Sassie
22-09-2009 om 15:12
Zoontje.....omkleden in lokaal? bezorgde moeder
Toen ik mijn zoontje (groep 1) voor de middagpauze wilde ophalen, kwam hij maar niet opdagen. Er kwam een klein meisje uit zijn groep buiten naar mij toe gerend om te vertellen dat zoontje er zo aan kwam....Ik nog even gewacht, maar geen zoontje.
Ben na een paar minuten toch naar binnengelopen en in het lokaal trof ik mijn zoontje met juf aan. Meneertje zat te tobben om zijn schoentjes aan te krijgen.
Wat bleek nu: Juf had tijdens het speelkwartiertje zeker 3 keer aan zoontje gevraagd of hij niet naar de wc moest....en tot drie keer toe had hij met "nee" geantwoord.....tot het moment dat ze weer naar binnen gingen om zich op te maken voor de middagpauze....toen moest mijn zoontje dus kennelijk zo nodig dat hij het niet meer kon ophouden. Hij had zich toen kennelijk helemaal onder geplast. Zelfs zijn sokken waren doorweekt.....Juf boos natuurlijk en ze vroeg mij of hij thuis zelf zijn kleren aan en uit kon trekken....hij was volgens haar helemaal in paniek geraakt toen hij zich van haar moest omkleden.
Op het moment dat ik naar binnen stapte, had hij al een schone onderbroek en spijkerbroek aan en was hij nog in het lokaal bezig met zijn schoentjes aan te trekken (zijn jasje lag op de grond). Nu vraag ik me ineens af.....ze zal hem toch niet in het bijzijn dan de andere kindjes zijn broek en onderbroek hebben laten uittrekken??? Ja, stomme gedachte misschien, maar ik trof hem dus met juf in het lokaal aan kort nadat de kindjes weg waren. Hij heeft er zelf niets over gezegd, maar ik wil toch proberen te achterhalen waar hij zijn onderbroekje heeft uitgetrokken en waar hij de schone heeft aangetrokken.
Het is een erg strenge juf die nogal de naam heeft er controversele methoden op na te houden....en ik zie haar er eerlijk gezegd zo voor aan dat ze een kind van 4 voor de voltallige groep zijn kleren laat uittrekken...of maak ik me nu weer onnodig te druk?!
Haar er bij voorbaat op aanspreken vind ik ook weer zo raar......
Nu hebben sommige kindjes uit zijn groep de hart op hun tong, dus die melden dat zeker wel....als ik ook maar iets hoor dat ze zijn...."piemeltje" hebben gezien, dan ga ik direct naar juf toe...
margje van dijk
22-09-2009 om 15:29
Waar maak je je druk om ![]()
Om eerlijk te zijn vind ik dat je er wel een groot drama van maakt.
Goed, de juf die jij beschrijft lijkt niet zo erg aardig en invoelend te zijn, dat is wel een punt en dat is vervelend en daar kan je je zorgen over maken.
Maar of de kinderen zijn piemel hebben gezien? De kinderen zijn van groep 1, die zijn 4 jaar! Die bekommeren zich toch nergens om? Door er zoveel nadruk op te liggen máák je het juist zwaar, maar dat is het toch helemaal niet?
Bij ons op school is het normaal dat kinderen vanaf groep 4 douchen na gym. Naakt, ja. Juist om daar niet moeilijk over te doen.
Verder valt me op dat je zo in verkleinwoordjes schrijft over je zoon: zijn schoentjes, zijn jasje. Het komt op me over alsof je je zoon eigenlijk nog niet los wilt laten op de grote school, want hij is immers nog jouw kleine kindje. Voel je dat inderdaad zo, of is het puur een kwestie van taalgebruik?
Ik denk dat je nog een beetje 'door de wol geverfd' moet worden, let maar op, over een paar maanden vind je allerlei dingen al doodgewoon waar je nu nog wat moeite mee hebt.
Overigens, het zou natuurlijk wat anders zijn als de juf er een publieke vertoning van had gemaakt dat je zoon in zijn broek had geplast. Daar hoef je niet op die manier zo'n nadruk op te leggen. Maar het feit dat hij zich omkleedt terwijl er wel eens een kind in de buurt kan lopen, daar zou ik me geen seconde druk over maken.
Zelf ben ik trouwens nooit super-mild geweest met kinderen die in hun broek plassen. Ik maak er geen drama van, maar ik ga ze niet allervriendelijks helpen met omkleden of zo. Gewoon rechttoe-rechtaan andere kleren laten aankleden zonder poespas is wel mijn stijl. En dat is dus niet hetzelfde als überstreng / vernederend: als dát de stijl is van de juf dan vind ik ook dat ze te ver gaat.
Margje
Mamvantwee
22-09-2009 om 16:11
Ach, geen punt van maken
Mijn dochter van ruim 5 loopt ook nog graag publiekelijk in haar blote billen rond. Mijn zoon van 4 idem dito. Ze vinden het doodnormaal. Die schaamte komt later pas. Dus maak je daar niet druk om.
groet, Mamvantwee
Sassie
22-09-2009 om 16:12
Margje
"Overigens, het zou natuurlijk wat anders zijn als de juf er een publieke vertoning van had gemaakt dat je zoon in zijn broek had geplast".
Dat bedoel ik eigenlijk! Deze juf staat er al om bekend dat ze kinderen te kijk zet zegmaar. Daar was ik dus een beetje bang voor. Zo van: de andere kindjes zitten in een kring te kijken hoe hij zijn broek en onderbroek moet uittrekken...Dat zou ik echt vernederend vinden en kleinerend. Ik kom er wel achter hoe het zit en als blijkt dat ze hem echt te kijk heeft gezet ten overstaan van de andere kindjes, dan is juf echt nog niet jarig!
Bintje
22-09-2009 om 16:39
Sassie
Maak je niet druk vantevoren. Je weet niet hoe het gegaan is, je hebt alleen de juf gezien die je zoon zichzelf liet aankleden (wat ik prima vind, zou ik ook zo doen) en je gaat af op verhalen van horen zeggen hoe de juf is (zal zijn), niet alle verhalen op het schoolplein kloppen, trouwens. Je trekt op basis hiervan een conclusie. Ik zou het nog even bij je kind navragen wat er nou precies is gebeurd en hoe het gegaan is en als je daar niet veel wijzer wordt, dan kun je het nog altijd de juf vragen.
En verder sluit ik mij bij Margje aan, laat los je kind. Die redt zich ook zonder jou en het gebruik van de verkleinwoorden waren mij ook opgevallen. Van je kind wordt op de basisschool verwacht dat hij zich ook zonder al te veel hulp kan redden.
En trouwens, je zoon kan hieruit de les trekken dat de pauzes zijn om naar de wc te gaan
)
j@ost
22-09-2009 om 16:54
Juf
Ik zou wel met juf in gesprek gaan. Zou wel willen weten hoe en wat er gebeurd is. Hoe is je zoon eronder voelt hij zich vernederd of niet? Ik denk niet dat de kinderen in de klas zich er druk over maken. Maar je zoon kan er wel last van hebben. Toen ik 4 was moest ik perse mijn boterhamtrommel leegeten. Ik zie mijzelf nog in de klas zitten en de andere kinderen waren mooi aan het buiten spelen. Zelfs toen mijn moeder mij een halve banaan mee gaf werd ik erop aangesproken dat de juf dit niet met mij had afgesproken. Zelfs nu heb ik er soms nog last van dat als we uit eten gaan ik het idee heb dat ik moet eten en krijg vervolgens de eerste 10 minuten geen hap door mijn keel. Dus echt wel in de gaten houden.
tonny
22-09-2009 om 18:15
Zulke jongetjes moet je niet vragen
of ze misschien moeten plassen, die moet je verplicht richting wc sturen!
Heb ook twee kleuterzonen gehad die het áltijd te druk hadden om te plassen en meestal 'nee' zeiden als ik het beleefd aan henzelf over liet.
Een ervaren juf weet dat wel - die stuurt ze naar de WC voordat ze naar buiten gaan. Want inderdaad, een compleet natgeplast ventje inclusief doorweekte sokken, dat is niet echt prettig.
Als 'vernedering' zou ik het niet echt niet zien, die omkleedpartij, en het meisje dat vertelde dat je zoon eraan kwam, heeft ook niets negatiefs gezegd.
Tonny
Sassie
22-09-2009 om 19:36
zal het zeker in de gaten houden hoe hij zich eronder voelt en als ik de indruk krijg dat mijn zoontje zich "anders" gaat gedragen (in negatieve zin zegmaar zoals weer in bed plassen enzo), dan ga ik zeker een gesprek aan met juf. Maar ik moet eerlijkheidshave zeggen dat ik niet direct de indruk krijg dat hij erg bang ervan is geworden of zoiets.....Hij ging in ieder geval weer na de lunchpauze vrolijk naar school.
We maken er thuis ook niet een drama van (me maken het dus niet groter dan het is). Het is nu eenmaal gebeurd, jammer en zand erover. Hopelijk leert hij het voor een volgende keer.
Op het moment zelf was hij denk ik wel erg geschrokken en van het feit dat de juf boos was geworden op hem. Het is een gevoelig kind. Hij was volgens haar helemaal in paniek geraakt van alles. Ik kon aan zijn verschrikte ogen zien dat hij erg gehuild had.
Maar wat iemand ook al zei....ze had hem gewoon naar de wc moeten sturen! Dat doe ik thuis ook. Niets geen "nee", "jij gaat nu plassen, punt".
Het is een juffrouw die echt al menige jaren daar les geeft en nogal door de wol geverfd is zegmaar. Met haar jarenlange ervaring had ik toch wel verwacht dat ze dat toch wel inziet....Maar het is denk ik ook haar manier van lesgeven. Een "nee" is prima, maar dan moet je ook de gevolgen accepteren....Zij is meer van de wat hardere/ouderwetse manier van dingen leren zegmaar.
Jvo
22-09-2009 om 20:11
Sja..
..de les voor je zoon was duidelijk: als juf vraagt of hij moet plassen kan hij maar beter gaan. Daar zou ik de nadruk op leggen.
Verder zou ik het helemaal laten overwaaien, ook als ze z'n piemeltje hebben gezien (grutten, hier douchen ze tot en met groep 5 gemengd!).
Misschien kan je zelf een verschoning meegeven, dat is voor je zoon wel zo prettig als het nog een keer gebeurt. Want in andermans lubberende onderbroek, plus een lichtgele broek die te wijd is bij de taille en te kort bij de pijpen (en dan is de rits ook nog stuk!) daar wordt geen kind blij van... Ja, zo heb ik mijn kind wel eens teruggekregen, samen met een plasticzakje met met diarree doordrenkte onderbroek en broek.
Het interesseerde mij echt de rozen wáár hij toen is omgekleed en wie er bij waren. Ik ben alleen maar blij dát hij is omgekleed.
Sassie
23-09-2009 om 07:46
Jvo
het gaat er bij mij alleen maar om of ze hem niet bewust, publiekelijk te kijk heeft gezet...meer als waarschuwing naar andere kinderen toe...Daar heb ik moeite mee.
Ik haalde hem trouwens vanochtend uit bed en wat hij voorheen dus nooit had gedaan, is dus vanacht wel gebeurd. Hij had zich van top tot teen helemaal ondergeplast....zijn bed helemaal onder......pffff. Ik vind het wel heel toevallig dat dat nu gebeurd.
Rosalinde
23-09-2009 om 13:47
Sassie......
Waar maak je uit op dat hij te kijk is gezet?
Ik zou ook niet af gaan op wat er in de wandelgangen over de juf wordt gezegd,vorm zonder vooroordelen je eigen mening.
Sassie
23-09-2009 om 16:06
Harmke
Nee, het is s'ochtends met het brengen altijd erg hecktisch in en rond het lokaal dus echt een gesprek is dan erg lastig. Ik zou dan beter een aparte afspraak kunnen maken met juf. Achteraf gezien reageert mijn zoontje vrij neutraal op het hele gebeuren (hij wilde zelfs vanmiddag naar school toe terwijl hij vrij is....). Ik zie het bedplas incident maar als een eenmalig gebeuren.
Ik wil het ook niet groter maken dan het is en inderdaad wat iemand anders al zei.....je moet zo oppassen met allerlei (ver)oordelen over de juf. Het is nu eenmaal iemand die erg zwart/wit is en dat is niet iedereen gewend (ze krijgt nogal wat over haar heen). Je laat je toch gauw verleiden tot bepaalde gedachten als je al verhalen over die juf gehoord hebt (ja, zelfs haar eigen collega's schijnen soms niet erg gecharmeerd te zijn van haar aanpak). Ik denk dat ik dan zelf maar eens een keer een gesprek met haar aan ga. Is toch wel handig na verloop van tijd.