Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Zoon blijkt toch dyslectisch en nu?

Onze zoon is nu bijna 13, op de basisschool hebben mijn man en ik zo vaak aan gegeven dat er iets niet goed zat bij hem en er zijn 2 inval juffen geweest die het ook aan gaven.Maar de Juf die er over gaat vond het nooit nodig hem te testen.
Nu in de brugklas HAVO/VWO is hij dus toch getest en bleek hij wel degelijk dyslectisch te zijn en best in een heftige mate.Hij heeft nu een verklaring gekregen en we hebben nog een gesprek op school over hoe het nu verder gaat.Ze vonden het daar op school erg vreemd dat het op de basisschool niet ontdekt is.

Ik ben van plan om toch als het rapport binnen is even langs de lagere school te gaan en even een klacht neer leggen daar(of die juf met het rapport om haar oren slaan omdat wij als ouders altijd afgedaan werden als zeurpieten).
Zou ik ook een officiële klacht in moeten dienen ?Ik ken zo om me heen nog wel minstens 4 verhalen over deze juf en niet willen testen van kinderen.

Ik weet niet hoe alles nu verder gaat hij zou eigenlijk 2 punten te weinig hebben om HAVO te gaan doen maar, als hij eerder een verklaring had gehad had hij het wel gered de begeleider op school gaat voorstellen dat hij toch HAVO moet gaan proberen omdat dat toch degelijk uit de nio en iq test komt dus ik ben zo benieuwd hoe het allemaal verder gaat.
Heeft iemand tips of ervaringen die voor mij handig kunnen zijn dan hoor ik het graag.Ik heb verder helemaal geen ervaring met dyslectie en hoe daar mee om te gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
branca2

branca2

23-06-2009 om 07:57 Topicstarter

Niemand tips voor mij?

Waar kan ik een officiele klacht in dienen tegen de basisschool?

Wat zijn goede methodes voor hulp?
Wat heb je aan en dyslectie verklaring?

Julia64

Julia64

23-06-2009 om 10:31

Branca

Hoi Branca,

ik weet er ook niet zoveel van, maar toen ik met twijfels zat over evt. dyslexie van mijn zoon heb ik mijn vraag voorgelegd op het dyslexieforum (www.dyslexieforum.nl) en kreeg daar direct veel respons.
Ik zou dat eens proberen als ik jou was.

groetjes en succes
Julia

Weinig zeker

branca:"Waar kan ik een officiele klacht in dienen tegen de basisschool?"
Bij de basisschool zelf (staat in de schoolgids) of bij de klachtencommissie waar de school is aangesloten. Dat moet ook in de schoolgids staan. Als het een openbare school is, dan kun je hier terecht http://www.lgc-lkc.nl/lkc/index.asp
De vraag is even wat je wil met je klacht? Wat moet het resultaat worden? Klachten bij de klachtencommissie duren lang en leveren vaak weinig op. Als je al gelijk krijgt, dan is de uitspraak nog niet bindend.
Bovendien, en dat is nog lastiger, bestaan er nogal wat verschillende versies van het onderzoek naar dyslexie. Welke versie heeft die vo school gebruikt? Ik denk dat er nog te twijfelen valt aan de uitkomst en de basisschool zal dat, om klachten af te wimpelen, doen.
branca:"Wat zijn goede methodes voor hulp?"
Dat ligt heel erg aan het probleem dat gevonden is. Gaat dat over leestempo, begrijpend lezen of spelling. Er zijn maar weinig methodes die daadwerkelijk een verschil maken. Er is er vooralsnog maar ééntje die wetenschappelijk onderzoek weerstaat.
Ik vind deze site het meest informatief http://www.tbraams.nl/index.php Staat ook vol met links naar weer andere sites.
branca:"Wat heb je aan en dyslectie verklaring?"
Met een dyslexieverklaring kan er bij examens meer tijd gegund worden. Wat blijft is dat niet elke leerkracht er rekening mee wil houden.
Kortom: dyslexie is bij uitstek een terrein waarop weinig zeker is en veel verschillende meningen bestaan.
Groet,
Miriam Lavell

branca2

branca2

23-06-2009 om 11:22 Topicstarter

Bedankt voor de tips

Ik ga gelijk even op het forum kijken en M. je hebt ook wel gelijk ik begin niks met een officiele klacht maar ik ben gewoon zo teleurgesteld in die stomme juf daar. Als toch 2 collega's het aangeven en de ouders en dan nog zeggen nee hoor niks aan de hand je kan ook problemen zoeken.
En nu blijkt zonder dat wij om testen gevraagd hebben toch van alles mis te zijn wat veel minder problemen had gegeven als er eerder aandacht aan besteed was dan baal je als ouder enorm van die juf.Ik ga in ieder geval een gesprek met haar aan als ik het definitieve rapport thuis heb en dan wacht ik haar reactie af en beslis daarna of ik een klacht ga indienen of niet..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.