondheidszorg van oudsher vind ik dit interessant,maar ik zou er graag meer over horen.wanneer stages,wanneer het echte werk?Om maar wat te noemen.
Bastet
tsjor
26-05-2010 om 17:42
Nieuwsbericht
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3076222.ece/Zorgcolleges_tegen_personeelstekort.html
Dit is een nieuwsbericht van 25 mei j.l. Het klinkt echt heel erg interessant.
Tsjor
Bastet
26-05-2010 om 18:31
Mee eens
Ja,inderdaad,heel interessant.Ik heb zelf ooit een inservice opleiding gedaan,met na drie maanden hup de praktijk in.Ik hoop dat men op dit college ook snel begint met practische zaken,om het afwisselend en boeiend te houden voor de leerlingen.De zorg is divers genoeg om veel praktijk aan te leren.
Bastet
cqcq
26-05-2010 om 18:50
Vakcolleges
Voor de technische richtingen in het VMBO is er al iets dergelijks. Volgens mij voornamelijk opgezet om meer kinderen met een startkwalificatie te krijgen door de overgang tussen VMBO en MBO te schrappen.
M Lavell
26-05-2010 om 19:01
Precies
"Volgens mij voornamelijk opgezet om meer kinderen met een startkwalificatie te krijgen door de overgang tussen VMBO en MBO te schrappen."
Ja, daar is het voor. Het is een samenwerking tussen vmbo en mbo, waar een groepje leerlingen meestal op de lokatie van het vmbo in samenwerking met het mbo de opleiding van a tot z afrondt, zonder tussenexamen vmbo.
De doelgroep is vooral vmbo-b lln.
Dit model 'zorgcollege' noemen vind ik een positieve draai. Maar ik geloof niet dat je je er een apart gebouw met een paramedisch symbool bij moet voorstellen. Het is meer een profiel zoals dat ook in het havo/vwo bestaat. De lln gaan gewoon naar dat vmbo gebouw met alle andere lln die de andere ook beschikbare stromingen volgen. Deze lln volgen het zorgprofiel.
Groet,
Miriam Lavell