Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

18-11-2010 om 12:15

Zoon (5) wil geen weektaak doen

Oudste (5 3/4) wil al een paar weken geen 'weektaak' meer doen, heeft er geen zin in. Nu zit hij in een meer dan overvolle klas (35) en volgens hem merkt de juf het toch niet. Hij vertelt het als een soort geheimpje aan mij.
Het is een drukke tijd nu voor hem, volle klas (na de kerstvakantie wordt de klas gesplitst), sint in aantocht en hij merkt eea aan zorgen bij ons over zijn broertje.
Ik kan me eerlijk gezegd goed voorstellen dat hij niet altijd zin heeft in die werkjes, dat had ik vroeger ook nooit...
Is dit iets om met de juf te bespreken om hem meer te motiveren (een werkje als het inkleuren van een eekhoorn is misschien te suf voor hem) - of zal ik dit maar even laten gaan tot na de kerstvakantie. Want als de juf er achter komt wordt hij er vanzelf wel op aangesproken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

18-11-2010 om 13:40

Afhankelijk van wat je denk te kunnen bereiken

Ik kan mij ook goed voorstellen dat hij geen heil ziet in een eekhoorn kleuren. Ik moet daar nu nog niet aan denken.
Als het een juf is, die zich graag van commentaar laat voorzien en er voor open staat kun je het gerust bespreken.
De reden `een eekhoorn kleuren is te weinig uitdagend` daar hoef ik hier niet mee aan te komen. Als hij er niet van houdt moet het juist geoefend worden, zo denkt de juf van mijn zoon.
Het lijkt mij wel dat de juf er op korte termijn uit zichzelf achter moet komen, het is toch een weektaak, dan kijk je toch aan het eind van de week hoe het er mee staat. Je kan altijd vragen of zij ervan afweet, of het waar is, zonder te opperen hoe zij het op kan lossen.

Misschien weet juf het wel...

Misschien is je zoon ondertussen bezig met hele nuttige taken die toevallig niet in het programma staan en vindt juf het wel prima.
Het zou me ook niets verbazen als juf zou antwoorden dat je zoon altijd zijn werkjes afheeft en keurig werkt. Het geheimpje zou ik fijn een geheimpje laten.

Tango

Tango

18-11-2010 om 17:11

Aankijken

Ik zou het even aankijken en wachten tot hij in de rustigere klas zit en alle drukte van feestdagen e.d. voorbij zijn. Waarschijnlijk stelt juf deze weken ook minder hoge eisen aan de kinderen.
Heb je wel het idee dat hij werkjes op zijn niveau krijgt aangeboden? Je schrijft over kleuren van een eekhoorn, maar doet hij ook letter en cijferwerkjes en vindt hij die wel leuk?
Ik weet niet op wat voor school hij zit, maar weektaken hebben ze bij ons (Montessorischool) pas in groep 3 en dan kijken ze eerst nog per dag wat ze moeten doen en pas in groep 5 vullen ze het voor de hele week in. De kinderen doen dat zelf. In een kleuterklas een weektaak vind ik best veel gevraagd. De juf zal het dan toch zelf bij moeten houden. Hier doen de juffen dat wel, Tangozoon zit ook in groep 2 en juf kan bij ieder gesprek precies vertellen welke werkjes hij afgelopen periode gedaan heeft. Maar er is geen vastliggende weektaak van een bepaald aantal werkjes. De bedoeling is gewoon dat ze op ieder werkmoment een werkje doen. Groep 2 doet dan vanaf een bepaald moment minimaal eenmaal per dag een taal- of rekenwerkje.
Misschien kun je je zoon vragen wat hij dan wel doet op de werkmomenten. Als hij niets doet, zou dit wel slordig zijn van juf als ze dat niet ziet, ook al heeft ze zo'n grote klas.

dc

dc

18-11-2010 om 18:52

Laten gaan

Ik zou hem gewoon laten gaan hoor. Ik kan me voorstellen dat in zo'n grote klas zitten al genoeg energie kost! Gewoon thuis een verhaaltje meer met hem lezen ofzo

Rafelkap

Rafelkap

18-11-2010 om 19:40

Laten gaan

Ok. Ik laat het maar gewoon gaan. En juf komt erachter of niet en dan kijk ik wel hoe zoon dat zelf oplost. Straks na de kerstvakantie verandert er een hoop (de klas wordt gesplitst van groep 1/2 naar groep 2) en zullen de 'werkjes' (dalton) hopelijk wel interessanter worden.
Ik was ook niet van plan om te klikken, maar ben wel nieuwsgierig of de juf het hem door heeft en wat ze daaraan denkt te doen, maar het is verder geen big deal.

Poe ik benijd die juf niet

Sint en kerst - en dat met ruim 35 kleuters. Poepoe.

Wat zal die opgelucht zijn als het nieuwe jaar begint en ze meer aandacht kan besteden aan wat belangrijk is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.