Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Millenia

Millenia

22-06-2009 om 17:22

Zie je wel dat het kan... [gratis schoolboeken]

En op teletekst vandaag:
Tweederde van de middelbare scholen zegt dat ze geen noemenswaardige problemen hebben gekregen door de invoering van gratis schoolboeken. Dat blijkt uit een inventarisatie door de VO-raad onder 113 scholen.
Bijna de helft van de scholen werkt met andere scholen samen en een even groot aantal noemt de nieuwe werkwijze een prikkel om meer digitaal lesmateriaal te ontwikkelen.
Nu ouders niet meer hoeven te betalen voor de schoolboeken is bij 40% van de scholen het pakket goedkoper geworden. Scholen hebben vanaf dit jaar een vast budget van 316 euro per leerling. Einde citaat.
In het verleden heb ik op deze site wel mee gediscussieerd over de gratis schoolboeken en over de idiotie van het uitstellen van het invoeren daarvan. Ik kan het nu niet laten om me enigszins triomfantelijk te voelen, vooral tegenover sommige politici die zich vrolijk voor het karretje van de uitgeverslobby lieten spannen. En tegenover sommige scholen die steen en been klaagden en riepen dat het allemaal tot ellende zou leiden. Ik stel vast dat de voorspelling van volgens mij de meerderheid van de forummers is uitgekomen: de boeken worden goedkoper en het is allemaal prima te doen. En als dat zo doorgaat is het straks ook nog afgelopen met die gekromde puberruggen onder loodzware rugzakken met boeken. Hiep hiep....Tevredenheid hier.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Saartje

Saartje

23-06-2009 om 09:43

Niet meer schrijven in werkboeken

Hoi Millena

Hier lossen ze het op door de lln niet meer in de werkboeken te laten schrijven. Mijn kinderen weten dit nog niet. Ik ben benieuwd naar de praktijk straks.

groet

Saar

Raar

Saar, betaal je die werkboeken niet zelf dan?
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

23-06-2009 om 18:29

Miriam

Nee,die koop je niet zelf.
groetjes,Bastet

Anne ter Wee

Anne ter Wee

27-06-2009 om 00:36

Nieuw: borg betalen

Nieuwe streek is wel, dat je nu een borg moet betalen voor de boeken die je leent. Dat was voorheen niet. Ze vangen dus een flink bedrag dat de hele schooltijd niet terugbetaald wordt. Van die rente kunnen ze waarschijnlijk ook een deel van de kosten betalen.

Er zijn kamervragen over gesteld om te vragen of dat wel mag.

reina

reina

27-06-2009 om 09:35

Werkboeken

Ik werk op een school die de boeken al lang zelf kocht, werkboeken werden door ouders gekocht, de rest geleend. Niet schrijven in werkboeken is in sommige boeken echt heel lastig, dan moeten ze óf heel veel overpennen of nietszeggende antwoorden opschrijven in een schrift, soms moeten er delen van iets gekleurd worden, moet dat weer gekopieerd worden ( en wie betaalt dat?) etc. Dat er voor de huurboeken borg betaald moet worden vind ik niet raar, je wilt niet weten hoe sommige boeken er na een jaar uitzien, die zijn echt niet meer bruikbaar, borg zorgt er vaak voor dat boeken wél gekaft worden en er netter mee omgesprongen wordt.

Bastet

Bastet

27-06-2009 om 21:30

Maar reina

Wij huurden de boeken altijd via van Dijk,zonder borg.Was een boek zoek,moesten we betalen.waarom kan dat systeem nu dan niet,zonder borg?Ook nu krijgen we boeken van van dijk,geleverd door van Dijk,maar betaald door school.Maar,met borg,betaald aan van Dijk.Ik zie werkelijk het verschil niet,je kunt nu toch ook een rekening sturen als het niet goed ongeleverd wordt?
Groetjes,Bastet

reina

reina

27-06-2009 om 23:54

Bastet

Ja, dat kan naturlijk ook, dat je het alsnog moet betalen, maar dan moet je het wel alsnog krijgen als een boek niet bruikbaar meer is. Bij borg hoef je er niet meer achteraan te gaan. Helaas worden gestuurde rekeningen lang niet altijd betaald. Bij ons gaat het niet via van Dijk, weet niet eens of ze boeken voor ons schooltype hebben (is commercieel niet erg aantrekkelijk omdat het maar om een relatief gering aantal leerlingen gaat)

Bastet

Bastet

28-06-2009 om 08:47

Reina

Ik blijf het vreemd vinden,aangezien het tot nu toe altijd wel kon zonder borg.Waarschijnlijk int van Dijk het namens school,en dan is de vraag of dat zomaar mag.
Ik denk dat het voor veel gezinnen een tegenvaller is,als je op gratis is.voor ons toch weer een kostenpost van 150 euro,met twee jongens op het VO.Je betaald zelfs 5 euro extra als je niet direct via Ideal wilt betalen,maar via een acceptgiro...
Groetjes,Bastet

reina

reina

28-06-2009 om 09:04

Bastet

ja, dat snap ik wel. ( Helaas zijn mijn kinderen te vroeg geboren, wij hebben ons nog scheel betaald aan boekengeld en lesgeld, als ik dat geweten had )

Bastet

Bastet

28-06-2009 om 18:49

Reina

Ik heb daar nog een staartje van meegekregen,mijn oudste doet komend schooljaar examen..
Bastet

Bastet

Bastet

28-06-2009 om 18:50

Tops

Maar voorheen kon het toch ook zonder borg?Je kreeg dan gewoon een rekening als er een boek miste of kapot was.
groetjes,Bastet

Lys Lionne

Lys Lionne

28-06-2009 om 22:53

Borg en van dijk

Hier bij zoon hetzelfde systeem: boeken moet je bestellen bij van Dijk, die meteen een borg à 75 euro int. Deze krijg je pas terug als je voor het jaar daarop geen boeken meer besteld, dus dat betekend naar mijn idee éénmalig betalen en na het examen terug krijgen....dat begrijp ik dan toch goed?

Dochter gaat naar een andere school, heb nog niet gehoord hoe het daar gaat komend jaar.

Marjoke

Marjoke

28-06-2009 om 23:24

Rente

Lys Lionne, dan krijg je n 4-5-6 jaar toch wel die 75 euro terug met rente? Anders is dat toch wel lekker cashen voor Van Dijk: of een goedkope lening van een aantal jaren of de rente over een aantal jaren opstrijken.

Bastet

Bastet

29-06-2009 om 07:30

Tops

Tuurlijk is het een vooruitgang,maar voor mensen met kleine inkomens toch weer een bedrag waarop je niet rekent als de boeken gratis worden.
Groetjes,Bastet

Schijnvooruitgang

Tops:'Dus 150 euro voor 2 kinderen borg, waar jij het over hebt, is dat voor ons een flinke vooruitgang."
Dat is maar schijn. Nergens staat dat dat geen 700 euro kan worden. Nog sterker: nergens staat dat een andere constructie zonder boeken niet opnieuw tot een jaarlast van honderden euro's kan leiden.
Geniet van het moment, maar je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Groet,
Miriam Lavell

Lynna

Lynna

29-06-2009 om 18:26

Redactioneel stuk oo

http://www.ouders.nl/mond2009-schoolboeken-borg.htm

Ik denk dat ik vanavond een brief ga schrijven aan de MR bij ons op school.

Nou nee

Tops:"Die boeken zullen we toch aan moeten schaffen, of lenen."
Je moet niks. Alles wat je je laat gebeuren is je eigen dingetje. Nou ja, als 'iedereen' mee doet wordt het natuurlijk lastig om dat zo te herkennen. Maar nergens staat dat ouders iets moeten met die boeken. Sterker nog: in de wet staat dat ze helemaal niks moeten met die boeken.
Groet,
Miriam Lavell

thea Hendriks

thea Hendriks

01-07-2009 om 15:07

De leveranciers worden slapende rijk

Ik vrees dat het met de borgsom zal gaan als met het vrijwillige schoolgeld. Een vinkje dat niet weggeklikt kon worden was jarenlang de praktijk. Een borgsom van 75 euro is met 3% rente na 5 jaar toch 87 euro? Tel uit je winst als schoolbestuur of leverancier voor duizenden leerlingen en een fonds dat altijd gevuld is.
Verzendkosten? Die betalen ouders in het basisonderwijs ook niet. En die boeken kunnen toch ook op school opgehaald worden? Daar worden ze ook ingeleverd aan het einde van het jaar.
Onze mr werd alleen geinformeerd want het kwam van het schoolbestuur. En dat bestuur wijst weer naar de vrijheid van de scholen. Dus.. betalen en anders geen boeken.

cqcq

cqcq

01-07-2009 om 16:30

Niet de leveranciers...

Hier ook boeken bij van Dijk. Wij hoefden geen borg te betalen. Ik vermoed dat het dus toch school is die de borg laat innen door van Dijk. Ik neem ook aan dat het geld daar dus terecht komt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-07-2009 om 17:15

Geen borg

Hier geen borg (boeken via Iddink). Je kunt wel voor 4,95 het 'eigen risico' afkopen voor bijvoorbeeld diefstal of waterschade aan boeken (moet je dan wel kunnen aantonen, dus schade door gewone slordigheid kun je niet afkopen).

an mien

an mien

02-07-2009 om 09:16

Vreemd....

hier de boeken via Iddink en wel 75 euro borg....het ligt dan aan de school en niet aan Iddink, dus zou het geld van de borg naar de school gaan??

An mien

Antwoorden van bijsterveld

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

2009Z12510

Vragen van de leden Dezentjé Hamming-Bluemink (VVD) en Jasper van Dijk (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over scholen die geld vragen aan ouders voor schoolboeken. (Ingezonden 26 juni 2009)

1
Wat is uw oordeel over het bericht van de Vereniging Openbaar Onderwijs (VOO), waarin wordt gesteld dat scholen in het voortgezet onderwijs die een borg vragen aan ouders voor schoolboeken, de wet overtreden? 1)

Het is een goede zaak wanneer scholen ouders en leerlingen er op wijzen dat het normaal is dat je zorgvuldig met de eigendommen van een ander omgaat. Het komt helaas nog wel eens voor dat men gemakkelijker met andermans spullen omgaat dan met eigen spullen. Het feit dat ouders niet langer zelf de boeken moeten betalen, mag geen excuus zijn om de boeken te bekladden of kwijt te raken. De school zou dan immers voor de schade opdraaien. Het is dus volstrekt begrijpelijk dat scholen een voorziening treffen om dit te voorkomen. Als leerlingen zorgen dat de boeken onbeschadigd terugkomen, krijgen hun ouders de borg retour. Het spreekt voor zich dat scholen hier goed met ouders over communiceren. Ik wijs er op dat dit voorjaar aan alle medezeggenschapsraden en alle VO-scholen de brochure "Uw bijdrage aan de schoolkosten" is toegezonden. Deze brochure is samen met alle ouderorganisaties, inclusief de VOO, opgesteld en aangeboden. In deze brochure is de borgsom op leermiddelen nadrukkelijk genoemd als een van de mogelijkheden voor de school. Ook is in deze brochure gewezen op het instemmingsrecht van de oudergeleding van de medezeggenschapsraad op grond van de Wet medezeggenschap op scholen (WMS). Uw Kamer heeft deze brochure eveneens toegezonden gekregen (bijlage bij Kamerstuk 31.325 nummer 31 d.d. 23-1-2009).
Ik wijs er voorts op dat zowel in het Plan van Aanpak in de aanloop naar de "wet gratis schoolboeken" als in de Memorie van Toelichting bij de wet, de mogelijkheid voor de school om te zorgen dat leerlingen netjes met hun boeken (blijven) omgaan is genoemd.

2
Bent u het eens met de VOO, die stelt dat de wettelijke bepaling `om niet' inhoudt dat er geen enkele materiële en immateriële tegenprestatie tegenover kan staan? Zo nee, wat is daarvoor uw argumentatie? Zo ja, deelt u de mening dat deze bepaling ook geldt voor het laten tekenen van een bruikleenovereenkomst, het vragen van een borg of verzekering en het mogelijk opleggen van een boete?

Met de VOO ben ik van mening dat artikel 6e van de Wet op het voortgezet onderwijs (WVO) inhoudt dat er van de kant van de scholen geen materiele en immateriële tegenprestatie mag worden verlangd van de ouders, als voorwaarde aan het ter beschikking stellen van de boeken. Dat zou geen recht doen aan het begrip `om niet' dat in genoemd artikel wordt gebruikt.
Het begrip `om niet' heeft betrekking op het verstrekken van lesmateriaal. Het laten tekenen van een bruikleenovereenkomst, het vragen van een borgsom of verzekering gelden echter niet als voorwaarden voor het verstrekken van lesmateriaal, maar staan daar los van en zijn verschillende uitwerkingen van een voorziening die de school treft om haar eigendommen (of het door haar gehuurde lesmateriaal) te beschermen.

3
Deelt u de mening dat een simpele vermelding in de schoolgids en op de schoolwebsite, waarin staat dat schade aan eigendommen van de school (waaronder schoolboeken) vergoed moet worden, voldoende is om eventuele schade aan boeken te kunnen verhalen? Zo ja, bent u het ermee eens dat door een dergelijke vermelding voldoende wordt benadrukt dat leerlingen zuinig met de boeken moeten zijn?

Zelfs al zou de school geen enkele voorziening treffen, dan voorziet het Burgerlijk Wetboek in de mogelijkheid om schade aan eigendom van de school te verhalen op de veroorzaker. Of en hoe de school een dergelijke voorziening uitwerkt, laat de wetgever over aan de school. Op schoolniveau kan namelijk het beste worden beoordeeld welke voorziening past bij de eigen situatie. Voor alle partijen is het wenselijk wanneer zij van te voren weten wat het beleid van de school in deze is en welke consequenties het beschadigen of niet inleveren van schoolboeken heeft. Ouders kunnen er de voorkeur aan geven om vooraf een borg te betalen in plaats van achteraf een schadeclaim te ontvangen. Het overleg hierover heeft plaats te vinden met de oudergeleding van de medezeggenschapsraad.

4
Acht u het in strijd met de wettelijke bepalingen als scholen leerlingen zelf boekenpakketten laten bestellen bij een boekendistributeur?

Nee, dat acht ik niet in strijd met de wet. Een dergelijke keuze maakt de school en deze werkwijze maakt vervolgens onderdeel uit van het contract tussen school en boekendistributeur.

5
Bent u van mening dat een boekendistributeur aan ouders een borg mag vragen en/of verzendkosten en/of verzekeringskosten in rekening mag brengen?

In antwoord op uw eerste twee vragen heb ik reeds aangegeven dat het principe van borg niet in strijd is met de wet. Als een boekendistributeur een borg aan ouders vraagt, gebeurt dit in opdracht van de school. De school heeft hiervoor gekozen en uiteraard behoeft dit instemming van de medezeggenschapsraad.
Uit het `om niet' ter beschikking stellen van lesmateriaal vloeit voort dat de verzendkosten die betrekking hebben op het lesmateriaal waarvoor de school verantwoordelijk is, door de school betaald moeten worden en niet aan ouders in rekening kunnen worden gebracht. Een aantal scholen heeft dit kennelijk anders gezien en heeft met de distributeur afgesproken dat de verzendkosten aan de ouders in rekening worden gebracht. Het gaat daarbij om een klein bedrag (tussen de 5 en 7,50 euro) voor een pakket waarin zowel de lesmaterialen zitten waarvoor de school verantwoordelijk is, als de eventueel aanvullende, eigen bestelling van de ouders (woordenboeken, atlas e.d.). Lopende processen tussentijds bijstellen blijkt lastig, maar het hierboven geschetste principe dat scholen verantwoordelijk zijn voor de verzendkosten van het lesmateriaal waarvoor zij zelf verantwoordelijk zijn, laat geen ruimte voor scholen om in afwijking hiervan te blijven handelen. Overigens worden lang niet in alle gevallen verzendkosten in rekening gebracht. Dat hangt immers af van de afspraken die de school, na overleg en met instemming van de medezeggenschapsraad, met de distributeur heeft gemaakt. Boekenpakketten worden ook op school afgehaald. Het afsluiten van een verzekering is een optionele service die ook in het verleden al bestond en die een aantal schoolboekendistributeurs aan ouders biedt, om te voorkomen dat ouders bij

het verloren raken van het boekenpakket ­ bijvoorbeeld door brand ­ met de rekening van het totale pakket worden geconfronteerd.

6
Bent u het eens met de VOO dat een constructie als genoemd onder 4. en 5. in strijd is met de wet, omdat de boekendistributeur en ouders of leerlingen geen directe zakelijke en juridische relatie hebben met elkaar?

Ik ben het niet eens met de VOO dat de constructies onder 4 en 5 (met uitzondering van mijn antwoord over de verzend- en/of verzekeringskosten) in strijd zouden zijn met artikel 6e van de WVO. Wel is er iets veranderd in de relatie tussen de leerling/ouders, de school en de distributeur. Als gevolg van de "wet gratis schoolboeken" heeft de school de wettelijke verplichting gekregen lesmateriaal `om niet' aan de leerling ter beschikking te stellen. De scholen zijn dus aan zet, zij krijgen de bekostiging én de rekening. De school is daarom primair verantwoordelijk om adequate afspraken te maken met aan de ene kant de distributeur en aan de andere kant de leerlingen, c.q. hun ouders.

7
Bent u het eens met de VOO dat de medezeggenschapsraad geen positie toekomt met betrekking tot een borg van schoolboeken omdat deze per definitie door het bevoegd gezag `om niet' beschikbaar worden gesteld en daar geen voorwaarden aan mogen worden verbonden? Zo nee, onder welke bevoegdheid van de Wet Medezeggenschap op Scholen valt de positie van de medezeggenschapsraad dan? Zo nee, kan de medezeggenschapsraad dan ook andere voorwaarden stellen zoals een algemene bijdrage van ouders voor de schoolboeken van bijvoorbeeld 100,-? Zo ja, bent u bereid de VO-raad er op te attenderen dat de in de digitale nieuwsbrief d.d. 24 juni 2009 gegeven informatie ter zake niet juist is?

De oudergeleding van de Medezeggenschapsraad heeft wel degelijk een positie met betrekking tot de voorziening die de school treft, op grond van artikel 14, tweede lid, onder d, van de WMS.
De medezeggenschapsraad kan uiteraard geen algemene bijdrage van ouders vragen voor schoolboeken. Dit is in strijd met artikel 6e van de WVO. Ik zie geen aanleiding om contact op te nemen met de VO-raad over de digitale nieuwsbrief d.d. 24 juni 2009 aangezien de informatie in deze nieuwsbrief m.i. correct is.

8
Bent u voornemens om schoolbesturen en/of de vertegenwoordigende raden van die besturen te wijzen op het niet-wettelijke karakter van praktijken zoals beschreven in de vragen 2, 4 en 5, 6 en 7? Hoe gaat u dat concreet doen? Wat gaat u ondernemen tegen die scholen, die blijven volharden in dit soort onwettige constructies?

De helpdesk van de Taskforce Gratis Schoolboeken heeft in het afgelopen jaar desgevraagd en op de website www.gratisschoolboeken.nl geen onhelderheid laten bestaan over de in deze schriftelijke vragen aan de orde gestelde thematiek. Zoals eveneens in antwoord op uw eerste vraag is vermeld, ontvingen alle scholen en alle medezeggenschapsraden dit voorjaar de brochure "Uw bijdrage aan de schoolkosten" die samen met alle ouderorganisaties tot stand werd gebracht. In de nieuwsbrief van de Taskforce gratis schoolboeken en op de website van de Taskforce gratis schoolboeken zal nogmaals informatie worden verstrekt over de mogelijkheden die scholen hebben om een voorziening te treffen die er toe leidt dat leerlingen netjes met hun

boeken omgaan. Verder heeft de VO-raad haar verantwoordelijkheid in het informeren van de scholen en neemt zij deze ook.
Juist nu scholen en anderen onder een nieuw wettelijk gesternte invulling geven aan de leermiddelenvoorziening van hun leerlingen, is het van belang dat helder is wat wel en niet kan. Daarom heb ik, zoals u weet, de inspectie opdracht gegeven te onderzoeken of de scholen zich wat betreft de schoolkosten aan de wettelijke bepalingen houden en handhavend op te treden waar dit nodig is. De resultaten van dit onderzoek worden gepubliceerd in de twee eerstvolgende onderwijsverslagen.

1) Persbericht Vereniging Openbaar Onderwijs, 22 juni 2009 AD, 24 juni 2009: "Borgsom voor gratis schoolboek heel normaal"

Voorwaarde

"Het laten tekenen van een bruikleenovereenkomst, het vragen van een borgsom of verzekering gelden echter niet als voorwaarden voor het verstrekken van lesmateriaal, maar staan daar los van en zijn verschillende uitwerkingen van een voorziening die de school treft om haar eigendommen (of het door haar gehuurde lesmateriaal) te beschermen."

Als je die borg niet betaalt krijg je die boeken niet, vermoed ik. Dan is die borg toch een voorwaarde, of ben ik nou gek?

Groeten,

Temet

Terug bij af

Temet:"Als je die borg niet betaalt krijg je die boeken niet, vermoed ik. Dan is die borg toch een voorwaarde, of ben ik nou gek?"
Je hebt gelijk. Bovendien is het laten tekenen van een bruikleenovereenkomst als voorwaarde voor het kunnen volgen van onderwijs, in strijd met art. 27.
Nog zo eentje Dit "Als een boekendistributeur een borg aan ouders vraagt, gebeurt dit in opdracht van de school. De school heeft hiervoor gekozen en uiteraard behoeft dit instemming van de medezeggenschapsraad. " en dit "De medezeggenschapsraad kan uiteraard geen algemene bijdrage van ouders vragen voor schoolboeken. Dit is in strijd met artikel 6e van de WVO."
Is met elkaar in tegenspraak. Bovendien is dat tweede citaat geen correct antwoord op de vraag:"Bent u het eens met de VOO dat de medezeggenschapsraad geen positie toekomt met betrekking tot een borg van schoolboeken omdat deze per definitie door het bevoegd gezag `om niet' beschikbaar worden gesteld en daar geen voorwaarden aan mogen worden verbonden?"
Zie de reactie van Thea hierboven. Er zijn overkoepelende besturen die op dat standpunt staan. Spreek ze maar eens tegen en hou het maar eens tegen.
Dat heeft ook helemaal geen zin, want instemming van de MR of niet, die instemming mag niet leiden tot het vaststellen van een verplicht te betalen bedrag voor wat ook.
Het werkelijke probleem is dat de huidige wetgeving stoelt op eerdere stapelredenering die ook al geen wettelijke grondslag had: ouders moeten boeken betalen.
Het commentaar van het ministerie van onderwijs over de uitspraak in Almelo die dat bevestigt was: maar wij zijn het niet eens met de rechter en hadden ook graag gewild dat de school daartegen in beroep was gegaan.
Dat kan men makkelijk beweren, want het bedrag was te klein om ervan in beroep te gaan. Zolang ouders in hun eentje dit soort strijd voeren, blijft het bedrag te klein.
Zoals voorspeld verandert de manier waarop gratis boeken nu zijn ingevoerd helemaal niets aan de onduidelijkheid over wel of niet moeten betalen. Wat het in alle zekerheid wel heeft gedaan is de tegemoetkoming schoolkosten verlagen. Het is dus vooral een achteruitgang voor lagere inkomens. En slechts een vooruitgang voor de hogere inkomens, zolang de bedragen relatief klein blijven.
Dat zal niet zo lang duren.
Nog even dit. "Ik wijs er voorts op dat zowel in het Plan van Aanpak in de aanloop naar de "wet gratis schoolboeken" als in de Memorie van Toelichting bij de wet, de mogelijkheid voor de school om te zorgen dat leerlingen netjes met hun boeken (blijven) omgaan is genoemd."
In de Memorie van toelichting staat de volstrekt overbodige mededeling dat scholen regelingen kunnen treffen om te zorgen dat de leerlingen netjes met de boeken omgaan. Natuurlijk mag dat. Er staat in die MvT NIET dat scholen daarvoor borg mogen heffen.
In de folder waarnaar verwezen wordt staat zoiets wel. Maar een folder is geen wet. Bovendien stamt de tekst van die folder van voor de aanpassing van de wet. Bij de aanpassing van die wet is er wel een nieuwe folder gemaakt, maar is er kennelijk slecht geredigeerd.
Overigens weten we op dit forum al jaren dat het ministerie foute folders verspreidt. Zie die van het Cfi over de gewichtenregeling die nog steeds de foute informatie verstrekt 3 jaar na het standje van het CBP.
Plukerige overheid. Die is net zo lastig te bestrijden als onwillige exen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.