Mammy
28-10-2010 om 20:17
Zoon leest [net 4 jaar]
Hallo,
Onze zoon is 17 oktober 4 jaar geworden. Hij mag in januari naar school. Daar start een 'nul' groep, in deze groep starten de kinderen die vanaf 1 okt. 4 jaar worden. Aan de hand van allerlei prestatiescorelijsten, wordt bepaald of kind na deze groep naar groep 1 of 2 gaat. Dat even ter inleiding ![]()
Maar nu het volgende; Hij kent inmiddels alle letters, leest woordjes zoals bos, huis, wei, kip, eikenboom, etc.etc. Hij leest nog niet in zinsverband. Inmiddels telt hij tot 20 en wil nog vééél meer leren. Ik moet erbij zeggen dat ik hem niet stimuleer, als hij wat vraagt leg ik dat uit.
Hij vraagt de hele dag 'waarom' als ik iets uitleg vraagt hij weer waarom, en soms nogmaals
Dit dam ik erg in door een vraag terug te spelen. HIj weet en kan erg veel voor z'n leeftijd (routes onthouden ook vanaf een ander gezichtspunt, speelt Rushour, etc.etc) Hij kan bijvoorbeeld niet kleuren, of wil dit niet, is erg bang iets fout te doen, kan absoluut niet zingen, zegt de versjes ahw op.
Als ik op HB google komen alle kenmerken overeen, maar ook gegoogle op HSP, ADHD, levert een bingo met alle kenmerken.
Wij vinden dit echt super lastig!! De omgeving reageert vaak met een (nare) opmerking, zo van hoor hem es wijs kletsen en professortje en en en . Maar ik ga tegen een kindje van zelfde leeftijd die wat minder praat toch ook niet zeggen hoor hem es dom praten? En hoe moet en gaat dit straks op school....Onze zoon gaat meestal erg vervelend doen en super druk als hij weinig uitdaging heeft. Hij doet ook heel snel leeftijdsgenoten na. Hij denkt waarschijnlijk dat hij dat gedrag ook moet vertonen. Ik ben dus heel bang dat hij straks op school niets van zijn intellect laat zien, maar vooral bezig is om hezelfde gedrag te gaan vertonen.
Wat moeten we doen? Wie weet hoe we hier mee om moeten gaan?!?
Hartelijk dank voor meedneken en advies!
ayla
28-10-2010 om 20:33
Mammy
In principe zegt het feit dat hij kan lezen niet heel veel, er zijn zat HB kinderen die nog niet op 4 jarige leeftijd kunnen lezen. waar het om gaat is om zijn verdere gedrag.
onze dochter was een beetje als jouw zoon, paste zich heel goed aan aan de rest van de klas, hierdoor was het heel lastig inschatten wat ze kon en wat ze niet kon daarbij werd ze met de week vervelender en lastiger omdat ze niet uitgedaagd werd. Combineer dat met een leerkracht die er niet echt gevoel voor had en je krijgt een vrij ongelukkig kind.
Het beste zou zijn om als zoon gaat beginnen met zijn juf te gaan praten en te overleggen wat voor jouw zoon het beste is, echter niet iedere school wil daaraan. Een heleboel kleuterjuffen hechten toch nog aan het kleuteren. Weet je wat het beleid van school is mbt voorlopende kleuters? Hebben ze extra verrijkingsmateriaal in huis?
Bij ons is het erop uitgedraaid dat we haar meteen toen ze 6 was hebben laten testen daar kwam inderdaad uit dat ze HB was, we zijn toen meteen gaan zoeken naar een school waar ze zich prettiger zou voelen en waar ze meer ervaring hadden met HB kinderen.
Mijn ervaring is dat je vinger aan de pols moet houden vanaf dag 1 en regelmatig met school om tafel moet zitten om nieuwe uitdagingen voor je kind te zoeken. Er zijn echter ook ouders met andere ervaringen bij wie alles wat 'soepeler' verloopt.
jopi
28-10-2010 om 20:43
Snap t niet
Wat voor school is dit? Woon je in wel in Nederland?
Want waarom moet jouw zoon nog 2 maanden wachten na zn 4e verjaardag voordat ie op school mag en hoezo 0 klasje waar alle andere kinderen die in oktober 4 worden wel naar toe mogen? En waarom doen ze allerlei testen om te beoordelen of ie naar groep 1 of 2 mag? Is deze school al bekend met zn voorsprong? Zo ja, waarom dan nu al zorgen maken om iets wat al in kaart is gebracht?
Ik snap t dus niet, maar moet je niet eerst afwachten hoe je zoon zn testen (?) doet en als ie voorloopt afwachten wat het advies is of ie naar groep 1 of 2 mag? Volgens mij maak je nu al een probleem van iets wat nog helemaal niet concreet aan de orde is maar do correct me if im wrong...
Temet
28-10-2010 om 21:32
Wacht nou eerst maar eens af
Geen zorgen voor de dag van morgen, je kunt nu toch nog niks doen. Wacht af. School is een andere omgeving dan thuis, misschien blijkt zoon onvermoede kwaliteiten te hebben (onze zoon blijkt op school bijvoorbeeld wel zijn mond te kunnen houden, tot mijn niet geringe verbazing). Rustig aankijken, na een week ofzo eens vragen of het een beetje redelijk loopt, en dan krijg je rond kerst naar ik aanneem het eerste serieuze voortgangsgesprek en dan hoor je wel hoe het gaat.
Dat een kind van 4 alle letters kent en tot 20 kan tellen is helemaal niet ongebruikelijk, lezen met 4jarige leeftijd ook niet. Grote kans dus dat de leerkracht dat allemaal al veel vaker heeft gezien.
Hier maakte ik mij een tikje zorgen of mijn verbaal zeer vaardige maar soms wat wijsneuzerige jochie niet zou worden gepest en/of zich zou vervelen, maar hij bleek het prima te doen en goed in de groep te liggen. Geen problemen. Een mens lijdt soms het meest door het lijden dat hij vreest...
Overigens: groep 0 is kul. Zoek eens in het archief van de rubriek "ouders en school" met termen "oktobergrens" of "kleuterverlengen" (het onderwerp kleuterverlengen staat ook op de homepage van OOL) en dan zie je dat de regel moet zijn: instromen in groep 1, doorstroom naar groep 2 in elk geval voor kinderen van voor 1 januari. In principe zou jouw zoon dus doormoeten naar groep 2.
Mijn kind is ook van half oktober, ik heb er destijds bij de schoolkeuze al even naar gevraagd. School hanteert geen oktobergrens en kind is inderdaad - na vorig jaar na de herfstvakantie te zijn ingestroomd - dit jaar naar groep 2 gegaan. Ze hebben hier trouwens geen 0, alleen gecombineerde groepen 1/2
Groeten,
Temet
Groeten,
Temet
gonniegans
28-10-2010 om 21:40
Soortgelijk
Mijn zoon is van januari 2006 en toen naar school gedaan (groep 0 is inderdaad niet iets officieels, maar zo heet dat in de volksmond Temet). Hij was toen dus instromer/groep 0-er hoe je wilt. Hij liep ook voor, telde tot 100, kende alle letters, enz. Het beleid op school was om alle instromers de Cito peutertoets te laten maken en degenen die A/B scoorden mochten ook de groep 1 begintoets maken. Omdat zoon hier ook A op scoorde mocht hij de groep 1 eindtoets maken en omdat dit ook goed ging, heeft de juf besloten dat hij na de kerstvakantie naar groep 2 mag. Dus versnelt hij dan een half jaar.
Zoon was/is wel slim maar heeft wel de concentratie van een 4-jarige en dat zijn vaardigheden die je zoon zich eigen zal moeten maken. Het gaat om meer dan alleen kunnen tellen, lezen, etc.
dirksmama
29-10-2010 om 08:39
Snap het ook niet
Je zoon was in de herfstvakantie jarig. Dan kon hij toch gewoon na de herfstvakantie naar school?
Bereid hem er wel op voor dat er op de kleuterschool van hem verwacht wordt dat hij speelt en naar de juf luistert. Dat hadden ze mij (ik ben ongeveer in dezelfde periode jarig) destijds niet verteld. Ik las ook al en dacht dat je op school lezen leerde. Niet dus. En toen moest ik ook nog eens DRIE jaar op de kleuterschool (want destijds mocht je alleen naar de eerste klas als je voor 30 september 6 werd). Wat een ellende.
Ik zou niet wachten en nu vast even bij school informeren wat hun beleid is. En vooral waarom hij zo lang moet wachten en dan naar een instroomgroep. Dat lijkt me niet echt in zijn belang.
Sasvangent
29-10-2010 om 09:35
Wat je moet doen?
Een vinger losjes aan de pols houden en ten gepaste tijde de situatie met de juf bespreken -rond Kerst lijkt mij ok tenzij je zoontje wel erg lastig of "baby-achtig" begint te doen, dan moet je vroeger naar school.
In een kleuterklas zijn er best wel mogelijkheden om een gepast aanbod te geven (boekjeshoek met verschillende soorten boeken en niveaus...). Natuurlijk moet het in het beleid van de school passen en je moet een juf hebben die meewil.
Een kind dat lastig begint te doen in de klas bij verveling kan moeilijker worden genegeerd dan een kind dat zich stilletjes op de achtergrond gaat houden, dat is dus eigenlijk nog niet zo slecht en een graadmeter voor de juf.
En opmerkingen van de omgeving: tja, laat ze maar praten; ene oor in, andere oor uit.
Mammy
29-10-2010 om 10:20
Ja, beetje 't hoofd koel houden ![]()
Dat valt niet mee. Ik zie hem al helemaal in de klas zitten, druk doen, beetje plagen om reactie uit te lokken etc. etc. ipv dat hij lekker mee doet. Hij denkt ook zeker dat de juf hem gaat leren lezen ed. Gelukkig lees ik hier dat het vaker voorkomt dat 4-jarigen al lezen en goed tellen! Dat is hier in mijn omgeving nl niet zo.
Wij wonen idd wel in Nederland, maar er wordt op deze school een oktobergrens gehandhaafd. Inmiddels heb ik met school gesproken, groep nul verschilt niets van groep één qua niveau. Alleen vinden ze het te onrustig als het hele jaar door kinderen instromen en zien ze te vaak dat oktober/december kinderen blijven hangen in groep één als ze in deze periode in een bestaande groep worden geplaatst (begrijpen jullie het nog? ![]()
Hij gaat dus naar groep nul en ze houden de score bij via huppeldepup lijsten om vervolgens te kijken of hij dan na de zomervakantie naar groep 2 mag.
In december (voor dat hij naar school mag) spreken we de juf en we blijven er met onze neus bovenop ![]()
Hartelijk dank voor jullie reacties. Het helpt me de boel wat te relativeren!
Vriendelijke groet, Mammy
buzz
29-10-2010 om 11:15
geloof dat de oktober regeling zelfs weer in eren is hetsteld, en gehadnhaafd moet worden, op uitzonderingen na.
Bij mijn zoon in de klas zit een zelfde soort jongetje, alleen is hij aan het begin van het schooljaar vorgjaar begonnen (iets gustiger qua leeftijd eigenlijk)
Maar goed hij is dus heel vervelend en super slim om het zo maar even grof en bot te zeggen, want het heeft eigenlijk wat meer uitleg nodig, maar die kan je zelf wel bedenken.
Omdat hij niet zo goed is in in het gareel melopen, kon hij niet zomaar naar groep 3, want je moet goed genoeg leren, geinteresseerd zijn maar ook sosiaal emotioneel mee kunnen.
Wat ze nu met hem doen is elke dag (of om de dag) een taakje uit groep 3 geven, gewoon 1 werkblad of iets dergelijks. Dat gaat heel goed.
Mijn zoon is van 14 ocktober en was er van de ene kant erg aan toe om aan het begin van dit schooljaar naar groep 2 te gaan, maar emotioneel nog niet. De juffen neigden naar nee, en ik naar ja.
Ik heb een uiteenzetting gedaan van hoe hij thuis is, en hij heeft de voordeel van de tweifel gekregen. Hij zit nu in goep 2 terwijl hij nu dus net 5 is geworden.
Het gaat goed, en de juffen zijn zeer tevreden.
Ik ben naar een info avond geweest, ze observeren heel veel op elke school, en dat doen ze in de groep maar ook 1 op 1. In werkjes en in samenwerking in vanalles en nog wat, en ook mety vragen, bijvoorbeeld welk woord is groter, reus of kabouter. In eerste instantie zou ik er vanuit gaan dat het wel goed komt, daar moet je gewoon maar vanuit gaan, en niet je nu al zorgen maken. Wat misschien slim is, om metteen een afspraak te maken met de juf, en even haar te vertellen wat je hier verteld, het is ontzettend handig voor juffen om iets van hun leerlingen te weten. En niet op een dwaalspoor te komen door zijn gedrag wat zou kunnen komen.
Ik heb het destijds geschreven, omdat ik dan beter mijn hele verhaal kon doen zonder onderbrekingen, en echt alles kwijt was wat ik ze wilde laten weten.
Na aanleiding daarvan een gesprek gehad, de juffen en ik vonden dat een fijne manier. Misschien een idee voor jou, en dan komt het vast goed.
Annet
29-10-2010 om 20:00
Instroomgroep hoeft geen probleem te zijn
Op de vorige school van onze kinderen was er ook een instroomgroep. Dit was een kleine groep die geleid werd door een LIO-er. De groep startte meestal in januari en alle kinderen vanaf 1 oktober gingen daar naartoe.
Ik heb meerdere jaren gezien dat er kinderen doorstroomden naar groep 2 na de zomervakantie. Zolang het kind een goed aanbod krijgt, hoeft een instroomgroep niet erg te zijn.
Gezien de testen op jouw school is hier aandacht voor. Dus ik zou het even rustig afwachten. Als na 2 maanden blijkt dat jouw kind het niet naar zijn zin heeft (juist door de jongere kinderen eromheen) dan kun je altijd nog vragen of doorstromen naar de reguliere 1/2 mogelijk is.
Overigens snap ik ook niet waarom er pas 1 januari gestart kan worden. Qua formatie is dat handig voor de school maar ik zou zeker staan op instroming vanaf dat kind 4 is. Daar heb je volgens mij recht op.
vlinder72
30-10-2010 om 14:22
Hier ook niet
Geen probleem met de instroomgroep. Sommige kinderen gingen vanuit de instroomgroep gelijk naar groep 2 en sommige bleven in groep 1.
rodebeuk
30-10-2010 om 16:50
Pelle: juni-september
Hier moesten we het van begin juni tot 1 september uitzingen. Is me nog meegevallen eigenlijk. Lang van te voren (een jaar ongeveer) aangevraagd bij kdv of er verlengd kon worden, kon wel, maar niet tijdens zomervakantie. Allebei wat vrij genomen en zoon alvast laten wennen op de bso, waar ze normaal 1 en soms 2 dagen per week heengaan als wij werken in de vakantie. En natuurlijk nog drie weken als gezin samen vrij.
Ze waren bikkeltjehard. Alle kinderen die ook maar een dag na 31 mei jarig waren moesten wachten tot september, en de vakantie viel dat jaar laat bij ons.
MvrKoekepeer
30-10-2010 om 20:23
Gewoon
Wat je nu moet doen? Gewoon nog even niks. Vervelende reacties uit 'de omgeving' kan je gewoon zeggen: ik vind het vervelend als jullie hem zo noemen. Punt. Of het accepteren, sommige kinderen klinken gewoon heel wijs of ouwelijk. Zo een heb ik er ook thuis rondlopen, maar ik zie dat soort opmerkingen als positief.
Mijn oudste las met 3 jaar (en ook meteen heel goed), maar heeft gewoon de school op een normale manier doorlopen. Geen klassen overgeslagen. Hij zit wel op een Montessorischool waardoor hij in z'n eigen tempo kan werken. Nu in groep 8 is het voor het eerst dat school echt moet ingrijpen omdat het werk 'op' is (hij doet nu wiskunde op Havo-niveau
), de andere jaren is hij zonder problemen en zonder verveling doorgekomen.
Je moet natuurlijk wel de vinger aan de pols houden (met álle kinderen!), maar ik zou geen problemen zien waar ze (nog) niet zijn.
rodebeuk
30-10-2010 om 20:53
Nee joh pelle
Voor de zomervakantie is er alleen maar nso in de uren dat school niet open is. In de zomervakantie daarentegen kan een kind de hele dag naar de bso.
Dus voor de zomervakantie kom je er niet met bso.
De termen buitenschoolse opvang en naschoolse opvang geven dat verschil wat beter aan... waarbij ik dan even bso als overkoepelend begrip zie.
Dus in de schoolweken heb je een probleem van half negen tot drie, even kort door de bocht. Tenzij je het kdv kunt aanhouden.
Ik vind het maar raar. Weer een ding dat scholen zouden moeten oplossen en in plaats daarvan afschuiven op de ouders. "ja maar anders moet uw kind in een te grote klas aanschuiven, dat is lastig voor het wennen en de weken voor de zomervakantie zijn toch al zo druk".
Allemaal dingen die school zelf in de hand heeft (klassengrootte, drukte van het programma).
rodebeuk
30-10-2010 om 20:54
En nog even on topic
Als het een goede school is die werkelijk differentieert, hoeft Mammy niets te doen en gaat het allemaal vanzelf goed.
Als het een school is waar alle leerlingen over 1 kam worden geschoren en waar het ouderwetse kleuterschooldenken nog regeert zal ze wel wat actiever moeten volgen of het aanbod past bij haar kind.
M Lavell
30-10-2010 om 21:28
Niet op vooruit lopen
buzz"ik geloof dat de oktober regeling zelfs weer in eren is hetsteld, en gehadnhaafd moet worden, op uitzonderingen na."
Nee hoor. Er is geen 1 oktobergrens en groep 0 is kul, zoals Temet al schreef.
Mammy:"Wat moeten we doen? Wie weet hoe we hier mee om moeten gaan?!? "
Vooral nergens op vooruit lopen. Al zou ik wel vraagtekens zetten bij het feit dat je kind pas in januari naar school mag en bij het hanteren van groep 0.
Van de wet mag hij 1 november naar groep 1 en volgend jaar naar groep 2.
Groet,
Miriam Lavell