Tara
28-02-2011 om 21:19
Zoon bijna 18 , gesprek leerplicht..wat nu?
Hallo allemaal,
Onze zoon ( woont bij vader ) is nu 2 gezakt voor zijn mbo opleiding. Praktijk mooie beoordeling, theorie, niet anders dan onvoldoendes.
Over een maand wordt hij 18 en school is klaar met hem maar kan hem niet weigeren en nu is de leerplicht ingeschakeld voor een gesprek.
Hij wil naar een andere mbo school, zelfde opleiding en denkt het daar wel te kunnen, ondanks ik er geen vertrouwen meer in heb, zou dit nog kunnen, neemt een roc hem aan op zijn leeftijd voor een bolopleiding als hij 2 x elders is gezakt?
De leerplicht zal een traject met hem ingaan waar hij niet mee bezig wil zijn, hij weet welk vak hij wil, is er goed in behalve in theorie.
Hoe kan ik me voorbereiden op dit gesprek en hoe zorg ik dat mijn zoon @#$%^& zometeen niet werkt en niet naar school gaat.
Zon heeft alles verzwegen en pas sinds een week of 5 weten wij dat het niet goed gaat, ook van school nooit over zijn vele verzuim vernomen.
Iemand ervaring met een puber zonder diploma en zonder werk, echt een nachtmerrie dus lees graag ervaringen.
Gr
Tara
sus-anne
01-03-2011 om 08:07
Mbo
een mbo meld dit soort dingen niet bij ouders,dat noemen ze *eigen verantwoording*.
vorig jaar hoorden wij 2 dagen voor de schoolvakantie van dochter dat ze het jaar niet ging halen.
Van school horen we nooit iets.
slechte zaak,maar ik heb ervaring met 4 mbo scholen,en het werkt op alle vier hetzelfde.
Leen13
01-03-2011 om 19:19
Hulp leerplichtambtenaar
Je kunt ook hulp vragen aan de leerplichtambtenaar als je een realistisch en haalbaar voorstel hebt waar zoon achter kan staan. Dan kan de leerplichtambtenaar je helpen met de aanmelding. Zomaar een trajectje, trouwens waar bestaat dat dan uit? lijkt me niet erg zinvol. Zoek iets waar je zoon een startkwalificatie mee kan halen. Of vraag advies aan de leerplichtambtenaar. Het kost soms even tijd voor je weer op een goed spoor zit voor je zoon.
tsjor
02-03-2011 om 14:04
Waarom bol?
Wellicht is BBL iets voor hem: een leer-werkplek zoeken (of een baan) en één dag naar school. Hij weet wat hij wil worden, hij is goed in de praktijk, dan zou die praktijk toch prioriteit moeten krijgen?
Tsjor
tsjor
02-03-2011 om 14:06
Zelf zoeken
Zoon kan nu al zelf het heft in handen nemen: zelf zoeken naar een baan, leerbedrijven zijn te vinden op de site van de kamer van koophandel, daar staan dan ook vaak vacatures aangeboden. Hoe meer hij zelf geregeld heeft, des te minder last hij heeft van trajecten die anderen voor hem bedenken.
Tsjor